Inzerce
Inzerce
Inzerce

Zápis do školy

  1. Co by mělo být cílem rodiče ve vztahu dítě - škola?
  2. Jak vybrat tu „správnou" školu?
  3. Jaký by měl vzniknout vztah mezi rodiči a učitelem(kou)?
  4. Co je to zápis do školy?
  5. Jak zápis do 1. třídy probíhá? Co má umět předškolák?
  6. Jak dítě k zápisu připravit?
  7. Jak se předškolák Hanička připravuje k zápisu do první třídy

Zápis je velkou událostí v životě dítěte. Symbolizuje první krok dítěte na cestě k dospělosti.

1. Co by mělo být cílem rodiče ve vztahu dítě - škola?

Cože, aby se dítě dobře učilo? Nemyslím si, že je to ta správná odpověď.

 

 

Inzerce

 

 

Inzerce

 

 

Inzerce

Co by tedy mělo být vaším cílem?

  • aby se dítěti ve škole líbilo
  • aby do ní chodilo rádo
  • aby jej učila respektováníhodná paní učitelka/pan učitel, a tu/toho dítě skutečně bralo jako autoritu
  • aby se naučilo soustředit na činnost, kterou právě vykonává, a tak si z ní „odnést" co možná nejvíce poznatků

2. Jak vybrat tu „správnou" školu?

  • vybrat tu „správnou" školu se „správnou" paní učitelkou je velice důležité, nepodceňujte, zvažte dle:

- typu výuky na dané škole (klasická, obecná, daltonská, montesorri, waldorfská,...)

- ukázkových hodin učitele, Dne otevřených dveří (informace najdete na www stránkách každé školy)

Inzerce

- referencí středních škol na danou základní školu, resp. úspěšnosti žáků dané školy v přijímacím řízení na střední školy

- temperamentu dítěte (Nenechte se zlákat tvrzením známých, že ten a ten učitel je nejlepší, každý učitel/ka má jiný systém výuky, jiný temperament, jiné tempo. Temperamentnímu dítěti bude spíše vyhovovat učitel/ka téhož temperamentu a rychlejší tempo, větší tlak. Klidné dítě naopak uvítá klidnější zacházení.)

  • během posledního roku „předškoláctví" začněte s dítětem pracovat na následujícím:

- nácviku grafomotoriky

- nácviku soustředěnosti
- získání základních pro život praktických znalostí a dovedností (hygienické návyky, samostatnost, schopnost komunikace, sebeobsluha a další)

3. Jaký by měl vzniknout vztah mezi rodiči a učitelem/kou?

Pokud chceme, aby naše dítě chodilo do školy rádo a aby bylo šťastné, měli bychom s učitelem/kou spolupracovat a podporovat ji. Je špatné, když paní učitelka/pan učitel po dětech ve třídě něco vyžaduje a já, jako rodič, její/jeho postup a rozhodnutí kritizuji a nerespektuji ho. Pro dítě je nezbytně nutné, aby cítilo, že rodiče a učitel/ka „táhnou" za jeden provaz. Věřte tomu, že učitel/ka chce pro vaše dítě jen to nejlepší. Při respektování těchto parametrů bude výsledkem ona studijní úspěšnost dítěte a posilování jeho sebevědomí.

4. Co je to zápis do školy?

Zápisem dítě přihlašujete ke školní docházce do určité konkrétní školy. Rovněž slouží k prověření způsobilosti dítěte pro školní docházku.

5. Jak zápis do 1. třídy probíhá? Co má umět předškolák?

Termíny zápisu se pro jednotlivé školy různí. Většinou připadají na polovinu ledna a počátek února. Na zápis dítě přichází s jedním nebo oběma rodiči. Je nutné, aby jste si s sebou vzali občanské průkazy a rodný list budoucího prvňáčka. U zápisu jsou přítomni 2 učitelé/ky. Jeden/a s rodičem probírá úřední záležitosti, druhý/á se zatím věnuje vašemu dítěti.

Nenásilnou formou zjišťuje úroveň znalostí vašeho dítěte. Tj. např.:

  • jméno, příjmení, bydliště, věk, jména a povolání rodičů, jména sourozenců
  • orientaci v prostoru (pojmy vlevo, vpravo, nahoře, dole, vpředu, vzadu) požádá dítě o recitaci básně, zazpívání písně, namalování lidské postavy
  • proberou spolu barvy a tvary (základní barvy - červená, modrá, zelená, žlutá, černá; geometrické tvary - čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh)
  • požádá jej o řešení problému, např. sestavení domečku z různých geometrických tvarů vyrobených z plastu, dřeva či papíru

6. Jak dítě k zápisu připravit?

  • Určitě jej naučit výše zmíněné, opět nenásilnou formou.
  • Zdokonalujte soustředěnost a komunikační schopnost dítěte, schopnost následování jednoduchých pokynů.
  • Cvičte s ním zodpovídání otázek: zlepšujte soustředěnost, pohotovost, nebojácnost. Po přečtení pohádky jej např. vyzvěte k převyprávění příběhu apod. K inspiraci vám může posloužit kapitola Rok předškoláka, která je v přípravě.

7. VIDEO: Jak se předškolák Hanička připravuje k zápisu do první třídy 

Víte, co všechno mohou chtít ve škole po dítěti u zápisu? Podívejte se, jak se na to připravila a vše si k zápisu do první třídy zopakovala předškolačka Hanička podle komplexní přípravy v sešitech Předškolákových týdeníčků pro chytré hlavičky.

Chcete vědět, s kým a jak se Hanička připravuje na zápis do školy? S paní učitelkou prvního stupně - Mgr. Jitkou Teturovou, která s Haničkou na dalších řádcích provede ONLINE testovací zápis a samozřejmě s maminkou, která okomentuje, jak jednotlivé úkoly Haničce šly.

Kapitola vznikla za laskavého přispění paní Mgr. Ireny Košutové.

Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Zápis do školy - diskuze

Poradna

První týden ve školce

| Soňatana | 05.05.2021, 21:39

Dobrý den, mám takový problém s dcerou. Jsou jí 3 roky, nastoupila teď v pondělí do školky, první den se se mnou pořádně ani nerozloučila, jak se tam těšila. Odpoledne mi paní učitelka říkala, že dcera brečela, ale že si zvykne, že brečela dvakrát a jen chvilku. V úterý dcera brečela už když jsem odcházela a dnes taky. Ptala jsem se paní učitelky, jak se dcera ve školce chová, prý se dnes trošku zapojovala do hraní a aktivit. Ale odmítá jíst, nejí ani svačinu ani oběd, sedne si na lavičku s plyšovým medvědem, co tam mají a nic nechce. Takhle proseděla prý skoro celé pondělí i úterý, pláče i na procházce. Učitelky jí samozřejmě do ničeho nenutí a nechávají jí prostor. Dneska mi učitelka řekla, ať si pro dceru přijdu před obědem (jinak ji vyzvedávám po obědě), že nechce jist, tak že nám dají oběd do mističky, aby se najedla doma a nebyla zbytečně o hladu. Nemám s tím jediný problém, učitelky mě pořád ujišťují, že si zvykne. Ale mě nejvíc trápí to, že skoro celý zbytek dne, co je s námi doma, říká že do školky už nikdy nechce a skoro u toho pláče, někdy u toho opravdu pláče. Hlavní problém ale je, že se i budí s pláčem, že do školky nechce, jak při odpoledním spánku, tak v noci. Chtěla bych se tudíž zeptat, jestli je to normální proces nebo dcera není ještě na školku psychicky připravená. Děkuji za odpověď

Dobrý den, průběh zvykání na pobyt v mateřské škole probíhá u každého dítěte individuálně. Obecně platí, že dítě ve třech letech věku je na nástup do předškolního zařízení připravené. V tomto věku se rozvíjí schopnost kooperativní hry a docházka do školky s možností kontaktu s vrstevníky je pro dítě velkým přínosem. Nervový systém dětí však u každého dítěte vyzrává opravdu individuálně a tak některé děti ve věku čerstvých tří let ještě připravené být nemusí stejně tak, jako některé děti po dosažení šesti let věku nejsou připravené na zahájení školní docházky a řeší se pak případně její odložení. Nástup do předškolního zařízení je v životě dítěte velkou změnou, poprvé jsou část dne bez rodičů, jsou v dětském kolektivu a je potřeba se přizpůsobit určitému řádu a režimu. Pracují s nimi paní učitelky a jsou v cizím prostředí, potřebují tedy čas. Po týdnu docházky dítěte do školky je poměrně brzy se rozhodovat o jejím případném ukončení, i když vše neprobíhá zcela hladce. Mnoho dětí běží do školky zcela bez obtíží a adaptuje se rychle na nové prostředí, ale je také velké množství dětí, kdy to takto hladce neprobíhá. Některé děti potřebují na zvykání týden, jiné třeba i měsíce. Dejte tedy dceři minimálně 14 dní na přivyknutí, spolupracujte s učitelkami, které mají určitě s podobnými dětmi zkušenosti. Dceru ať do ničeho nenutí, ale jídlo i aktivity ať nabízejí, umožňují jí se  zapojit. Jestli chce zatím sedět s plyšákem bokem a ostatní děti pouze pozorovat, pak je to v pořádku. Pokud dcera nechce ve školce jíst a je ve vašich možnostech ji vyzvedávat před obědem, jeví se to jako vhodné řešení. Vyzvedávejte ji před obědem tak dlouho, jak to bude potřeba. Doma školku stále nerozebírejte, pokud dcera pláče, pak ji krátce uklidněte, ale téma neustálým probíráním nezveličujte. Vyptejte se spíše nejlépe ne před dcerou učitelek, do jakých aktivit se dcera zapojila, se kterými hračkami si hrála a na to se jí případně pak ptejte. Prostě se zaměřte na to, co se ve školce dařilo, líbilo ... a tomu věnujte svoji pozornost. Dávejte si také pozor, abyste téma školka stále vy dospělí doma před dcerou neskloňovali. Je přirozené, že vás její obtíže trápí, řešte je ale bez její přítomnosti. Jestliže je budete rozebírat před ní, může v ní pak vzniknout pocit, že se jedná o nějaký obrovský problém a to by nebylo ke prospěchu. Pokud se situace nebude zlepšovat a u dcery bude přetrvávat plačtivost, poruchy spánku, jídla, pak zvažte konzultaci u dětského klinického psychologa, kde proberte přerušení docházky do školky, dokud nebude dívka připravená. Přeji ať si dcerka na školku brzy zvykne a stane se pro ni potěšením, ne strašákem. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 10.05.2021, 21:09
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×