5. rok
1. Jak roste dítě?
Růst pokračuje stejně, v průměru 5-7 cm za rok, samozřejmě stále platí individuální rozdíly.
2. Co už všechno dítě umí?
Slovní zásoba včetně výslovnosti se dále rozvíjí, děti dokáží souvisle popsat nějakou událost, umí krátké říkanky, zazpívají písničku, rovněž kreslení se zdokonaluje (nakreslí souvislý kruh, auto, postavu, zvířátko), rozlišují barvy, umí si spočítat prsty na rukou, v pěti letech dokáží napsat některá písmenka a jednoduchá slova (máma, táta), rozeznávají číslice, napočítají do deseti. Dítě si dokáže samostatně hrát, je hodně zvídavé a dožaduje se vysvětlení nejrůznějších pojmů, dokáže říci své plné jméno a bydliště. Samozřejmě se rozvíjí i pohybová aktivita. Vlastní tomuto období je také vzdorovitost a negativismus - dítě se prosazuje jako osobnost a odmítá se podřizovat výchovným metodám, proto je třeba podle povahy dítěte vhodné usměrnění. V kolektivním zařízení se dítě učí podřizovat ostatním, zvyká si na určitý denní režim, postupně se učí zvládat drobné povinnosti. Stává se samostatnějším, je rádo chváleno za vše, co už dokáže (samo se obleče, rozezná pravou a levou končetinu, samo zvládá osobní hygienu – i když někdy ještě s dopomocí), umí již správě stolovat.
3. Péče o dítě, prohlídky, očkování
V pěti letech proběhne celková preventivní prohlídka, umožňuje-li to zdravotní stav, proběhne i přeočkování proti záškrtu, tetanu a dávivému kašli (povinné očkování dle kalendáře, případně lze doplnit nepovinné očkování na žádost rodičů, dle posouzení ošetřujícího lékaře). Ošetřující lékař zhodnotí celkový zdravotní stav dítěte i s ohledem na blížící se školní docházku, rodiče informuje a navrhne řešení zjištěných nesrovnalostí.
4. Aktivity s dítětem, spánek
V kolektivních zařízeních se děti seznamují s různou výtvarnou technikou - kreslení, keramika apod., mají také vhodnou hudební výchovu. Tyto činnosti mohou dále rozvíjet podle možností a zájmu v místě bydliště. Ze zimních aktivit je většinou samozřejmostí bobování a sáňkování, ale od 4 let je možno vést děti k lyžování a bruslení, jinak jsou vhodné jednoduché míčové hry, ale i tenis, florbal, fotbal apod. Všechny aktivity je ale nutné skloubit tak, aby dítě nebylo přetěžováno, aby mělo také svůj volný čas k obyčejnému hraní či skotačení. Je třeba děti stále zvykat na pravidelný denní režim s dostatečným pohybem na čerstvém vzduchu a dostatečným spánkem. Spánek v odpoledních hodinách již většinou není nutný, ale některé děti potřebují aspoň odpolední odpočinek, k večernímu spánku je vhodné děti ukládat ve 20 hodin s tím, že by mu kromě večerní hygieny mělo předcházet čtení nějakého nestrašidelného příběhu. Používání různých technických vymožeností, které dokáže ovládat i dítě v předškolním věku, by měli rodiče rozumně korigovat.
5. Nejčastěji řešené problémy
Většinou se týkají vývoje dítěte vzhledem k blížící se školní docházce, často se řeší vady výslovnosti, častější nemocnost, výchovné problémy.
Možná onemocnění
Onemocnění již byla zmíněna v předcházející kapitole, dominují onemocnění dýchacích cest, zejména u dětí, které začínají s docházkou kolektivního zařízení.
6. Kojení, výživa
Strava dětí je prakticky stejná jako strava dospělých s tím, že není vhodné dětem podávat hotovou stravu z obchodů rychlého občerstvení, konzerv apod., smažená jídla jen občas. Klademe důraz na dostatek ovoce a zeleniny, z tekutin nepodáváme jakékoli slazené nápoje a sladkosti by mělo dítě dostat jen jako odměnu.

Termín očkování
Poradna
Dobrý deň syn sa narodil s mierami 3400g a 47 cm, obvod hlavy 35cm.Teraz ma 6tyzdnov a 4730g a 60cm,obvod hlavy 39cm Nie je tých 39cm v 6 týždňoch veľa?
Dobrý den,
obvod hlavy je na horním limitu, doporučuji sledovat, pokud bude hlavička větší, konzultujte u pediatra.

Pro akci je nutné přihlášení