2. a 3. týden
Postupně si zvykáte na nové okolnosti a na nový režim s děťátkem doma. Děťátko si tvoří svůj režim, který je hlavně odvislý od potřeb podávání stravy – kojení nebo krmení.
1. Jak roste dítě?
Přírůstky váhy a délky dítěte jsou úměrné stravě. Děti přibývají 150 – 200 gramů týdně, vyrostou kolem 1 –3 cm.
2. Co už všechno dítě umí?
Slyší a otáčí hlavičku za zvukem a hlasem, na chvíli zafixuje pohled, nesměje se, ale vytváří různé grimasy, vydává spokojené broukavé zvuky, k vyjádření nespokojenosti pláče. Ruce zatíná v pěstičky. Hlavičku má těžkou, neumí ji zvedat, proto je nutné hlavičku vždy podpírat. Při lehu na zádech dává hlavičku na jednu stranu – tzv. predilekční, je to pozůstatek polohy v děloze. Je vhodné dítě polohovat na oba boky, aby docházelo k symetrickému tvarování hlavičky. V bdělém stavu při poloze na zádech otáčí hlavou, pohybuje nekoordinovaně nožičkama a ručičkama. Při poloze na bříšku lehce zvedá hlavičku nad podložku a otáčí na stranu, lehce se odráží nožičkami.
3. Péče o dítě, prohlídky, očkování
Od 10. dne věku se dětem podává D vitamin jako prevence křivice. Je to olejový roztok, kape se přímo do pusinky.
Režim celé rodiny se pomalu přizpůsobuje. Je třeba miminko také vykoupat. Koupání je všem maminkám podrobně předvedeno v porodnici. Doporučuje se obden nebo po 2 dnech. Miminko má hodně vysušenou pokožku vlivem plodové vody a chlorovaná voda snižuje přirozené pH pokožky. V prvních 3 měsících se doporučuje dítě jen opláchnout vodou, na místa zapářky lze použít dětské mýdlo bez přídavků bylinných výtažků a po vykoupání použít indiferentní krém, tělový olej nebo tělové mléko.
Na hlavičku není třeba používat šampon.
Do doby zhojení pupíku je třeba několikrát denně pupeční jizvu potřít salicylovým lihem nebo jinou dezinfekcí doporučenou z porodnice.
Dutina ústní nevyžaduje péči.
Pokud jsou oči v pořádku, stačí 1x denně vyčistit borovou vodou, nebo jen vodou. Některé děti mají po porodu v očích zánět, dostávají proto v porodnici oční kapky. Pokud se zánět opakuje, dětský lékař Vám doporučí oční kapky nebo dítě odesílá na oční vyšetření.
Vlivem hormonů šestinedělí a vlivem laktohormonu, které se uvolňují do mateřského mléka, dochází u dětí ke zduření mléčné žlázy. Pod dvorcem bradavky lze nahmatat malé zduření od velikosti hrášku až po velikost cca 2 x 2 cm. Někdy lze pozorovat i sekreci podobnou jako mateřské mléko a lehké zarudnutí. Není to nic patologického. Reakce se zklidní po ukončení šestinedělí.
Velmi důležitá je péče o genitál. Je třeba pečlivé dodržování hygieny, aby nedošlo ke vzniku opruzenin. Je nutné dítě pravidelně přebalovat, při přebalování pokožku očistit hygienickým ubrouskem nebo omýt pod tekoucí vodou a pokožku ošetřit krémem. Lze použít Bepanten nebo mastný krém proti opruzeninám. Při péči o dívčí genitál stačí 1x denně očistit prostor mezi malými a velkými stydkými pysky směrem zepředu dozadu, aby nedošlo k zavlečení infekce do pochvy a aby nedošlo ke slepení stydkých pysků. V době šestinedělí se může objevit lehký bělavý nebo žlutavý výtok, někdy dochází až k tzv. pseudomenstruaci – výtok je krvavý nebo hnědavý. Je to reakce vaječníků dítěte na šestinedělí matky. Po ukončení šestinedělí mizí. U chlapečků většinou nejde přetáhnout předkožku, jedná se o fysiologickou fimosu. Ta se uvolňuje do 3 let věku. Někdy se po lehkém stažení předkožky ukazuje jen malý otvůrek, ve kterém se občas ukazuje trochu bělavého mázku, stačí otřít hygienickým ubrouskem.
Jednoduchá je péče o nehtíky. Jsou jemné a po masáži olejíčkem nebo Bepantenem se odlupují. Pokud odrůstají a dítě se škrábe, lze jemně ostříhat. Na ručičkách stříháme dokulata, na nožkách rovně.
První kontrola v poradně u dětského lékaře je ve 14 dnech věku dítěte. Lékař dítě zváží, zkontroluje váhový přírůstek. Měl by být 150 – 200 gramů. Další návštěva je v 6 týdnech věku, v případě klinického stavu miminka jste pozváni do poradny dříve.
Zatím se neočkuje.
4. Aktivity s dítětem, spánek
První nesnáze jsou za Vámi, navštívila jste poradnu, děťátko prospívá. Pokud nejsou mrazy vyšší než – 5°C, můžete se vydat na procházku. To platí pro děti do 3 měsíců věku. V létě je oblékání miminka jednoduché, nemusíte je složitě balit. Ale pokud je chladnější počasí, má mít dítě o 1 vrstvu více než dospělý. V zimě je nutné teplé oblečení a vak. Miminka mají jinou termoregulaci než dospělí. Rychle zchladnou, ale také se mohou rychle přehřát. Důsledkem zchladnutí může být škytavka. Stačí dítě obléct. Škytavka může být i důsledkem horšího odříhávání dětí. Stačí přiložit na bříško teplý termofor nebo nechat dítě přisát na chvíli k prsu.
Pokud se dítě přehřeje, je zpocené, má mokré záhlaví, hlavičku a tělíčko. Oblečené prádlo je vlhké. Důsledkem zpocení miminka jsou potničky. Jsou to drobné pupínky různě po těle, velmi často na obličeji. Je vhodné uzpůsobit oblékání dítěte a teplotu v místnosti, kde nejvíce pobývá. Léčebně pomáhají obklady nebo omývání odvarem z černého čaje a ošetření mastí. Pokud vyrážka nemizí, je vhodné kontaktovat lékaře.
V době bdělosti je vhodné dítě stimulovat, mluvit na něj, zpívat, věnovat mu pozornost, doporučuje se cvičit dle odborných brožurek.
Doba spánku převažuje nad bděním.
5. Kojení, výživa
Děti s propouštěcí váhou nad 3 kg si stabilizují intervaly po 2 – 3 hodinách, menší děti potřebují kratší intervaly. Nejčastěji si děti vytvoří interval krmení podle svých potřeb a podle kvality mateřského mléka. Jen děti s nízkou porodní hmotností si žádají častěji. Kvalita mateřského mléka je odrazem pohody matky. Strava matky by měla být kvalitní na bílkoviny – maso, mléko a mléčné výrobky, a na vitamíny a vlákninu.
Dítě má výhradně mléčnou stravu – kojení nebo adaptované mléko. Pokud není dítě kojeno, je nutno přidávat i tekutiny v podobě kojeneckého čaje nebo převařené kojenecké vody.


Termín očkování
Diskuze ke článku
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků