Inzerce
Inzerce
Inzerce

Zápisy do škol v době covidu (duben 2021)

Asi málokdo z nás tušil, tím méně kantoři, že by se mohla opakovat absurdní situace z loňska, kdy většina škol měla zápisy pouze online. Jak si v těchto podmínkách školu pro své dítě vybrat? Jakou představu si mám udělat o online zápise? Snad nám napoví dnešní dvojrozhovor. S kým? Se dvěma řediteli, jedním ze státní ZŠ, a druhou, tentokrát paní ředitelkou, ze soukromé ZŠ (to, aby nás někdo nenařknul, že nejsme genderově vyrovnaní).

Co reálně online zápis pro školy a rodiče prvňáčků i samotné děti znamená?

  • Zápis do školy je první oficiální uvítání dítěte ze strany školy, první dojem, kterým na něj škola zapůsobí, a možná v dítěti probudí doslova lásku ke vzdělávání. Tohle dnes odpadá. Nádherný zážitek nahradil formulář. 
  • Zápis byl pro rodiče, děti i kantory velmi přínosnou zpětnou vazbou:

a. Děti zažily první formální vzdělávací prostředí, byť vedené přátelskou formou, mohly si otestovat, nakolik jednoduché či obtížné první setkání pro ně bylo. Mohlo být i motivací, co ještě do školy dohnat, příp. u připravených dětí aktem upevnění jejich sebevědomí.

b. Pedagogové si udělali obrázek o celém budoucím ročníku, který pak dokázali do tříd rozdělit dle nutnosti speciálních vzdělávacích potřeb u některých žáků, které byly nebo nebyly dosud identifikovány.

c. Asi největší reflexi měl zápis pro rodiče, kterým se potvrdilo, že přípravu s dítětem nepodcenili a postupují správně, nebo že různé pochybnosti, které rodič měl, jsou oprávněné, a mohl se u zápisu poradit na dalším postupu s profesionály, příp. škola zcela nově objevila a pojmenovala problematické oblasti žáka a navrhla vhodné řešení.

  • 3. Již v minulosti se odehrála pro předškoláky dosti nevýhodná změna, a to v termínech zápisu na ZŠ. Zatímco já se svými dětmi nějaký ten pátek nazpět šla k zápisu v lednu a rodiče jakkoliv problémových dětí měli ještě dost času na řešení oněch problémů, dnes se termín posunul do dubna, což je poměrně pozdě na dohánění nějakých vážnějších hendikepů. Dnes, v době online, je to nejen pozdě, ale navíc se žádné potencionální problémy neodhalí, protože učitel děti nevidí.

Jaké školy jsem oslovila a proč?

Samotnou mě letošní průběh zápisu zajímá natolik, že jsem se rozhodla oslovit dvě mně blízké vzdělávací instituce, jednu státní a jednu soukromou ZŠ. Výběr nebyl náhodný. :-)

Soukromá ZŠ Eduard, založena 2019 v Brně-Řečkovicích (zatím pouze nižší stupeň, počet dětí ve třídě 10-16)

S paní ředitelkou soukromé školy ZŠ Eduard, paní Mgr. Gabrielou Pařilovou, jsem se poprvé setkala na talentovém školení vedeném jejím manželem v době, kdy založení soukromé školy bylo ještě ve formě nápadu. Jak příjemné překvapení mě čekalo za pár let, kdy jsem viděla poutač s názvem školy na jedné z budov blízkých bývalých Kasáren. Paní ředitelka se rozhodla školu zaměřit na kvalitu, tedy maximálně o 10 až 16 dětech ve třídě. S individuálním přístupem, kdy posílí sebevědomí dětí, pomůže jim s nasměrováním dle jejich silných stránek, které budou společně rozvíjet.

Státní ZŠ Novoměstská, rovněž v Brně-Řečkovicích (nižší i vyšší stupeň, počet dětí ve třídě 16-21)

Ne náhodou jsem si vybrala i státní školu Novoměstská v Brně. Stojí mimochodem kousek od soukromé, možná kilometr, a je zajímavá několika faktory. Ještě nedávno, no, nedávno, když děti nastupovaly do první třídy, což bylo před 13 a 9 lety, tato škola neměla mezi rodiči orientovanými na vzdělání a vývoj dítěte příliš dobré renomé. To však vzalo za své příchodem nového pana ředitele, p. Mgr. Josefa Jelínka. Z jedné třídy v každém ročníku o 16 dětech vznikly hned třídy tři, jak se zájem o ZŠ mezi rodiči postupně zvyšoval. Co mě ale zaujalo, tak jiná podobnost se školou soukromou. A to, že nízký počet dětí zůstává i v dalších ročnících než pouze v tom prvním, ročníky se nespojují, jak tomu bývá často jinde od druhé třídy. Jede se tedy na kvalitu a individuální přístup oproti kvantitě. 

Inzerce

Toto všechno bych o ZŠ nevěděla, kdyby do ní nenastoupila naše (při studiu) dlouholetá kolegyně, dnes paní učitelka Lucie Šestáková, která mně rozhovor s panem ředitelem zprostředkovala.

Dítě

Přečtěte si: Jak probíhá zápis a online výuka na státní ZŠ Novoměstská

Inzerce
Přečíst článek

 

Inzerce
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Zápisy do škol v době covidu (duben 2021) - diskuze

Poradna

Nástup do školky

| Sim88 | 06.10.2021, 20:03

Dobrý den,
v září měl syn 3 roky nastoupit do školky. Vše bylo v pořádku, těšil se a chtěl i sám do třídy. Bohužel to jsme ještě netušili, že jedna z učitelek je trochu hrr a děti přímo vytrhává rodičům z náručí. Pro našeho syna to byl šok, když se k němu rychle sehnula a vzala ho do náručí a chtěla ho odvést do třídy. Syn okamžitě začal brečet, kopat, vytrhnul se jí a už jsem ho od sebe nemohla odtrhnout, jak pevně se držel. Po chvíli za námi do šatny přišla druhá paní učitelka s tím, ať s ním zkusím jít do třídy, bohužel ani to už nepomohlo. Musela jsem ho ze sebe doslova strhnout, aby se mě pustil. Ve školce nakonec na 2h zůstal, ale s tím, že visel na klice a křičel. Když jsem si pro něj přišla učitelka tvrdila, že se po nějaké době uklidnil a trochu si hrál. Jeho pohled značil spíše úlevu, že může jít domů (má domněnka). Druhý den, když jsme měli jít, chytnul se postele, brečel a říkal, nechci do školky. Takto to bylo i třetí den. Další dny už jsme ho do školky nedávali, byl nemocný, ale hlavně nám začal křičet ze spaní nechci, nechci, ne, ne a jen se před ním někdo zmínil o školce, okamžitě se rozbrečel. Nakonec jsme školku odložili na leden, ale po pravdě nevíme, jestli tam půjde. Teď po měsíci občas sám o školce mluví, že mamka půjde do práce a on do školky, ale jakmile jdeme okolo školky jen na procházku, začne hned plakat a nechci do školky.
Začali jsem prozatím navštěvovat kroužek, aby byl nadále v kontaktu s dětmi. První den ale když jsme tam přišli, tak se ke mě po chvíli přitisknul a začal plakat s tím, ať jdeme domů, že nechce být ve školce.

Dětský kolektiv vyhledává. Rád si s dětmi hraje. Je komunikativní. Nemá problém být občas i beze mě. Bohužel cokoliv se týká školky nechce, ani děti, hračky... Vše mimo ni je v pořádku.

Nevíme s přítelem jestli ho do školky nutit s tím, že si zvykne, jak nám všichni tvrdí, nebo raději počkat až mu budou 4 roky (rodičovskou mám do jeho 4 let), že by zapomněl na nešťastnou náhodu s paní učitelkou.

Děkuji za odpověď

Dobrý den, ohledně připravenosti dítěte na nástup do předškolního zařízení je to obdobné jako s nástupem do školy. Obecně platí, že většina dětí v daném věku (u MŠ 3 roky u ZŠ 6 let) je na zahájení docházky do kolektivního zařízení či školní docházky připravena. Proto jsou na základě psychologických poznatků o vývoji dítěte věkové hranice takto nastaveny. Ale vývoj každého jedince, tedy dítěte, probíhá individuálně, protože každý člověk je prostě originál. Nervový systém dítěte tedy může vyzrávat odlišnou rychlostí a není to žádná porucha, vada nebo patologie. Jedná se o poměrně velké procento dětí, u odkladu školní docházky se jedná cca o 20 % dětí, které ještě na zaškolení nejsou připravené v 6 letech. Dá se to proto analogicky vztáhnout i na zralost dětí pro nástup do MŠ. Přitom ale to, že dítě není připravené na nástup do školky, vůbec nemusí znamenat, že v budoucnu bude mít odklad školní docházky. Vývoj totiž probíhá individuálním tempem, může být nerovnoměrný, zrychlovat se či zpomalovat. Některé děti se vysloveně vyvíjejí skokově. Podle popisovaného chování vašeho syna to působí, že se jedná o šikovného normálně se vyvíjejícího chlapce, který ale ještě není připraven na oddělení od rodičů. Samozřejmě ne úplně šikovný přístup paní učitelky ve školce situaci nepřidal a syna zřejmě vyděsil. Zkuste ho opatrně zapojovat mezi děti formou kroužku, kdyby ale měl z docházky trauma, objevovaly by se noční děsy, plačtivost a podobně, pak ji raději přerušte a chlapce nenuťte. Ohledně školky si zkuste se synem o všem přiměřeně jeho věku povídat, můžete ho připravovat pomocí her na školku, nebo vhodných knížek o prostředí MŠ (na trhu jsou různé), které hravou a pohádkovou formou dítě na vstup do školky připravují. Případné spontánní dotazy syna na školku úměrně jeho věku pravdivě zodpovězte. S docházkou můžete zkusit začít zase v pololetí, ale pokud by syn špatně reagoval, pak by pro něj bylo vhodnější počkat až na další školní rok. Bylo by vhodné si předem promluvit s učitelkami ohledně přístupu k synovi, co váš chlapec potřebuje, aby se cítil dobře. Obecně lze říct, že braní cizího dítěte do náruče není nejvhodnějším způsobem prvního kontaktu a většina dětí by reagovala strachem. I když dobré úmysly paní učitelky jsou pochopitelné. Možná byla také sama nervózní a chtěla chlapečka rychle uklidnit. Přeji, aby se podobná zkušenost neopakovala a aby váš chlapec brzy dozrál k docházce do školky, která mu přinese mnoho radostí, kontaktu a zážitků s ostatními dětmi. Mgr. Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 08.10.2021, 20:09
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×