Příprava předškoláků v MŠ: Jak s předškoláky pracují v MŠ Kučerov?

Možná bude na některé rodiče MŠ Kučerov působit jako vesmírný úkaz, my jsme však velmi rádi, že takovéto školky existují a že nám o sobě daly vědět.

Každoročně zasíláme Předškolákovy týdeníčky několika mateřským školám, které se domluví přímo s rodiči na zakoupení složek se sešity a nálepkami. Rodič pak od školky dostává pouze zpětnou vazbu, jak je na tom dítě v jednotlivých oblastech, příp. co by měl s dítětem doma více trénovat.

A jak připravují předškoláky v Kučerově?

Jsme malá vesnická škola, do které chodí 25 dětí ve věku od 2,5 roku do 7 let. Letos máme 13 předškoláků, z toho 3 s odloženou školní docházkou.

Kdy příprava předškoláků začíná?

Do loňského roku jsme úkoly pro předškoláky připravovali až od 2. poloviny roku, ale od letošního roku jsme vyzkoušeli rozjet projekt už od září. Největší radost z toho mají děti, pro učitelku je to práce navíc, aby včas nachystala a nakopírovala úkoly.

Náš systém přípravy

Všechny děti mají ve třídě svou přihrádku, do které si většinou odkládají obrázky nebo nedodělané výrobky, předškoláci tam vždy v pondělí najdou tři barevné obálky (označené svou značkou) s úkoly. Podle barev třídíme úkoly na: 1. grafomotorický (ten je vždy) a další dva se střídají - logika, předmatematická příprava, jazyková výchova - v podstatě nám vyhovují úkoly z Vašich sešitů. Úkoly jsou na celý týden. Děti si samy zvolí, kdy budou úkoly plnit - tím učíme děti zodpovědnosti a dovednost organizovat si práci a volný čas - předškoláci již ve většině dokážou odlišit hru od práce.

Kdy na úkolech děti pracují?

Po příchodu do školy tak mají možnost si úkoly udělat buď, v ranních hrách nebo během, odpoledne, než odejdou domů. Pokud není z pracovního listu patrné, co je předmětem úkolu, radí se mezi sebou (učíme je tak spolupráci a vzájemně si pomáhat) nebo přijdou za učitelkou.

Hotový a podepsaný úkol děti opět vloží do obálky a odkládají na určené místo - tím mají učitelky přehled, jak si děti úkoly plní. Většinou ve středu nebo čtvrtek učitelka taktně připomene předškolákům, kteří ještě s plněním otálejí, ale mohu vám říci, že to se stává velmi zřídka. Většinou již jsou všechny úkoly  odevzdané.

Inzerce

Dokonce se nám stává dost pravidelně, že pokud děti ví, že budou v týdnu chybět, berou si úkoly domů, aby měli v pátek splněno.

Jak vyplňování úkolů ve smíšené třídě probíhá?

Ranní hry nebo odpolední činnosti tak probíhají naprosto spontánně, mladší děti využívají celou třídu a předškoláci si u jednoho stolečku plní úkoly. U stolečku sedí většinou 2-3 děti, tak má učitelka přehled, jak děti úkol zvládají, jestli mají správně uchopenou pastelku, jak vystřihují, nalepují a  je samozřejmě nápomocna, pokud si děti neví s úkolem rady a může i individuálně s dítětem pracovat. Většinou se sami děti přijdou pochlubit s vyřešeným úkolem, než ho uloží do obálky a odevzdají na místo. 

Inzerce

Hodnocení práce dětí pedagogy

V pátek odpoledne učitelka z odpolední směny úkoly vyhodnotí, na okraj dopíše poznámky, zda bylo bez problémů, či se nedařilo, ohodnotí úpravu - čistotu práce, úroveň vystřihnutých a nalepených částí, sešije všechny tři úkoly k sobě, založí do šanonu k ostatním. S kolegyní případně zkonzultuje, zda se vyskytuje vážnější problém. Grafomotoriku s případným dítětem potom procvičujeme individuálně na tabuli s křídou, či listech A3 a suchou fixou. Šanon  na konci roku roztřídíme a děti si svoje úkoly odnesou ve zvláštní složce spolu s výkresy domů.

Zpětná vazba rodičům

Rodiče jsou v průběhu týdne v případech, kdy se projeví nějaký problém, seznamováni s vypracovaným listem a učitelka vysvětlí, jak s dítětem pracovat i doma, v čem je třeba přidat, co procvičovat, případně jaké hry s dítětem doma hrát, aby nedostatek brzo dítě dohnalo.

Někteří rodiče si i ráno nebo odpoledne sednou ke stolečku společně s dítětem a úkol plní spolu. To potom učitelka sleduje, jak s dítětem pracuje rodič, případně poradí, jak v daném případě doma postupovat.

Inzerce

Zapojení rodičů do přípravy

Myslím si a děti nám potvrzují, že se na úkoly moc těší, mnohdy učitelku urgují, pokud nejsou úkoly v pondělí v přihrádkách. I mladší děti velmi rády také pomáhají s rozdělováním barevných obálek do příslušných přihrádek a komentují to, že se těší, až budou také úkoly plnit. Pro tyto případy máme v koutku "atelier" šanon s různými pracovními listy, který je dostupný všem dětem a ony si mohou  samostatně vybrat některý a podle zájmu mohou zkoušet svoje dovednosti.

Co dalšího s dětmi trénujeme?

Ještě bych Vám ráda napsala, že s dětmi pracujeme denně i v posilování klenby chodidla a provádíme denně logopedickou prevenci. Opět se všemi dětmi.

Ale to zase příště.

Autor: Jana Šumpichová, ředitelka MŠ Kučerov

Inzerce
Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Příprava předškoláků v MŠ - diskuze

Poradna

Skolka

| Hanatomik@seznam.cz | 04.09.2020, 19:55

Dobry den, mam doma temer dvoumesicniho chlapecka a take triletaka..,ktereho jsme v zari zkusili poslat do skolky. Syn je velice citlivy..dost tezce nesl i odlouceni, kdyz jeme musela byt 6dni v nemocnici po porodu..ale porad jsme si telefonovali...chodil mi mavat a snazila jsem se ,aby jsme to nejak spolecen zvadli. Uz behem tehotestvi nam zacinalo zvlastni chovani..posilal nas pryc,coz jsme respektovali a obcas nas i placnul a hlavne odmita babicku,ktera na nej vzdy byla.hodna a nikdy nic mu neudelala ani neplacla a vuci ni je dost agresivni. Ma problem s oblekanim..s jidlem..s cistenim zubu..nic se mu nelibi..malo z ceho ma radost..Co se tyka skolky samozrejme place,ze tam nechce, ale uz dela mensi pokroky ,zacina tam bastit i chodi na zachudek..ale dnes jsem si pro nej prisla a zacal me posilat pryc a byl hodne rozlobeny..vubec nechtel.poslouchat da se rict, ze vzdycky jsme se nim nejak domluvila a ted se proste seknul az po 20minutach jsme ho nalakala na bonbony..ale bylo mi to.moc lito..pac jsme se na nej tesila a takobou reakci necekala..ale asi to byl.muj trest,ze jsem ho tam poslala..Vim,ze to muze byt nejake obdobi vzdoru nebo i reakce na naseho maleho synka. Nemam problem starsiho si nechat doma a skolku odlozit..ale myslela, jsem ze by lmu to mohlo rozsirit obzory, kamaradi ,jine hry..dale chci zminit,ze pozornosti ma dostatek...malicky dost spi a my mame cas na hry i chodime hodne ven..a vecer ho uspava manzel.pohadkou...mate radu,jak tohle obdobi zvladnout, mela bych ho ze skolky stahnout? Jak zmirnit chovani vuci babicce?jak si snim vice upevnit vztah..zacina i dost preferovat tatku..co se tyka maleho brasky..je na nej velice hodny..brani ho pusinkuje..pomaha pri prebalovani
.dekuji

Dobrý den,

rozumím vašemu dobrému úmyslu rozšířit synkovi obzory a poskytnout mu prostřednictvím návštěvy školky nové podněty, hry s vrstevníky apod. Podle všeho to vypadá, že těch novinek a změn se najednou u synka, kterého popisujete jako citlivé dítě, sešlo více, než může tak rychle zvládnout. Nejspíš se v něm mísí obavy ze ztráty svého postavení jedináčka, zažil několika denní odloučení od vás, pro něj toho nejdůležitějšího člověka, k tomu každodenní odloučení při pobytech ve školce, kde se musí adaptovat na nové prostředí, pravidla...Určité změny v chování jste u syna již registrovali v těhotenství, kdy sice ještě přesně nevěděl, co ho čeká, ale blížící se změny vycítil a přiměřeně svému věku na ně reagoval.

Nyní cítíte z jeho strany odmítání, vůči babičce asi nejsilnější, k tatínkovi se pak přiklání naopak více.

Zkuste prosím pročíst v poradně moje odpovědi na podobné téma (Pláče při odchodu do školky), především závěr odpovědi. Osobně se přikláním k tomu, nechat syna ještě rok doma. Získá větší jistotu v tom, že jste ho neopustila, že je pořád pro vás stejně důležitý, může podle svých schopností pomáhat s bráškou, získáte víc času na to, abyste se všichni spolu sehráli. Až se situace zklidní, věřím, že se upraví i chování k babičce (předpokládám, že mu dáváte jasně najevo, že nesmí nikoho bít a pokud se objeví nevhodné chování vůči babičce, zastavíte ho, případně nasměřujete jeho negativní emoce jinam - bouchnout si do polštáře např. Důležité je emoci dítěti neupírat - tzn. podpořit ho v tom, že např. vidíte, že je rozzlobený, ale zároveň je nutné jeho projevy zkusit nějak korigovat). To, že děti určitá období více tíhnou k jednomu z rodičů je běžné, i když třeba pro toho druhého rodiče, co je zrovna "méně v kurzu", to bývá těžké. Zkuste to tedy brát spíše jako velkou výhodu, že má syn s tatínkem pěkný vztah, nemusíte mít strach o to, že vás má syn snad proto méně rád. Naopak - pro něj jste pořád jediná máma, ta nejlepší. 

Někdy je dobré nechat věci plynout...a poslouchat svůj mateřský instinkt. 

Přeji vám hodně radosti s dětmi.

Mgr. Michaela Krupková | Babyonline | 06.09.2020, 17:05
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×