banner

21.-25. týden od oplození = 23.-27. týden těhotenství

S dalším zvětšováním plodu a přibýváním plodové vody se zvětšuje celá děloha, která tak zaujímá stále se zvětšující rozsah dutiny břišní. Děloha vytlačuje nitrobřišní orgány a spolu s nimi vyklenuje přední stěnu břicha budoucí maminky.

24. týden těhotenství - plod v děloze

Obrázek 1: Plod starý 22 týdnů (24. týden těhotenství). Plod se vznáší v plodové vodě, je obalen plodovými obaly. Děložní dutina již zcela vymizela, sliznice srostla s amniochoriovou blánou. Pupečníkem je plod připojen k placentě. V děložním hrdle je hlenová zátka.

V průběhu pokračujícího růstu plodu se postupně vyrovnávají velikostní disproporce mezi mozkovou a obličejovou částí hlavičky. S vývojem kostí, zejména horní a dolní čelisti, založením základů zubů a vedlejších nosních dutin, se obličej zvětšuje. Jeho spodní polovina ale stále ještě poněkud, při srovnání s ostatními částmi hlavičky, v růstu zaostává. Očička již zaujímají svou definitivní pozici. Doposud srostlá oční víčka se od sebe oddělují. Na dolním konci boltce roste ušní lalůček, který se založil na boltci jako poslední.
S růstem čelistí se posouvá boltec ucha na své definitivní místo po straně hlavy. Tím se plod významně přibližuje vzhledu novorozeného miminka.

Koncem měsíce se zejména ve vlasaté části hlavy, v obočí a na okrajích očních víček objevují hrubší chloupky. V případě, že mají větší obsah pigmentu, jsou tmavě zbarveny. Na koncích prstíčků jsou již dobře patrné tvrdé ploténky nehtů. K volným okrajům posledních článků prstů ale ještě nedosahují. Přibývá kožního mázku. Na jeho produkci se podílejí nejen odloupané buňky pokožky, ale také mazové žlázky. Nejvíce mázku je na obličeji, ve vlasaté části hlavy, v horní části zad plodu. Kůže sama má růžově červenou barvu, neboť stále prosvítají cévy s červenými krvinkami a svalové barvivo svalů. Kůže je vrásčitá.

Jak již bylo zmíněno, i ženy poprvé těhotné začínají v první polovině měsíce vnímat pohyby plodu. Také plod vnímá své okolní prostředí. Sluchové orgány plodu jsou vyvinuty již natolik dobře, že mohou vnímat zvukové podněty. Mozek plodu se učí rozpoznávat obvyklé zvuky jako tlukot mateřského srdce a hlas matky, které na něj působí konejšivě. Na podněty, které ho ruší v jeho bezpečí v klidné, teplé a tmavé komůrce, reaguje jako na nelibé rychlými a nekoordinovanými pohyby celého tělíčka.

Délka plodu dosahuje asi 30 cm. Hmotnost plodu je stále ještě nízká, i když se za uplynulý měsíc přibližně zdvojnásobila. Na konci měsíce kolísá kolem 600 – 700 gramů.

Těhotenství budoucí maminky je už na první pohled zřejmé. Bříško je vyklenuté, děložní klenba dosahuje v tuto dobu do výše pupku.

23. týden těhotenství - plod v děloze

Obrázek 2: Nákres těla těhotné ženy na začátku 21. týdne vývoje plodu (23. týden těhotenství). Děloha se přizpůsobuje rychlému růstu plodu tím, že se zvětšuje. Její vrchol, sahá nyní téměř do výše pupku budoucí maminky.

Více o Vašem těhotenství v těchto týdnech: 23. týden těhotenství, 24. týden těhotenství, 25. týden těhotenství, 26. týden těhotenství, 27. týden těhotenství

Autorky: Doc. MUDr. Jitka Šťastná, CSc., doc. MUDr. Miroslava Sedláčková, CSc.

Předchozí článek:

17.-20. týden vývoje miminka

Následující článek:

26.-29. týden vývoje miminka

Poradna

Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Vybraná anketa

Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?

25 %
17 hlasů

69 %
47 hlasů

6 %
4 hlasy

Celkem hlasovalo 68 unikátních návštěvníků

Diskuze 0

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Zdravé těhotenství

Výživa, recepty a cvičení
Unikátní publikace pro těhotné i šestinedělky věnující se současně zdravé výživě, zdravému vaření krok za krokem a zdravému cvičení před, v průběhu těhotenství i po porodu. O tom nejdůležitějším, co rozhoduje o zdraví Vašeho miminka! Zkuste to!
cena pouze u nás: 199 Kč
Zdravé těhotenství