Inzerce
Inzerce
Inzerce

Kolektivní zařízení

  1. Kdy dítě do kolektivu umístit?
  2. Jesle nebo školka?
  3. Aklimatizace
  4. Výběr školky a zápis do školky
  5. Výběr školy a zápis dítěte do školy

1. Kdy dítě do kolektivu umístit?

Dítě je tvor společenský (některý více, jiný méně), děti milují něčí přítomnost, děti milují děti.

  • Zda a kdy umístit dítě do kolektivu posuzujeme z mnoha hledisek:
    • míra společenskosti dítěte
    • nutnost návratu rodiče na MD (mateřské dovolené) do práce
    • nemocnost dítěte
  • Vždy je nutno vlastní situaci hodnotit individuálně. Opět platí: nesnažte se vejít do rozhodování či vzorce chování kamarádek stejně starých dětí, příbuzných či sousedů. Jsou to vaše děti, vaše situace, váš rozum, které by vás měly zodpovědně vést k co nejlepšímu rozhodnutí.
  • Určitě je na zvážení, zda dítě umístit do jeslí, protože v tomhle věku ještě není nutno s kolektivním zařízením spěchat. Některým dětem určitě prospěje k upevnění některých návyků právě kolektivní prostředí, pro jiné děti by však celodenní pobyt v jeslích mohl být velkým stresem. Zvážit musíte rovněž finanční stránku, protože jesle některou rodinu mohou stát měsíčně až 11x více než školka, tj. srovnatelně jako cizojazyčné školky. Výše úhrady je totiž počítána z příjmu rodičů. Nevím, zda jsme na jesle měli takové štěstí nebo zda jsou všechna tato zařízení tak skvělá. Byla jsem unesena láskyplným, individuálním přístupem k dětem, mírou aktivit, kterou za dopoledne děti stihly a pokrokem ve vývoji, který jesle pro dítě znamenaly.

2. Jesle nebo školka?

Proč jsou pro dítě do 3 let určitě vhodnější jesle než školka?

  • jedná se o zcela jiné věkové období, než na které je připraven personál MŠ
  • pokud je většina dětí starších 3 let, nemáte záruku, že se někdo bude v počtu nad 20 věnovat individuálně vašemu mladšímu dítěti
  • pokud přesto některá ze školek nabízí své služby pro věk od 2 let, nejdříve se přesvědčte, zda vaše dítě bude v tomto prostředí šťastné

3. Aklimatizace

Vždy je nutná postupná aklimatizace na dané kolektivní zařízení. Tj. 1. den je dítě v zařízení 1 hodinu, 2. den 2 hodiny, pokud je vše v pořádku, pokračuje další dny následovně: 3. den tam obědvá, 4. den spí. Pokud se vyskytnou problémy, je délka zvykání si na zařízení delší.

4. Výběr školky a zápis do školky

Výběr školky:

Rozhodujte se na základě:

  • návštěvy v rámci Dne otevřených dveří
  • atmosféry, nebo-li prvního dojmu v MŠ
  • přístupu personálu v MŠ
  • míry a pestrosti v činnosti dětí (dle vystavených prací, kalendáře akcí apod.)
  • referencí ze strany škol, které hodnotí připravenost předškoláků z jednotlivých školek
  • možností návštěv různých kroužků v rámci MŠ

Zápis do školky:

Inzerce

Probíhají většinou v lednu vždy pro děti, které chtějí nastoupit téhož roku v září. Ač k váhání zápisu do školky, snad kromě zdravotní indikace, není důvod, stále častěji se setkáváme s nuceným odložením docházky do školky. Školky se v 90. letech mohutně rušily pro nedostatek žáků. V současnosti, kdy se porodnost opět zvyšuje a dětí přibývá, nejsou ve školkách místa. Vzhledem ke skutečnosti, že předškolní školství je dotováno stylem „pouze pro státní MŠ", nikoliv na žáka, není umožněn vznik kvalitního soukromého školství, který by nedostatek míst ve státních MŠ za únosnou cenu nahradil. Takže neváhejte a zajímejte se o školky ve vašem okolí co nejdříve.

5. Výběr školy a zápis dítěte do školy

Výběr školy:

  • poptejte se na názory v okolí, ty ale neupřednostňujte před vlastní zkušeností, proto:
  • vytipujte si možná zařízení, při výběru zvažte vzdálenost od místa bydliště, pokud je větší, pak skutečnost, zda zvládnete dítě převážet do i ze školy + návštěvu kroužků
  • běžte se do zařízení podívat, sjednejte si schůzku s ředitelem/ředitelkou, příp. učiteli, kteří budou příští rok učit prvňáčky, obrázek si utvořte na základě:
    • atmosféry prostředí
    • jednání personálu
    • ukázky průběhu výuky během Dne otevřených dveří
    • činnosti dětí, kroužků
    • úspěšnosti dětí u přijímacích řízení na osmiletá gymnázia a střední školy
    • referencí výše uvedených pracovišť středního vzdělání

Zápis dítěte do školy:

Pro dítě je zápis do školy velkou událostí. Objasněte dítěti, co jej čeká, připravujte se s ním k zápisu. Za odměnu s ním po zápisu můžete zajít do cukrárny, upevní to u něj příjemný zážitek v souvislosti se školou.

  • Co by dítě mělo k zápisu umět?
    • jméno, příjmení, bydliště, věk, jména a povolání rodičů, jména a věk sourozenců
    • báseň, píseň
    • barvy, tvary
    • odpovídat na otázky
    • převyprávět nebo shrnout příběh - po přečtení pohádky se dítěte ptejte, o čem pohádka byla. Děti, zvláště častí sledovatelé televize, dnes mají problém vnímat mluvené slovo. Výše zmíněným cvičením u dětí rozvíjíte právě schopnost mluvenému slovu porozumět.
  • Podrobněji: Zápis v oddíle Vzdělání dětí.

Odklad školní docházky:

Inzerce

V současnosti se stalo téměř „módní vlnou" odkládat školní docházku. Pokud se k tomu kloníte u vlastního dítěte, řádně, prosím, zvažte. Zvláště pro děvčata, která jsou mnohdy šikovnější než stejně staří hoši, není nejpříjemnější být nejstarší ve třídě. Pokud má dítě řečovou vadu, je lépe zintenzívnit nácvik v předškolním věku a vadu rychleji odstranit, než kvůli ní odkládat školní docházku.

V případě, že se dítě zdá být nesamostatné, hravé, příliš vázané na matku, obraťte se na ošetřujícího lékaře dítěte. Ten v případě pochybností doporučí návštěvu příslušného školského poradenského zařízení, které posoudí zralost vašeho dítěte pro školní docházku.

Inzerce

Ze zákona (§37 školského zákona) tedy rodič musí doložit žádost o odklad doporučujícím posouzením příslušného
1. školského poradenského zařízení a
2. odborného lékaře.

Inzerce

Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek

Zajímavé články oddílu Školka, kolektivní zařízení

Co dítě bude potřebovat ve školce?

Co dítě bude potřebovat ve školce?

Co dítě bude potřebovat ve školce? Oblečení: do třídy – pohodlné, bavlněné, hrací kalhoty s ponožkami, zástěrky apod., v zimě je vhodné nechat dítěti punčocháčky a n

Celý článek »

Mateřské školy se zajímavým programem a zaměřením

Mateřské školy se zajímavým programem a zaměřením

Mateřské školy se zajímavý programem a zaměřením Máte-li zájem být uvedeni v této rubrice, kontaktujte nás na: info@babyonline.cz Brno Mateřská škola Mateřídouška

Celý článek »

Komerční sdělení
Školka hrou v době epidemie

Školka hrou v době epidemie

Rozvíjejte své dítě individuálně a podle jeho vlastních potřeb. To vše v přátelské atmosféře a nenásilnou, hravou formou!

Celý článek »

VIDEO: Jaké knížky jsou vhodné k vývoji dítěte 2-5 let a jak správně začínat s psacími a kreslícími potřebami?

VIDEO: Jaké knížky jsou vhodné k vývoji dítěte 2-5 let a jak správně začínat s psacími a kreslícími potřebami?

VIDEO: Jaké knížky jsou vhodné k vývoji dítěte 2-5 let a jak správně začínat s psacími a kreslícími potřebami? S čím vás 4letý Filípek ve videu seznámí?  Filípe

Celý článek »

VIDEO: Jak 2-5leté děti kreslí s pastelko-vodovko-voskovkami?

VIDEO: Jak 2-5leté děti kreslí s pastelko-vodovko-voskovkami?

STABILO woody 3 in 1 je pastelka, voskovka a vodovka v jednom. Umí kreslit na papír, na tmavý podklad, karton, sklo, kov, dřevo. Děti ji milují a rodiče mohou zůstat v klidu, protože barvu lze z ručiček i z hladkého povrchu dobře smýt vodou s mýdlem.

Celý článek »

VIDEO: Jak procvičovat ruku pomocí štětce a jak malovat vodovkami

VIDEO: Jak procvičovat ruku pomocí štětce a jak malovat vodovkami

Jak se dá s dítětem trénovat grafomotorika a správný úchop kreslícího náčiní s obyčejným štětcem? Ukázku rozcvičení a jak uvolnit ruku před psaním vede paní učitelka Mgr. Irena Košutová.

Celý článek »

VIDEO: Jak fixy se zasouvacím hrotem učí děti netlačit

VIDEO: Jak fixy se zasouvacím hrotem učí děti netlačit

Chcete naučit dítě netlačit? Pak vyzkoušejte revoluční trojhranný fix STABILO Trio Scribbi, který byl navržen speciálně pro děti, které drží fixy poprvé. Má odpružený hrot, který se při tlaku zasune dovnitř fixu a zabrání dítěti na fix tlačit. Díky tomu je téměř nezničitelný.

Celý článek »

Když si dítě nechce hrát s ostatními dětmi, Adaptace na mateřskou školu

Když si dítě nechce hrát s ostatními dětmi, Adaptace na mateřskou školu

Když si dítě nechce hrát s ostatními dětmi, Adaptace na mateřskou školu Když si dítě nechce hrát s ostatními dětmi Adaptace na mateřskou školu Syn se ve škol

Celý článek »

Věci na školku v přírodě

Věci na školku v přírodě

Připravujete svému dítěti věci na školku v přírodě a neradi byste na něco zapomněli? Pak určitě uvítáte náš návod, jak co nejjednodušeji a nejpraktičtěji nachystat vše potřebné, od oblečení po léky a nezbytné doklady.

Celý článek »

Agresivita u dětí, v MŠ, v pohádkách

Agresivita u dětí, v MŠ, v pohádkách

Syn se začal po změně školky chovat agresivně. Mohou být na vině pohádky? Jak jeho chování změnit?

Celý článek »

Související články

Komerční sdělení

Školka, kolektivní zařízení - diskuze

Poradna

Pláče při odchodu do školky

| Bayu | 24.02.2020, 09:15

Dobrý den. Ráda bych se zeptala co mohu dělat pro lepší odchody syna do školky. Syn 3,5roku ráno při odchodu do školky často pláče-ne vždy. V říjnu nastoupil do školky (v srpnu se nám narodila holčička. Nechala jsem ho po dobu šestinedělí doma,aby si na sebe zvykli. Nijak zvlášť na ni nežárlí). Těšil se, chodili jsme často kolem, mluvili o ní,nastoupila do stejné třídy i malá sousedka. Po týdnu začal hrozně plakat při odchodu,že se bojí. Ten den jsem ho vzala ze školky domů. Zjistila jsem, že mu spolužačka zmuchlala obrázek. Tak jsme o tom mluvili a vysvětlovali. Od té doby často ráno pláče. Přijde mi,že zkouší důvody proč tam nechce. Každou chvíli jiné. Ráno na něj nespěchám. Když potřebuje vysvětluji proč tam chodí a přirovnávám k tatínkovi,že taky chodí do práce a taky se mu občas nechce, ale jde. Má tam kamarády. Učitelky říkají, že je hned dobrý. A po vyzvednutí mi sám řekne,že se mu líbilo. Na dotazy,zda půjde zítra zase říká,že ano. Jen teď,když se ho ptám co dělali mi to nechce říct. Trochu mu pomůže,když mu popíšu svůj den. Ptám se ho co by mu pomohlo k lepším odchodům,ale jen stále opakuje,že nechce, že někoho nemá rád,že se mu tam nelíbí atd. Už nevím co vyzkoušet. Mluvit o tom se mnou moc nechce. Je samostatný a byl často mezi dětmi. Fakt je,že je často nemocný tak tam moc pravidelně nechodí. Za odpověď děkuji

Dobrý den,

v dotazu zmiňujete adaptační potíže synka ve školce a zároveň důležitou změnu, která se odehrála u vás doma - narození sestřičky.  Dětí, které mají "rozjezd" ve školce trochu pomalejší, není málo a s podobně radostnou událostí  v rodině  nemusí mít vždy obtížnější adaptace přímou souvislost - odloučení od maminky, nové prostředí a požadavky jsou samy o sobě náročné. Věřím ovšem tomu, že narození sestřičky následované brzkým nástupem do školky synovi situaci úplně neulehčilo. Děti se mnohdy do školky těší, když ovšem přijde na lámání chleba (dítě má začít každý den do školky chodit), radost ho poněkud opustí. Důležité bývá, zda dítě bylo zvyklé pobývat někde bez maminky (bývá s prarodiči, navštěvovalo nějakou miniškolku nebo dětský klub) nebo zda je školka úplně jeho první zkušenost.

