Inzerce
Inzerce
Inzerce

Příprava předškoláků v MŠ: Jak s předškoláky pracují v MŠ Kučerov?

Možná bude na některé rodiče MŠ Kučerov působit jako vesmírný úkaz, my jsme však velmi rádi, že takovéto školky existují a že nám o sobě daly vědět.

Každoročně zasíláme Předškolákovy týdeníčky několika mateřským školám, které se domluví přímo s rodiči na zakoupení složek se sešity a nálepkami. Rodič pak od školky dostává pouze zpětnou vazbu, jak je na tom dítě v jednotlivých oblastech, příp. co by měl s dítětem doma více trénovat.

A jak připravují předškoláky v Kučerově?

Jsme malá vesnická škola, do které chodí 25 dětí ve věku od 2,5 roku do 7 let. Letos máme 13 předškoláků, z toho 3 s odloženou školní docházkou.

Kdy příprava předškoláků začíná?

Do loňského roku jsme úkoly pro předškoláky připravovali až od 2. poloviny roku, ale od letošního roku jsme vyzkoušeli rozjet projekt už od září. Největší radost z toho mají děti, pro učitelku je to práce navíc, aby včas nachystala a nakopírovala úkoly.

Náš systém přípravy

Všechny děti mají ve třídě svou přihrádku, do které si většinou odkládají obrázky nebo nedodělané výrobky, předškoláci tam vždy v pondělí najdou tři barevné obálky (označené svou značkou) s úkoly. Podle barev třídíme úkoly na: 1. grafomotorický (ten je vždy) a další dva se střídají - logika, předmatematická příprava, jazyková výchova - v podstatě nám vyhovují úkoly z Vašich sešitů. Úkoly jsou na celý týden. Děti si samy zvolí, kdy budou úkoly plnit - tím učíme děti zodpovědnosti a dovednost organizovat si práci a volný čas - předškoláci již ve většině dokážou odlišit hru od práce.

Kdy na úkolech děti pracují?

Po příchodu do školy tak mají možnost si úkoly udělat buď, v ranních hrách nebo během, odpoledne, než odejdou domů. Pokud není z pracovního listu patrné, co je předmětem úkolu, radí se mezi sebou (učíme je tak spolupráci a vzájemně si pomáhat) nebo přijdou za učitelkou.

Hotový a podepsaný úkol děti opět vloží do obálky a odkládají na určené místo - tím mají učitelky přehled, jak si děti úkoly plní. Většinou ve středu nebo čtvrtek učitelka taktně připomene předškolákům, kteří ještě s plněním otálejí, ale mohu vám říci, že to se stává velmi zřídka. Většinou již jsou všechny úkoly  odevzdané.

Inzerce

Dokonce se nám stává dost pravidelně, že pokud děti ví, že budou v týdnu chybět, berou si úkoly domů, aby měli v pátek splněno.

Jak vyplňování úkolů ve smíšené třídě probíhá?

Ranní hry nebo odpolední činnosti tak probíhají naprosto spontánně, mladší děti využívají celou třídu a předškoláci si u jednoho stolečku plní úkoly. U stolečku sedí většinou 2-3 děti, tak má učitelka přehled, jak děti úkol zvládají, jestli mají správně uchopenou pastelku, jak vystřihují, nalepují a  je samozřejmě nápomocna, pokud si děti neví s úkolem rady a může i individuálně s dítětem pracovat. Většinou se sami děti přijdou pochlubit s vyřešeným úkolem, než ho uloží do obálky a odevzdají na místo. 

Inzerce

Hodnocení práce dětí pedagogy

V pátek odpoledne učitelka z odpolední směny úkoly vyhodnotí, na okraj dopíše poznámky, zda bylo bez problémů, či se nedařilo, ohodnotí úpravu - čistotu práce, úroveň vystřihnutých a nalepených částí, sešije všechny tři úkoly k sobě, založí do šanonu k ostatním. S kolegyní případně zkonzultuje, zda se vyskytuje vážnější problém. Grafomotoriku s případným dítětem potom procvičujeme individuálně na tabuli s křídou, či listech A3 a suchou fixou. Šanon  na konci roku roztřídíme a děti si svoje úkoly odnesou ve zvláštní složce spolu s výkresy domů.

Zpětná vazba rodičům

Rodiče jsou v průběhu týdne v případech, kdy se projeví nějaký problém, seznamováni s vypracovaným listem a učitelka vysvětlí, jak s dítětem pracovat i doma, v čem je třeba přidat, co procvičovat, případně jaké hry s dítětem doma hrát, aby nedostatek brzo dítě dohnalo.

Někteří rodiče si i ráno nebo odpoledne sednou ke stolečku společně s dítětem a úkol plní spolu. To potom učitelka sleduje, jak s dítětem pracuje rodič, případně poradí, jak v daném případě doma postupovat.

Inzerce

Zapojení rodičů do přípravy

Myslím si a děti nám potvrzují, že se na úkoly moc těší, mnohdy učitelku urgují, pokud nejsou úkoly v pondělí v přihrádkách. I mladší děti velmi rády také pomáhají s rozdělováním barevných obálek do příslušných přihrádek a komentují to, že se těší, až budou také úkoly plnit. Pro tyto případy máme v koutku "atelier" šanon s různými pracovními listy, který je dostupný všem dětem a ony si mohou  samostatně vybrat některý a podle zájmu mohou zkoušet svoje dovednosti.

Co dalšího s dětmi trénujeme?

Ještě bych Vám ráda napsala, že s dětmi pracujeme denně i v posilování klenby chodidla a provádíme denně logopedickou prevenci. Opět se všemi dětmi.

Ale to zase příště.

Autor: Jana Šumpichová, ředitelka MŠ Kučerov

Inzerce
Inzerce

PŘEDŠKOLÁKOVY TÝDENÍČKY

představení předškolní přípravy

Předškolákovy týdeníčky jsou první komplexní přípravou dítěte nejen pro školu, ale i pro život. Obsahuje 4 sešity pro 40 týdenní přípravu: Jízda tužkou je věnována grafomotorice, Hlavičkové úkoly dítě rozvíjí mentálně, Praktik pro život se věnuje světu kolem nás, praktickým situacím, se kterými se dítě v životě setká, Pohybovky zdokonalí pohybovou zdatnost dítěte. Nechybí ani motivační prvek – 160 nálepek, které si dítě za splněné úkoly lepí do kosmické mapy. S Předškolákovými týdeníčky pracují i v Centru nadání v Praze – viz recenze pedagožky.

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

www.prochytrehlavicky.cz

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Příprava předškoláků v MŠ - diskuze

Poradna

Pláče při odchodu do školky

| Bayu | 24.02.2020, 09:15

Dobrý den. Ráda bych se zeptala co mohu dělat pro lepší odchody syna do školky. Syn 3,5roku ráno při odchodu do školky často pláče-ne vždy. V říjnu nastoupil do školky (v srpnu se nám narodila holčička. Nechala jsem ho po dobu šestinedělí doma,aby si na sebe zvykli. Nijak zvlášť na ni nežárlí). Těšil se, chodili jsme často kolem, mluvili o ní,nastoupila do stejné třídy i malá sousedka. Po týdnu začal hrozně plakat při odchodu,že se bojí. Ten den jsem ho vzala ze školky domů. Zjistila jsem, že mu spolužačka zmuchlala obrázek. Tak jsme o tom mluvili a vysvětlovali. Od té doby často ráno pláče. Přijde mi,že zkouší důvody proč tam nechce. Každou chvíli jiné. Ráno na něj nespěchám. Když potřebuje vysvětluji proč tam chodí a přirovnávám k tatínkovi,že taky chodí do práce a taky se mu občas nechce, ale jde. Má tam kamarády. Učitelky říkají, že je hned dobrý. A po vyzvednutí mi sám řekne,že se mu líbilo. Na dotazy,zda půjde zítra zase říká,že ano. Jen teď,když se ho ptám co dělali mi to nechce říct. Trochu mu pomůže,když mu popíšu svůj den. Ptám se ho co by mu pomohlo k lepším odchodům,ale jen stále opakuje,že nechce, že někoho nemá rád,že se mu tam nelíbí atd. Už nevím co vyzkoušet. Mluvit o tom se mnou moc nechce. Je samostatný a byl často mezi dětmi. Fakt je,že je často nemocný tak tam moc pravidelně nechodí. Za odpověď děkuji

Dobrý den,

v dotazu zmiňujete adaptační potíže synka ve školce a zároveň důležitou změnu, která se odehrála u vás doma - narození sestřičky.  Dětí, které mají "rozjezd" ve školce trochu pomalejší, není málo a s podobně radostnou událostí  v rodině  nemusí mít vždy obtížnější adaptace přímou souvislost - odloučení od maminky, nové prostředí a požadavky jsou samy o sobě náročné. Věřím ovšem tomu, že narození sestřičky následované brzkým nástupem do školky synovi situaci úplně neulehčilo. Děti se mnohdy do školky těší, když ovšem přijde na lámání chleba (dítě má začít každý den do školky chodit), radost ho poněkud opustí. Důležité bývá, zda dítě bylo zvyklé pobývat někde bez maminky (bývá s prarodiči, navštěvovalo nějakou miniškolku nebo dětský klub) nebo zda je školka úplně jeho první zkušenost.

Píšete, že ráno zkouší vymýšlet různé důvody, proč do školky nejít, pláče...Pokud je pravda, že pláče pouze než se od vás odloučí a zbytek doby funguje bez problémů (hraje si s dětmi, je dobře naladěný, jí...), je to se zvykáním nejspíš na dobré cestě a syn potřebuje jen upevnit návyky, vědět, co jej ve školce hezkého čeká, musí si ověřit, že vždy pro něj přijdete apod. Určitě bych se snažila úzce spolupracovat s paní učitelkou, zkusila s ní probrat, jak zvládá syn pobyt ve školce, zda mu něco nedělá problém - vztahy s dětmi, jídlo, chození na toaletu, zvládá vše, co se od dítěte, které nastoupí do školky, očekává (obléci se, obout..samostatně jíst, požádat o pomoc apod)?...někdy se může stát, že dítě trápí i zdánlivá "maličkost" (musí jíst něco, co nechce, bojí se říct paní učitelce, že potřebuje pomoc např. po použití toalety...). Zkusit zjistit, co syn dělá ve školce rád, co podle paní učitelky potřebuje. Možná se s vámi ráno víc pomazlit, vzít si oblíbenou hračku....Někdy pomáhá, když dítě vodí do školky tatínek. Samozřejmě bych nevynechala ani synka samotného - píšete, že se ho ptáte, co by mu pomohlo k lepším odchodům, zkuste s ním znovu v klidu probrat, co ho může trápit, případně mu nabídnout, jak danou situaci řešit. Můžete si pořídit nějakou z dětských knih o školce, popovídat o tom, co děti na obrázcích dělají, co prožívají...můžete zjistit, zda něco z toho neprožívá i syn. Nakreslete si obrázek o tom, co ve školce dělali, co se mu líbilo (i třeba na základě sdělení paní učitelky)...Pochvalte ho za konkrétní věc, co se mu ve školce povedla (hezky si pohrál s kamarádem..ochutnal nové jídlo....krásně si uklidil hračky)- syn vám nejspíš sám toho příliš nepovypráví, poproste opět paní učitelku, jestli by nemohla vypomoci s hledáním synových školkových úspěchů. Můžete zkusit vytvořit i nějaký motivační kalendář pro syna, kde s pomocí obrázků nebo magnetku vyznačíte, co se mu dařilo, co ten den dělal apod.

Píšete, že na mladší sestřičku skoro nežárlí, přesto je dobré mít na paměti, že změnu své donedávna výsadní pozice v rodině jistě vnímá a může se cítit nejistě. Posilujte jeho postavení "velkého bráchy", dovolte synovi, ať vám s malou pomáhá - podá plenku, "dohlédne" na ni chvilinku, třeba jí i popovídá, co zažil ve školce. Povídejte sis ním, co dělal on, když byl malý jako je nyní dcerka, jak a v čem byl šikovný, nejšikovnější :) A  co všechno už syn umí nyní, hrát si s dětmi, jezdit na skluzavce, stavět si s kostek, vše, co rád dělává ve školce.

Nepíšete, zda chodí domů po obědě nebo až odpoledne - přimlouvala bych se jinak za první variantu. Odpoledne ať máte už program společný, dopoledne si pohraje s dětmi a po obědě se už zkrátka sestřička svého velkého bráchy nemůže dočkat a podniknete něco společně...Plánujte, co budete dělat společně (a nezapomeňte to splnit)- návštěva u kamaráda nebo si zajít na oblíbené hřiště..

Jak jste také zmínila, přivykání na školku synovi neusnadňuje ani méně pravidelná docházka způsobené častější nemocností. 

Pokud by  ranní plačtivost a nespokojenost syna přetrvávaly i dále, případně se přidaly jakékoliv známky toho, že syn odloučení špatně nese ( bolení bříška, pomočování, špatné sny apod...) zvážila bych, nakolik je školka pro syna aktuálně přínosem a  dala mu raději čas k tomu, aby  znovu nabyl jistoty a klidu ve vaší péči, která je nezastupitelná a kolektivním zařízením nenahraditelná. 

Pro dítě ve věku vašeho syna hraje stále nejdůležitější roli v životě máma, i když se nám mnohdy okolí snaží namluvit, že bez kolektivu, školky a kroužků se nám dítě nerozvine, ba přímo zakrní, bude rozmazlené apod. Opak je pravdou. Co do budování vztahu s dítětem nyní vložíte vy sama, z toho bude čerpat i nadále a v budoucnu mu to pomůže překonat další obtížnější situace. I pár měsíců může někdy dítěti stačit k tomu, aby citově dozrálo a nástup do školky proběhne podstatně snadněji.

Někdy nejspíš každý z nás potřebuje oddychový čas, aby nabral zase sílu a mohl zase zvládat velké věci. 

Třeba namalovat autobus a duhu k tomu, sníst celý oběd i s polévkou a těšit se na to, že s mámou klidně může jít domů už po "o".

Míša

Mgr. Michaela Krupková | Babyonline | 27.02.2020, 07:32
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce