banner

1. Jak roste dítě?

Váhové přírůstky jsou úměrné fyzické aktivitě dítěte. U některých dětí už nedosahují 200 gramů týdně. Prodlužují se končetiny. Roste hlavička.

Více o růstu dítěte

2. Co už všechno dítě umí?

Při poloze na bříšku zvedá hlavičku a hrudník, opírá se o dlaně, otáčí hlavičku na strany a čile sleduje okolí. Otáčí se za zvukem, pobrukuje si a hlasitě se směje. Při poloze na zádech si hraje s ručičkama, zkouší, jak chutnají, přitahuje stehna na bříško. Chytá hračky čtyřmi prsty, paleček ještě nepoužívá. Mává hračkami a nejraději má ty, co vydávají zvuky.

Přečtěte si více o vývoji dětské psychomotoriky ve 4. měsíci.

3. Péče o dítě, prohlídky, očkování

U čtyřměsíčních dětí se zvýrazňuje slinění v důsledku prořezávání prvních zoubků. Nejčastěji to jsou dolní řezáky. Při prořezávání zoubků se může objevit tzv. syndrom prořezávání zubů – tj. rýma, kašel, lehce teplota a řidší a častější stolice. Nejedná se o nic vážného, ale raději pro jistotu navštivte dětského lékaře.

Dle stavu se kontrolují ultrazvukem kyčle. Pokud je vše v pořádku, není třeba dalších kontrol.

Podává se 3. dávka Hexavakcíny a očkování proti Streptokoku pneumoniae (dle současného očkovacího kalendáře je možno dítě začít očkovat od 9. týdne věku, nicméně o konkrétním začátku očkování by měl rozhodnout Váš dětský lékař dle klinického stavu dítěte). Více o očkování.

Prohlídka v poradně je mezi 4. a 5. měsícem.

4. Aktivity s dítětem, spánek

Doba bdělosti se prodlužuje, spánek během dne je kratší. Nejdelší interval spánku je v noci, někdy 8 – 10 hodin. V době bdělosti se dítěti plně věnujeme, psychosociálně jej stimulujeme. Můžeme navštěvovat plavání kojenců, cvičit dle odborných brožurek.

Pobyt venku je neomezený.

10 cviků před koupáním si můžete vytisknout na Babyonline z Bonusu pro registrované.

5. Kojení, výživa

U plně kojených dětí pokračujeme dále. Velcí jedlíci mohou dostat na noc kaši. Kaše má být bezlepková nemléčná, pokud nestačí, lze do ní přidat adaptované mléko.

Nekojené děti začínají dostávat taktéž kaši na noc a místo polední dávky kojení se začíná se zeleninovým příkrmem. Zelenina musí být striktně vařená ve vodě, která je vhodná pro stravu pro kojence. Začínáme bramborou, kterou rozvaříme na hustou kaši, bez soli a cukru. Podáme lžičkou, pokud dítě sní jen několik lžiček, dokrmíme mlékem. Tak činíme celý týden. Další týden k bramboře přidáme kousek mrkve, postupujeme stejně jako s bramborou – podáme lžičkou, pokud nestačí, dodáme mléko. Následující týden ke směsi brambory a mrkve přidáme kousek bílého masa – kuřecí, krůtí, králičí, lze přidat maso bio kvality. Po uvaření se musí rozmixovat. Dávka s masem je pro dítě již sytivější, proto lze s podáním mléka počkat, až si dítě zažádá.

Nadále podáváme vitamin D. Více o kojení a výživě dětí. 

Jak zavádět příkrmy včetně receptů podle nutriční terapeutky.

 

 

Předchozí článek:

3. měsíc

Následující článek:

5. měsíc

Poradna

Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek 0–8 let