Zápis do první třídy není zkouška, zdůrazňují pedagogové. Co rodičům radí?
S blížícím se dubnovým termínem zápisů do škol se rodiče více zajímají o to, co k němu budou potřebovat a zda je jejich dítě dostatečně připravené. Učitelé rodičům radí, aby sebe ani dítě příliš nestresovali. Zápis není zkouška a pokud dítě některé věci neumí, může je do září ještě nacvičit. Náplň i organizace zápisů se v jednotlivých školách příliš neliší. Termín zápisu a kritéria pro přijetí zveřejňují školy na svých webových stránkách. Na co se ale mají rodiče před zápisem zaměřit nebo co mohou u samotného zápisu očekávat, shrnujeme v následujících bodech.

1. Připravte si předem potřebné dokumenty
Kromě vlastního občanského průkazu budou rodiče k zápisu potřebovat rodný list dítěte a dále vyplněnou a podepsanou žádost o přijetí do školy, kterou zpravidla najdou na webu školy. Některé školy chtějí k nahlédnutí také kartičku zdravotní pojišťovny a v případě cizinců doklad o druhu pobytu v ČR. Pokud má dítě jiné trvalé bydliště než rodič, škola většinou chce, aby to rodiče doložili občanským průkazem dítěte nebo potvrzením z městského úřadu.
Raději si předem zkontrolujte na webu školy, co přesně bude ta vaše požadovat.
2. Pokud má vaše škola objednávací systém, rezervujte si konkrétní čas
Mnohé školy umožňují objednat se na konkrétní čas. Pokud to vaše škola nabízí, využijte to, vyhnete se frontám a čekání. „Pokud se rodiče objednají a formuláře vyplní předem, nečekají prakticky vůbec. Největší zdržování je právě s dokumenty. Takže kdo se nepřipraví předem, může čekat třeba 20 minut,” popisuje paní učitelka Lucie Bajziková z Brna.
Pokud školy nemají objednávací systém, největší nával bývá podle zkušeností učitelek hned po zahájení zápisu a pak po 15. hodině, kdy si rodiče vyzvednou děti ve školce.
3. Obvyklá náplň zápisu
Jako první bývá na řadě vyřizování formálních záležitostí, především předložení požadovaných dokumentů. Poté jde rodič s dítětem do některé z tříd, kde na ně čeká paní učitelka, která se každému dítěti věnuje individuálně. „U nás děti do tříd doprovází žáci z pátých ročníků převlečení za pohádkové postavy. Na závěr dostanou děti dárek, který pro ně vyrobily děti z vyšších ročníků,” uvádí pedagožka Jitka Teturová z Jedovnic, jak se jejich škola snaží o příjemnou atmosféru u zápisu.
Každá škola má náplň zápisu trochu jinou. „U nás se ptáme na jméno a příjmení, geometrické tvary, barvy, zda dítě umí nějakou básničku a písničku. Prověřujeme zrakové vnímání, co je menší, větší, co do řady nepatří, počítání do pěti, kde je více a méně, prostorovou orientaci, co je nahoře, dole, uprostřed, vlevo, vpravo a podobně. Požádáme dítě o kresbu postavy, kde sledujeme úchop tužky, tlak, zda je dítě pravák či levák. O kresbě si potom povídáme. Dítě se pokusí složit příběh, pořadí obrázků např. z pohádky O perníkové chaloupce. Také prověřujeme hláskování a slabikování,“ přibližuje učitelka Lucie Bajziková. U pedagožky Jitky Teturové z Jedovnic se ptají i na to, kdy má dítě narozeniny a kde bydlí.

4. Nejčastější problémy jsou v držení tužky a ve výslovnosti
Ze zkušeností pedagů vyplývá, že děti mají nejčastěji problémy se správným držením tužky a výslovností. Dítě by mělo tužku držet třemi prsty jako ve špetce, mělo by také správně vyslovovat L, R, Ř a sykavky.
„Problémy dlouhodobě sledujeme v úchopu tužky a bývají i v mluvení. Tam by se měli rodiče zaměřit na nápravu. U nás ve škole se píší diktáty, takže kdo má logopedické potíže, ten s nimi velmi bojuje,” vysvětluje učitelka Irena Košutová, která učí na jedné z brněnských základních škol.
Na chybné držení tužky upozorňuje i Lucie Bajziková: „Mám pocit, že většina rodičů vůbec netuší, že už ve čtyřech či pěti letech by měli dítě opravovat. Na přeučování ve škole už je potom pozdě.“
Podle lékařky a autorky předškolní přípravy Předškolákovy týdeníčky Jany Martincové je potřeba špatný úchop dětem opravovat už od začátku. „Když si dítě obuje špatně boty, také mu je přezujeme už napoprvé, chůze v opačně obutých botách by nebyla pro dítě příjemná. Stejně tak je chybné držení pro děti unavující. Když špatně drží tužku, za chvíli je bolí ruka a tužku odkládají. Nejde jim to, nebaví je to,” vysvětluje Martincová, která každoročně od učitelek získává zpětnou vazbu po zápisu a tu publikuje na rodičovském portálu Babyonline.

U výslovnosti se učitelky často setkávají s tím, že děti zaměňují R a L. V diktátu pak místo “krk” napíšou “klk” a podobně. „Ve třídě mám holčičku, která v půlce druhé třídy neumí říct R, napsat správně slovo ROHLÍK je pro ni oříšek. Problém vznikne u chybné výslovnosti jakékoli hlásky. Ona ví, že ve slově ROHLÍK je někde R, ale tím, že si to špatně odříká, napsala LOHRÍK.” popisuje Lucie Bajziková.
5. Vhodné oblečení? Slušné, ale pohodlné
Protože je zápis pro dítě slavnostním okamžikem, mělo by přijít v čistém a slušném oblečení. Učitelky ale apelují na rodiče, aby bylo oblečení dostatečně pohodlné. „Není nezbytně nutné přijít oblečená jako princezna, pokud mě koušou punčochy a celou dobu mě to bude rušit. U nás navíc chystáme pro děti i sportovní zastávky. Cestou na zápis si na chodbách mohou vyzkoušet házení, skákání, obíhání, přelézání.... Takže tady se pohodlnost a praktičnost oblečení vyloženě nabízí,“ uzavírá Lucie Bajziková.
6. Nestresujte sebe ani dítě, zápis není zkouška a stále máte ještě dost času
„Určitě není dobře, když rodiče děti předem stresují, že se neumí správně podepsat, že neumí básničku... Zažila jsem, že tatínek křičel na chlapečka ode dveří, aby nezapomněl nakreslit pět prstů. Tohle je úplně zbytečné, děti by se měly cítit příjemně, v pohodě. Nikdo tady nikoho neznámkuje, pokud se něco nepodaří, nic se neděje a rodiče mají do září dostatek času vše s dítětem docvičit,“ říká učitelka Lucie Bajziková.
Odborníci také upozorňují, že někteří rodiče se snaží těsně před zápisem dostat do dítěte co nejvíce. „To je ta nejhorší varianta,“ varuje rodiče lékařka Martincová. Podle ní by první zkušenost dítěte se školou měla být pozitivní proto, aby si dítě vybudovalo i pozitivní vztah ke vzdělávání. „Pokud jste nedělali celoroční předškolní přípravu, stanovte si priority, které v klidu a pomocí her můžete s dítětem do zápisu zvládnout,” doplňuje.
Pokud chtějí mít rodiče představu o tom, jak na tom jejich potomek je, mohou si stáhnout zdarma testovací sadu před zápisem. Obsahuje cvičení z Předškolákových týdeníčků, která by měly děti zhruba v době zápisu zvládnout.
„Zápis do prvního ročníku není zkouška, jen zjištění, co děti znají a umějí. Pokud zjistíme, že děti v něčem pokulhávají, doporučíme rodičům do nástupu v září vše dotáhnout, aby jejich děti bez problémů přechod z MŠ do ZŠ zvládly. To je ještě skoro půl roku,“ dodává učitelka Jitka Teturová.

Zápis do první třídy není zkouška, zdůrazňují pedagogové. Co rodičům radí? - diskuze
Poradna
Dobrý den, nevím, zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla, a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity, tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mýlím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset, je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích, i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí, když není po jeho, a kdybych neodvedla pozornost někam jinam, tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to“. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam, kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru, tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas, tak, jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
- 1. Připravte si předem potřebné dokumenty
- 2. Pokud má vaše škola objednávací systém, rezervujte si konkrétní čas
- 3. Obvyklá náplň zápisu
- 4. Nejčastější problémy jsou v držení tužky a ve výslovnosti
- 5. Vhodné oblečení? Slušné, ale pohodlné
- 6. Nestresujte sebe ani dítě, zápis není zkouška a stále máte ještě dost času
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
15 %
6 hlasů
79 %
31 hlasů
5 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 39 unikátních návštěvníků