Inzerce
Inzerce
Inzerce

Zápisy do škol v době covidu (duben 2021)

Asi málokdo z nás tušil, tím méně kantoři, že by se mohla opakovat absurdní situace z loňska, kdy většina škol měla zápisy pouze online. Jak si v těchto podmínkách školu pro své dítě vybrat? Jakou představu si mám udělat o online zápise? Snad nám napoví dnešní dvojrozhovor. S kým? Se dvěma řediteli, jedním ze státní ZŠ, a druhou, tentokrát paní ředitelkou, ze soukromé ZŠ (to, aby nás někdo nenařknul, že nejsme genderově vyrovnaní).

Co reálně online zápis pro školy a rodiče prvňáčků i samotné děti znamená?

  • Zápis do školy je první oficiální uvítání dítěte ze strany školy, první dojem, kterým na něj škola zapůsobí, a možná v dítěti probudí doslova lásku ke vzdělávání. Tohle dnes odpadá. Nádherný zážitek nahradil formulář. 
  • Zápis byl pro rodiče, děti i kantory velmi přínosnou zpětnou vazbou:

a. Děti zažily první formální vzdělávací prostředí, byť vedené přátelskou formou, mohly si otestovat, nakolik jednoduché či obtížné první setkání pro ně bylo. Mohlo být i motivací, co ještě do školy dohnat, příp. u připravených dětí aktem upevnění jejich sebevědomí.

b. Pedagogové si udělali obrázek o celém budoucím ročníku, který pak dokázali do tříd rozdělit dle nutnosti speciálních vzdělávacích potřeb u některých žáků, které byly nebo nebyly dosud identifikovány.

c. Asi největší reflexi měl zápis pro rodiče, kterým se potvrdilo, že přípravu s dítětem nepodcenili a postupují správně, nebo že různé pochybnosti, které rodič měl, jsou oprávněné, a mohl se u zápisu poradit na dalším postupu s profesionály, příp. škola zcela nově objevila a pojmenovala problematické oblasti žáka a navrhla vhodné řešení.

Inzerce
  • 3. Již v minulosti se odehrála pro předškoláky dosti nevýhodná změna, a to v termínech zápisu na ZŠ. Zatímco já se svými dětmi nějaký ten pátek nazpět šla k zápisu v lednu a rodiče jakkoliv problémových dětí měli ještě dost času na řešení oněch problémů, dnes se termín posunul do dubna, což je poměrně pozdě na dohánění nějakých vážnějších hendikepů. Dnes, v době online, je to nejen pozdě, ale navíc se žádné potencionální problémy neodhalí, protože učitel děti nevidí.

Jaké školy jsem oslovila a proč?

Samotnou mě letošní průběh zápisu zajímá natolik, že jsem se rozhodla oslovit dvě mně blízké vzdělávací instituce, jednu státní a jednu soukromou ZŠ. Výběr nebyl náhodný. :-)

Soukromá ZŠ Eduard, založena 2019 v Brně-Řečkovicích (zatím pouze nižší stupeň, počet dětí ve třídě 10-16)

S paní ředitelkou soukromé školy ZŠ Eduard, paní Mgr. Gabrielou Pařilovou, jsem se poprvé setkala na talentovém školení vedeném jejím manželem v době, kdy založení soukromé školy bylo ještě ve formě nápadu. Jak příjemné překvapení mě čekalo za pár let, kdy jsem viděla poutač s názvem školy na jedné z budov blízkých bývalých Kasáren. Paní ředitelka se rozhodla školu zaměřit na kvalitu, tedy maximálně o 10 až 16 dětech ve třídě. S individuálním přístupem, kdy posílí sebevědomí dětí, pomůže jim s nasměrováním dle jejich silných stránek, které budou společně rozvíjet.

Státní ZŠ Novoměstská, rovněž v Brně-Řečkovicích (nižší i vyšší stupeň, počet dětí ve třídě 16-21)

Ne náhodou jsem si vybrala i státní školu Novoměstská v Brně. Stojí mimochodem kousek od soukromé, možná kilometr, a je zajímavá několika faktory. Ještě nedávno, no, nedávno, když děti nastupovaly do první třídy, což bylo před 13 a 9 lety, tato škola neměla mezi rodiči orientovanými na vzdělání a vývoj dítěte příliš dobré renomé. To však vzalo za své příchodem nového pana ředitele, p. Mgr. Josefa Jelínka. Z jedné třídy v každém ročníku o 16 dětech vznikly hned třídy tři, jak se zájem o ZŠ mezi rodiči postupně zvyšoval. Co mě ale zaujalo, tak jiná podobnost se školou soukromou. A to, že nízký počet dětí zůstává i v dalších ročnících než pouze v tom prvním, ročníky se nespojují, jak tomu bývá často jinde od druhé třídy. Jede se tedy na kvalitu a individuální přístup oproti kvantitě. 

Inzerce

Toto všechno bych o ZŠ nevěděla, kdyby do ní nenastoupila naše (při studiu) dlouholetá kolegyně, dnes paní učitelka Lucie Šestáková, která mně rozhovor s panem ředitelem zprostředkovala.

Dítě

Přečtěte si: Jak probíhá zápis a online výuka na státní ZŠ Novoměstská

Inzerce
Přečíst článek

 

Inzerce
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Zápisy do škol v době covidu (duben 2021) - diskuze

Poradna

První týden ve školce

| Soňatana | 05.05.2021, 21:39

Dobrý den, mám takový problém s dcerou. Jsou jí 3 roky, nastoupila teď v pondělí do školky, první den se se mnou pořádně ani nerozloučila, jak se tam těšila. Odpoledne mi paní učitelka říkala, že dcera brečela, ale že si zvykne, že brečela dvakrát a jen chvilku. V úterý dcera brečela už když jsem odcházela a dnes taky. Ptala jsem se paní učitelky, jak se dcera ve školce chová, prý se dnes trošku zapojovala do hraní a aktivit. Ale odmítá jíst, nejí ani svačinu ani oběd, sedne si na lavičku s plyšovým medvědem, co tam mají a nic nechce. Takhle proseděla prý skoro celé pondělí i úterý, pláče i na procházce. Učitelky jí samozřejmě do ničeho nenutí a nechávají jí prostor. Dneska mi učitelka řekla, ať si pro dceru přijdu před obědem (jinak ji vyzvedávám po obědě), že nechce jist, tak že nám dají oběd do mističky, aby se najedla doma a nebyla zbytečně o hladu. Nemám s tím jediný problém, učitelky mě pořád ujišťují, že si zvykne. Ale mě nejvíc trápí to, že skoro celý zbytek dne, co je s námi doma, říká že do školky už nikdy nechce a skoro u toho pláče, někdy u toho opravdu pláče. Hlavní problém ale je, že se i budí s pláčem, že do školky nechce, jak při odpoledním spánku, tak v noci. Chtěla bych se tudíž zeptat, jestli je to normální proces nebo dcera není ještě na školku psychicky připravená. Děkuji za odpověď

Dobrý den, průběh zvykání na pobyt v mateřské škole probíhá u každého dítěte individuálně. Obecně platí, že dítě ve třech letech věku je na nástup do předškolního zařízení připravené. V tomto věku se rozvíjí schopnost kooperativní hry a docházka do školky s možností kontaktu s vrstevníky je pro dítě velkým přínosem. Nervový systém dětí však u každého dítěte vyzrává opravdu individuálně a tak některé děti ve věku čerstvých tří let ještě připravené být nemusí stejně tak, jako některé děti po dosažení šesti let věku nejsou připravené na zahájení školní docházky a řeší se pak případně její odložení. Nástup do předškolního zařízení je v životě dítěte velkou změnou, poprvé jsou část dne bez rodičů, jsou v dětském kolektivu a je potřeba se přizpůsobit určitému řádu a režimu. Pracují s nimi paní učitelky a jsou v cizím prostředí, potřebují tedy čas. Po týdnu docházky dítěte do školky je poměrně brzy se rozhodovat o jejím případném ukončení, i když vše neprobíhá zcela hladce. Mnoho dětí běží do školky zcela bez obtíží a adaptuje se rychle na nové prostředí, ale je také velké množství dětí, kdy to takto hladce neprobíhá. Některé děti potřebují na zvykání týden, jiné třeba i měsíce. Dejte tedy dceři minimálně 14 dní na přivyknutí, spolupracujte s učitelkami, které mají určitě s podobnými dětmi zkušenosti. Dceru ať do ničeho nenutí, ale jídlo i aktivity ať nabízejí, umožňují jí se  zapojit. Jestli chce zatím sedět s plyšákem bokem a ostatní děti pouze pozorovat, pak je to v pořádku. Pokud dcera nechce ve školce jíst a je ve vašich možnostech ji vyzvedávat před obědem, jeví se to jako vhodné řešení. Vyzvedávejte ji před obědem tak dlouho, jak to bude potřeba. Doma školku stále nerozebírejte, pokud dcera pláče, pak ji krátce uklidněte, ale téma neustálým probíráním nezveličujte. Vyptejte se spíše nejlépe ne před dcerou učitelek, do jakých aktivit se dcera zapojila, se kterými hračkami si hrála a na to se jí případně pak ptejte. Prostě se zaměřte na to, co se ve školce dařilo, líbilo ... a tomu věnujte svoji pozornost. Dávejte si také pozor, abyste téma školka stále vy dospělí doma před dcerou neskloňovali. Je přirozené, že vás její obtíže trápí, řešte je ale bez její přítomnosti. Jestliže je budete rozebírat před ní, může v ní pak vzniknout pocit, že se jedná o nějaký obrovský problém a to by nebylo ke prospěchu. Pokud se situace nebude zlepšovat a u dcery bude přetrvávat plačtivost, poruchy spánku, jídla, pak zvažte konzultaci u dětského klinického psychologa, kde proberte přerušení docházky do školky, dokud nebude dívka připravená. Přeji ať si dcerka na školku brzy zvykne a stane se pro ni potěšením, ne strašákem. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 10.05.2021, 21:09
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×