Příprava předškoláků 2024 v MŠ a ZŠ
I letos jsme zjišťovali zpětné vazby z MŠ i nultých ročníků ZŠ, které odebírají Předškolákovy týdeníčky pro chytré hlavičky. Spousta školek je využívá pro předškolní přípravu přímo ve školce již několikátým rokem. Část je objednává rodičům pro domácí předškolní přípravu jako doplněk k předškolní přípravě probíhající v MŠ.
Stáhnout úkoly pro předškoláka ZDARMA
Shrnutí práce s Předškolákovými týdeníčky pro chytré hlavičky
Paní učitelky se shodují, že děti se na úkoly těší, baví je a rozvíjí zároveň. Zároveň kvitují, že se jedná o jedinou ucelenou a správně vývojově poskládanou předškolní přípravu, která jim šetří čas. Na mnoha místech vidí obrovské rozdíly mezi jednotlivými dětmi, děti je potřeba více vést a věnovat se oblastem, které jim nejdou. Proto také ve většině případů zapojují paní učitelky do přípravy rodiče formou domácích úkolů. Rodiče práci s dětmi vítají a snaží se s dětmi doma pracovat. Nejen děti ale i pedagožky pozitivně hodnotí i pohybovou část Týdeníčků, která pomáhá dětem s hrubou motorikou, je základem pro správný vývoj jemné motoriky, potažmo grafomotoriky.

Z telefonátů ze školek zaznívaly tyto spontánní reakce:
„Týdeníčky nám ulehčují práci, je to úžasná příprava na týdenní program.“
„S Týdeníčky se nám moc dobře pracuje už třetím rokem! Chválíme je, kde můžeme!“
„Jsou opravdu perfektně zpracované, šetří nám čas, určitě je budeme opětovně objednávat.“
„Globálně se zhoršila řeč i motorika dětí po covidovém období. Máme vysoké procento dětí, které s tímto mají problém. Také je velice špatná připravenost dětí do 3 let. Mezi dětmi máme obrovské rozdíly. Někteří rodiče si neuvědomují důležitost vzdělávání dětí od malička. I proto jsou Týdeníčky velkými pomocníky.“
„Hlásíme hroznou grafomotoriku a u 4 dětí velké logopedické problémy.“
Nejčastější problémové oblasti dětí?
Problémové oblasti zůstávají stejné jako minulý rok. Jsou to problémy s:
1. řečí, kdy spousta předškoláků nevyslovuje správně hlásky, především „L, R, Ř“, a to ve více než 50 % případů
2. grafomotorikou, kde nejméně 30 % dětí má zafixovaný špatný úchop tužky
Jak se do předškolní přípravy zapojují rodiče?
Většina rodičů cvičení vítá a někteří jsou dokonce nadšení. Domácí úkoly se s dětmi snaží poctivě vyplňovat. Pouze 25 % rodičů přistupuje k předškolní přípravě laxně, někteří dokonce nechtějí domácí úkoly s dětmi dělat vůbec.

Zdroj obrázků: skupina Předškolní příprava 2023/2024 na FB
Konkrétní zpětné vazby zaslané z MŠ:
Zde již dáme prostor pro nezkrácené zpětné vazby ze školek.
MŠ, kde s Předškolákovými týdeníčky pracují přímo ve školce
MŠ Bylany
Pro děti jsou sešity přehledné, rády si jimi samy listují, co budou dělat příště. Na úkoly se těší.
Baví je především sešit Hlavičkové úkoly, úkoly jsou zábavné, pro děti pestré a zajímavé, baví je spojování, vyplňování a grafomotorické činnosti.
Náročnější je práce s textem, udržení jejich pozornosti při delším textu.
Posíláme sešity domů v případě nemoci dítěte a nebo na prázdniny, aby měli rodiče možnost nahlédnout, jak to dětem jde a co vše sešity obsahují. Jen se nám nejednou stalo, že bylo vidět, že úkol nevyplňovalo samo dítě a „ve větší míře“ zasáhli rodiče (a ještě ne úplně správně :) )
Rodiče spolupracují, množství úkolů v Týdeníčcích je nepřekvapuje, jsou rádi.
Předškolákovy týdeníčky nám určitě práci ulehčují, nemusíme sami vyhledávat spousty pracovních listů, kopírovat, využíváme je i jako diagnostický materiál.
Cca 3 z 10 dětí má problém s hláskami L, R, Ř, špatný úchop tužky při grafomotorických činnostech.
Přírodní dětský klub Človíček Brno – Bosonohy
Pracujeme vždy s malou skupinou předškoláků – max. 5, předškoláci pod vedením jednoho z průvodců pracují každý den na třech úkolech z Týdeníčků, které si sami vyberou. Oceňujeme pestrost a při tom komplexnost úkolů v jednotlivých sešitech. Někdy jednotlivé úkoly ještě rozvedeme návaznými aktivitami z jiných oblastí. Takže jsou inspirativní i pro nás průvodce. Zkrátka si vždy vybere každé dítě, co ho zrovna osloví, zda se mu ten který den chce stříhat, lepit, spojovat, povídat, cvičit…
Hlavičkové úkoly je baví nejvíce. Jde jim vše, záleží, na co jsou ten který den naladěni.
Rodiče tuto metodu vítají, jsou rádi, že se jedná o systematickou přípravu, která je vidět. Týdeníčky si děti berou na prázdniny, v době nemoci domů a vyplňují je s rodiči.
Ucelená příprava v sešitech šetří papír, nemusíme dělat kopie pro děti. Nabízejí větší prostor pro individuální práci, tempo a motivaci dětí, než když všichni pracují na stejném úkolu.
V současné době máme šest předškoláků, jednoho s odkladem, z toho dva nevyslovují správně všechny hlásky (R, Ř), odklad na další školní rok nemá nikdo.
MŠ Zbýšov
Pracujeme s nimi už několik let a jsme stále velmi spokojené. Pro nás jako učitelky je to velký pomocník, práce je ucelená a obsahuje všechny oblasti, které je s dětmi třeba procvičovat a složitější úkoly se v obměnách opakují.
Děti práce s Týdeníčky baví a vždy se na ni těší. Je těžké zhodnotit, co děti baví víc a co méně, každé dítě je jiné a každé má své oblíbenější a méně oblíbené úkoly. Děti dostávají Týdeníčky s drobným úkolem domů každý týden, většinou rodiče aktivně spolupracují a pokud jsou děti nemocné, dokončují si úkoly doma.
V letošním roce máme 14 předškolních dětí a 1 odklad povinné školní docházky. V oblasti grafomotoriky má přetrvávající problém asi 30 % dětí, s výslovností má problém asi 50 % dětí. V posledních letech je patrné zhoršování především v oblasti řečových vad.
MŠ Rozsochatec
S Předškolákovými týdeníčky pracujeme necelý rok s jedenácti dětmi (předškoláky). Děti nejvíce baví Pohybovky a jsou si jisti v grafomotorice, tedy sešit Jízda tužkou. Problémy jsou spíše ve vystřihování malých čtverečků (obrázků) k dalšímu vyřešení úkolu.
Úkoly domů dáváme velmi málo, spíše jejich dokončení při nemoci dítěte.
Při zápise děti dopadly velice dobře a žádný odklad mít nikdo nebude. Na úplný závěr bych snad chtěla podotknout, že někdy nám to přijde dost časově náročné i z důvodu toho, že musíme stihnout vzdělávací témata, která jsou dána Školním vzdělávacím programem. V případě, že dítě onemocní v tu chvíli je dost úkolů na dodělání.
MŠ Elánek
Zábavnost je u dětí individuální. Máme předškolní děti, které se na cvičení těší, ale i děti, které by si raději hrály. Oblíbenou částí bývá Jízda tužkou a lepení nálepek za odměnu.
U dětí se setkáváme s oblibou pro sešit Praktik pro život. Dětem jde jízda tužkou, rýmování např: vesta-cesta, cvičení s tvary, prostorová orientace, počítání, zrakové vnímání.
Problémy: slabší je u většiny dětí pozornost, křečovitý úchop tužky, sluchová analýza a syntéza, stříhání nůžkami.
Rodiče cvičení s dětmi vítají, u některých se setkáváme s nadšením a zájmem – 75 %, 25 % rodičů působí laxně. Rodičům doporučujeme, co je vhodné s dětmi doma procvičovat.
Víme o jednom dítěti s odkladem, ale o dalších nemáme zatím informaci. Jeden chlapec se hlásí na výběrové školy.

Zdroj obrázků: skupina Předškolní příprava 2023/2024 na FB
ZŠ, kde s Předškolákovými týdeníčky pracují přípravné (nulté) ročníky
ZŠ TG Masaryka Podbořany
Sadu Předškolákovy týdeníčky používáme denně. Děti velmi baví Pohybovky, i když některé úkoly jsou pro více dětí obtížné (sed, leh, skok přes švihadlo, hod míčem), Praktik s dolepováním obrázků. Děti jsou často nesoustředěné, nepozorné, proto výběrové úkoly doplňujeme orientací v prostoru.
V době nemoci děti úkoly dostávají domů, většina rodičů se s dětmi snaží úkoly vypracovat. Děti dostávají domů sešity k nahlédnutí, doplnění v době prázdnin.
Komplexní příprava nám práci ulehčuje, není nutné vyhledávat a tisknout více pracovních listů, snáze se provádí pedagogická diagnostika. Děti se navíc cítí jako opravdoví školáci, kteří mají své pracovní sešity.
Problém s řečí má až 60 procent dětí v naší přípravné třídě, s grafomotorikou nejméně 30 procent dětí.
ZŠ Bartošovice
Používáme sice i jiné materiály, ale za mě super. Děti to baví, pracují s nimi rády. Učíme se zároveň i čísla, když hledáme stránku, na které se potřebný úkol zrovna nachází. Chápu, že není možné ucelit sešit tak, aby vyhovoval všem, protože si školy tvoří svůj roční (měsíční, ...) plán a stránky s úkoly šly přesně za sebou, možná proto bych uvítala vazbu, kde bych si listy - stránky seřadila podle sebe, ale to je jen návrh.
Dětem ze začátku nešlo stříhání, aby se pak vystřižené části „vešly“ do připravených okýnek.
S rodiči spolupráce neprobíhá, předškolákům domácí úkoly nedáváme. Rodič vidí Týdeníčky na třídních schůzkách, kde se na ně může ptát.
ZŠ Příbor
S Předškolákovými týdeníčky pracujeme v přípravné třídě systematicky již třetím rokem. Výhodou je jejich ucelenost a posloupnost. Jsou vedeny hravou, zábavnou formou. Děti v sešitech pracují rády, práce je baví. V době nemoci s nimi úkoly vyplňují rodiče. Jsme s nimi velmi spokojeni, a proto je doporučujeme i dalším školám.
ZŠ Praha – Radotín
S dětmi pracuji podle Týdeníčků v přípravné třídě. Líbí se mi, že je to ucelený celek několika učebnic. Uvítala bych silnější sešit Jízdy tužkou, grafomotoriky je potřeba víc a děti s ní mají problémy. Musím si tedy odkupovávat ještě další sešit nebo pracovat s pracovními listy.
Děti hodně baví sešit Praktik pro život, je to jejich budoucí prvouka. Stejně tak i rodiče ocení, že jde o komplet učebnic. Zatím jsem ucelenější set učebnic pro přípravnou třídu nesehnala. Pouze mi chybí více té grafomotoriky.
Děti dostávají úkoly i domů, možná by nebyl špatný ještě další sešit s domácími úkoly. U zápisu všechny děti z přípravné třídy velmi chválí.
Navštivte také:
- Předškolák ONLINE 2023/2024
- Předškolní příprava - rady a zkušenosti - skupina na Facebooku pro aktivní rodiče (nejen) předškoláků