Jsou děti připraveny k zápisu i do školy?

Máme před sebou posledních 10 dní do prvních termínů zápisů do škol. A právě o něm a přípravě předškolních dětí je rozhovor s Janou Martincovou, jednou z autorek komplexní přípravy předškoláka Předškolákových týdeníčků pro chytré hlavičky, které v listopadu vyšly v novém vydání.

Je nutná příprava na zápis? Dělala jste ji s dětmi?

Přiznám se, že jsme díky celoroční přípravě, používáním Předškolákových týdeníčků, které jsou vedené velmi hravou a pro děti zábavnou formou žádnou konkrétní přípravu k zápisu nepotřebovali. Pouze jsem dětem před zápisem objasnila, co to je, o co tam jde, s čím se tam setkají.

Jsem hodně prakticky zaměřená, vždy jsem se snažila děti připravit hlavně na reálný život. I proto vznikla tato unikátní příprava. Ono totiž, když tvoříte přípravu 6letého dítěte pro život, tak zjistíte, že se jedná současně o tu nejlepší přípravu do školy i k zápisu. 

Inzerce

Když už jsme u té otázky přípravy k zápisu, tak nejhorší variantou je rodič, který do té doby s dítětem příliš nepracuje, nehraje si, nekomunikuje, pak se najednou před zápisem vzpamatuje a snaží se do dítěte doslova dostat veškeré informace těsně před ním. To nemůže vést k ničemu dobrému a výsledkem je znechucené, vystresované dítě, které si stejně toho mnoho z této nalévací přípravy nezapamatuje a první negativní zkušenost se školou a vzděláváním je na světě. 

Největší efektivitu má příprava postupná, které dítě nevěnuje více než 5-10 minut denně a dále příprava komplexní. Jak totiž chcete pořádně rozcvičit, připravit ruku dítěte pro psaní, když nezvládá ani stříhání, lepení a další úkony jemné motoriky. A k procvičení jemné motoriky bychom neměli zapomenout na cviky hrubé motoriky, proto každá správná příprava by měla obsahovat i přípravu pohybovou.

Inzerce

Co by tedy měl předškolák k zápisu umět?

Rodiče mají pocit, že dítě, které jde k zápisu, potažmo do školy, by již mělo umět číst, psát a počítat. Upřímně: Co by jej v té škole pak učili? To je takový jeden všeobecný omyl. Druhý extrém rodičů se zase diví všemu, co po dětech u zápisu chtějí. Nejlépe je vybrat si tu zlatou střední cestu.

Důležité je, aby dítě znalo své jméno, příjmení, popřípadě datum narození a adresu, kde bydlí. Mělo by umět vyslovovat správně všechny hlásky, poznat první a poslední hlásku ve slově – to je velmi důležité pro budoucí psaní prvňáčka, ne poznávat písmena, ale hlásky ve slově. Dále vytleskávat slabiky, určit barvy, poznat číslice do 5, poznat geometrické tvary, zazpívat písničku či přednést nějakou říkanku. Co se týká dovedností, mělo by dítě umět namalovat postavu, stříhat a držet správně tužku (a to již od útlého věku, ne až v první třídě). 

Inzerce

Např. klasickým úkolem je tento z Předškolákových týdeníčků, kdy má dítě určit počet teček, nebo ukázat čeho je méně, čeho stejně. 

Video: Jak se předškolák Hanička připravuje k zápisu do první třídy

Inzerce

Jaké problémy často děti mají v připravenosti do školy (u zápisu…)?

Asi největším nejen současným problémem je řeč. Rodiče jdou s dětmi pozdě na logopedii, přitom vada se odstraňuje dvojnásobek času, než se fixuje, tj. než ji dítě v mluvě používá. Právě proto jsme do Hlavičkových úkolů velmi brzy zařadily 3 logopedická cvičení zaměřená na nejproblémovější hlásky, aby se rodič ujistil, zda je výslovnost dítěte v pořádku, příp. vyhledal odbornou pomoc.

Problémem pro děti bývá slyšet samohlásky na začátku a konci slov, např. A jako AUTO, nebo A na konci slova SOVA. Tohle je možné již od konce 4. roku s dětmi cvičit pomocí Písmenkových kartiček, kterými jsme předškolní přípravu našich dětí obohatily. Mnoho cvičení je na tuto problémovou oblast i právě v Předškolákových týdeníčcích.

Paní učitelky, se kterými jsme se bavily, nám opakovaně sdělovaly, že děti neumí poslouchat pohádku. Děti mají malou slovní zásobu, význam některých pro nás v dětství běžných slov jim vůbec není znám. I proto např. tato logopedická cvičení jsou vedena formou příběhu, který následně dítě vypráví vlastními slovy.

Často si učitelé stěžují u dětí na malou představivost, kdy jsou schopné stavět pouze podle návodu, ale ne podle fantazie. Proto bývá u zápisu běžně příklad sestavit obrázek z přiložených geometrických tvarů. Tehdy syn z obdélníku a kolečka sestavil malé i.

Děti si neumí zavázat tkaničky. Právě proto jsme do Předškolákových týdeníčků umístili maketu boty k vystřižení a provlečení tkaniček. Podrobný popis s fotkami je pak v sešitě Praktik pro život.

Děti mají problém se stříháním. Proto je v sešitech polovina stříhacích stran. Ale provedeno tak, že jsou na okrajích, takže se neporuší vazba knížky. 

Některé z dětí dokonce nikdy v životě neviděly švihadlo, mají problém s koordinací pohybu při plazení, chytání míče. S touto nešikovností, nerozvinutou jemnou i hrubou motorikou jde pak ruku v ruce ve škole problém se psaním. Cvik se švihadlem, cviky s míči a další jsou samozřejmě zahrnuty v Pohybovkách.

Podle čeho s dítětem v předškolním roce pracovat

V listopadu vyšlo nové vydání Předškolákových týdeníčků pro chytré hlavičky. Co všechno obsahují? Proč jsou přípravou komplexní?

Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky jsou skutečně první komplexní přípravou dítěte pro školu i pro život, a to vše zábavnou, hravou a nenásilnou formou.

Sešity představují jedinečného pomocníka pro komplexní přípravu dítěte na školu i běžný praktický život, věnují se totiž všem oblastem rozvoje dítěte.

Předškolákovy týdeníčky se skládají ze 4 sešitů:

Jízda tužkou se věnuje grafomotorice, včetně nafocení správného držení tužky, tohle si bohužel musí rodič pohlídat sám, nemůže očekávat zpětnou vazbu z MŠ. 

Hlavičkové úkoly dítě rozvíjí mentálně. 

V Hlavičkových úkolech si s dítětem zopakujete: barvy, tvary, protiklady, představivost a prostorovou orientaci – nahoře, dole, vpravo, vlevo, první až poslední, nad, pod, za, na…, vztahy a souvislosti, pohybová slovesa, předčíselné představy i jednoduché počítání, zrakové a sluchové vnímání - slabikování, rýmování slov, počáteční a koncová písmena, Nechybí ani logické a paměťové úkoly, cvičení na výslovnost, rébusy, prázdninové bonusy a Chytroočkova schovávačka.

Testované dítě si zamilovalo Spojovačky a Rýmovačky.

Zcela jedinečné jsou Praktik pro život, který dítě seznamuje s tím, jak to v životě chodí. Díky němu s dítětem projdete:

  • základní hygienické návyky, chování ve společnosti, stolování, 
  • zdravé stravování, ovoce, zeleninu, 
  • sporty, jízdu na kole, pobyt na horách, 
  • tělo a co mu prospívá a co naopak škodí
  • roční období, denní části, měsíce, dny v týdnu, 
  • oblékání, 
  • chování v dopravě, dopravní prostředky, 
  • život ve městě a na vesnici, 
  • rostliny, stromy, zvířata, 
  • rodinu, domov, 
  • finanční gramotnost, 
  • předání vzkazu, 
  • poznávání času
  • a další.

Pohybovky jsou dalším unikátem v přípravě předškoláka. Jelikož vnímám pohybovou zdatnost dítěte jako neodmyslitelnou součást přípravy předškoláka, přizvali jsme do tvůrčího týmu odbornici na tuto problematiku paní docentku PhDr. Hanu Dvořákovou, která vytvořila systém předškolních cviků. Cviky jsou zaměřeny na tělesnou zdatnost, obratnost, rovnováhu a křížené pohyby, které zapojí „do práce“ nejen tělo, ale i mozek.

V přípravě nechybí ani motivační prvek, nálepky, které si děti za splněné úkoly lepí do kosmické mapy. Je jich celkem 160 a vymyslela je pro děti tehdy 9letá slečna. Právě díky nálepkám se děti dožadují splnění co největšího počtu úkolů, více než po nich chceme. Sešity obsahují přes 1000 ručně malovaných obrázků.

Vše bylo otestováno na 5letých dětech!

To je hodně obsáhlé. Na jak dlouhou dobu je příprava určena? Stihne to vůbec dítě během předškolního roku?

Příprava je koncipována na 40 týdnů. Zatímco Jízda tužkou a Pohybovky by měly být vyplňovány od začátku dle stanoveného pořadí cviků od těch nejjednodušších po nejnáročnější, tak u Hlavičkových úkolů a Praktika, byť jsou také seřazeny podle týdnů, je na rodičích, aby se věnovali problematice, která odpovídá chuti, náladě a aktuální čerstvosti či únavě dítěte a času, který na přípravu máte.

Jak sami vidíte, jednotlivé úkoly dítěti zaberou velmi málo času. Většinou se díky nálepkám dožadují splnění většího množství úkolů, než jen na ten daný den.

Slyšet hlásky a slabikování mohou děti trénovat i s Písmenkovými kartami. Podrobně jsou hry ukázány na videu na www.prochytrehlavicky.cz. 

Jak příprava vznikla, kdo se na její tvorbě podílel

Jak vlastně Předškolákovy týdeníčky vznikly?

Obě autorky jsme měly doma předškoláky, takže poptávka po komplexní přípravě předškoláka vznikla již na sklonku roku 2008. Spousta rodičů si stejně jako my tehdy říká, že by bylo vhodné v předškolním roce něco dělat. Když jsme zjistili, jak je to něco rozsáhlé a rozličné, rozhodli jsme se ostatním rodičům i sobě usnadnit práci, vše sepsat, nechat posoudit pedagogy a psychology a upravenou verzi vydat.  

Kdo všechno se na přípravě knížky podílel?

Pedagogové (učitelé MŠ, ZŠ, speciální pedagožka, psycholožka, lékaři). Do Hlavičkových úkolů a Praktika pro život nám hodně přispěla moje kolegyně pedagožka Mgr. Věra Tautová a Pohybovky jsme předali na téma cvičení předškoláků nejpovolanější paní doc. Haně Dvořákové.

Kdo publikaci ilustroval?

Naše publikace kladou vysoké intelektuální nároky na všechny zúčastněné, kteří v nich zanechávají své duševní bohatství. Nejen na autory, ale i na ilustrátorku. Tou je moje kolegyně z medicíny paní doktorka Petra Kubáčková.

Součástí publikace je stříhání. Zůstane skutečně dětem publikace neporušena?

Stříhání je uvnitř publikace koncipováno tak, aniž by se porušila vazba knihy, zůstává předškolákovi k opakování nejen v předškolním roce, ale i v průběhu školní docházky. Synovi jsem celou přípravu uschovala na památku.

Všimla jsem si, že jste zvláště na Pohybovkách spolupracovala celá rodina. Syn předcvičoval, dcera mu asistovala, manžel fotil, Vy to organizovala. V jaké atmosféře focení probíhalo?

Focení jsem se velice obávala, ale věděla jsem, že je nutno vše nafotit a protože už tak všechny ty obrázky, jejich úprava a grafické zpracování stálo obrovské peníze, rozhodla jsem se alespoň u focení požádat o spolupráci manžela, který se focení ve volném čase věnuje. Příjemně mě překvapilo, že nabídku přijal. Pak nastoupila další obava. A to, jak bude spolupracovat hyperaktivní syn. Nastalo druhé překvapení, doslova jsme fotili jeden cvik za druhým. Co bylo pro syna problémem, pomohla nám nafotit rodinná kamarádka Evelínka – gymnastka.

Pokroky po projití Týdeníčků

Došlo u dětí, které si prošly Předškolákovy týdeníčky k nějakým pokrokům?

Obrovský pokrok jsem u tehdy čerstvě pětiletého syna zaznamenala již během testování. Začal nám kreslit, rozkreslil se. Byl totiž dítě, které na rozdíl od dcery nenakreslilo dobrovolně jediný obrázek. Po otestování Jízdy tužkou našel potřebné sebevědomí, od té doby kreslí stále a všude, zvláště mě příjemně překvapují jeho zážitkové obrázky – z kroužku, z výletu, z krmení ptáčků apod. Také se výrazně a to již během nácviku na focení Pohybovek zlepšily jeho pohybové schopnosti. Po projití předčíselných představ a jednoduchého počítání v Hlavičkových úkolech začal dokonce sám tehdy sčítat čísla. 

Tohle bych řekla, že je největším přínosem Předškolákových týdeníčků. Zjištění netušených a dosud nepoznaných schopností a talentů dítěte. 

Předškolní přípravu neděláme proto, abychom drilovali naše děti. Chceme na základě rozličných aktivit rozvinout jejich samostatné konání a myšlení. Chceme dětem umožnit získat již v předškolním věku co možná největší rozhled a sebevědomí, aby se nebály hledat a nakonec našly tu svou životní cestu, která je bude bavit, přinášet jim úspěchy, pocit spokojenosti, cestu, na které potkají své štěstí. 

Co si z publikace může odnést rodič?

Největším bonusem celého kompletu pro nás při testování byl nácvik spolupráce rodiče s dítětem, vedení dítěte k samostatnému plnění úkolů, zjištění oněch netušených a dosud nepoznaných schopností a talentů dítěte. 

Právě to rodičům pomůže k co nejlepšímu směřování dítěte, k rozvoji jeho silných stránek, odstranění hendikepů a výběru nejvhodnějšího životního uplatnění. Dnešní děti, které začaly v roce 2010 testovat předškoláka, jsou dnes gymnazisté. Při přípravě na přijímací zkoušky jsme zjistili, že co jsme se s dítětem v předškolním roce naučili, v páté třídě v přípravě k přijímačkám jako když jsme našli. 

Vzdělání je největší dar, který můžeme dítěti věnovat. Dar, který mu nikdo nevezme.

Přeji všem rodičům, ať jsou jim Předškolákovy týdeníčky velkým pomocníkem ke zdárnému vedení dětí a rozvoji jejich osobnosti.

Rozhovor připravila redakce Babyonline.cz.

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Jsou děti připraveny k zápisu i do školy? - diskuze

Poradna

Skolka

| Hanatomik@seznam.cz | 04.09.2020, 19:55

Dobry den, mam doma temer dvoumesicniho chlapecka a take triletaka..,ktereho jsme v zari zkusili poslat do skolky. Syn je velice citlivy..dost tezce nesl i odlouceni, kdyz jeme musela byt 6dni v nemocnici po porodu..ale porad jsme si telefonovali...chodil mi mavat a snazila jsem se ,aby jsme to nejak spolecen zvadli. Uz behem tehotestvi nam zacinalo zvlastni chovani..posilal nas pryc,coz jsme respektovali a obcas nas i placnul a hlavne odmita babicku,ktera na nej vzdy byla.hodna a nikdy nic mu neudelala ani neplacla a vuci ni je dost agresivni. Ma problem s oblekanim..s jidlem..s cistenim zubu..nic se mu nelibi..malo z ceho ma radost..Co se tyka skolky samozrejme place,ze tam nechce, ale uz dela mensi pokroky ,zacina tam bastit i chodi na zachudek..ale dnes jsem si pro nej prisla a zacal me posilat pryc a byl hodne rozlobeny..vubec nechtel.poslouchat da se rict, ze vzdycky jsme se nim nejak domluvila a ted se proste seknul az po 20minutach jsme ho nalakala na bonbony..ale bylo mi to.moc lito..pac jsme se na nej tesila a takobou reakci necekala..ale asi to byl.muj trest,ze jsem ho tam poslala..Vim,ze to muze byt nejake obdobi vzdoru nebo i reakce na naseho maleho synka. Nemam problem starsiho si nechat doma a skolku odlozit..ale myslela, jsem ze by lmu to mohlo rozsirit obzory, kamaradi ,jine hry..dale chci zminit,ze pozornosti ma dostatek...malicky dost spi a my mame cas na hry i chodime hodne ven..a vecer ho uspava manzel.pohadkou...mate radu,jak tohle obdobi zvladnout, mela bych ho ze skolky stahnout? Jak zmirnit chovani vuci babicce?jak si snim vice upevnit vztah..zacina i dost preferovat tatku..co se tyka maleho brasky..je na nej velice hodny..brani ho pusinkuje..pomaha pri prebalovani
.dekuji

Dobrý den,

rozumím vašemu dobrému úmyslu rozšířit synkovi obzory a poskytnout mu prostřednictvím návštěvy školky nové podněty, hry s vrstevníky apod. Podle všeho to vypadá, že těch novinek a změn se najednou u synka, kterého popisujete jako citlivé dítě, sešlo více, než může tak rychle zvládnout. Nejspíš se v něm mísí obavy ze ztráty svého postavení jedináčka, zažil několika denní odloučení od vás, pro něj toho nejdůležitějšího člověka, k tomu každodenní odloučení při pobytech ve školce, kde se musí adaptovat na nové prostředí, pravidla...Určité změny v chování jste u syna již registrovali v těhotenství, kdy sice ještě přesně nevěděl, co ho čeká, ale blížící se změny vycítil a přiměřeně svému věku na ně reagoval.

Nyní cítíte z jeho strany odmítání, vůči babičce asi nejsilnější, k tatínkovi se pak přiklání naopak více.

Zkuste prosím pročíst v poradně moje odpovědi na podobné téma (Pláče při odchodu do školky), především závěr odpovědi. Osobně se přikláním k tomu, nechat syna ještě rok doma. Získá větší jistotu v tom, že jste ho neopustila, že je pořád pro vás stejně důležitý, může podle svých schopností pomáhat s bráškou, získáte víc času na to, abyste se všichni spolu sehráli. Až se situace zklidní, věřím, že se upraví i chování k babičce (předpokládám, že mu dáváte jasně najevo, že nesmí nikoho bít a pokud se objeví nevhodné chování vůči babičce, zastavíte ho, případně nasměřujete jeho negativní emoce jinam - bouchnout si do polštáře např. Důležité je emoci dítěti neupírat - tzn. podpořit ho v tom, že např. vidíte, že je rozzlobený, ale zároveň je nutné jeho projevy zkusit nějak korigovat). To, že děti určitá období více tíhnou k jednomu z rodičů je běžné, i když třeba pro toho druhého rodiče, co je zrovna "méně v kurzu", to bývá těžké. Zkuste to tedy brát spíše jako velkou výhodu, že má syn s tatínkem pěkný vztah, nemusíte mít strach o to, že vás má syn snad proto méně rád. Naopak - pro něj jste pořád jediná máma, ta nejlepší. 

Někdy je dobré nechat věci plynout...a poslouchat svůj mateřský instinkt. 

Přeji vám hodně radosti s dětmi.

Mgr. Michaela Krupková | Babyonline | 06.09.2020, 17:05
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×