Co by mělo miminko umět 4. - 6. měsíc (II. trimenon)
V tomto období jsou v popředí náhodné, účelové pohyby.
V poloze na bříšku se Honzík umí opřít o lokty a stydkou kost, volně si točí hlavičkou a hodně pozoruje své okolí. Začíná si být svou polohou jistý. Velmi šikovné děti objeví oporu na natažených ručkách.
Pohyb hlavy vede i tělo a dochází k rotaci páteře. Na bok se točí stále častěji, vydrží na něm dlouho, snaží se chytit, co vidí a za krátký čas se otočí na bříško. Na bříšku je rád. Je zajištěn třemi opěrnými body – loktem a pánví na jedné straně a nakročeným kolínkem na straně druhé. Otáčení na bříško je vrcholem pohybové dovednosti do šestého měsíce.
S postupem času se opře jen o jednu ručku a druhou sahá po hračce, hlavička je vysoko zvednuta. Na zádech je pohyb ruček s cílem chytit, na co dosáhnu.
Chytá hračku a předává si ji z ruky do ruky, sáhne i po hračce, kterou má vedle sebe, rád se přitáhne za mamčiny ruce do sedu, otáčí se na zavolání, poznává lidi ze svého okolí, vydává hlásky.
Velká chyba maminek je dítě v tomto období posazovat, snažit se je odkládat. Já vím, je úžasné mít Honzíka na klíně s držením v podpaží, ale páteř se hroutí, hlavička se kymácí a začínají se nenápadně zapojovat špatné pohybové vzorce. Jaký sed je ideální v tomto období si řekneme v kapitole o cvičení.
Mgr. Kamila Vorlová
U pošty 402/14
625 00 Brno-Starý Lískovec
(poliklinika na Osové, 2. patro)
tel.: 777 559 114
email: vorlova@rehabilitacevorlova.cz
www: http://www.rehabilitacevorlova.cz
Předchozí článek:

Co by mělo miminko umět 0. - 3. měsíc (I. trimenon)
Následující článek:

Co by mělo miminko umět 7. - 9. měsíc (III. trimenon)
4. - 6. měsíc (II. trimenon) - diskuze
ma dcerka
Dobrý den . Chtěla jsem se zeptat . Dítě moje jsem necvičila jen jsem dala malé prostor a už mi začala lizt v 5 měsici a už uměla hačat sama v šestém měsíci my začala se stoupat u stolu nebo u gauče . Je to špatné? Pani doktorka mi neustále za to nadáva ale ja za to nemohu že je tak šikovna a hlavně je hyperaktivni.Petraa kde mohu text o cvičení a správném sezení dětí v tomto věku najít? mám 5-ti měsíční holčičku a pořád otázku jejího držení řešíme....samozřejmě mám strach abych jí zádíčka neponičila a neposazujeme jí. co je ale tedy nejlepší?
děkuji za odpověď.
Zapalačová Petra
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků