Inzerce
Inzerce
Inzerce

Zápis do školy

  1. Co by mělo být cílem rodiče ve vztahu dítě - škola?
  2. Jak vybrat tu „správnou" školu?
  3. Jaký by měl vzniknout vztah mezi rodiči a učitelem(kou)?
  4. Co je to zápis do školy?
  5. Jak zápis do 1. třídy probíhá? Co má umět předškolák?
  6. Jak dítě k zápisu připravit?
  7. Jak se předškolák Hanička připravuje k zápisu do první třídy

Zápis je velkou událostí v životě dítěte. Symbolizuje první krok dítěte na cestě k dospělosti.

1. Co by mělo být cílem rodiče ve vztahu dítě - škola?

Cože, aby se dítě dobře učilo? Nemyslím si, že je to ta správná odpověď.

 

 

 

 

Inzerce

 

 

Inzerce

Co by tedy mělo být vaším cílem?

  • aby se dítěti ve škole líbilo
  • aby do ní chodilo rádo
  • aby jej učila respektováníhodná paní učitelka/pan učitel, a tu/toho dítě skutečně bralo jako autoritu
  • aby se naučilo soustředit na činnost, kterou právě vykonává, a tak si z ní „odnést" co možná nejvíce poznatků

2. Jak vybrat tu „správnou" školu?

  • vybrat tu „správnou" školu se „správnou" paní učitelkou je velice důležité, nepodceňujte, zvažte dle:

- typu výuky na dané škole (klasická, obecná, daltonská, montesorri, waldorfská,...)

- ukázkových hodin učitele, Dne otevřených dveří (informace najdete na www stránkách každé školy)

Inzerce

- referencí středních škol na danou základní školu, resp. úspěšnosti žáků dané školy v přijímacím řízení na střední školy

- temperamentu dítěte (Nenechte se zlákat tvrzením známých, že ten a ten učitel je nejlepší, každý učitel/ka má jiný systém výuky, jiný temperament, jiné tempo. Temperamentnímu dítěti bude spíše vyhovovat učitel/ka téhož temperamentu a rychlejší tempo, větší tlak. Klidné dítě naopak uvítá klidnější zacházení.)

  • během posledního roku „předškoláctví" začněte s dítětem pracovat na následujícím:

- nácviku grafomotoriky

- nácviku soustředěnosti
- získání základních pro život praktických znalostí a dovedností (hygienické návyky, samostatnost, schopnost komunikace, sebeobsluha a další)

3. Jaký by měl vzniknout vztah mezi rodiči a učitelem/kou?

Pokud chceme, aby naše dítě chodilo do školy rádo a aby bylo šťastné, měli bychom s učitelem/kou spolupracovat a podporovat ji. Je špatné, když paní učitelka/pan učitel po dětech ve třídě něco vyžaduje a já, jako rodič, její/jeho postup a rozhodnutí kritizuji a nerespektuji ho. Pro dítě je nezbytně nutné, aby cítilo, že rodiče a učitel/ka „táhnou" za jeden provaz. Věřte tomu, že učitel/ka chce pro vaše dítě jen to nejlepší. Při respektování těchto parametrů bude výsledkem ona studijní úspěšnost dítěte a posilování jeho sebevědomí.

4. Co je to zápis do školy?

Zápisem dítě přihlašujete ke školní docházce do určité konkrétní školy. Rovněž slouží k prověření způsobilosti dítěte pro školní docházku.

5. Jak zápis do 1. třídy probíhá? Co má umět předškolák?

Termíny zápisu se pro jednotlivé školy různí. Většinou připadají na polovinu ledna a počátek února. Na zápis dítě přichází s jedním nebo oběma rodiči. Je nutné, aby jste si s sebou vzali občanské průkazy a rodný list budoucího prvňáčka. U zápisu jsou přítomni 2 učitelé/ky. Jeden/a s rodičem probírá úřední záležitosti, druhý/á se zatím věnuje vašemu dítěti.

Nenásilnou formou zjišťuje úroveň znalostí vašeho dítěte. Tj. např.:

  • jméno, příjmení, bydliště, věk, jména a povolání rodičů, jména sourozenců
  • orientaci v prostoru (pojmy vlevo, vpravo, nahoře, dole, vpředu, vzadu) požádá dítě o recitaci básně, zazpívání písně, namalování lidské postavy
  • proberou spolu barvy a tvary (základní barvy - červená, modrá, zelená, žlutá, černá; geometrické tvary - čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh)
  • požádá jej o řešení problému, např. sestavení domečku z různých geometrických tvarů vyrobených z plastu, dřeva či papíru

6. Jak dítě k zápisu připravit?

  • Určitě jej naučit výše zmíněné, opět nenásilnou formou.
  • Zdokonalujte soustředěnost a komunikační schopnost dítěte, schopnost následování jednoduchých pokynů.
  • Cvičte s ním zodpovídání otázek: zlepšujte soustředěnost, pohotovost, nebojácnost. Po přečtení pohádky jej např. vyzvěte k převyprávění příběhu apod. K inspiraci vám může posloužit kapitola Rok předškoláka, která je v přípravě.

7. VIDEO: Jak se předškolák Hanička připravuje k zápisu do první třídy 

Víte, co všechno mohou chtít ve škole po dítěti u zápisu? Podívejte se, jak se na to připravila a vše si k zápisu do první třídy zopakovala předškolačka Hanička podle komplexní přípravy v sešitech Předškolákových týdeníčků pro chytré hlavičky.

Chcete vědět, s kým a jak se Hanička připravuje na zápis do školy? S paní učitelkou prvního stupně - Mgr. Jitkou Teturovou, která s Haničkou na dalších řádcích provede ONLINE testovací zápis a samozřejmě s maminkou, která okomentuje, jak jednotlivé úkoly Haničce šly.

Kapitola vznikla za laskavého přispění paní Mgr. Ireny Košutové.

Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Zápis do školy - diskuze

Poradna

Zmena škôlky 2krát

| Astra122 | 27.04.2023, 13:33

Dobrý deň, dúfam, že nebude problém so slovenčinou. Idem si po názor a radu lebo už mi asi hlava vybuchne z toľkého rozmýšľania. Ide o zmenu škôlky po druhýkrát a nevieme sa rozhodnúť. Malá nastúpila do štátnej škôlky od januára (je januárová). S prijatím bol problém kvôli veku a voľným miestam, preto nás prijali iba do spádovej škôlky, ktorá mala rôzne recenzie. Skúsili sme im dať šancu, ale narazili sme na vyhorenú pani učiteľku, ktorá na deti kričala, nevhodne sa vyjadrovala, detom sa vyhrážala a bolo tam viac problémov (o všetkom vedenie vedelo, ale nakoľko má rok do dôchodku neriešili to). Naša malá je veľmi citlivá, potrebuje úsmev a milé slovo. Takže sme sa po mesiaci rozhodli pre inú škôlku. Keďže to bolo v strede šk. roka jediná možnosť bola súkromná. Nastúpila hneď, bez nejakej dlhšej pauzy, asi dva dni som bola v škôlke s ňou na pol dňa v rámci adaptácie a na tretí deň tam už ostala sama aj spať. Zvykla si rýchlo, bez plaču, je tam spokojná, pani učiteľky má rada. Škôlka mala iba jednu spojenú triedu, čo bolo super nakoľko pani učiteľky sa môžu naplno venovať malým deťom. Teraz je tam cca 6 malých 3-4 ročných. Lenže sme sa dozvedeli, že od septembra sa rozrastajú a budú mať cca17 malých detí a urobia druhú triedu predškolákov. Tiež sme si všimli viacero vecí, tým že mali skôr staršie deti mali aktivity zamerané na ne a malé deti sa vačšinou iba hrali. Na edukačnú časť majú iba pol hodinu, nakoľko sa zbierajú deti až do 9.00 a nemajú ani žiadne ranné rozcvičky. Málo sa učia pesničky a riekanky, skoro vôbec. Viac sa venujú aktivitám pre staršie deti a mladší sa skôr "vezú". Nemajú žiadne krúžky. Sú ako keby v začiatku a s malými deťmi sa iba začínajú učiť robiť. Keď sme sa u nich boli pozrieť dosť vecí nám bolo inak povedané. A majú aj vlastnú alternatívnu školu, na ktorú nadväzujú a aj v škôlke učia štýlom, aby pripravili deti na ich školu. Teraz máme možnosť dať od septembra malú do štátnej škôlky, kde nám ju prvýkrát nevzali iba kvôli veku. Škôlka je menšia má iba 4 triedy, má krásny dvor, deti si pestujú zeleninku, majú každý mesiac poníky, krúžky, montessori prvky a skvelé recenzie. Počtom detí v triede sú tak isto ako bude v súkromnej. Takže zmeniť škôlku? Myslím, že by v tejto štátnej dostala malá všetko a možno aj viac a za celkom inú sumu. Ale strašne sa bojím toho nového začiatku. Ona sa zvykne dosť fixovat na ľudí, niekedy aj teraz je ráno mrzutejšia keď nie je v triede jej obľúbenejšia pani učiteľka. Tiež sa obávam aby jej budova štátnej škôlky nepripomenula prvú škôlku kde mala veľmi zlé skúsenosti, nakoľko táto aktuálna súkromná škôlka ma modernejšie priestory. Bojím sa nového začiatku v novej budove s novými učiteľkami. Máme dať prednosť citovému pohodliu dieťaťa pred kvalitou škôlky? Ďakujem krásne

Dobrý den, na vaši otázku není úplně jednoduchá odpověď. Bohužel neuvádíte věk vaší dcery, což je v tomto případě informace docela zasadni. Pohoda a spokojenost dítěte v předškolním zařízení je určitě velmi důležitá. Důležitá však je také úroveň výchovně vzdělávací činnosti v MŠ, která pak následně bude dítě připravovat na úspěšné zahájení školní docházky. Jako rodiče nejlépe vaši dceru znáte a víte, jak se na nové prostředí adaptuje. Píšete, že zpočátku mívá obtíže a fixuje se na učitelky, což se v předškolním věku dá považovat za naprosto normální. V úvahu vemte také to, že do případné nové státní školky by dcera nastupovala až po prázdninách, takže pravděpodobně po určité časové prodlevě, kdy by do školky nechodila. Tato skutečnost by vám mohla vytvořit přirozený časový předěl, před nástupem do nové školky. Pro malé dítě je doba prázdnin dlouhá a dá se předpokládat, že na školku lehce pozapomene, což by vám mohlo pomoci ve vaší situaci. Koncem prázdnin můžete dceru začít připravovat na to, že nastoupí do školky nové. Ohledně budovy MŠ bych se tolik neobávala, důležité je, jaká je školka uvnitř a především to, jak se tam k dítěti chovají a zacházejí s ním. Musíte se však rozhodnout jako její zákonní zástupci sami. Mohlo by vám pomoci vzít si k ruce papír a tužku, na jednu stranu papíru si napsat všechna pozitiva změny školky, na druhou stranu zase negativa a pak tyto seznamy porovnat. Přeji vám, ať se dobře rozhodnete a ať je dcerka ve vámi vybrané školce spokojená. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 04.05.2023, 15:46
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×