banner

Leuška se s Týdeníčky blíží do cílové rovinky, s maminkou ale plánují trénovat grafomotoriku a uvolňování ruky i v létě

Od září už bude z Leušky školačka, její příprava s Týdeníčky se blíží ke konci. V květnu se naučila spoustu nového o zvířátkách a maminka oceňuje, jak Hlavičkové úkoly reagují na schopnost soustředění dětí.

 

Z Leušky bude školačka!

V uplynulém měsíci jsme se dozvěděli, že Leušku přijali na základní školu. Měla velkou radost a tuto zprávu jsme společně oslavili návštěvou cukrárny. Zároveň Leušce skončily edukativní skupinky a její motivace k vypracovávání úkolů lehce klesla. Museli jsme ji trochu přemlouvat, ale úkoly si nakonec postupně splnila. Dokonce jeden den vytvořila i pracovní list pro mě.

Tvary Leušce zatím dělají trochu problém

V deníčku zaměřeném na rozvoj grafomotoriky Leuška kreslila hrby velbloudů, padající kapky, lístečky a kočičí oči. U těchto úkolů bylo patrné, že jí tvary ještě úplně nejdou. Požadovaná velikost odpovídá, ale tvary nejsou příliš přesné. Pomáhá jí, když jsou tvary vytečkované na celém řádku, jak tomu je na několika řádcích v deníčku. Zároveň jsme se minulý měsíc zaměřili spíš na logopedii a uvolňování rukou jsme opomíjeli. Dáváme si to jako hlavní úkol na letní prázdniny, kdy bude spousta příležitostí pro různé činnosti venku jako je například kreslení křídou nebo návštěvy různých hřišť.

Hlavičkové úkoly reagují na schopnost soustředění dětí

V týdeníčcích je obvykle jeden úkol na jednu stranu, v sešitě Hlavičkové úkoly byl ale vždy na dvě strany a nyní začal být dokonce na tři. Líbí se mi, jak autorky počítaly s tím, že dítě se déle soustředí a také ho ve škole budou pravděpodobně čekat delší úkoly.

V tomto měsíci Leuška spojovala rýmy, pojmenovávala činnosti slovesy a popisovala počasí, zakreslovala geometrické tvary podle paměti, doplňovala části obrázků do většího celku, spojovala slova, která k sobě logicky patří/nepatří nebo začínají/končí na stejné písmeno, popisovala směry a vystřihovala tvary, ze kterých skládala auto.

Nejzajímavějšími úkoly pro nás bylo určování, co nepatří do řady obrázků. Zjistili jsme, že je tam více možností – např. míč, jablko a hruška. Leuška nejprve určila hrušku, protože není kulatá jako ostatní dva předměty na obrázku. U všech jsme se tak snažili vymyslet, jaké další možnosti úkoly skrývají. Nové pro nás bylo také určování směrů do rohů (např. do pravého horního rohu), takže se Leuška zase naučila něco nového.

S Pohybovkami se Leuška učí správně protahovat

V týdeníčku zaměřeném na pohybové dovednosti Leuška nejprve předváděla vozíček. Pomohla si dvěma židlemi a zkoušela zvedat postupně jednu a druhou nohu. Zkoušela to také ze dřepu bez držení, ale to byl pro ni poměrně náročný úkol. Poté se protahovala v sedě a snažila se rukou zvednout protější nohu. Tento úkol jí dal pořádně zabrat a zjistili jsme, že by se měla víc protahovat. Cvik jsem zkoušela s ní a opravdu není úplně jednoduchý. Nakonec se zkoušela houpat v kolébce a protahovala si ruce ve výponu a na špičkách. Tyto dva cviky zná z baletní přípravky, tak je zvládla bez obtíží.

Z Leušky se stává odbornice na zvířátka

Poslední týdeníček byl zaměřený na zvířata, kterým jsme se věnovali už v předchozím měsíci. Tentokrát jsme si povídali o zvířatech na farmě a k čemu nám slouží. Pak došlo i na domácí zvířata, vysvětlovali jsme si, jak se o ně musíme starat. Popovídali jsme si o tom, jak se babičky starají o pejska a kočičku a jak my se staráme o rybičky. Na závěr byl úkol zajít do zoo a vložit fotku nebo nakreslit obrázek z návštěvy. Tento úkol jsme si ponechali na prázdniny, abychom si ho patřičně užili.

Po vypracování úkolů vždy zvědavě koukám, co nás čeká příští týden nebo měsíc. Máme před sebou poslední čtyři úkoly. Už teď se těším, jak týdeníčky na konci června celé prolistuju a budu je moct celkově zhodnotit.

Zkuste i vy 5 minut 4x týdně předškolní zábavy!

Zapojte se do skupiny Předškolní příprava - rady a zkušenosti na Facebooku a sdílejte nápady a postřehy s dalšími rodiči.

 

Sdílejte stránku

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky