banner

Pohádka Na stromě s Emilkou - verze k vytištění

Veverka
Hlodavec žijící v korunách stromů. Barva srsti může být různá od rezavé přes šedou až černou. Rezavé veverky bývají častěji k vidění v nížinách a černé na horách. Chlupatý ocas veverka používá jako kormidlo při skákání z větve na větev. Živí se semínky šišek, oříšky, pupeny stromů, houbami, hmyzem, někdy i ptačími vejci. Na zimu si dělá zásoby potravy. Veverka obecná je v České republice ohroženým druhem.

Pohádka: Na stromě s Emilkou

Adélka šla s maminkou domů ze školky. Ten den si zkrátily cestu domů parkem. Z trávy nesměle vykukovaly sněženky a ptáčci na stromech si vesele prozpěvovali své jarní sonáty. Když tak šly a povídaly si, všimla si Adélka něčeho malého pod stromem. „Maminko, podívej, něco se tam hýbe!“ Adélka předběhla maminku a rychle běžela pod strom. Bylo to holé a slepé mláďátko veverky, které vypadlo z hnízda. „Co budeme dělat?“ ptala se Adélka ustaraně. „To se někdy stává. Veverčí máma už mu nepomůže, musíme ho zachránit samy,“ vysvětlovala maminka.

„Vypadá, že zraněné není, potřebuje hlavně teplo a mlíčko,“ usoudila maminka, když si veverušku zvedla z trávy a opatrně ji zabalila

do své šály. Holá a bledá veverka se celá chvěla, dlouhý ocásek jí bezvládně visel dolů. „Žije a dýchá, to je hlavní.“

 

Doma maminka zavolala do nejbližší záchranné stanice pro veverky. Tam jí pán poradil, jak má připravit speciální veverčí mlíčko. To kravské, co pijeme, by ji mohlo prý i zabít. Pán slíbil, že si pro malou veverku za dva dny přijede, a vysvětlil mamince, jak se má do té doby o veverku postarat.

„Adélko, do té doby musíme o veverku pečovat, zatím jí uděláme pelíšek v krabici ve sklepě, tam u pece jí bude pěkně teploučko.“

„A do postýlky si Emilku vzít nemůžu?“ žadonila Adélka, která už i veverce dala jméno.

„Nemůžeš, ten pán říkal, že bude mít možná i blechy, protože je to divoké zvířátko,“ vysvětlovala Adélce.

Druhý den byla sobota a Adélka vstávala brzy ráno, jen aby se mohla podívat na malou Emilku. Tatínek ji ale předběhl. Zrovna ji krmil mlékem injekční stříkačkou přímo do pusinky.

„Můžu si to také zkusit?“ žadonila Adélka.

„To víš, že ano, ale opatrně, podržím ji a ty ji krm, Adélko.“

A malá Emilka hltavě pila a pila. A pak najednou poprvé otevřela očka.

„Tatínku, ona se na mě podívala!“

„To víš, musela si prohlédnout svoji nálezkyni,“ odpověděl s úsměvem tatínek.

Pro veverušku si druhý den odpoledne přijel mladý pán, který se prý stará hned o několik takových veverek.

„Adélko, neboj, u nás bude o veverušku dobře postaráno. Až vyroste a bude silná, vypustíme ji zpátky do přírody, kam patří,“ povídal ten pan záchranář Adélce, když mu podávala veverku a plakala.

„Přijď se na ni za námi s maminkou podívat a můžete přibrat nějaká semínka pro ostatní veverky.

„Přijdeme, maminko?“ otočila se uplakaná Adélka na maminku, co ona na to.

„To víš, že ano!“ slíbila maminka, „a vezmeme veverkám nějaká semínka a oříšky.“

Asi za čtrnáct dní, které připadaly Adélce jako věčnost, se vydala celá rodinka na výlet za veverkami. Jeli vláčkem a pak šli ještě kus pěšky lesem.

A tam na kraji lesa byl dům a před domem obrovské voliéry, ve kterých poskakovaly černé a rezavé veverky.

Adélku přivítal pán, který byl u nich doma. Pak jim ukázal jejich veverušku, která byla vevnitř v domku v teplém pelíšku ještě se dvěma skoro stejně velkými, ale pruhovanými veverkami.

„Emilko, ty jsi ale vyrostla!“ žasla nad svojí kamarádkou Adélka.

Pán veverkám akorát připravil mléko a Adélka si mohla svoji Emilku i nakrmit.

„Mrkla na mě, maminko! Poznala mě!“ radovala se Adélka a maminka s ní.

Pak přišla jedna slečna a Adélce řekla, že se právě dneska budou vypouštět některé starší veverky do lesa. Emilka spokojeně usnula a Adélka se šla podívat, jak se veverky vypouštějí zase na svobodu. Byla to radostná podívaná.

Dvě černé hopsandy udělaly z voliéry „hupky dupky“ a už byly na stromě. Pak se ještě na rozloučenou podívaly na své náhradní rodiče, jako by se chtěly rozloučit a poděkovat za jejich péči, a pak už zmizely v lese.

„Možná se ještě vrátí, ale čím dřív si zvyknou, tím lépe pro ně,“ povídala slečna Adélce.

Adélka slíbila Emilce, že se za ní přijede zase brzy podívat a vezme jí také něco dobrého na zub.

„Maminko, musíme sem jezdit často, abychom nezmeškali, až se i Emilka vrátí zpátky do přírody,“ prosila ji.

Maminka s tatínkem to Emilce slíbili. A hned příště s sebou vzali také paní učitelku a děti ze školky, kam Adélka chodí. A Emilka rostla jako z vody. Byla z ní po několika týdnech čiperná, rezavá veveruška s huňatým ocáskem. A pokaždé, když za ní Adélka přišla, radostně za ní hopsala, protože si dobře pamatovala, kdo jí to jaro zachránil život.

 

Veverky                                                          

Tam na stromě u větvičky
hopsají dvě veveřičky.
Pak zmizela jedna v lese,
v pacičkách si šišku nese.

Semínka si dopřává -
černá i ta rezavá.
Na zimu má v pelíšku
každá kupu oříšků.

Autorka: Kamila Urbanová                                        

Ilustrátorka: Jelizaveta Stýskalová            

Jak beruška hledala tečky
Čmelák Melák
O pavoučkovi Pokoutníčkovi
Jak se slepička ztratila
Havran Ivan
Šneci z dubového háje (hlemýžď)
Jak se ztratil mraveneček
Dva kamarádi (slepýš)
Hrdinka z rybníka (ropucha)
Na stromě s Emilkou (veverka)
Seznam pohádek Kamily Urbanové:
Sdílejte stránku

Předchozí článek:

Ropucha

Pohádka o veverce - diskuze

krása

nádherné pohádky, děkuji za ně

Konec knížeček

Knížky Beruška a Veverka se prý moc neprodávají, proto další už nevyjdou, bohužel už ani Havran :-(. Je mi to líto...

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky