7. týden od oplození = 9. týden těhotenství
7. týden od oplození = 9. týden těhotenství
I v sedmém týdnu vývoje je hlavová část zárodku ve srovnání s trupem značně veliká. Rovněž její ohnutí (souvisí s rychlým rozvojem mozku) až k srdečnímu hrbolu přetrvává. Trup a oblast krku se naopak poněkud napřimují.
V obličeji se postupně dokončuje srůst jednotlivých výběžků, které tvořily jeho základ. V průběhu tohoto procesu se přibližují ke středu obličeje základy nosních dírek. Jejich okraje jsou dosud tlusté. Mezi nosními dírkami se formuje široký a plochý hřbet nosu, který se začíná zvedat nad úroveň obličeje. Vyvíjející se oči se přesouvají z postranní polohy poněkud dopředu a mírně se k sobě přibližují. Oči jsou stále široce otevřeny. Základ brady je velmi nízký a široký. Velmi široká jsou i ústa. Kolem zevního zvukovodu se objevuje šest výrazných hrbolků, které jsou základem ušního boltce.

Obrázek 1: Obličej zárodku na konci 7. týdne. Jednotlivé výběžky, s výjimkou výběžků pro dolní čelist, nejsou ještě zcela srostlé. Ve výši nízké brady jsou po stranách hlavy základy ušních boltců. Rysy obličeje jsou nápadně hrubé.
Na přední stěně zárodku se objevuje pupeční kýla. Vzniká proto, že v dutině břišní roste do délky tenké střevo. Skládá se v kličky. Pro ty však není v dutině břišní dost místa, takže se kličky zatlačují do odstupu pupečníku. Značné velikosti dosahuje v tomto období nad kličkami uložený základ jater. Je tak velký, že na přední stěně zárodku vytváří pod srdečním hrbolem další – jaterní – hrbol. Velká játra vedou k napřimování trupu dosud stočeného zárodku.

Obrázek 2: Zárodek na konci 7. týdne (pohled z boku). Tělo zárodku je ještě ohnuté. Oči jsou dosud uloženy spíše po stranách hlavy, ušní boltce jsou stále ještě poměrně nízko v oblasti krku. Pod jaterním hrbolem je patrná pupeční kýla. Ocásek již téměř zmizel. Prsty na ručičkách jsou od sebe téměř úplně odděleny. Na nožičkách jsou prsty ještě spojeny plovacími blánami.
Nápadné jsou i změny na končetinách. Na horních končetinách se rýhy mezi prstovými paprsky ztenčují, takže základy prstů jsou nyní navzájem spojeny tenkými plovacími blánami. Na dolních končetinách se rýhy a prstové paprsky teprve zakládají.

Obrázek 3: Dlaňová ploténka se základy prstů na začátku 7. týdne (poslední ze tří obrázků).

Obrázek 4: Dlaňová ploténka na konci 7. týdne. Mezi prsty jsou zbytky plovacích blan.
Snímky z ultrazvuku:

Snímek 1: Zárodek ze 7. týdne vývoje (9. týden těhotenství dle Vaší těhotenské průkazky). Zárodek je uložený v choriové dutině. Je dlouhý asi 20 mm. Delší šipka vlevo označuje temeno hlavičky, kratší vpravo zbytek ocásku (budoucí kostrč).

Snímek 2: Zárodek v 7. týdnu vývoje. Tělíčko zárodku se začíná napřimovat. Hlavička tvoří dosud asi polovinu délky tělíčka a je doposud nakloněná dopředu. Zřetelně jsou vidět horní i dolní končetiny.
Více o Vašem těhotenství v tomto týdnu: 9. týden těhotenství
Autorky: Doc. MUDr. Jitka Šťastná, CSc., doc. MUDr. Miroslava Sedláčková, CSc., UZ snímky: MUDr. Radan Doubek, popisky k nim: MUDr. Šťastná
Předchozí článek:

6. týden vývoje miminka
Následující článek:

8. týden vývoje miminka
7. týden vývoje miminka - diskuze
kdy tluče srdíčko
Dobrý den, prosím v kolikátém týdnu po oplození se objevuje tlukot srdíčka u plodu? DěkujiPoradna
Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
17 %
8 hlasů
77 %
37 hlasů
6 %
3 hlasy
Celkem hlasovalo 48 unikátních návštěvníků
Zvolte si svůj týden těhotenství

- Před těhotenstvím
- 1. týden
- 2. týden
- 3. týden
- 4. týden
- 5. týden
- 6. týden
- 7. týden
- 8. týden
- 9. týden
- 10. týden
- 11. týden
- 12. týden
- 13. týden
- 14. týden
- 15. týden
- 16. týden
- 17. týden
- 18. týden
- 19. týden
- 20. týden
- 21. týden
- 22. týden
- 23. týden
- 24. týden
- 25. týden
- 26. týden
- 27. týden
- 28. týden
- 29. týden
- 30. týden
- 31. týden
- 32. týden
- 33. týden
- 34. týden
- 35. týden
- 36. týden
- 37. týden
- 38. týden
- 39. týden
- 40. týden
- Po 40. týdnu
Aktuální soutěže
Aktuální testování
Těhotenská kalkulačka
Vypočtěte si v naší těhotenské kalkulačce, kdy Vás čekají ultrazvuky, kdy obdržíte těhotenskou průkazku, kdy se podrobíte triple testu, kdy se vyšetřuje streptokok, kdy se provádí amniocentéza, kdy byste si měla nachystat věci do porodnice, kdy nastupujete mateřskou dovolenou.
TĚHOTENSKÉ E‑MAILY
Zaregistrujte se na Babyonline.cz, uveďte termín porodu a každý týden vám automaticky přijde e-mail s informacemi o vašem těhotenství týden po týdnu a vývoji miminka!