Inzerce
Inzerce
Inzerce

Příprava předškoláků v MŠ: Jak s předškoláky pracují v MŠ Kučerov?

Možná bude na některé rodiče MŠ Kučerov působit jako vesmírný úkaz, my jsme však velmi rádi, že takovéto školky existují a že nám o sobě daly vědět.

Každoročně zasíláme Předškolákovy týdeníčky několika mateřským školám, které se domluví přímo s rodiči na zakoupení složek se sešity a nálepkami. Rodič pak od školky dostává pouze zpětnou vazbu, jak je na tom dítě v jednotlivých oblastech, příp. co by měl s dítětem doma více trénovat.

A jak připravují předškoláky v Kučerově?

Jsme malá vesnická škola, do které chodí 25 dětí ve věku od 2,5 roku do 7 let. Letos máme 13 předškoláků, z toho 3 s odloženou školní docházkou.

Kdy příprava předškoláků začíná?

Do loňského roku jsme úkoly pro předškoláky připravovali až od 2. poloviny roku, ale od letošního roku jsme vyzkoušeli rozjet projekt už od září. Největší radost z toho mají děti, pro učitelku je to práce navíc, aby včas nachystala a nakopírovala úkoly.

Náš systém přípravy

Všechny děti mají ve třídě svou přihrádku, do které si většinou odkládají obrázky nebo nedodělané výrobky, předškoláci tam vždy v pondělí najdou tři barevné obálky (označené svou značkou) s úkoly. Podle barev třídíme úkoly na: 1. grafomotorický (ten je vždy) a další dva se střídají - logika, předmatematická příprava, jazyková výchova - v podstatě nám vyhovují úkoly z Vašich sešitů. Úkoly jsou na celý týden. Děti si samy zvolí, kdy budou úkoly plnit - tím učíme děti zodpovědnosti a dovednost organizovat si práci a volný čas - předškoláci již ve většině dokážou odlišit hru od práce.

Kdy na úkolech děti pracují?

Po příchodu do školy tak mají možnost si úkoly udělat buď, v ranních hrách nebo během, odpoledne, než odejdou domů. Pokud není z pracovního listu patrné, co je předmětem úkolu, radí se mezi sebou (učíme je tak spolupráci a vzájemně si pomáhat) nebo přijdou za učitelkou.

Hotový a podepsaný úkol děti opět vloží do obálky a odkládají na určené místo - tím mají učitelky přehled, jak si děti úkoly plní. Většinou ve středu nebo čtvrtek učitelka taktně připomene předškolákům, kteří ještě s plněním otálejí, ale mohu vám říci, že to se stává velmi zřídka. Většinou již jsou všechny úkoly  odevzdané.

Inzerce

Dokonce se nám stává dost pravidelně, že pokud děti ví, že budou v týdnu chybět, berou si úkoly domů, aby měli v pátek splněno.

Jak vyplňování úkolů ve smíšené třídě probíhá?

Ranní hry nebo odpolední činnosti tak probíhají naprosto spontánně, mladší děti využívají celou třídu a předškoláci si u jednoho stolečku plní úkoly. U stolečku sedí většinou 2-3 děti, tak má učitelka přehled, jak děti úkol zvládají, jestli mají správně uchopenou pastelku, jak vystřihují, nalepují a  je samozřejmě nápomocna, pokud si děti neví s úkolem rady a může i individuálně s dítětem pracovat. Většinou se sami děti přijdou pochlubit s vyřešeným úkolem, než ho uloží do obálky a odevzdají na místo. 

Inzerce

Hodnocení práce dětí pedagogy

V pátek odpoledne učitelka z odpolední směny úkoly vyhodnotí, na okraj dopíše poznámky, zda bylo bez problémů, či se nedařilo, ohodnotí úpravu - čistotu práce, úroveň vystřihnutých a nalepených částí, sešije všechny tři úkoly k sobě, založí do šanonu k ostatním. S kolegyní případně zkonzultuje, zda se vyskytuje vážnější problém. Grafomotoriku s případným dítětem potom procvičujeme individuálně na tabuli s křídou, či listech A3 a suchou fixou. Šanon  na konci roku roztřídíme a děti si svoje úkoly odnesou ve zvláštní složce spolu s výkresy domů.

Zpětná vazba rodičům

Rodiče jsou v průběhu týdne v případech, kdy se projeví nějaký problém, seznamováni s vypracovaným listem a učitelka vysvětlí, jak s dítětem pracovat i doma, v čem je třeba přidat, co procvičovat, případně jaké hry s dítětem doma hrát, aby nedostatek brzo dítě dohnalo.

Někteří rodiče si i ráno nebo odpoledne sednou ke stolečku společně s dítětem a úkol plní spolu. To potom učitelka sleduje, jak s dítětem pracuje rodič, případně poradí, jak v daném případě doma postupovat.

Inzerce

Zapojení rodičů do přípravy

Myslím si a děti nám potvrzují, že se na úkoly moc těší, mnohdy učitelku urgují, pokud nejsou úkoly v pondělí v přihrádkách. I mladší děti velmi rády také pomáhají s rozdělováním barevných obálek do příslušných přihrádek a komentují to, že se těší, až budou také úkoly plnit. Pro tyto případy máme v koutku "atelier" šanon s různými pracovními listy, který je dostupný všem dětem a ony si mohou  samostatně vybrat některý a podle zájmu mohou zkoušet svoje dovednosti.

Co dalšího s dětmi trénujeme?

Ještě bych Vám ráda napsala, že s dětmi pracujeme denně i v posilování klenby chodidla a provádíme denně logopedickou prevenci. Opět se všemi dětmi.

Ale to zase příště.

Autor: Jana Šumpichová, ředitelka MŠ Kučerov

Inzerce
Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Příprava předškoláků v MŠ - diskuze

Poradna

První týden ve školce

| Soňatana | 05.05.2021, 21:39

Dobrý den, mám takový problém s dcerou. Jsou jí 3 roky, nastoupila teď v pondělí do školky, první den se se mnou pořádně ani nerozloučila, jak se tam těšila. Odpoledne mi paní učitelka říkala, že dcera brečela, ale že si zvykne, že brečela dvakrát a jen chvilku. V úterý dcera brečela už když jsem odcházela a dnes taky. Ptala jsem se paní učitelky, jak se dcera ve školce chová, prý se dnes trošku zapojovala do hraní a aktivit. Ale odmítá jíst, nejí ani svačinu ani oběd, sedne si na lavičku s plyšovým medvědem, co tam mají a nic nechce. Takhle proseděla prý skoro celé pondělí i úterý, pláče i na procházce. Učitelky jí samozřejmě do ničeho nenutí a nechávají jí prostor. Dneska mi učitelka řekla, ať si pro dceru přijdu před obědem (jinak ji vyzvedávám po obědě), že nechce jist, tak že nám dají oběd do mističky, aby se najedla doma a nebyla zbytečně o hladu. Nemám s tím jediný problém, učitelky mě pořád ujišťují, že si zvykne. Ale mě nejvíc trápí to, že skoro celý zbytek dne, co je s námi doma, říká že do školky už nikdy nechce a skoro u toho pláče, někdy u toho opravdu pláče. Hlavní problém ale je, že se i budí s pláčem, že do školky nechce, jak při odpoledním spánku, tak v noci. Chtěla bych se tudíž zeptat, jestli je to normální proces nebo dcera není ještě na školku psychicky připravená. Děkuji za odpověď

Dobrý den, průběh zvykání na pobyt v mateřské škole probíhá u každého dítěte individuálně. Obecně platí, že dítě ve třech letech věku je na nástup do předškolního zařízení připravené. V tomto věku se rozvíjí schopnost kooperativní hry a docházka do školky s možností kontaktu s vrstevníky je pro dítě velkým přínosem. Nervový systém dětí však u každého dítěte vyzrává opravdu individuálně a tak některé děti ve věku čerstvých tří let ještě připravené být nemusí stejně tak, jako některé děti po dosažení šesti let věku nejsou připravené na zahájení školní docházky a řeší se pak případně její odložení. Nástup do předškolního zařízení je v životě dítěte velkou změnou, poprvé jsou část dne bez rodičů, jsou v dětském kolektivu a je potřeba se přizpůsobit určitému řádu a režimu. Pracují s nimi paní učitelky a jsou v cizím prostředí, potřebují tedy čas. Po týdnu docházky dítěte do školky je poměrně brzy se rozhodovat o jejím případném ukončení, i když vše neprobíhá zcela hladce. Mnoho dětí běží do školky zcela bez obtíží a adaptuje se rychle na nové prostředí, ale je také velké množství dětí, kdy to takto hladce neprobíhá. Některé děti potřebují na zvykání týden, jiné třeba i měsíce. Dejte tedy dceři minimálně 14 dní na přivyknutí, spolupracujte s učitelkami, které mají určitě s podobnými dětmi zkušenosti. Dceru ať do ničeho nenutí, ale jídlo i aktivity ať nabízejí, umožňují jí se  zapojit. Jestli chce zatím sedět s plyšákem bokem a ostatní děti pouze pozorovat, pak je to v pořádku. Pokud dcera nechce ve školce jíst a je ve vašich možnostech ji vyzvedávat před obědem, jeví se to jako vhodné řešení. Vyzvedávejte ji před obědem tak dlouho, jak to bude potřeba. Doma školku stále nerozebírejte, pokud dcera pláče, pak ji krátce uklidněte, ale téma neustálým probíráním nezveličujte. Vyptejte se spíše nejlépe ne před dcerou učitelek, do jakých aktivit se dcera zapojila, se kterými hračkami si hrála a na to se jí případně pak ptejte. Prostě se zaměřte na to, co se ve školce dařilo, líbilo ... a tomu věnujte svoji pozornost. Dávejte si také pozor, abyste téma školka stále vy dospělí doma před dcerou neskloňovali. Je přirozené, že vás její obtíže trápí, řešte je ale bez její přítomnosti. Jestliže je budete rozebírat před ní, může v ní pak vzniknout pocit, že se jedná o nějaký obrovský problém a to by nebylo ke prospěchu. Pokud se situace nebude zlepšovat a u dcery bude přetrvávat plačtivost, poruchy spánku, jídla, pak zvažte konzultaci u dětského klinického psychologa, kde proberte přerušení docházky do školky, dokud nebude dívka připravená. Přeji ať si dcerka na školku brzy zvykne a stane se pro ni potěšením, ne strašákem. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 10.05.2021, 21:09
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×