6. týden od oplození = 8. týden těhotenství
6. týden od oplození = 8. týden těhotenství
Velká mozková část hlavy je stále ještě silně ohnutá dopředu, obličejová část se dotýká srdečního hrbolu. Horní část obličeje tvoří párové výběžky pro horní čelist a mezi ně shora zasahující výběžek čelní. Již na konci 5. týdne v dolním okraji čelního výběžku se objevují z počátku od sebe navzájem hodně vzdálené tlustší ploténky, které se postupně prohlubují v nosní kanálky. Vyústění těchto kanálků tvoří základy nosních dírek. Výběžky pro horní čelist začínají srůstat ze stran s čelním výběžkem, umístěným ve střední rovině. Způsob jejich vzájemného srůstání je poměrně komplikovaný, ale pro správný vývoj této část obličeje velmi důležitý.

Obrázek 1: Obličejová a krční oblast zárodku v 6. týdnu. Nad širokými ústy je čelní výběžek s nosními dírkami (jsou dosud daleko od sebe). (Jednotlivé výběžky obličeje dosud nesrostly, jsou proto barevně odlišeny. Výjimkou jsou výběžky pro dolní čelist, z nichž již vznikla jednotná brada pod primitivními ústy.) Bradička je zatím velmi nízká, krk je krátký a široký, základy očí po stranách hlavy.
Při pohledu zepředu jsou stěží patrné základy očí, leží stále po stranách hlavy. Základy očí (sítnice) jsou velmi výrazné a tmavé (přibývá v nich pigment). Srostlé výběžky pro dolní čelist ohraničují odspodu široká primitivní ústa. Tvoří základ brady, která je, ve srovnání s mozkovou (čelní) částí obličeje, velmi malá. Mezi základem brady z prvního žaberního oblouku a druhým žaberním obloukem se objevuje prohlubeň (zřetelná při pohledu z boku). Je to základ zevního zvukovodu. Druhý žaberní oblouk uložený pod základem dolní čelisti se zvětšuje a postupně shora překrývá ostatní menší dolní žaberní oblouky. Vytváří postupně jakési víčko, které nakonec úplně překryje dolní žaberní oblouky i štěrbiny mezi nimi. Podílí se tak významně na utváření přední strany krku, která je hladká.
Přední strana trupu se postupně zvětšuje, pupeční provazec se postupně zužuje.
Velmi nápadné jsou v šestém týdnu změny ve vzhledu končetin, zejména horních.

Obrázek 2: Zárodek v 6. týdnu (pohled z boku). Základy obratlů zasahují až do konce ocásku. Na horní končetině již jsou patrné základy prstů. Nožičky jsou ve vývoji opožděny.
Na jejich horní válcovité části se objevuje loketní ohnutí, takže horní končetina má nyní zřetelnou paži a předloktí. Na dolní, ploché a široké části horních končetin se objevují čtyři podélné rýžky, které od sebe oddělují pět silnějších válečkovitých útvarů - prstové paprsky. Na dolní končetině se založením kolenního ohnutí dá rozlišit nahoře stehno, dole bérec. Prstové paprsky se založí až v následujícím týdnu.
Obrázky z ultrazvuku:

Obrázek 1: Zárodek v choriové dutině v 6. týdnu po oplození (8. týden těhotenství). Choriová dutina se jeví jako tmavá, na zárodku se dá dobře rozlišit hlavička a horní končetiny.
Obrázek 2: Zárodek v choriové dutině. Dá se dobře rozlišit výrazně dopředu ohnutý základ mozku, horní končetina s patrným loketním ohnutím. Od přední strany trupu odstupuje pupečník a připojuje se k placentě.
Více o Vašem těhotenství v tomto týdnu: 8. týden těhotenství
Autorky: Doc. MUDr. Jitka Šťastná, CSc., doc. MUDr. Miroslava Sedláčková, CSc., obrázky z UZ: MUDr. Radan Doubek, popis k nim: Doc. Šťastná.
Předchozí článek:

5. týden vývoje miminka
Následující článek:

7. týden vývoje miminka
Poradna
Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
17 %
8 hlasů
77 %
37 hlasů
6 %
3 hlasy
Celkem hlasovalo 48 unikátních návštěvníků
Zvolte si svůj týden těhotenství

- Před těhotenstvím
- 1. týden
- 2. týden
- 3. týden
- 4. týden
- 5. týden
- 6. týden
- 7. týden
- 8. týden
- 9. týden
- 10. týden
- 11. týden
- 12. týden
- 13. týden
- 14. týden
- 15. týden
- 16. týden
- 17. týden
- 18. týden
- 19. týden
- 20. týden
- 21. týden
- 22. týden
- 23. týden
- 24. týden
- 25. týden
- 26. týden
- 27. týden
- 28. týden
- 29. týden
- 30. týden
- 31. týden
- 32. týden
- 33. týden
- 34. týden
- 35. týden
- 36. týden
- 37. týden
- 38. týden
- 39. týden
- 40. týden
- Po 40. týdnu
Aktuální soutěže
Aktuální testování
Těhotenská kalkulačka
Vypočtěte si v naší těhotenské kalkulačce, kdy Vás čekají ultrazvuky, kdy obdržíte těhotenskou průkazku, kdy se podrobíte triple testu, kdy se vyšetřuje streptokok, kdy se provádí amniocentéza, kdy byste si měla nachystat věci do porodnice, kdy nastupujete mateřskou dovolenou.
TĚHOTENSKÉ E‑MAILY
Zaregistrujte se na Babyonline.cz, uveďte termín porodu a každý týden vám automaticky přijde e-mail s informacemi o vašem těhotenství týden po týdnu a vývoji miminka!