Příprava předškoláků v MŠ
Možná bude na některé rodiče MŠ Kučerov působit jako vesmírný úkaz, my jsme však velmi rádi, že takovéto školky existují a že nám o sobě daly vědět.
Každoročně zasíláme Předškolákovy týdeníčky několika mateřským školám, které se domluví přímo s rodiči na zakoupení složek se sešity a nálepkami. Rodič pak od školky dostává pouze zpětnou vazbu, jak je na tom dítě v jednotlivých oblastech, příp. co by měl s dítětem doma více trénovat.
A jak připravují předškoláky v Kučerově?
Jsme malá vesnická škola, do které chodí 25 dětí ve věku od 2,5 roku do 7 let. Letos máme 13 předškoláků, z toho 3 s odloženou školní docházkou.
Kdy příprava předškoláků začíná?
Do loňského roku jsme úkoly pro předškoláky připravovali až od 2. poloviny roku, ale od letošního roku jsme vyzkoušeli rozjet projekt už od září. Největší radost z toho mají děti, pro učitelku je to práce navíc, aby včas nachystala a nakopírovala úkoly.
Náš systém přípravy
Všechny děti mají ve třídě svou přihrádku, do které si většinou odkládají obrázky nebo nedodělané výrobky, předškoláci tam vždy v pondělí najdou tři barevné obálky (označené svou značkou) s úkoly. Podle barev třídíme úkoly na: 1. grafomotorický (ten je vždy) a další dva se střídají - logika, předmatematická příprava, jazyková výchova - v podstatě nám vyhovují úkoly z Vašich sešitů. Úkoly jsou na celý týden. Děti si samy zvolí, kdy budou úkoly plnit - tím učíme děti zodpovědnosti a dovednost organizovat si práci a volný čas - předškoláci již ve většině dokážou odlišit hru od práce.
Kdy na úkolech děti pracují?
Po příchodu do školy tak mají možnost si úkoly udělat buď, v ranních hrách nebo během, odpoledne, než odejdou domů. Pokud není z pracovního listu patrné, co je předmětem úkolu, radí se mezi sebou (učíme je tak spolupráci a vzájemně si pomáhat) nebo přijdou za učitelkou.
Hotový a podepsaný úkol děti opět vloží do obálky a odkládají na určené místo - tím mají učitelky přehled, jak si děti úkoly plní. Většinou ve středu nebo čtvrtek učitelka taktně připomene předškolákům, kteří ještě s plněním otálejí, ale mohu vám říci, že to se stává velmi zřídka. Většinou již jsou všechny úkoly odevzdané.
Dokonce se nám stává dost pravidelně, že pokud děti ví, že budou v týdnu chybět, berou si úkoly domů, aby měli v pátek splněno.
Jak vyplňování úkolů ve smíšené třídě probíhá?
Ranní hry nebo odpolední činnosti tak probíhají naprosto spontánně, mladší děti využívají celou třídu a předškoláci si u jednoho stolečku plní úkoly. U stolečku sedí většinou 2-3 děti, tak má učitelka přehled, jak děti úkol zvládají, jestli mají správně uchopenou pastelku, jak vystřihují, nalepují a je samozřejmě nápomocna, pokud si děti neví s úkolem rady a může i individuálně s dítětem pracovat. Většinou se sami děti přijdou pochlubit s vyřešeným úkolem, než ho uloží do obálky a odevzdají na místo.
Hodnocení práce dětí pedagogy
V pátek odpoledne učitelka z odpolední směny úkoly vyhodnotí, na okraj dopíše poznámky, zda bylo bez problémů, či se nedařilo, ohodnotí úpravu - čistotu práce, úroveň vystřihnutých a nalepených částí, sešije všechny tři úkoly k sobě, založí do šanonu k ostatním. S kolegyní případně zkonzultuje, zda se vyskytuje vážnější problém. Grafomotoriku s případným dítětem potom procvičujeme individuálně na tabuli s křídou, či listech A3 a suchou fixou. Šanon na konci roku roztřídíme a děti si svoje úkoly odnesou ve zvláštní složce spolu s výkresy domů.
Zpětná vazba rodičům
Rodiče jsou v průběhu týdne v případech, kdy se projeví nějaký problém, seznamováni s vypracovaným listem a učitelka vysvětlí, jak s dítětem pracovat i doma, v čem je třeba přidat, co procvičovat, případně jaké hry s dítětem doma hrát, aby nedostatek brzo dítě dohnalo.
Někteří rodiče si i ráno nebo odpoledne sednou ke stolečku společně s dítětem a úkol plní spolu. To potom učitelka sleduje, jak s dítětem pracuje rodič, případně poradí, jak v daném případě doma postupovat.
Zapojení rodičů do přípravy
Myslím si a děti nám potvrzují, že se na úkoly moc těší, mnohdy učitelku urgují, pokud nejsou úkoly v pondělí v přihrádkách. I mladší děti velmi rády také pomáhají s rozdělováním barevných obálek do příslušných přihrádek a komentují to, že se těší, až budou také úkoly plnit. Pro tyto případy máme v koutku "atelier" šanon s různými pracovními listy, který je dostupný všem dětem a ony si mohou samostatně vybrat některý a podle zájmu mohou zkoušet svoje dovednosti.
Co dalšího s dětmi trénujeme?
Ještě bych Vám ráda napsala, že s dětmi pracujeme denně i v posilování klenby chodidla a provádíme denně logopedickou prevenci. Opět se všemi dětmi.
Ale to zase příště.
Autor: Jana Šumpichová, ředitelka MŠ Kučerov
Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku
„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.
Předchozí článek:
VIDEO: Jak správně pracovat s předškolákem, aby byl úspěch ve škole i v životě zaručen?
Následující článek:
Kvalitní psací a kreslící potřeby značky STABILO
Obsah článku
- A jak připravují předškoláky v Kučerově?
- Kdy příprava předškoláků začíná?
- Náš systém přípravy
- Kdy na úkolech děti pracují?
- Jak vyplňování úkolů ve smíšené třídě probíhá?
- Hodnocení práce dětí pedagogy
- Zpětná vazba rodičům
- Zapojení rodičů do přípravy
- Co dalšího s dětmi trénujeme?
- Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku