26.-29. týden od oplození = 28.-31. týden těhotenství
26.-29. týden od oplození = 28.-31. týden těhotenství
Na počátku tohoto období je kůže plodu stále ještě červená a hodně zvrásněná. V průběhu 26. týdne se začíná objevovat podkožní bílý tuk, který intenzitu barvy kůže začíná poněkud tlumit a měnit do růžova.
V obličeji je nejnápadnější změnou úplné oddělení očních víček. Očička se často rychle pohybují. Bylo prokázáno, že plod je schopen reagovat na zevní podněty mrkáním (mrkací reflex). V této fázi vývoje již zorničky očiček plodu např. mohou reagovat na světlo (pupilární reflex).
Koncem tohoto období ztrácí kůže plodu svou průsvitnost a nabývá postupně růžové barvy. Tyto změny vzhledu plodu souvisejí s tvorbou kožního vaziva a podkožního tuku. Jejich množství se proti předchozímu období přinejmenším zdvojnásobí. V kůži pokračuje vývoj kožních žlázek. Jsou již založeny také mléčné žlázy. Na konci měsíce dorůstají nehtíčky u prstů horních končetin k volným okrajům prstů. Nehty na nožičkách mají i tady mírné zpoždění.
Koncem měsíce ustává tvorba krvinek ve slezině. Krvinky začínají vznikat převážně v kostní dřeni, jak je tomu i v pozdějším životě.
Plod je velice aktivní. Dalo by se říci, že nacvičuje základní pohyby, které po narození zajistí přežití. Nacvičuje opakovaně uchopovací a sací reflex. Snaží se zachytit ručičkama, které neustále šermují. Nožičky často kopou. Všechny pohyby už mají značnou svalovou sílu, také souhra mezi nervovými podněty a svaly se zlepšuje. Na konci měsíce je již pro poměrně veliký plod v dutině děložní méně prostoru. Pohyby celého tělíčka plodu (jeho otáčení) jsou tím značně omezeny, takže u převažující většiny plodu je hlavička již trvale umístěna nad hrdlem děložním, zadeček a nožičky jsou uloženy v horní třetině dělohy.
Délka plodu se pohybuje kolem 37 cm, hmotnost dosahuje již v průměru 1 230 g.
Těhotenstvím zvětšená děloha sahá asi 3 – 4 prsty nad pupek, nebo až do poloviny vzdálenosti mezi pupkem a dolním okrajem prsní kosti.
Při předčasném porodu v 30. týdnu má již při dnešní úrovni gynekologické a poporodní péče předčasně narozené miminko (umístěné v inkubátoru, který zajišťuje vhodné okolní prostředí) velmi dobré vyhlídky na přežití a další v podstatě bezproblémový vývoj. Dobrá životaschopnost předčasně narozeného miminka je podložena tím, že jeho plíce jsou již způsobilé zajistit výměnu plynů a je zajištěna také regulace dýchacích pohybů.
Obrázky z ultrazvuku:

Sonogram 1: Plod v 27. týdnu od oplození (29. týden těhotenství). Plod má již pěkně formované všechny části obličeje. Oddělení očních víček dokumentuje jasně patrný okraj horního víčka, které má také již dobře vyvinuté řasy.

Sonogram 2: Profil obličeje při III. ultrazvukovém screeningu ve 28. týdnu od oplození (30. týden těhotenství). Šipky zleva doprava označují: čelo, nos, horní a dolní ret.

Sonogram 3: Detail zadečku 28. denního plodu (30. týden těhotenství). Plod je mužského pohlaví. Mezi stehny plodu (černé šipky) je zřetelný penis, pod ním šourek (modrá šipka). Původ šourku z páru pohlavních valů prozrazuje středová kožní hrana v rovině srůstu.
Více o Vašem těhotenství v těchto týdnech: 28. týden těhotenství, 29. týden těhotenství, 30. týden těhotenství, 31. týden těhotenství
Autorky: Doc. MUDr. Jitka Šťastná, CSc., doc. MUDr. Miroslava Sedláčková, CSc., UZ snímky: MUDr. Radan Doubek, popisky k nim: Doc. Šťastná, dr. Račanská
Předchozí článek:

21.-25. týden vývoje miminka
Následující článek:

30.-34. týden vývoje miminka
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků
Zvolte si svůj týden těhotenství

- Před těhotenstvím
- 1. týden
- 2. týden
- 3. týden
- 4. týden
- 5. týden
- 6. týden
- 7. týden
- 8. týden
- 9. týden
- 10. týden
- 11. týden
- 12. týden
- 13. týden
- 14. týden
- 15. týden
- 16. týden
- 17. týden
- 18. týden
- 19. týden
- 20. týden
- 21. týden
- 22. týden
- 23. týden
- 24. týden
- 25. týden
- 26. týden
- 27. týden
- 28. týden
- 29. týden
- 30. týden
- 31. týden
- 32. týden
- 33. týden
- 34. týden
- 35. týden
- 36. týden
- 37. týden
- 38. týden
- 39. týden
- 40. týden
- Po 40. týdnu
Aktuální soutěže
Aktuální testování
Těhotenská kalkulačka
Vypočtěte si v naší těhotenské kalkulačce, kdy Vás čekají ultrazvuky, kdy obdržíte těhotenskou průkazku, kdy se podrobíte triple testu, kdy se vyšetřuje streptokok, kdy se provádí amniocentéza, kdy byste si měla nachystat věci do porodnice, kdy nastupujete mateřskou dovolenou.
TĚHOTENSKÉ E‑MAILY
Zaregistrujte se na Babyonline.cz, uveďte termín porodu a každý týden vám automaticky přijde e-mail s informacemi o vašem těhotenství týden po týdnu a vývoji miminka!