Kolektivní zařízení

  1. Kdy dítě do kolektivu umístit?
  2. Jesle nebo školka?
  3. Aklimatizace
  4. Výběr školky a zápis do školky
  5. Výběr školy a zápis dítěte do školy

1. Kdy dítě do kolektivu umístit?

Dítě je tvor společenský (některý více, jiný méně), děti milují něčí přítomnost, děti milují děti.

  • Zda a kdy umístit dítě do kolektivu posuzujeme z mnoha hledisek:
    • míra společenskosti dítěte
    • nutnost návratu rodiče na MD (mateřské dovolené) do práce
    • nemocnost dítěte
  • Vždy je nutno vlastní situaci hodnotit individuálně. Opět platí: nesnažte se vejít do rozhodování či vzorce chování kamarádek stejně starých dětí, příbuzných či sousedů. Jsou to vaše děti, vaše situace, váš rozum, které by vás měly zodpovědně vést k co nejlepšímu rozhodnutí.
  • Určitě je na zvážení, zda dítě umístit do jeslí, protože v tomhle věku ještě není nutno s kolektivním zařízením spěchat. Některým dětem určitě prospěje k upevnění některých návyků právě kolektivní prostředí, pro jiné děti by však celodenní pobyt v jeslích mohl být velkým stresem. Zvážit musíte rovněž finanční stránku, protože jesle některou rodinu mohou stát měsíčně až 11x více než školka, tj. srovnatelně jako cizojazyčné školky. Výše úhrady je totiž počítána z příjmu rodičů. Nevím, zda jsme na jesle měli takové štěstí nebo zda jsou všechna tato zařízení tak skvělá. Byla jsem unesena láskyplným, individuálním přístupem k dětem, mírou aktivit, kterou za dopoledne děti stihly a pokrokem ve vývoji, který jesle pro dítě znamenaly.

2. Jesle nebo školka?

Proč jsou pro dítě do 3 let určitě vhodnější jesle než školka?

  • jedná se o zcela jiné věkové období, než na které je připraven personál MŠ
  • pokud je většina dětí starších 3 let, nemáte záruku, že se někdo bude v počtu nad 20 věnovat individuálně vašemu mladšímu dítěti
  • pokud přesto některá ze školek nabízí své služby pro věk od 2 let, nejdříve se přesvědčte, zda vaše dítě bude v tomto prostředí šťastné

3. Aklimatizace

Vždy je nutná postupná aklimatizace na dané kolektivní zařízení. Tj. 1. den je dítě v zařízení 1 hodinu, 2. den 2 hodiny, pokud je vše v pořádku, pokračuje další dny následovně: 3. den tam obědvá, 4. den spí. Pokud se vyskytnou problémy, je délka zvykání si na zařízení delší.

4. Výběr školky a zápis do školky

Výběr školky:

Rozhodujte se na základě:

  • návštěvy v rámci Dne otevřených dveří
  • atmosféry, nebo-li prvního dojmu v MŠ
  • přístupu personálu v MŠ
  • míry a pestrosti v činnosti dětí (dle vystavených prací, kalendáře akcí apod.)
  • referencí ze strany škol, které hodnotí připravenost předškoláků z jednotlivých školek
  • možností návštěv různých kroužků v rámci MŠ

Zápis do školky:

Probíhají většinou v lednu vždy pro děti, které chtějí nastoupit téhož roku v září. Ač k váhání zápisu do školky, snad kromě zdravotní indikace, není důvod, stále častěji se setkáváme s nuceným odložením docházky do školky. Školky se v 90. letech mohutně rušily pro nedostatek žáků. V současnosti, kdy se porodnost opět zvyšuje a dětí přibývá, nejsou ve školkách místa. Vzhledem ke skutečnosti, že předškolní školství je dotováno stylem „pouze pro státní MŠ", nikoliv na žáka, není umožněn vznik kvalitního soukromého školství, který by nedostatek míst ve státních MŠ za únosnou cenu nahradil. Takže neváhejte a zajímejte se o školky ve vašem okolí co nejdříve.

5. Výběr školy a zápis dítěte do školy

Výběr školy:

  • poptejte se na názory v okolí, ty ale neupřednostňujte před vlastní zkušeností, proto:
  • vytipujte si možná zařízení, při výběru zvažte vzdálenost od místa bydliště, pokud je větší, pak skutečnost, zda zvládnete dítě převážet do i ze školy + návštěvu kroužků
  • běžte se do zařízení podívat, sjednejte si schůzku s ředitelem/ředitelkou, příp. učiteli, kteří budou příští rok učit prvňáčky, obrázek si utvořte na základě:
    • atmosféry prostředí
    • jednání personálu
    • ukázky průběhu výuky během Dne otevřených dveří
    • činnosti dětí, kroužků
    • úspěšnosti dětí u přijímacích řízení na osmiletá gymnázia a střední školy
    • referencí výše uvedených pracovišť středního vzdělání

Zápis dítěte do školy:

Pro dítě je zápis do školy velkou událostí. Objasněte dítěti, co jej čeká, připravujte se s ním k zápisu. Za odměnu s ním po zápisu můžete zajít do cukrárny, upevní to u něj příjemný zážitek v souvislosti se školou.

  • Co by dítě mělo k zápisu umět?
    • jméno, příjmení, bydliště, věk, jména a povolání rodičů, jména a věk sourozenců
    • báseň, píseň
    • barvy, tvary
    • odpovídat na otázky
    • převyprávět nebo shrnout příběh - po přečtení pohádky se dítěte ptejte, o čem pohádka byla. Děti, zvláště častí sledovatelé televize, dnes mají problém vnímat mluvené slovo. Výše zmíněným cvičením u dětí rozvíjíte právě schopnost mluvenému slovu porozumět.
  • Podrobněji: Zápis v oddíle Vzdělání dětí.

Odklad školní docházky:

V současnosti se stalo téměř „módní vlnou" odkládat školní docházku. Pokud se k tomu kloníte u vlastního dítěte, řádně, prosím, zvažte. Zvláště pro děvčata, která jsou mnohdy šikovnější než stejně staří hoši, není nejpříjemnější být nejstarší ve třídě. Pokud má dítě řečovou vadu, je lépe zintenzívnit nácvik v předškolním věku a vadu rychleji odstranit, než kvůli ní odkládat školní docházku.

V případě, že se dítě zdá být nesamostatné, hravé, příliš vázané na matku, obraťte se na ošetřujícího lékaře dítěte. Ten v případě pochybností doporučí návštěvu příslušného školského poradenského zařízení, které posoudí zralost vašeho dítěte pro školní docházku.

Ze zákona (§37 školského zákona) tedy rodič musí doložit žádost o odklad doporučujícím posouzením příslušného
1. školského poradenského zařízení a
2. odborného lékaře.

autor: MUDr. Jana Martincová

Inzerce

ŘÍKAČKY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

představení knihy pro děti

Interaktivní set Říkačky pro chytré hlavičky formátu A5 obsahuje 3 části: Hlavní kniha Říkačky – říkanky pro děti (pohybové říkanky, malovací, naučné, o světě kolem nás,..), Kreslení dle předlohy - doplňovačky pro děti, Pexesové karty – 3 sady karet - 12 listů (obrázkové, písmenkové, prázdné pexeso). Říkanky s praktickou kroužkovou vazbou posunou Vaše dítě dále! O zdraví, bezpečnosti a světě kolem nás s cvičením a kreslením.

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

www.prochytrehlavicky.cz

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte článek
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Komerční sdělení

Související články

Kolektivní zařízení - nejzajímavější články

Co dítě bude potřebovat ve školce?

Co dítě bude potřebovat ve školce?

Kolektivní zařízení
Co dítě bude potřebovat ve školce? Oblečení: do třídy – pohodlné, bavlněné, hrací kalhoty s ponožkami, zástěrky apod., v zimě je vhodné nechat dítěti punčocháčky a n

Celý článek »

Mateřské školy se zajímavým programem a zaměřením

Mateřské školy se zajímavým programem a zaměřením

Kolektivní zařízení
Mateřské školy se zajímavý programem a zaměřením Máte-li zájem být uvedeni v této rubrice, kontaktujte nás na: info@babyonline.cz Brno Mateřská škola Mateřídouška

Celý článek »

Komerční sdělení

Kolektivní zařízení - diskuze

Poradna

Dobrý den, nevím jak si poradit s dcerou 3,5 roku. Do školky začala chodit v květnu a vše bylo v pořádku. Ráno vstala a do školky se těšila. V červenci jsme letěli do Čech (žijeme v zahraničí), protože jsem byla těhotná. V září se nám narodilo miminko a v listopadu jsme letěli zpět domů. Od té doby do školky nechce, dělá scény, pláče a po návratu ze školky je protivná. Děti má moc ráda, dokáže si hrát s každým, Je společenská a k mladší sestřičce se chová ukázkově, i když trošku žárlí. Předpokládám, že do školky nechce kvůli miminku, ale nevím, co s tím mám dělat. Prosím poraďte mi. Děkuji.

Dobrý den, pro vaši dcerku se toho v poslední době v poměrně rychlém sledu hodně změnilo, nejen, že se jí narodil sourozenec a péče o miminko prokazatelně zabírá více času, než zbývá na ni, ale také jste poměrně dlouho pobývali mimo domov. Dcerka tak chodila před odletem do ČR do školky maximálně dva měsíce a pak byla téměř pět měsíců mimo. Vztahy mezi dětmi ve školce se mezitím vyvíjely, prostředí se měnilo.... Na prostředí školky ještě nebyla plně adaptována (i když chodila ráda a těšila se), potom přišla změna země, zřejmě i jazyka a ještě narození sourozence, které takto malé dítě může vnímat jako možné ohrožení své pozice v rodině. Navíc v ČR měla dcerka možná kontakt s prarodiči, vy jste byla s ní (před narozením sourozence), jistě jste se jí věnovala a možná tak získala více péče a pozornosti, než nyní doma. Její reakce je proto pochopitelná, potřebuje jen opět nabýt jistotu svého zázemí a domácího prostředí a ubezpečit se o svém jistém postavení v rodině, o vaší lásce. Potom bude připravena opět se radostně zapojit do kolektivu dětí, který má ráda. Proto pokud je to možné, na dcerku nespěchejte, věnujte se jí, vhodné bude, když se do péče více zapojí také tatínek. Snažte se jí věnovat i čas samostatně, například když miminko spí, nebo ať se miminku věnuje tatínek a vy buďte s dcerkou. S docházkou do školky nespěchejte, dcerku násilím nenuťte, můžete se pokusit nechávat ji ve školce kratší dobu (například do oběda), nebo jen dopoledne, zvažte i možné přerušení (jen na čas) docházky do školky, pokud je to ve vašich možnostech. Jakmile se vám dcerka bude jevit vyrovnanější (méně protivná) a bude sama projevovat o kontakt s dětmi a školku zájem, bude opět připravená do školky chodit. Můžete si také zkusit domluvit alespoň účast na společných akcích školky, aby holčička neztratila kontakt. Pokud by potíže neustupovaly, můžete zkonzultovat situaci také u nějakého dětského psychologa v místě vašeho bydliště.

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 12.12.2016, 10:48
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce