Příprava předškoláků v MŠ a ZŠ 2025 aneb Týdeníčky slavily úspěch i u školní inspekce
Jako už tradičně jsme i letos sbírali zpětné vazby z MŠ a nultých ročníků ZŠ, které pracují s Předškolákovými týdeníčky pro chytré hlavičky. Řada školek využívá Týdeníčky už několik let, někdo přímo ve školce, jiní je objednávají pro domácí předškolní přípravu jako doplněk školkové přípravy.

Týdeníčky budují pozitivní vztah ke vzdělávání
Paní učitelky hlásí, že děti úkoly baví a na jejich plnění se těší, protože se mohou naučit něco nového. Také se rády pochlubí rodičům, co vypracovaly, a motivují se i navzájem. Celkově jsou nejoblíbenější sešity Hlavičkové úkoly a Jízda tužkou, která obsahuje grafomotoriku. Kromě toho si paní učitelky chválí, že jde o skutečně komplexní přípravu, díky které na nic nezapomenou a vysledují, jaké má které dítě silné a slabé stránky, případně na čem je potřeba s ním více pracovat. Méně se Týdeníčky osvědčily ve velké třídě s velmi rozdílnými potřebami dětí, kde není tolik prostoru se dětem věnovat individuálně, v tomto případě je tento materiál vhodnější pro domácí přípravu s rodičem.
Týdeníčky měly pozitivní ohlas i u České školní inspekce, která přišla na kontrolu do přípravné třídy. Takovou zkušenost jsme zaznamenali už v minulých letech.
Děti se těší na hru na školu, do školy jdou perfektně připravené a excelují, se vším si dokážou poradit
„Objednáváme Týdeníčky domů pro rodiče a ti si je pochvalují, že jsou super.“
„Děkujeme za bohatou, širokou inspiraci a zjednodušení přípravy a podkladů pro práci učitelek!“
„Pro nás neuvěřitelné ulehčení každodenní práce, pro děti každodenní těšení se na společnou, a přitom samostatnou hru ‚NA ŠKOLU‘ ... Při zápisu do ZŠ každoročně moje pyšně zvednutá hlava při uznání učitelek ZŠ Domažlice nad připraveností dětí z naší MŠ. A září...??? Zpětná vazba maminek, jak si jejich miláček krásně vede v ZŠ, jak ho nic nezaskočí, jak si se vším dovede poradit. Hlavně pak s udržením pozornosti, s pochopením úkolů, s každodenním rituálem ‚mám úkol, plním povinnost‘. Protože vše uvedené jsme zábavnou formou nacvičili a vžili si pod kůži právě při naší hře ‚NA ŠKOLU‘ s vašimi sešity.“
![]() | ![]() |
Zdroj obrázků: seriál Předškolák ONLINE 2024/2025
Výslovnost a jemná motorika jako problémové oblasti
V některých MŠ má nějaký problém až 90 % dětí! K těm nejčastějším patří výslovnost, se kterou začíná být situace kritická, jemná motorika (stříhání, lepení, detaily) a grafomotorika. Ve všech těchto oblastech je situace opět o něco horší než v předchozích letech.

Ve většině školek se rodiče do přípravy zapojují, výhodou jsou srozumitelná zadání
Většina rodičů se do předškolní přípravy zapojuje, velká část dokonce ráda. Výhodou jsou pro ně i děti mimo jiné jasná a srozumitelná zadání všech cvičení v Týdeníčcích. Spolupráce obvykle probíhá formou domácích úkolů několikrát týdně.

Zdroj obrázku: seriál Předškolák ONLINE 2024/2025
Konkrétní zpětné vazby zaslané z MŠ a ZŠ
A nyní již dáváme prostor nezkráceným zpětným vazbám ze škol a školek.
Všem paním ředitelkám a učitelkám z celého srdce děkujeme. Nejen za výběr a otestování Týdeníčků v dalším ročníku a za zaslání zpětné vazby, ale zejména za neúnavnou práci s malými předškoláčky, kterým tak věnují obrovský dar do života, možnost lepších vzdělávacích příležitostí i úspěšné budoucnosti.
MŠ, kde s Předškolákovými týdeníčky pracují přímo ve školce
MŠ Luženice – Týdeníčky děti připraví na skutečné výzvy v životě
Děti pracují s Předškolákovými týdeníčky s nadšením, každodenním těšením se na společnou hru se sešitem, ve kterém si něco zkusí, dozví, objeví. Já zase oceňuji, že jsou Týdeníčky komplexní příprava dítěte se všeobecným přehledem potřebným pro vstup do „velké školy“, na nic nezapomenu, nemusím přemýšlet „co ještě“.
K diagnostice je nepoužíváme, využíváme jinou formu diagnostiky, ale jako příprava na diagnostiku jsou super!!!!
Díky postupně poskládané náročnosti jde dětem vše – pěkně postupně… A co je baví? V tom je to právě úžasné, že baví každé dítě něco jiného a tím namotivuje ostatní!!! Jako oblíbený sešit po hlasování vyhrává Jízda tužkou.
Není nic konkrétního, co by jim nešlo. Pokud objevíme něco, s čím si rady nevíme – je to pro nás výzva poprat se a vyhrát! Od toho přece výzvy v životě jsou, ne? Zametání cesty nikam nevede. Problémy jsou proto, aby se vyřešily. Tedy problém pojmenujeme a společně se s ním popereme! A pokud na to nejsem sám, mám vlastně téměř vyhráno. My se tak přirozeně učíme vyhrávat nad svými problémy.
Spolupráce je rozhodně vítána i od rodičů. Domácí úkoly s nadšením plní děti doma, rodiče tak osobně vidí výkonový posun svého dítěte, a i pro ně je to motivace dělat dál – má totiž jejich práce smysl...
Máme heterogenní třídu – věkový rozdíl 3–7 let. Malé děti se jdou s jednou paní učitelkou oblékat do šatny, předškoláci si jdou na cca 10 minut hrát „NA ŠKOLU“ – pracují společně, a přitom každý sám ve svém pracovním sešitu dle pokynů paní učitelky. Po splnění úkolu si s nadšením nalepí nálepku do vesmírné mapy – motivace za splněný úkol. Další využití mají Týdeníčky v době odpočinku po obědě – předškoláci vstávají dřív a plní úkoly. V obou případech je personálně zajištěna přítomnost dvou učitelek ve třídě, každá z nich má jednu skupinku dětí (předškoláci x ostatní).
Hlavní ulehčení práce je s Týdeníčky v komplexnosti celkové přípravy – skutečně obsaženo vše potřebné v posloupnosti náročnosti. Vůbec nemusím přemýšlet, na co jsem zapomněla, co mi uniklo v procvičení dítěte.
Co se týká problematických míst, tak v současné době pozorujeme u 90 % dětí řečové problémy – krizová situace!!! Na základě vlastního vzdělání Bc. logopedie-surdopedie provádíme každodenní logopedická cvičení. Přesto je problematika řečové připravenosti velmi nedostačující. Díky cílené grafomotorické přípravě je tato oblast více nakloněna k aktivnímu posunu.
A odklady? Letošní školní rok odchází všichni předškoláci do ZŠ – žádný potřebný odklad. DĚKUJEME!!!! Vaše zásluha!
MŠ Herrmannova – děti milují úkoly „ze života“
S Předškolákovými týdeníčky se pracuje dětem velice dobře, nejsou pro ně „nudné“ jak po grafické, tak i obsahové stránce, pro nás inspirativní, jsou velmi důležitou součástí celkového přehledu rozvoje dovednosti dětí, mají významný podklad pro celkovou diagnostiku dětí.
Nejvíce děti baví „Jízda tužkou“ a top jsou „Hlavičkové úkoly“.
Celkově jim úkoly jdou, záleží na individualitě každého dítěte a motivaci k zadanému plnění úkolu.
Spolupracujeme i s rodiči, děti nosí v pravidelných, domluvených intervalech sešity ke kontrole, hodně se jim líbí úkoly spojené s praktickým životem. Celkově rodiče spolupracují rádi, ale zase záleží od rodiče, doptávají se, omlouvají se, někdy je problém ze strany rodičů udělat si čas na tyto aktivity s dětmi, pro někoho je to OK, motivace mezi dětmi je velká, vzájemně si kontrolují splněné úkoly, chlubí se vypracovanými úkoly. Na rodiče netlačíme, spíše je motivujeme prostřednictvím dětí. Celkově jsme spokojeni.
Deníček předškoláka je pro nás inspirací a důležitou součástí pro zmapování si rozvoje dovedností a znalostí dětí ze všech vzdělávacích oblastí pro vyhodnocení připravenosti dítěte do základního vzdělávání. Inspirace pro rodiče, vidí, jak by mohli rozvíjet své dítě i v běžném životě.
Tato komplexní příprava nám ulehčuje práci v každém směru, nemusíme nic dlouho vyhledávat, můžeme se vracet k úkolům, můžeme je diferencovat podle potřeb dětí i v průběhu celého dne v MŠ.
Problematické jsou grafomotorika – 32 % má problém a logopedie – 24 % dětí má problém.
Odklad povinné školní docházky má 8 dětí, z toho 2 kvůli výrazné nezralosti v grafomotorice, 2 v logopedii a 2 kvůli sociální nezralosti.
MŠ Orangery – rodiče spolupracují rádi a mají zájem
Dětem i paní učitelce se s Týdeníčky pracuje příjemně. Vše je jasně vysvětleno, srozumitelně a přehledně. K diagnostice jsme je již použili.
Nejvíce je baví sešit Pohybovky. Také v Hlavičkových úkolech rádi vystřihují.
Problémy vznikají nejvíce u cvičení na uvolnění ruky, koordinaci ruky a oka v sešitě Jízda tužkou.
S rodiči spolupracujeme, na schůzkách s rodiči jsme si způsob práce s Týdeníčky vysvětlili, rodič nahlédl, jak jeho dítě pracuje, a někdy dostávají úkoly na doma, buď když jsou na dovolené, anebo pokud je potřeba, aby dítě něco více procvičilo. Rodiče spolupracují rádi a mají zájem.
V praxi se Deníček předškoláka osvědčil velmi dobře, občas jsou úkoly ale hodně zaměřeny na rodiče a dítě. Uvítala bych, kdyby byly úkoly více zaměřené na prostředí mateřské školy.
Předškolákovy týdeníčky práci ulehčují nejen v tom, že má učitel větší přehled o tom, které oblasti je potřeba rozvíjet, navíc Týdeníčky pomáhají s tím, aby se žádná z oblastí nezapomněla.
Řekla bych, že ve třídě dělá problém grafomotorika, a to přibližně u 70 % dětí, řečový problém má cca 30 %, v grafomotorice si vedou hůře nežli v řeči.
Máme jednoho chlapce s odkladem, důvod je diagnostikovaný autismus.

ZŠ a MŠ Spálené Poříčí – slabší děti nestíhaly, domácí úkoly rodičům se neosvědčily
S Týdeníčky jsme pracovali ve školce (33 dětí) a dávali jsme je i domů s úkoly, ale to se nám neosvědčilo. Velkým problémem bylo, že jsme nestíhali, protože pro slabší děti je tam hodně drobného vystřihování. Pomalejší děti tak nestíhaly.
Týdeníčky jsou vhodnější spíše pro práci rodiče s dítětem. S novým RVP teď nezvládáme pracovat s Týdeníčky. Budeme muset více individualizovat, změní nám to celou koncepci předškolní přípravy. Budeme se v novém školním roce snažit o větší individuální přístup pro chytré a jiný pro pomalejší děti.
Příští rok je proto pro školku objednávat nebudeme, možná je pořídíme domů pro rodiče, ale rodiče moc pracovat nechtějí a domácí úkoly se nám neosvědčily.
Největšími problémy dětí jsou jemná motorika – stříhání a logopedie, řečové problémy. Všeobecně je 40 % dětí s problémy.
Děti s odkladem máme, jdou do odkladné přípravné třídy pro děti s odkladem. Je jich letos méně než loni. I když jsme odklady doporučovali, rodiče v některých případech nechtěli nástup do školy odložit.
MŠ Montevláček – děti pracují každé svým tempem, každý týden informujeme rodiče
Používáme Týdeníčky několikrát za týden, děti pracují individuálně, přečteme úkoly, někdy si je předškoláci čtou i sami. Pracuje se s nimi výborně. Děti pokračují každé svým tempem tam, kde kdo skončil. Na konci roku dostanou Týdeníčky domů vypracované, během roku se do nich rodiče mohou kdykoliv podívat. Již několikátý rok jsme spokojeni a budeme s nimi pracovat nadále.
Nejvíc děti baví Hlavičkové úkoly, pak grafomotorika (Jízda tužkou), ale tu si rozšiřujeme dalšími cvičeními. Naopak nejméně vytahujeme Pohybovky, ale to proto, že máme hodně pohybu na okolo.
Každou středu máme kavárnu pro rodiče, kde vytáhneme diagnostiku i Týdeníčky a pobavíme se o tom, nebo jen všeobecně o dítěti.
Rodiče spolupracují rádi. Nejsou překvapeni, kolik toho je, jsou zvyklí a jsou rádi. Máme děti dobře připravené do školy, dostáváme dobré zpětné vazby ze ZŠ. Rodiče od nás čekávají hodně.
S Deníčkem předškoláka nepracujeme, ještě jsme si na něj nezvykli. Nestíháme, ale příští rok napravíme.
Předškolákovy týdeníčky jsou perfektně udělaná předškolní příprava. Dítě ví, co má dělat. Po přečtení zadání je mu vše jasné. I když dělá každý na něčem jiném, dá se to ve třídě v pohodě stíhat a zvládat. Již takto pracujeme 7. rok.
Nějaký problém všeobecně má 30 % dětí. Hodně se nám daří spravit grafomotoriku, děti od nás odcházejí dobře připraveny.
Důvod odkladu pro nás je, když není dítě zralé po všech stránkách (všeobecně). Odklad letos máme. Uvidíme do budoucna.

MŠ Neurazy – děti baví grafomotorika, rodiče spolupracují, ale jsou překvapeni
Některé děti práci s Týdeníčky milují, jiné potřebují velkou motivaci. Záleží na typu povahy a jejich druhu zájmu. Máme ve školce typy dětí, které mají rádi úkoly a na Týdeníčcích rádi pracují. Pak máme typy dětí s krátkodobou pozorností a tam to potřebuje správnou motivaci.
Z hlediska pedagogů se nám s Týdeníčky jako pracovními sešity pracuje dobře. Ve chvílích, kdy děti chtějí nějaký úkol, máme kam sáhnout a nemusíme vymýšlet pořád něco svého.
S Týdeníčky děti pracují ve školce i doma. Když jsou volné dny, děti mají možnost si Týdeníčky vzít domů a pracovat v nich. Děti to baví a s radostí pak ukazují, jak něco vypracovaly. Ve školce děti mají možnost si Týdeníčky brát ve volných činnostech, tedy ráno či odpoledne při klidových činnostech místo odpočinku.
Oblíbený sešit záleží na typu osobnosti. Hodně se dětem líbí Jízda tužkou – ta asi baví všechny (při správné motivaci). Ostatní jsou individuální, ale také pro děti různých typů zábavné. Hodně často je baví úkoly přiřazovací – vystřihnutí obrázků a dle zadání lepení.
Co jim nejde, je dokreslování detailů – celkově detaily.
S rodiči spolupracujeme, děti to baví – ukázat, co vše doma udělaly. Záleží na typu rodičů, ale zatím máme spíše pozitivní reakce. Rodiče jsou občas překvapeni a pro nás je to dobré, že vidí, co se ve školce dělá a že předškolní příprava je celostní a různorodá.
Deníček předškoláka se nám v praxi osvědčil dobře, děti mají svobodnou volbu v braní Týdeníčků a tak je to baví více. Snažíme se o pozitivní motivaci k užívání, a to se nám osvědčuje.
Tato předškolní příprava je bonusem, asi práci úplně neulehčuje, protože jsme tvořivé a hodně dbáme i na prožitky, nejen na papíry, ale je to velký bonus a přínos. Hodně benefitů je v Jízdě tužkou, materiály jsou různorodé a přináší mnoho nápadů.
Dětí s problémy je u nás v aktuální skupině téměř 90 %. V grafomotorice hodně tlačí na tužku a mají spíše ruku v tenzi, proto se vracíme i k velkým papírům a začínáme nejdříve na velkých formátech a procvičení kloubů a pak se vracíme k Týdeníčkům. Po stránce logopedické jsou vady hodně zřetelné, dbáme tedy na sluchové vnímání i oromotoriku.
Z letošních 7 předškoláků budou 4 odkladoví. Jeden odkladový chlapec byl i letos – ten z důvodů logopedie. Letošní předškoláci mají odklad kvůli svým specifikům. Jedna dívka má diagnostikované specifické potřeby. Ostatní chlapci mají nevyzrálost v emoční sféře, logopedické (související sluch) a pozornost.

Zdroj obrázku: seriál Předškolák ONLINE 2024/2025
ZŠ, kde s Předškolákovými týdeníčky pracuje přípravný (nultý) ročník
ZŠ Zbraslav, 0. ročník – Týdeníčky se líbily ČŠI
Paní učitelka předškolní přípravu, tedy 4 sešity Předškolákových týdeníčků, používá již více než 5 let. Specifikem její přípravné třídy je, že děti původně nepřipravené do školy odcházejí skvěle připravené.
5 dětí jde tentokrát do první třídy s asistentem. Ve třídě je několik dětí s dysfázií. Bohužel je velkým problémem výslovnost. Pouze 1 dítě z celkových 14 nemá logopedický problém. Loni to bylo podstatně lepší. Všichni chodí na logopedii. Navíc si kurz asistenta logopedie udělala i paní učitelka a dětem připravuje logohrátky. Problémem začíná být více než loni i jemná motorika, zvláště stříhání kulatých tvarů.
Jak se jí pracuje s Týdeníčky?
Děti pracují úžasně. Instrukce musím zvláště 4 dětem objasňovat, říkat krok za krokem. Jinak pracují úžasně.
Rodiče 2x týdně zapojuji do přípravy formou domácích úkolů, jsou úplně bezvadní, chválí paní učitelka.
Výborné jsou podle ní Pohybovky, které děti moc baví.
Teď zrovna plnili Hlavičkové úkoly, kde je na straně 75 autíčko k vystřižení a nalepení, a vystřihnout kolečka a vůbec je složit dětem dělalo problém.
Pochvalu dostala paní učitelka i Týdeníčky přímo od ČŠI
Paní učitelka měla nedávno na kontrole Českou školní inspekci, které se sešity moc líbily. Byla moc pochválena. Sešity prokládá dalšími listy, hudebkou, výtvarkou.

Zdroj obrázku: seriál Předškolák ONLINE 2024/2025
Vliv vzdělávání na IQ

V nízkých hodnotách: o cca 40 bodů
Rozdíl v IQ před (52) a po 3letém tréninku (92) u dětí s extrémně nízkým IQ. Smidt, 1946
Ve středních hodnotách: o cca 20 bodů
Rozdíl IQ po porodu oddělených dvojčat s rozdílným vzděláváním od 3. třídy znamenal rozdíl 24 bodů. Am. Psych. H. H. Newman
Ve vysokých hodnotách: o cca 10 bodů
Zvýšení IQ u dítěte, které bylo vzděláváno podle knih Pro chytré hlavičky, oproti rodičům; syn původně s hendikepy (hypoxie u porodu, ADHD) o 9 bodů výše oproti rodičům
Navštivte také:
Předškolní příprava - rady a zkušenosti – skupina na Facebooku pro aktivní rodiče (nejen) předškoláků
Stáhněte si úkoly pro předškoláka ZDARMA!
Příprava předškoláků v MŠ a ZŠ 2025 aneb Týdeníčky slavily úspěch i u školní inspekce - diskuze
Poradna
Dobrý den, Ráda bych se vás zeptala Na názor, jak začít s dětmi 3 a 5 let oťukávat angličtinu. Ráda bych, aby přišly do kontaktu aj nějakou zábavnější formou, než je hned učebnice. Ve školce aj není. Doporučila byste nějaká videa na youtube? Vybírat Česko - anglická, nebo anglická? Dekuji ANNA H.
Milá Anno,
pokud byste chtěla děti seznámit s angličtinou, doporučila bych profesionála, který má s výukou angličtiny u předškolních dětí zkušenost. Ten Vám poradí příp. další materiály a videa. Dnes jsme Vaši otázku pojali jako téma v lekci angličtiny s rodilým mluvčím, který mluví perfektně česky, má již občanství a děti. Shodli jsme se, že by to nemělo probíhat v nějaké křeči a že to není nutné od tak útlého věku. On učí na gymnáziu, kde sám vidí, že studenti si přišli k angličtině díky tématům, která je bavily. Sledovali v zájmové oblasti anglická videa na netu, tím se naučili. Stejný příklad vidím doma. Syn se dostal do úrovně C1 sám bez jakýchkoliv lekcí angličtiny, pokusy byly, ale bylo to zbytečné. Náhodou se to odhalilo při jeho prvním pobytu v Anglii v 15 letech na tamní jazykové škole. Do úrovně C2 se pak dostal po kurzu ještě rokem přípravy na Cambridge certifikát na místním gymnáziu. Pokud tedy dítě seznámit v tak útlém věku s jazykem, tak ze strany profesionála, hravou formou a za mě ještě s člověkem s perfektní britskou angličtinou. Pozor na dialekty Nový Zéland, Austrálie apod. Držím palce a přeji hodně radosti s dětmi, Jana Martincová

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
- Týdeníčky budují pozitivní vztah ke vzdělávání
- Děti se těší na hru na školu, do školy jdou perfektně připravené a excelují, se vším si dokážou poradit
- Výslovnost a jemná motorika jako problémové oblasti
- Ve většině školek se rodiče do přípravy zapojují, výhodou jsou srozumitelná zadání
- Konkrétní zpětné vazby zaslané z MŠ a ZŠ
- Vliv vzdělávání na IQ
Související články
Aktuální soutěže
Aktuální testování
Související recepty
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
0 %
0 hlasů
100 %
9 hlasů
0 %
0 hlasů
Celkem hlasovalo 9 unikátních návštěvníků