Inzerce
Inzerce
Inzerce

Vitamíny a minerály v dětské stravě

  1. Proč jsou důležité vitamíny a minerální látky?
  2. Jak zajistit dostatek vitamínů a minerálních látek ve výživě dítěte?
  3. Zdroje vitamínů a minerálních látek

1. Proč jsou důležité vitamíny a minerální látky?

Vitamíny a minerální látky nepřinášejí tělu energii, některé slouží jako stavební prvky, jiné zabezpečují správný průběh různých biochemických reakcí a fungování jednotlivých orgánů a celého organismu. Kvalitní strava dítěte by měla obsahovat dostatečné množství vitaminů, minerálních látek a stopových prvků a to zejména vápník, fosfor, železo, zinek, jód, fluor.  Nezbytné jsou některé vitamíny skupiny B, vitamin C (vitamíny rozpustné ve vodě) a vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K). Vyvážená a pestrá strava nám zaručuje dostatečný přísun VITAMÍNŮ a MINERÁLNÍCH LÁTEK a jejich doporučená potřeba je pokryta.

2. Jak zajistit dostatek vitamínů a minerálních látek ve výživě dítěte?

Jíst pestře - to lze zajistit dostatečnou pestrostí potravinových zdrojů a střídáním technologické úpravy, druhů pokrmů s využitím sezónních potravin s důrazem na individuální hledisko. Ovoce a zelenina (syrové i vařené) by měly být konzumovány v dostatečném množství, denně u dětí alespoň 300 g, rozdělené do více porcí, množství se s věkem zvyšuje. Občas je dobré doplnit menší množství nastrouhaných ořechů. Jíst výrobky z obilovin nebo brambory nejvýše 4x denně, luštěniny (alespoň 2x týdně). Zařadit do jídelníčku ryby a rybí výrobky alespoň 2x týdně. Denně zařazovat mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané. Kvalitní rostlinné oleje a tudy by měly nahrazovat tuky živočišné. Dále je nutné dávat při tepelném zpracování potravin přednost šetrným způsobům. Nezapomínat na pitný režim, vhodné tekutiny jsou voda, ovocné čaje a šťávy, nejlépe neslazené.

Potraviny nejsou zdrojem pouze základních živin, ale také vitamínů, minerálních látek a dalších pro tělo ochranných látek. Organismus všechny tyto látky potřebuje, aby mohly veškeré metabolické procesy hladce fungovat. Jednotlivé potravinové skupiny se vyznačují obsahem konkrétních vitamínů a minerálních látek, a proto je pestrý jídelní lístek zárukou jejich dostatečného příjmu.

 

Inzerce
Inzerce

3. Zdroje vitamínů a minerálních látek

Ovoce a zelenina obsahuje jako hlavní zdroj vitamín C, karotenoidy, draslík, vápník, hořčík, železo. Proto by děti měly jíst ovoce a zeleninuv dostatečném množství, a to v dávce cca 300 g ve 3-5 porcích jak syrové, tak i tepelně zpracované.

Pečivo, obiloviny obsahují především vitamíny skupiny B (vitamín B1, B2, B6 a další), železo, hořčík a zinek. Větší biologickou hodnotu mají obiloviny a mlýnské, pekárenské výrobky, které obsahují i zbytky obalu zrna (celozrnné výrobky). Ve výživě dětí je lépe se vyvarovat pečivu, které obsahuje tvrdé celulózové obaly z vrchní části zrna, které mohou poškozovat střevní sliznici a ovlivnit vstřebávání vitamínů a minerálních látek.

Luštěniny jako hlavní zdroje obsahují vitamín B, je v nich i kyselina listová, hořčík, draslík, vápník a železo.

Mléko a mléčné výrobky jsou největším zdrojem vápníku a fosforu, dále v nich najdeme vitamín A a vitamín D. Velmi vhodné jsou i kysané mléčné výrobky s živými mikroorganismy, přítomné mikroorganismy napomáhají k dokonalému vstřebávání živin, vitamínů a minerálních látek z potravy.

Inzerce

Maso dodává tělu, stejně jako mléko, ryby a vejce, biologicky vysoce hodnotné bílkoviny, minerální látky a vitamíny skupiny B (vitamín B6, vitamín B12, kyselina listová). Z minerálních látek jsou to hlavně železo a zinek. Maso ryb je významným zdrojem jódu a fluoru.

Zdrojem sodíku v naší stravě je kuchyňská sůl a potraviny, při jejichž výrobě byla sůl použita.

Inzerce

Zdroj: Referenční hodnoty pro příjem živin. Výživa servis, Praha. 2011. ISBN 978-80-254-6987-3

Autorka: Mgr. Jana Eliášová 

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Vitamíny a minerály v dětské stravě - diskuze

  • Levné svačiny
    Díky za super článek :-) Teď přes prázdniny jsem dětem dávala v jídle docela volnost, takže se začátek školního roku snažím využít k tomu, abych je zase naučila jíst zdravě. Třeba tady - https://www.letakomat.cz/blog/levne-svaciny-do-skoly/ - jsem našla pár tipů na zdravé svačiny, tak o víkendu nakoupím a v pondělí zkusím něco připravit. :)
    IvaMraz   | 13.09.2018 21:23:22
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Priberanie

| Stanka10 | 06.10.2020, 21:53

Dobry deň prajem, mám otazku ohľadom kojenia dcéry. Mám 7 týždňové dievčatko (pôrodná váha 13.8. kedy sa narodila mala 3050g, prepúšťali nás s váhou 2900g), 13.9. mala 3710g, 2.10 mala 4380g a dnes, tj 5.10 mala 4410g, čo znamená, že za 3 dni sme pribrali 30g (doteraz priberala 20-30, niekedy až 40g/den). Trosku ma to trapi, preco tak malo pribrala posledné tri dni, je nutne to hneď riešiť? Poradňu mame až o týždeň. Mala som u seba 2 laktacne poradkyne v tomto týždni, lebo sme mali problém s prisavanim malej pri kojení, odmietala prsník (ale aj tak priberala ukážkovo), no teraz, posledné dni papala nádherne a ukážkovo a nepribrala. Mliecka mám vraj dosť. Prosim vás o radu, či stačí počkať do najbližšej poradne, či to naše pribratie je nutne riešiť prikrmovanim? A ešte jedna otazka, ak by aj dieťa bolo nebodaj hladne, zaspalo by? Lebo mala spinka krásne. Ďakujem za odpoved

Dobrý den. Kojenec do 3 měs.věku má přibírat 150gr za týden, tedy okolo 20 gr denně, přírůstky jsou ale nepravidelné, někdy může přibírat více, jindy méně.Známkou spokojeného dítěte jsou intervaly mezi kojeními 2 - 3 hodiny, alespoň 1xdenně žlutá stolice a 5 pomočených plen.

MUDr. Ludmila Vomelová | Babyonline | 07.10.2020, 17:45
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce