Inzerce
Inzerce
Inzerce

Vitamíny a minerály v dětské stravě

  1. Proč jsou důležité vitamíny a minerální látky?
  2. Jak zajistit dostatek vitamínů a minerálních látek ve výživě dítěte?
  3. Zdroje vitamínů a minerálních látek

1. Proč jsou důležité vitamíny a minerální látky?

Vitamíny a minerální látky nepřinášejí tělu energii, některé slouží jako stavební prvky, jiné zabezpečují správný průběh různých biochemických reakcí a fungování jednotlivých orgánů a celého organismu. Kvalitní strava dítěte by měla obsahovat dostatečné množství vitaminů, minerálních látek a stopových prvků a to zejména vápník, fosfor, železo, zinek, jód, fluor.  Nezbytné jsou některé vitamíny skupiny B, vitamin C (vitamíny rozpustné ve vodě) a vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K). Vyvážená a pestrá strava nám zaručuje dostatečný přísun VITAMÍNŮ a MINERÁLNÍCH LÁTEK a jejich doporučená potřeba je pokryta.

2. Jak zajistit dostatek vitamínů a minerálních látek ve výživě dítěte?

Jíst pestře - to lze zajistit dostatečnou pestrostí potravinových zdrojů a střídáním technologické úpravy, druhů pokrmů s využitím sezónních potravin s důrazem na individuální hledisko. Ovoce a zelenina (syrové i vařené) by měly být konzumovány v dostatečném množství, denně u dětí alespoň 300 g, rozdělené do více porcí, množství se s věkem zvyšuje. Občas je dobré doplnit menší množství nastrouhaných ořechů. Jíst výrobky z obilovin nebo brambory nejvýše 4x denně, luštěniny (alespoň 2x týdně). Zařadit do jídelníčku ryby a rybí výrobky alespoň 2x týdně. Denně zařazovat mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané. Kvalitní rostlinné oleje a tudy by měly nahrazovat tuky živočišné. Dále je nutné dávat při tepelném zpracování potravin přednost šetrným způsobům. Nezapomínat na pitný režim, vhodné tekutiny jsou voda, ovocné čaje a šťávy, nejlépe neslazené.

Potraviny nejsou zdrojem pouze základních živin, ale také vitamínů, minerálních látek a dalších pro tělo ochranných látek. Organismus všechny tyto látky potřebuje, aby mohly veškeré metabolické procesy hladce fungovat. Jednotlivé potravinové skupiny se vyznačují obsahem konkrétních vitamínů a minerálních látek, a proto je pestrý jídelní lístek zárukou jejich dostatečného příjmu.

3. Zdroje vitamínů a minerálních látek

Ovoce a zelenina obsahuje jako hlavní zdroj vitamín C, karotenoidy, draslík, vápník, hořčík, železo. Proto by děti měly jíst ovoce a zeleninuv dostatečném množství, a to v dávce cca 300 g ve 3-5 porcích jak syrové, tak i tepelně zpracované.

Pečivo, obiloviny obsahují především vitamíny skupiny B (vitamín B1, B2, B6 a další), železo, hořčík a zinek. Větší biologickou hodnotu mají obiloviny a mlýnské, pekárenské výrobky, které obsahují i zbytky obalu zrna (celozrnné výrobky). Ve výživě dětí je lépe se vyvarovat pečivu, které obsahuje tvrdé celulózové obaly z vrchní části zrna, které mohou poškozovat střevní sliznici a ovlivnit vstřebávání vitamínů a minerálních látek.

Inzerce

Luštěniny jako hlavní zdroje obsahují vitamín B, je v nich i kyselina listová, hořčík, draslík, vápník a železo.

Mléko a mléčné výrobky jsou největším zdrojem vápníku a fosforu, dále v nich najdeme vitamín A a vitamín D. Velmi vhodné jsou i kysané mléčné výrobky s živými mikroorganismy, přítomné mikroorganismy napomáhají k dokonalému vstřebávání živin, vitamínů a minerálních látek z potravy.

Inzerce

Maso dodává tělu, stejně jako mléko, ryby a vejce, biologicky vysoce hodnotné bílkoviny, minerální látky a vitamíny skupiny B (vitamín B6, vitamín B12, kyselina listová). Z minerálních látek jsou to hlavně železo a zinek. Maso ryb je významným zdrojem jódu a fluoru.

Zdrojem sodíku v naší stravě je kuchyňská sůl a potraviny, při jejichž výrobě byla sůl použita.

Inzerce

Zdroj: Referenční hodnoty pro příjem živin. Výživa servis, Praha. 2011. ISBN 978-80-254-6987-3

Autorka: Mgr. Jana Eliášová 

Inzerce

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Vitamíny a minerály v dětské stravě - diskuze

  • Levné svačiny
    Díky za super článek :-) Teď přes prázdniny jsem dětem dávala v jídle docela volnost, takže se začátek školního roku snažím využít k tomu, abych je zase naučila jíst zdravě. Třeba tady - https://www.letakomat.cz/blog/levne-svaciny-do-skoly/ - jsem našla pár tipů na zdravé svačiny, tak o víkendu nakoupím a v pondělí zkusím něco připravit. :)
    IvaMraz   | 13.09.2018 21:23:22
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Příprava kaší

| haliska | 06.05.2022, 09:12

Dobrý den,
chtěla bych svému dítěti (9.měsíců) připravit obilnou kaši - jinou než tu instantní, co má doposud. Např. jáhlovou, ovesnou. Když ale jen kojím a nemám umělé mléko, tak je možné to smíchat s mateřským mlékem, které bych si odstříkala? Asi to bude časově trochu náročné, ale ráda bych to vyzkoušela takto, pokud je to možné a výživné, bohužel dítě odmítá umělé mléko a jen pro občasnou přípravu nechci kupovat. Ještě u těch ovesných vloček - koupila jsem celozrné, může je dítě v tomto věku vůbec? Někde jsem četla, že celozrné výrobky nejsou pro děti dobře stravitelné, nebo stačí rozvařit a rozmixovat na kaši? Děkuji za odpověď!

Dobrý den, určitě můžete kaši připravit z mateřského mléka. Vločky kupte drcené, jemné, v celozrnné podobě jsou v tomto věku nevhodné (určitě na ně nezapomeňte v pozdějším věku). Kaši pomixujte a připravte v tekutější konzistenci.

Mgr. Jana Eliášová | Babyonline | 06.05.2022, 13:59
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×