Inzerce
Inzerce
Inzerce

Vitamíny a minerály v dětské stravě

  1. Proč jsou důležité vitamíny a minerální látky?
  2. Jak zajistit dostatek vitamínů a minerálních látek ve výživě dítěte?
  3. Zdroje vitamínů a minerálních látek

1. Proč jsou důležité vitamíny a minerální látky?

Vitamíny a minerální látky nepřinášejí tělu energii, některé slouží jako stavební prvky, jiné zabezpečují správný průběh různých biochemických reakcí a fungování jednotlivých orgánů a celého organismu. Kvalitní strava dítěte by měla obsahovat dostatečné množství vitaminů, minerálních látek a stopových prvků a to zejména vápník, fosfor, železo, zinek, jód, fluor.  Nezbytné jsou některé vitamíny skupiny B, vitamin C (vitamíny rozpustné ve vodě) a vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K). Vyvážená a pestrá strava nám zaručuje dostatečný přísun VITAMÍNŮ a MINERÁLNÍCH LÁTEK a jejich doporučená potřeba je pokryta.

2. Jak zajistit dostatek vitamínů a minerálních látek ve výživě dítěte?

Jíst pestře - to lze zajistit dostatečnou pestrostí potravinových zdrojů a střídáním technologické úpravy, druhů pokrmů s využitím sezónních potravin s důrazem na individuální hledisko. Ovoce a zelenina (syrové i vařené) by měly být konzumovány v dostatečném množství, denně u dětí alespoň 300 g, rozdělené do více porcí, množství se s věkem zvyšuje. Občas je dobré doplnit menší množství nastrouhaných ořechů. Jíst výrobky z obilovin nebo brambory nejvýše 4x denně, luštěniny (alespoň 2x týdně). Zařadit do jídelníčku ryby a rybí výrobky alespoň 2x týdně. Denně zařazovat mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané. Kvalitní rostlinné oleje a tudy by měly nahrazovat tuky živočišné. Dále je nutné dávat při tepelném zpracování potravin přednost šetrným způsobům. Nezapomínat na pitný režim, vhodné tekutiny jsou voda, ovocné čaje a šťávy, nejlépe neslazené.

Potraviny nejsou zdrojem pouze základních živin, ale také vitamínů, minerálních látek a dalších pro tělo ochranných látek. Organismus všechny tyto látky potřebuje, aby mohly veškeré metabolické procesy hladce fungovat. Jednotlivé potravinové skupiny se vyznačují obsahem konkrétních vitamínů a minerálních látek, a proto je pestrý jídelní lístek zárukou jejich dostatečného příjmu.

3. Zdroje vitamínů a minerálních látek

Ovoce a zelenina obsahuje jako hlavní zdroj vitamín C, karotenoidy, draslík, vápník, hořčík, železo. Proto by děti měly jíst ovoce a zeleninuv dostatečném množství, a to v dávce cca 300 g ve 3-5 porcích jak syrové, tak i tepelně zpracované.

Pečivo, obiloviny obsahují především vitamíny skupiny B (vitamín B1, B2, B6 a další), železo, hořčík a zinek. Větší biologickou hodnotu mají obiloviny a mlýnské, pekárenské výrobky, které obsahují i zbytky obalu zrna (celozrnné výrobky). Ve výživě dětí je lépe se vyvarovat pečivu, které obsahuje tvrdé celulózové obaly z vrchní části zrna, které mohou poškozovat střevní sliznici a ovlivnit vstřebávání vitamínů a minerálních látek.

Luštěniny jako hlavní zdroje obsahují vitamín B, je v nich i kyselina listová, hořčík, draslík, vápník a železo.

Mléko a mléčné výrobky jsou největším zdrojem vápníku a fosforu, dále v nich najdeme vitamín A a vitamín D. Velmi vhodné jsou i kysané mléčné výrobky s živými mikroorganismy, přítomné mikroorganismy napomáhají k dokonalému vstřebávání živin, vitamínů a minerálních látek z potravy.

Maso dodává tělu, stejně jako mléko, ryby a vejce, biologicky vysoce hodnotné bílkoviny, minerální látky a vitamíny skupiny B (vitamín B6, vitamín B12, kyselina listová). Z minerálních látek jsou to hlavně železo a zinek. Maso ryb je významným zdrojem jódu a fluoru.

Zdrojem sodíku v naší stravě je kuchyňská sůl a potraviny, při jejichž výrobě byla sůl použita.

Zdroj: Referenční hodnoty pro příjem živin. Výživa servis, Praha. 2011. ISBN 978-80-254-6987-3

Autorka: Mgr. Jana Eliášová 

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Vitamíny a minerály v dětské stravě - diskuze

  • Levné svačiny
    Díky za super článek :-) Teď přes prázdniny jsem dětem dávala v jídle docela volnost, takže se začátek školního roku snažím využít k tomu, abych je zase naučila jíst zdravě. Třeba tady - https://www.letakomat.cz/blog/levne-svaciny-do-skoly/ - jsem našla pár tipů na zdravé svačiny, tak o víkendu nakoupím a v pondělí zkusím něco připravit. :)
    IvaMraz   | 13.09.2018 21:23:22
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Luštěniny v jídelníčku

| ivanka009 | 09.10.2019, 16:03

Dobrý den paní doktorko, chtěla bych se Vás zeptat na zavedení luštěnin do jídelníčku syna,kterému je 13 měsíců. Zajímalo by mě, jestli je lepší podávat luštěniny jako je např.čočka místo masa a vajíčka nebo mohu i v kombinaci s nimi, a jestli k nim mohu uvařit nějakou přílohu jak jsem zvyklá např.brambor,rýže..Ráda bych zkusila kombinaci červené čočky s vajíčkem,kterou jsem našla v receptech. Ptám se protože vím, že luštěniny obsahují hodně bílkovin a v masu je má taky,tak aby neměl k obědu hodně bílkovin.Nevím teda jestli má smyl řešit u ročního dítěte, zda nedostal za den hodně bílkovin nebo ne, ale všude na internetu čtu jak není vhodné dávat malým dětem hodně bílkovin. Syn zatím měl z luštěnin pouze červenou čočku,hrášek a trochu fazolí jinak žádné jiné.Myslíte si,že bych měla postupně přidávat i jiné luštěniny? U nás doma je moc nejíme. Děkuji Vám za zodpovězení všech mých dotazů. Zámorská.

Dobrý den. Od roku nemusíte řešit množství bílkovin, klidně můžete k luštěnině vejce, nebo maso, z luštěnin může jíst vše.

MUDr. Ludmila Vomelová | Babyonline | 11.10.2019, 07:17
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce