banner

Jaká jména jsou nejoblíbenější? Která jména se oproti předchozímu roku propadla a která naopak získala na popularitě?

Český statistický úřad zveřejnil seznam nejoblíbenějších jmen v ČR za rok 2023, včetně neobvyklých jmen a regionálních rozdílů.

Eliška a Jakub na první příčce

Eliška i Jakub se v žebříčku pravidelně objevují na prvním místě a rok 2023 nebyl výjimkou. Eliška je nejoblíbenějším dívčím jménem od roku 2012 a Jakub je nejoblíbenějším chlapeckým jménem od roku 2011.

Letos je Jakub nejoblíbenější v 11 krajích, zatímco v Praze, Pardubickém a Královéhradeckém kraji byl oblíbenější Matyáš. Elišku preferují ve dvanácti krajích, v Kraji Vysočina je na prvním místě společně s Viktorií a v Pardubickém kraji a Praze byla oblíbenější Anna.

Seznam 20 nejoblíbenějších jmen – chlapci

V nejoblíbenější trojici je Jakub, Matyáš a Jan. Jan se podruhé za téměř padesát let ocitl až na třetí příčce. V první desítce jsou také jména Adam, Matěj, Vojtěch, Dominik, David, Tomáš a Filip.

Seznam 20 nejoblíbenějších jmen – dívky

Po Elišce jsou neoblíbenější Viktorie, Anna, Sofie, Natálie, Tereza, Ema, Adéla, Amálie a Julie. Ačkoli jsou dívčí jména více proměnlivá než u chlapců, stále je top desítka poměrně stabilní.

Skokani v žebříčku

V žebříčku popularity poskočily jména Theo, William, Vojta, Lea a Olivie. Největší boom oproti roku 2022 nastal u jména Isabela (o 52 příček), která je tak největším skokanem žebříčku.

Propad v oblíbenosti

Mezi chlapci klesla oblíbenost u jmen Vladimír, Sebastien a Ivan, která zaznamenaly propad o více než 20 příček. Agáta také ztratila na oblíbenosti a největší propad nastal u jmen Melanie a Monika – o 31 příček.

Neobvyklá jména

I když se na prvních příčkách drží známá česká jména, někteří rodiče volí neobvyklá a originální, např. zahraniční nebo staročeská.

Český statistický úřad uvádí tato neobvyklá jména za rok 2023:

  • Mezi chlapeckými jmény se objevila jména jako Adrián, Alfons, Baltazar, Demian, Egon, Jonathan, Kryšpín, Marco, Natan, Ronald, Samael, Simeon, Sven, Tommy, Valentin a Xavier.
  • Mezi dívčími jmény to byla Adléta, Aisha, Arianna, Beatris, Doubravka, Heda, Heidi, Júlia, Liana, Lina, Lola, Manon, Marion, Odeta, Ruby a Vilemína.

Nejčastěji děděná jména

Antonín je nejčastěji předávané jméno z otce na syna. Skoro každý třetí otec jménem Antonín tak pojmenuje i svého syna. Další často děděná jména jsou František, Václav a Richard. U matek a dcer toto není zdaleka tak obvyklé, nejčastěji děděné dívčí jméno bylo Marie, a to jen v 7 % případů.

Jaké jméno zvolit?

Nevíte, jaké jméno pro děťátko zvolit? A jaká pravidla pro výběr jména platí? Přečtěte si článek: Jaké jméno dle odborníka, dr. Knappové, dítěti v ČR zvolit?

Zdroje:
Data Českého statistického úřadu a informace z tiskové konference STATISTIKA DĚTSKÝCH JMEN 30. května 2024.

Nejoblíbenější jména 2023 - diskuze

Jména

Tak to je přesné. Mám dcerku Aničku, která se narodila 12/2022 a ve všech dětských skupinkách, které navštěvujeme převažují Aničky, Amálky, Emičky, Kubíkové a Matýsci.

statistiky

tak toto byl zajímavý článek. tyto statistiky mám ráda. je zajímavé jak se Anna a Marie drží. přitom teda o žádné (narozené po r. 2000) v mém okolí nevím

Poradna

Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Vybraná anketa

Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?

16 %
6 hlasů

79 %
30 hlasů

5 %
2 hlasy

Celkem hlasovalo 38 unikátních návštěvníků

Diskuze 0

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Žena po 40 – sebevědomá a v kondici

Jak být šik a fit i po 40
Unikátní publikace pro ženy, nejen po 40, v níž jedna z autorek podstoupila omlazující proces přirozenějšími metodami na vlastní kůži. Inspirujte se desaterem nejen pro ženu po 40! Jediná komplexní kniha o období po 40. Omlazení přirozenými metodami!
cena pouze u nás: 349 Kč
Žena po 40 – sebevědomá a v kondici