Inzerce
Inzerce
Inzerce

Příprava předškoláků v MŠ: Jak s předškoláky pracují v MŠ Kučerov?

Možná bude na některé rodiče MŠ Kučerov působit jako vesmírný úkaz, my jsme však velmi rádi, že takovéto školky existují a že nám o sobě daly vědět.

Každoročně zasíláme Předškolákovy týdeníčky několika mateřským školám, které se domluví přímo s rodiči na zakoupení složek se sešity a nálepkami. Rodič pak od školky dostává pouze zpětnou vazbu, jak je na tom dítě v jednotlivých oblastech, příp. co by měl s dítětem doma více trénovat.

A jak připravují předškoláky v Kučerově?

Jsme malá vesnická škola, do které chodí 25 dětí ve věku od 2,5 roku do 7 let. Letos máme 13 předškoláků, z toho 3 s odloženou školní docházkou.

Kdy příprava předškoláků začíná?

Do loňského roku jsme úkoly pro předškoláky připravovali až od 2. poloviny roku, ale od letošního roku jsme vyzkoušeli rozjet projekt už od září. Největší radost z toho mají děti, pro učitelku je to práce navíc, aby včas nachystala a nakopírovala úkoly.

Náš systém přípravy

Všechny děti mají ve třídě svou přihrádku, do které si většinou odkládají obrázky nebo nedodělané výrobky, předškoláci tam vždy v pondělí najdou tři barevné obálky (označené svou značkou) s úkoly. Podle barev třídíme úkoly na: 1. grafomotorický (ten je vždy) a další dva se střídají - logika, předmatematická příprava, jazyková výchova - v podstatě nám vyhovují úkoly z Vašich sešitů. Úkoly jsou na celý týden. Děti si samy zvolí, kdy budou úkoly plnit - tím učíme děti zodpovědnosti a dovednost organizovat si práci a volný čas - předškoláci již ve většině dokážou odlišit hru od práce.

Kdy na úkolech děti pracují?

Po příchodu do školy tak mají možnost si úkoly udělat buď, v ranních hrách nebo během, odpoledne, než odejdou domů. Pokud není z pracovního listu patrné, co je předmětem úkolu, radí se mezi sebou (učíme je tak spolupráci a vzájemně si pomáhat) nebo přijdou za učitelkou.

Hotový a podepsaný úkol děti opět vloží do obálky a odkládají na určené místo - tím mají učitelky přehled, jak si děti úkoly plní. Většinou ve středu nebo čtvrtek učitelka taktně připomene předškolákům, kteří ještě s plněním otálejí, ale mohu vám říci, že to se stává velmi zřídka. Většinou již jsou všechny úkoly  odevzdané.

Inzerce

Dokonce se nám stává dost pravidelně, že pokud děti ví, že budou v týdnu chybět, berou si úkoly domů, aby měli v pátek splněno.

Jak vyplňování úkolů ve smíšené třídě probíhá?

Ranní hry nebo odpolední činnosti tak probíhají naprosto spontánně, mladší děti využívají celou třídu a předškoláci si u jednoho stolečku plní úkoly. U stolečku sedí většinou 2-3 děti, tak má učitelka přehled, jak děti úkol zvládají, jestli mají správně uchopenou pastelku, jak vystřihují, nalepují a  je samozřejmě nápomocna, pokud si děti neví s úkolem rady a může i individuálně s dítětem pracovat. Většinou se sami děti přijdou pochlubit s vyřešeným úkolem, než ho uloží do obálky a odevzdají na místo. 

Inzerce

Hodnocení práce dětí pedagogy

V pátek odpoledne učitelka z odpolední směny úkoly vyhodnotí, na okraj dopíše poznámky, zda bylo bez problémů, či se nedařilo, ohodnotí úpravu - čistotu práce, úroveň vystřihnutých a nalepených částí, sešije všechny tři úkoly k sobě, založí do šanonu k ostatním. S kolegyní případně zkonzultuje, zda se vyskytuje vážnější problém. Grafomotoriku s případným dítětem potom procvičujeme individuálně na tabuli s křídou, či listech A3 a suchou fixou. Šanon  na konci roku roztřídíme a děti si svoje úkoly odnesou ve zvláštní složce spolu s výkresy domů.

Zpětná vazba rodičům

Rodiče jsou v průběhu týdne v případech, kdy se projeví nějaký problém, seznamováni s vypracovaným listem a učitelka vysvětlí, jak s dítětem pracovat i doma, v čem je třeba přidat, co procvičovat, případně jaké hry s dítětem doma hrát, aby nedostatek brzo dítě dohnalo.

Někteří rodiče si i ráno nebo odpoledne sednou ke stolečku společně s dítětem a úkol plní spolu. To potom učitelka sleduje, jak s dítětem pracuje rodič, případně poradí, jak v daném případě doma postupovat.

Inzerce

Zapojení rodičů do přípravy

Myslím si a děti nám potvrzují, že se na úkoly moc těší, mnohdy učitelku urgují, pokud nejsou úkoly v pondělí v přihrádkách. I mladší děti velmi rády také pomáhají s rozdělováním barevných obálek do příslušných přihrádek a komentují to, že se těší, až budou také úkoly plnit. Pro tyto případy máme v koutku "atelier" šanon s různými pracovními listy, který je dostupný všem dětem a ony si mohou  samostatně vybrat některý a podle zájmu mohou zkoušet svoje dovednosti.

Co dalšího s dětmi trénujeme?

Ještě bych Vám ráda napsala, že s dětmi pracujeme denně i v posilování klenby chodidla a provádíme denně logopedickou prevenci. Opět se všemi dětmi.

Ale to zase příště.

Autor: Jana Šumpichová, ředitelka MŠ Kučerov

Inzerce
Inzerce

Inzerce

Komplet knížek = skvělá volba pro děti školkového věku

„Říkačky jsou zcela nové a neotřelé. S Kartami si hrají 3 i 5letý syn a 7letá dcera skládá slova. Čekáme mimčo a klukům kniha názorně ukazuje, jak miminko vznikne. Týdeníčky: komplexní rozvoj všech dovedností. Mohu všem jen doporučit.“ Tyto a další reakce si můžete přečíst u jednotlivých knížek na www.prochytrehlavicky.cz nebo na Heureka.cz.

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Příprava předškoláků v MŠ - diskuze

Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Dobrý den, vlastně ani nevím, zda se budu ptát správně. Zda jsem tu správně.
Mám 15 letou vnučku a ta jako velká většina teenagerů, s okolním světem a přáteli komunikuje přes PC. Nedávno mi zaslala adresu stránek, kde komunikuje se svými známými a hraje s nimi počítačové hry online. Byla jsem ale nemile překvapená, že do éteru mluví i o své menstruaci. Když jsem ji naznačila, že by o takových intimních věcech neměla hovořit takhle veřejně, ohradila se, že je to tak správně, že je to normální.
Jsem z toho špatná, tak se chci zeptat, zda jsem tak konzervativní nebo se situace změnila a opravdu už se dnes o takových věcech hovoří otevřeně i v éteru mezi "známými" lidmi.
Děkuji za odpověď.
Chci být dobrá babička, ale v tomto případě nevím, jak se zachovat

Jana

Dobrý den, role babičky je v tomto ohledu nevděčná. Musíte mít na paměti, že vychovatelé vaší vnučky jsou její rodiče. Oni by ji také měli o bezpečném chování v prostředí sociálních sítí a na internetu poučit. Můžete zkusit situaci probrat s nimi a oni by s vnučkou mohli její počínání na internetu rozebrat. Vnučku by ale bylo dobré upozornit, že si s maminkou nebo s tatínkem promluvíte. Můžete však také vyjádřit svůj názor a sdělit jí, že se vám tento s kamarády sdílený obsah nezdá být vhodný. Je pravda, že obecně se komunikace o záležitostech týkajících se intimního života, sexuality a podobných témat hodně vyvíjí a uvolňuje, témata, která byla ještě nedávno tabu, jsou již nyní zcela normální. Tady se však jedná o osobní intimní témata, ne o společenskou obecnou diskuzi o sexu. Můžete se zkusit vnučky zeptat, jestli by o své menstruaci vyprávěla kamarádům při osobním setkání. Nebo zda by chtěla, aby se jejími vyjádřeními o svém intimním životě uspokojoval nějaký pedofil či sexuální deviant. Upozorněte ji, že všechno tohle se pod zdánlivou anonymitou sociální sítě může stát. Můžete ji upozornit na film "V síti", který tuto problematiku mapuje a rizika ukazuje. Ať vnučka zkusí sama zvážit, co chce a co nechce ze svého intimního života sdílet s širokým okolím. V patnácti letech by to již měla být schopna vyhodnotit. Nečekejte, že uzná, že třeba pochybila, je dost možné, že bude reagovat odmítavě, ale své počínání na internetu pravděpodobně příště lépe promyslí. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 28.04.2022, 08:34
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×