8. týden od oplození = 10. týden těhotenství
8. týden od oplození = 10. týden těhotenství
Hlava zárodku dosud představuje asi polovinu celkové délky těla. Její tvar se mění. Začíná se zakulacovat a vzpřimovat, takže obličej je zepředu dobře vidět. Obličejová část je ve srovnání s částí mozkovou dosud velmi malá. Má zřetelné lidské znaky. V obličeji se vyhlazují nerovnosti v místech srůstu původních výběžků. Široký a poměrně plochý základ nosu se zužuje a zvedá se výše nad okolí. Částečným srůstem základů horní a dolní čelisti se poněkud zužuje i původně velmi široký ústní otvor. Oči zůstávají otevřené, na jejich horních i dolních okrajích se objevují úzké kožní záhyby. Jsou to základy očních víček. Hrbolky obklopující zevní zvukovod srůstají v zatím malý, ale již jednotný ušní boltec.

Obrázek 1: Obličejová část hlavy zárodku v 8. týdnu. Jednotlivé výběžky obličeje již zcela srostly, zmenšila se ústa. Oči mají nahoře i dole vytvořeny kožní řasy jako základy očních víček. Poněkud se zvýšila brada, takže dosud malé ušní boltce jsou nyní uloženy ve výši úst.

Obrázek 2: Zárodek na konci 8. týdne. Zárodek se napřimuje, hlava se postupně zvedá. Na pupečním provazci zřetelné ztluštění je způsobeno kýlou, která později zmizí. Při srovnání se zárodkem o týden mladším výrazně pokročil vývoj ručiček i nožiček. I na dolních končetinách jsou již prsty od sebe částečně odděleny.
Ztenčuje se oblast krku, takže oddělení hlavy od trupu je nyní zřetelné.
Tělo zárodku se napřimuje. Se zvětšováním dutiny břišní se bříško navenek oplošťuje a pupeční kýla se částečně vtahuje dovnitř. I když se kýla poněkud zmenšila, je stále zřetelná. Na zádech zárodku přestávají být patrné obrysy prvosegmentů. Tento proces pokračuje shora dolů, takže prvosegmenty jsou na konci týdne patrné jenom v bederní, křížové a kostrční oblasti. Z rozpadlých prvosegmentů později vznikají obratle páteře, některé svaly a hlubší vrstvy kůže.
Během osmého týdne se zkracuje ocasní konec zárodku, na konci týdne už je takřka neznatelný. Mezi dolními končetinami (v oblasti původní kloakové membrány) se objevují dva otvory. Přední otvor je zpočátku společné vyústění močových a pohlavních cest. Kolem něho se tvoří základy zevních pohlavních orgánů. Mají podobu jednoho pohlavního hrbolku při předním okraji otvoru, po stranách otvoru uložených párových pohlavních řas, které jsou zevně obklopeny rovněž párovými pohlavními valy. V této fázi vývoje není možné podle uvedených základů rozpoznat pohlaví zárodku (geneticky ale je určeno již při oplození druhem oplozující spermie-viz dříve). Druhý (zadní) otvor je zevní vyústění trávicí trubice.

Obrázek 3: Schematické znázornění základů zevních pohlavních orgánů. Podle vzhledu těchto základů nepoznáme, jestli se narodí holčička nebo chlapeček, první základy jsou totiž u obou pohlaví stejné.
Pokrok ve vývoji končetin spočívá především v růstu prstů do délky a postupném zkracování, až vymizení plovacích blan. Základy palečků jsou zřetelně silnější než ostatní prsty. Uvnitř končetin se objevují chrupavčité základy budoucích kostí. Postupně se začínají vyvíjet jednotlivé svaly. Zpoždění dolních končetin oproti horním je stále patrné, ale jednotlivé prstíčky jsou již také zčásti oddělené.

Obrázek 4: Ručička na konci 8. týdne. Prsty jsou delší, nemají zatím nehty.
Na konci embryonálního období jsou, jak vyplývá z uvedeného přehledu, založeny všechny důležité vnitřní i zevní orgány. Vážnější poruchy vývoje v uvedeném období mohou vést ke vzniku závažných vývojových vad, období je považováno proto za kritické.
Na konci embryonálního období má zárodek všechny zřetelně lidské znaky. Je dlouhý asi 23 mm (od temene hlavy k dolnímu konci trupu).
Od této doby mluvíme o plodu (fétu).

Obrázek 5: Plod starý asi 8. týdnů ve svém přirozeném prostředí – v plodové vodě v amniovém váčku. Při pohledu z boku je na hlavičce vidět základ oka, přes tenkou kůži prosvítají cévy obklopující ušní boltec. Při odstupu pupečníku patrné ztluštění je pupečníková kýla. V pupečníku se spirálovitě vinou pupeční cévy. Plod se ve vodě volně vznáší. Na boku trupu plodu se rýsují chrupavčitá žebra.
Obrázky z ultrazvuku 8. týden od oplození = 10. týden těhotenství:

Snímek z ultrazvuku (sonogram) 1: Na dvourozměrném snímku časného plodu o stáří 8. týdnů (10. týden těhotenství) je dosud dobře patrné ohnutí hlavy (hlavička označena šipkou). Jsou založeny horní i dolní končetiny. Choriová dutina je tmavá.

Sonogram 2: Plod starý 8. týdnů (10. týden těhotenství) v amniovém vaku. Za zády plodu je placenta. Na dolních končetinách zřetelné kolenní ohnutí, bérce a chodidla nejsou vidět, ovíjí je pupečník. Ve výšce čela je na protilehlé straně zbytek žloutkového váčku. Pod čelem se rýsuje chrupavčitý obal oka – budoucí očnice.

Sonogram 3: Plod starý 8 týdnů. Na hlavičce je patrný zatím malý boltec ušní. Je možné rozlišit horní a dolní čelist. Dobře patrné je zúžení tělíčka v oblasti krku. Před dolní partií trupu je pupečník.
Více o Vašem těhotenství v tomto týdnu: 10. týden těhotenství
Autorky: Doc. MUDr. Jitka Šťastná, CSc., doc. MUDr. Miroslava Sedláčková, CSc., UZ snímky: MUDr. Radan Doubek, popisky k nim: MUDr. Šťastná
Předchozí článek:

7. týden vývoje miminka
Následující článek:

9.-10. týden vývoje miminka
8. týden vývoje miminka - diskuze
Potvrzení těhotenství
Dobrý den.Chtěla bych se zeptat kdy bude ideální navštívit svého gynekologa na potvrzení těhotenství?Test jsem si ještě nedělala,ale už mám spoždění a to se nestává.V týdnu si test udělám.Poslední menzes jsem měla 5.května a nevim jak se to počítá.Jde mě o to,aby už plodu tlučelo srdíčko a byla mě dána těhotenská průkazka.Zda posečkat ještě 3týdny.Děkuji.Poradna
Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
17 %
8 hlasů
77 %
37 hlasů
6 %
3 hlasy
Celkem hlasovalo 48 unikátních návštěvníků
Zvolte si svůj týden těhotenství

- Před těhotenstvím
- 1. týden
- 2. týden
- 3. týden
- 4. týden
- 5. týden
- 6. týden
- 7. týden
- 8. týden
- 9. týden
- 10. týden
- 11. týden
- 12. týden
- 13. týden
- 14. týden
- 15. týden
- 16. týden
- 17. týden
- 18. týden
- 19. týden
- 20. týden
- 21. týden
- 22. týden
- 23. týden
- 24. týden
- 25. týden
- 26. týden
- 27. týden
- 28. týden
- 29. týden
- 30. týden
- 31. týden
- 32. týden
- 33. týden
- 34. týden
- 35. týden
- 36. týden
- 37. týden
- 38. týden
- 39. týden
- 40. týden
- Po 40. týdnu
Aktuální soutěže
Aktuální testování
Těhotenská kalkulačka
Vypočtěte si v naší těhotenské kalkulačce, kdy Vás čekají ultrazvuky, kdy obdržíte těhotenskou průkazku, kdy se podrobíte triple testu, kdy se vyšetřuje streptokok, kdy se provádí amniocentéza, kdy byste si měla nachystat věci do porodnice, kdy nastupujete mateřskou dovolenou.
TĚHOTENSKÉ E‑MAILY
Zaregistrujte se na Babyonline.cz, uveďte termín porodu a každý týden vám automaticky přijde e-mail s informacemi o vašem těhotenství týden po týdnu a vývoji miminka!