Píšete, že ráno zkouší vymýšlet různé důvody, proč do školky nejít, pláče...Pokud je pravda, že pláče pouze než se od vás odloučí a zbytek doby funguje bez problémů (hraje si s dětmi, je dobře naladěný, jí...), je to se zvykáním nejspíš na dobré cestě a syn potřebuje jen upevnit návyky, vědět, co jej ve školce hezkého čeká, musí si ověřit, že vždy pro něj přijdete apod. Určitě bych se snažila úzce spolupracovat s paní učitelkou, zkusila s ní probrat, jak zvládá syn pobyt ve školce, zda mu něco nedělá problém - vztahy s dětmi, jídlo, chození na toaletu, zvládá vše, co se od dítěte, které nastoupí do školky, očekává (obléci se, obout..samostatně jíst, požádat o pomoc apod)?...někdy se může stát, že dítě trápí i zdánlivá "maličkost" (musí jíst něco, co nechce, bojí se říct paní učitelce, že potřebuje pomoc např. po použití toalety...). Zkusit zjistit, co syn dělá ve školce rád, co podle paní učitelky potřebuje. Možná se s vámi ráno víc pomazlit, vzít si oblíbenou hračku....Někdy pomáhá, když dítě vodí do školky tatínek. Samozřejmě bych nevynechala ani synka samotného - píšete, že se ho ptáte, co by mu pomohlo k lepším odchodům, zkuste s ním znovu v klidu probrat, co ho může trápit, případně mu nabídnout, jak danou situaci řešit. Můžete si pořídit nějakou z dětských knih o školce, popovídat o tom, co děti na obrázcích dělají, co prožívají...můžete zjistit, zda něco z toho neprožívá i syn. Nakreslete si obrázek o tom, co ve školce dělali, co se mu líbilo (i třeba na základě sdělení paní učitelky)...Pochvalte ho za konkrétní věc, co se mu ve školce povedla (hezky si pohrál s kamarádem..ochutnal nové jídlo....krásně si uklidil hračky)- syn vám nejspíš sám toho příliš nepovypráví, poproste opět paní učitelku, jestli by nemohla vypomoci s hledáním synových školkových úspěchů. Můžete zkusit vytvořit i nějaký motivační kalendář pro syna, kde s pomocí obrázků nebo magnetku vyznačíte, co se mu dařilo, co ten den dělal apod.

Píšete, že na mladší sestřičku skoro nežárlí, přesto je dobré mít na paměti, že změnu své donedávna výsadní pozice v rodině jistě vnímá a může se cítit nejistě. Posilujte jeho postavení "velkého bráchy", dovolte synovi, ať vám s malou pomáhá - podá plenku, "dohlédne" na ni chvilinku, třeba jí i popovídá, co zažil ve školce. Povídejte sis ním, co dělal on, když byl malý jako je nyní dcerka, jak a v čem byl šikovný, nejšikovnější :) A  co všechno už syn umí nyní, hrát si s dětmi, jezdit na skluzavce, stavět si s kostek, vše, co rád dělává ve školce.

Nepíšete, zda chodí domů po obědě nebo až odpoledne - přimlouvala bych se jinak za první variantu. Odpoledne ať máte už program společný, dopoledne si pohraje s dětmi a po obědě se už zkrátka sestřička svého velkého bráchy nemůže dočkat a podniknete něco společně...Plánujte, co budete dělat společně (a nezapomeňte to splnit)- návštěva u kamaráda nebo si zajít na oblíbené hřiště..

Jak jste také zmínila, přivykání na školku synovi neusnadňuje ani méně pravidelná docházka způsobené častější nemocností. 

Pokud by  ranní plačtivost a nespokojenost syna přetrvávaly i dále, případně se přidaly jakékoliv známky toho, že syn odloučení špatně nese ( bolení bříška, pomočování, špatné sny apod...) zvážila bych, nakolik je školka pro syna aktuálně přínosem a  dala mu raději čas k tomu, aby  znovu nabyl jistoty a klidu ve vaší péči, která je nezastupitelná a kolektivním zařízením nenahraditelná. 

Pro dítě ve věku vašeho syna hraje stále nejdůležitější roli v životě máma, i když se nám mnohdy okolí snaží namluvit, že bez kolektivu, školky a kroužků se nám dítě nerozvine, ba přímo zakrní, bude rozmazlené apod. Opak je pravdou. Co do budování vztahu s dítětem nyní vložíte vy sama, z toho bude čerpat i nadále a v budoucnu mu to pomůže překonat další obtížnější situace. I pár měsíců může někdy dítěti stačit k tomu, aby citově dozrálo a nástup do školky proběhne podstatně snadněji.

Někdy nejspíš každý z nás potřebuje oddychový čas, aby nabral zase sílu a mohl zase zvládat velké věci. 

Třeba namalovat autobus a duhu k tomu, sníst celý oběd i s polévkou a těšit se na to, že s mámou klidně může jít domů už po "o".

Míša

Mgr. Michaela Krupková | Babyonline | 27.02.2020, 07:32
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce