Inzerce
Inzerce
Inzerce

Co by mělo miminko umět 0. - 3. měsíc (I. trimenon)

Přivezli jsme si Honzíka domů. Je to, to nejúžasnější miminko na světě. Charakteristické pro toto období je převaha spánku nad bděním. Pohybová oblast vývoje se ale každým dnem rozvíjí a zdokonaluje. Honzíkovi se upravuje teplota, dýchání, srovnává se svalové napětí. Nemá ještě žádnou představu o prostoru a neorientuje se v něm. Před krmením je jeho pohybová aktivita větší než po krmení. Uděláme jedině dobře, když ho do šestého týdne budeme balit do deky jako housku. U neklidných dětí to pomáhá proti jejich dráždivosti.

Vyvoláme u něj vrozené reflexy, které s postupem času vyhasínají. I podle toho, jak reflexy odeznívají, poznáme možnou pohybovou odchylku. Honzík na zádíčkách leží mimo osu, nakřivo, ručky jsou přitaženy k tělu. Hlavička je ukloněna k jedné straně. Na bříšku je sbalený do klubíčka s lehce vystrčeným zadečkem, ručičky zůstávají za ramínky.

Od šestého týdne už dokáže na bříšku vzpřímit hlavičku. Pokud toto dokáže, je to z našeho pohledu první známka toho, že nebude pohybově postižený. Objevuje se reakce na zvuk i vizuální podnět. Na zádíčkách má nestabilní polohu, ale je schopný udržet hlavičku v ose, pánev se skloní dozadu, očka fixují předmět a tělíčko na to reaguje pohybem. Objevuje se nejprve koordinace ruka – ruka, ruka – ústa a slintá ostošest.

Do dvanáctého týdne má Honzík na bříšku tzv. trojúhelníkovou oporu – loket, loket, stydká kost. Umí se vzpřímit v hrudní páteři, opora ruček je na otevřené dlani, ne v pěstičce. Hlavička se volně pohybuje ze strany na stranu a zapojí se aktivně nejhlubší vrstva svalů páteře. Na zádech je volný pohyb hlavičky po podložce a vzpřímení šíje, ve všech kloubech je devadesát stupňů – jsou skrčená kolínka, která jsou držena nad podložkou a míří k bříšku, nejsou u sebe. Ručičky jsou schopné volného pohybu.

Honzík se začne otáčet i na bok, chvilku tam vydrží, hraje si na něm, ale pak se překulí zpátky na záda. Základní model pohybové dovednosti tří měsíčního dítěte prostupuje celý náš vývoj. Při pohybové poruše (motorické retardaci) či jenom odchylce dítě tohoto modelu samo nedosáhne a je důležité zahájit terapii.

Mgr. Kamila Vorlová

U pošty 402/14
625 00 Brno-Starý Lískovec

(poliklinika na Osové, 2. patro)

tel.: 777 559 114
email: vorlova@rehabilitacevorlova.cz
www: http://www.rehabilitacevorlova.cz

Autor: Mgr. Kamila Vorlová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Kamila Vorlová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

0. - 3. měsíc (I. trimenon) - diskuze

  • mala byla strasne sikovna v 1mesici uz krasne drzela hlavicku a koncem 3mesice se nam uz skoro posadila
    Buci   | 12.11.2010 08:36:01 | Reakcí: 1, poslední: 02.05.2011 11:55:37
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      Jéé no tak my máme teď klučíka šestinedělku a hlavičku drží také krásně. Za ručičky se přitahuje vzorně a skoro se sám překulí na bok. Tak to jsem zvědavá zda budeme taky takhle šikovní :)
      Mappepe   | 02.05.2011 11:55:37
      Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Dcera se začala počůrávat

| Drob82 | 17.11.2019, 14:41

Dobrý den. Dcera bude mít v únoru 3 roky. Od května je bez plenek, čůrat na nočník se naučila ani ne za týden, kakat asi za dva týdny. Po dvou měsících již ani nechtěla plínky na noc a zvládala to jen s pár nehodami. Protože od jejích 3 let půjdu zpět do práce, začala jsem ji dávat od září do dětské skupiny na 2 dny v týdnu, aby si zvykla a od února tam bude každý den. Mysleli jsme si, že to zvládne, je celkem společenská, není dítě, které kde posadíte, tam ho za 2 hodiny najdete. Od dvou let hezky mluví, je bystrá, rozumově se vyrovná starším dětem. Každé ráno, kdy ji předávám učitelce, pláče, ale pak je v pohodě. Problém je, že se ve školce počůrává. Dřív to nebylo tak časté, poslední čtyři dny však každý den (prý nechce čůrat i když se jí učitelky ptají, když jdou hromadně, ona nechce). O školce se doma nechce bavit. Nyní se začala počůrávat i doma. Když se jí ptám, jestli chce na záchod, řekne že ne, a přitom má kalhotky vlhké (učůrne a zbytek drží, pak se vyčůrá normálně). Myslíte si, že je to způsobené "jen" školkou nebo zde může být i jiný problém? Trestá mě za to, že musí chodit do školky? Když se učila v květnu být bez plenek spolupracovala, teď mám pocit, že je jí to jedno, nebo to dělá naschvál. Nechci něco zanedbat. Děkuji.

Dobrý den, na základě vašeho popisu to vypadá, že potíže dcery s pomočováním skutečně mohou souviset s jejím nástupem do kolektivního zařízení (dětské skupiny). Pokud tedy nedošlo k nějakým dalším změnám např. v rodině či jinde. Dcera vás netrestá, ale reaguje na nějakou pro ni zátěžovou situaci, se kterou si zatím nedovede jinak poradit, také to nedělá naschvál. Doporučila bych vám obrátit se dětského klinického psychologa, který by vám mohl doporučit jak s dcerou pracovat a poskytnout případně delší podpůrné vedení. Zatím můžete zkusit eliminovat možné stresové faktory (neučit dívku více nových věcí a dovedností najednou, vytvořit klidné a stabilní prostředí), můžete si s ní zkusit povídat co hezkého ve školce prožila (zeptejte se učitelek co děti dělaly, když dcera o tom mluvit nechce). Na případné negativní zkušenosti nebo zážitky se nezaměřujte, z dcery se nesnažte "vytáhnout" co jí vadí nebo se jí nelíbí, nemusí to být vůbec zatím schopna verbalizovat (i když dobře mluví, nemusí to být vědomé), navíc otázky na negativní zážitky je mohou u dítěte upevňovat. Je také možné, že by dceři pomohla naopak pravidelná časově kratší docházka (např. každodenní, dopolední). Zkuste se o dalším postupu poradit s klinickým psychologem. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 18.11.2019, 09:06
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce