Inzerce
Inzerce
Inzerce

Menstruační bolesti

Dysmenorea (menstruační bolest) se vyskytuje až u 40 – 60 % žen, obzvlášť v prvních dvou dnech.

Asi 40 % žen udává různé obtíže v druhé polovině cyklu (premenstruační syndrom).

Dysmenorea jsou tedy bolesti a jiné obtíže provázející menstruaci.  U 5 – 10 % jsou obtíže tak významné, že vyhledají lékaře.  Dysmenorea je výraznější při ovulačních cyklech než při anovulačních. Dysmenoreu dělíme na primární (funkční, spastická) – objeví se hned po menarche (první menstruace v životě ženy), sekundární (organická) – později, jako příznak či následek organického onemocnění (myomy, zánět).

Primární dysmenorea: bolesti v kříži a podbřišku na začátku menstruace - často křečovité. Časté je i nadýmání, zvracení, napnutí v prsou, migréna. Příčinou je patrně zvýšená produkce prostaglandinů zvyšující děložní kontrakce. Častěji je u hubených žen. Musíme ale také pátrat po vrozených vývojových vadách pohlavního systému, stenóze (zúžení) hrdla, hormonálních poruchách.

Sekundární dysmenorea se obvykle objevuje po 30. roce. Příčinou může být endometrióza, kdy je sliznice dutiny děložní rozmístěna v dutině břišní mimo dělohu, následky zánětu vnitřních rodidel, stenózy a jizvy v děloze či na hrdle, tumory.

Léčba: Sekundární léčíme dle zjištěné příčiny, primární se léčí velmi obtížně – analgetika, spasmolytika, hormonální terapie gestageny v druhé půlce cyklu, blokáda ovulace antikoncepcí.

Vaše dotazy

Silné menstruační bolesti

Dobrý den, potřebovala bych poradit ohledně opravdu silných bolestí při menstruaci. Řeším to už rok a půl a zkusila jsem kontryhel, gynex, Bachovy kapky proti bolesti, homeopatika, ale stejně jsem vždy musela použít silné léky proti bolesti na předpis Brufen 600 s čípky. 

Před měsícem jsem se rozhodla po dvouročním trápení pro antikoncepci a menstruaci vynechávat úplně (Nuvaring). První kroužek jsem aplikovala s prvním dnem menstruace, takže menstruace byla zadržená a já byla celý měsíc oteklá a prsa na prasknutí, po měsíci jsem si dala alespoň dva dny menstruace, aby alespoň prsa trochu spadla. Třetí den jsem si znovu zavedla kroužek, ale k večeru mi začaly bolesti, které byly snad ještě horší než ty předchozí. Svíjela jsem se bezmocně s pláčem ve sprše a polévala se úplně horkou vodou. Musela jsem odejít z práce. Pak jsem si vzala léky proti bolesti a šla se potit do postele, do rána to přešlo. To bylo v pondělí a dnes je čtvrtek a od té doby mám každý den přiměřené bolesti v podbřišku, i když mám zavedený kroužek, nedá si to pokoj, dokud mě to úplně nezničí. Takže stejně jsem každý den na Ibalginu na čípkách a na práškách na spaní. Myslíte, že to tento týden skončí? Nebo co mám dělat? Už nikdy nechci zažít tyto bolesti. Vzalo mi to veškerou sebeúctu a i fyzicky jsem slabá (možná i ze samotné antikoncepce, která mi také úplně nesvědčí). Pomozte mi, moc prosím. Moje gynekoložka mi řekla, že po porodu se to změní, ale to mám otěhotnět, aby se vše vyřešilo? 

 

Odpověď MUDr. Veroniky Ťápalové: Dobrý den, při bolestivé menstruaci se doporučuje buď užívat léky proti bolesti již cca 2-3 dny před očekávanou menstruací (Ibalgin, Algifen). Pak by nemělo již k takovým bolestem při prvních dvou dnech menses docházet. Jinak je možná antikoncepce - ale byly by pro vás zřejmě lepší tabletky, při kterých je menses jednak slabší a jednak nebolestivá - možno užívat kontinuálně bez pauzy či s obvyklou týdenní pauzou, pokud to vyhovuje. Nuvaring Vám zřejmě nevyhovuje - neměla byste mít rozhodně takové pocity napětí a hormonální rozkolísanosti. Takže doporučuji buď výměnu antikoncepce za jiný preparát a formu nebo zkusit užívat 2 dny analgetika před začátkem menses.

Velmi bolestivá  menstruace

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na pár dotazů, jestli je to možné. Nejprve bych asi vysvětlila situaci. Poslední dobou mám hodně bolestivou menstruaci. Zdá se mi, že se bolest každým měsícem jen zhoršuje. Teď jsem z toho dokonce i první den dvakrát ráno zvracela. Měla jsem křeče v břiše a bolela mě záda zhruba v oblasti ledvin. Musela jsem si vzít prášky a ani ty úplně nezabraly, i když po nich už to bylo alespoň lepší. Většinou mívám bolestivou menstruaci, ještě nikdy to ale nebylo tak bolestivé jako teď. A nikdy jsem z toho nezvracela. Normálně mimo menses se mi stává, že mám bělavý až žlutý zapáchající výtok. Gynekoložka mi na něj předepsala nějaké zaváděcí globule, ale ty nezabraly a od té doby jsem tam neměla čas zajít znovu, už je to asi půl roku. 

Chtěla bych se zeptat, čím to může být? Nemůžu být třeba i těhotná? S přítelem máme občas nechráněný pohlavní styk. Předem děkuji za odpověď.

Odpověď MUDr. Veroniky Ťápalové: Dobrý den, důvodem vaší bolestivé menstruace zřejmě není těhotenství - to byste nemenstruovala. Důvodem může být spousta věcí - někdy se žádný důvod nenajde a řešením bolestivé menstruace je začít užívání léků od bolesti cca 2 dny před začátkem menstruace (užívání až v době začátku bolestí nemá již takový efekt) či nasazení hormonální antikoncepce. Je nutno vyloučit jiné příčiny (cysta, endometrióza...), ale toto je na místě řešit s vaším gynekologem.

 

Autor: MUDr. Veronika Ťápalová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Veronika Ťápalová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Související témata

Komerční sdělení

Související články

Menstruační bolesti - diskuze

  • svědectví o tom, jak jsem vyléčil mé fibroid a já jsem teď těhotná
    Děkuji Dr.Ogunze
    Pomohl mi s rychlou léčbou fibroidu a jeho velikost byla 9,8 x 10,7 cm. Pak jsem začal léky užívat pouze jeden měsíc a teď jsem z toho úplně vyléčen. Dokázal jsem to udělat bez jakéhokoli chirurgického zákroku, nyní mohu žít jako každý normální člověk a mohu jíst jakékoliv jídlo dle mého výběru a teď jsem těhotná, takže pokud potřebujete takovou pomoc, kontaktujte jej přes whats-app +2348074122178 nebo mail: (drogunzesolutionhome@gmail.com) nebo (dreboselesolutioncenter@hotmail.com) Jsem šťastný

    a on může vyléčit následující nemoci

    {1} HIV a AIDS
    {2} Diabetes
    {3} epilepsie
    {4} Rakovina krve
    {5} HPV
    {6} ALS
    {7} Hepatitida
    {8} Kouzlo lásky, aby tě získal zpět
    {9} herpes virus
    {10} striže
    {11} bylin na snížení tuku nebo tlustého břicha
    {12} slabá erekce
    a mnohem víc
    annaandrej   | 05.11.2018 23:21:41
    Reagovat | URL příspěvku
  • Dotaz
    Dobrý den, mám dotaz, začala jsem brát HA, po 5 tbl jsem měla nechráněný styk, celou dobu mám pocit bolesti jako při MS, Nyní začala 7denní pauza, teď 2den a ja začala špinit- hnědě... Je možnost být v tom? Děkuji
    BEJBY:-)   | 13.09.2017 05:18:50
    Reagovat | URL příspěvku
  • Léčba dysmenorey v 80. letech :-)
    Ještě že jsou dnes účinné a velmi bezpečné léky. V 80. letech to byl neúčinný Spasmoveralgin, když nenastal efekt ani po 2 tabletách, tak byli rodiče nuceni přejít na tvrdý alkohol. Mělo to obrovské pozitivum a to téměř 100% abstinence v dospělosti.
    Calamity J.   | 23.06.2016 08:37:45
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Dobrý den, 7 let jsem brala antikoncepci lindynette20 a v červnu jsem dobrala poslední platičko a rozhodla jsem se jí vysadit chceme se postupně snažit o miminko tak aby se mi obnovil cyklus a tělo se pročistilo... 21.cervna jsem měla poslední prášek a do týdne se dostavila normalne pravidelná menstruace ale od té doby nic. Celou dobu jsem nijak nepocítila žádné změny že by se mi začala mastit pleť nebo vlasy, ani žádné bolesti pouze mám větší chuť na milování. V půlce měsíce července jsem měla bolesti břicha, nafouklé břicho a strašně mě bolela prsa a měla jsem výtok ale menstruace vůbec nepřišla a asi po čtyřech dnech to přestalo. Nyní je to už 48 dni od vysazení a stále jsem menstruaci nedostala, krome toho prvního tydnu, těhotenský test byl již dvakrát negativní, začínám být nervózní že je něco špatně když se menstruace ještě nedostavila. Chtěla bych vědět jestli je tohle po vysazení antikoncepce normální nebo ještě už se mám objednat pro jistotu ke svému gynekologovi. Velice děkuji za radu

Dobrý den, po dlouhodobém užívání antikoncepce může být po jejím vysazení menstruace nepravidelná (či se vůbec nemusí dostavit ) 6-12 měsíců. takže bych doporučila ještě vyčkat. Důvodem, proč nemenstruujete, může být i např. cysta na vaječníku atd., ale je to málo pravděpodobné. Spíše se jedná o běžný jev po vysazení antikoncepce.

MUDr. Veronika Ťápalová | Babyonline | 05.08.2019, 15:11
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce