František dále pilně vyplňuje týdeníčky, nejvíce ho motivuje kosmická mapa s nálepkami
Paní psycholožka sice Františkovi doporučila odklad, protože ještě není na školu zralý, v předškolní přípravě s Předškolákovými týdeníčky ale dál s maminkou pokračuje. Nejlepší motivací k plnění úkolů je pro něj kosmická mapa. Oblíbeným sešitem jsou Hlavičkové úkoly, které pomáhají Františkovi i s nácvikem správné výslovnosti a rýmováním. Celá rodina si chválí psací potřeby Stabilo a především „nezničitelné“ fixy, se kterými může malovat i dvouletý Toník.
Milí rodiče,
opět máme za sebou měsíc plný zábavy s Predškoláčkovými týdeníčky. Udělali jsme s Františkem velký kus práce a naučili se spoustu nových věcí.
Půjde nakonec František už v září do školy?
Navštívili jsme také pedagogicko-psychologickou poradnu, kde paní psycholožka zhodnotila, zda je František na školu zralý, či nikoliv. Vyšetření trvalo 2 hodiny a za tu dobu paní psycholožka s Františkem prošla různé cvičení, po nichž následoval rozhovor s námi rodiči. Úkoly většinou plnil správně, jistě i díky Predškoláčkovým týdeníčkům, ale nedokázal se moc soustředit, měl problém vydržet sedět na židli takovou dlouhou dobu a po chvilce byl spíš pod stolem. Celkově na paní psycholožku působil nevyzrálý, dětský a hravý. Sám jí řekl, že do školy ještě moc jít nechce, a raději by si ještě hrál. Navíc ještě navštěvuje logopedii a je potřeba zapracovat na správné výslovnosti, která by mu ve škole při psaní mohla činit problémy.
Paní psycholožka říkala, že děti narozené v červenci a srpnu a zvláště kluci, často ještě na školu zralí nejsou. Dostali jsme tedy odklad do školy od paní psycholožky a ještě nás čeká potvrzení od dětské lékařky a nakonec bude prý záležet na škole, zdá nám odklad dají při zápisu. Ale já myslím, že je to už jasné. A hlavně jsem ráda, že ho paní psycholožka pečlivě vyšetřila, sama jsem při vyšetření pochopila, že František ještě potřebuje dozrát. Podle psycholožky by školu teď zvládl, ale měl by problémy. Tak raději ještě ten rok počkáme a budeme se nadále pilně připravovat do školy.
![]() | ![]() |
Nejvíce Františka motivuje kosmická mapa s nálepkami
V práci s Predškoláčkovými týdeníčky jsme již přibližně v polovině. Jejich součástí je také kosmická mapa a ta Františka velmi motivuje. Lepí si do ní nálepky za každý splněný úkol. Náš František má totiž novou zálibu a tou je Vesmír. Je to jeho nejoblíbenější téma k rozhovoru posledních dní a neustále se na něco ptá. Někdy odpovědi na jeho složité otázky neznám ani já a musíme po odpovědích pátrat třeba i na internetu. Až bude František velký, prý bude hvězdářem. I když se mu někdy moc nechce do některého úkolu, příslib nové nálepky do kosmické mapy a povídání si o Vesmíru ho dostatečně motivuje k jeho splnění. Vždyť každý úkol mu nezabere víc než 20 minut a to je super. Takže kosmická mapa s nálepkami jsou pro Františka skvělá motivace.
Hlavičkové úkoly pomáhají Františkovi s logopedií a rýmováním
Asi Františkův nejoblíbenější sešit jsou Hlavičkové úkoly. Úkoly probíráme postupně nové, ale často se i vracíme a opakujeme to, co jsme již probrali dříve a měli jsme v tom ještě mezery. Např. logopedická cvičení často opakujeme a jen tak si povídáme o přiložených obrázcích, a i zde už vidím pokroky v lepší výslovnosti. Mimo to se často v týdeníčcích vyskytují spojovačky, co k sobe patří, dále protiklady a zjistili jsme, že je pro Františka problém určit slova, která se rýmují. Zde musíme ještě cvičit. Hledáme rozdíly, učíme se, co je nahoře, dole, uprostřed, co je větší, či menší. Opakujeme tvary i barvy. Občas něco František hned neví, ale pokud se k tomu vracíme, brzy vše pochopí. Trénuje logické myšlení.
S Praktikem pro život se František stal zahradníkem
Druhou částí Predškoláčkových tydeničků je sešit Praktik pro život. Tentokrát jsme se učili, co je pro člověka zdravé a nezdravé, povídali jsme si o lidských smyslech, o sportování a dnech v týdnu. Zopakovali jsme chování na silnici. Také jsme si vyprávěli o správném chování k lidem, kteří jsou na vozíku, nebo jsou nějakým způsobem postižení. Stále opakujeme i dřívější úkoly, a občas ještě i vytáhneme papírovou botu a trénujeme zavazování tkaniček.
Když jsme probírali kapitolu zelenina, měl František za úkol zasadit semínko. Do kelímku od jogurtu jsme tedy společně nasypali hlínu a zasadil do ní semínko dýně. František byl trpělivý a pečlivě dýni zalíval, dlouho se nic nedělo. Po asi 10 dnech se objevil první lístek a František měl ohromnou radost. Nyní je rostlinka už dost veliká, už není v kelímku od jogurtu, ale František ji musel přesadit do velkého květináče. Pokud to Fandovi poroste takovým tempem, jako doposud a venku bude pořád v noci mráz, brzy tu v domě zarosteme. František je dobrý zahradník.
V sešitě Jízda tužkou František připravuje ruku na psaní
Ve třetím sešitě Jízda tužkou pěkně pokračujeme dál a i zde pozoruji u Františka obrovské pokroky. Malovali jsme tady nuly, spirály, rovné čáry i vlnovky. Pokaždé si povíme novou básničku.
Do cvičení s Pohybovkami se zapojují i sourozenci
Poslední sešit Pohybovky zapojí i Františkovy brášky. Moc je to baví. Kluci objevují, co všechno dovede jejich tělo. Obvykle procházíme i předchozí cviky. Krásně se kluci u cvičení protáhnou, posílí svaly, trénují výdrž a učí se pokynům např. stoj, dřep apod. Pohybovky motivují děti zábavnou formou i pomocí milé básničky. Sešit je moc pěkně vytvořený. Dokonce je na každé stránce i obrázek k vymalování a obtáhnutí.

Fixy Stabilo jsou krásně syté, dobře se drží a nezničí je ani dvouletý bratříček Toník
K vyplňování Fanoušek používá vysoce kvalitní psací potřeby značky Stabilo, dříve jsem se s touto značkou nesetkala a až nyní jsem zjistila, jak jsou tyto pomůcky výjimečné. Všechny naše děti si moc oblíbily nezničitelné fixy Stabilo. Často si s nimi malují a já nemám strach je půjčit i dvouletému Toníčkovi. On se zatím s malováním seznamuje a zkouší, co se s fixy dá dělat. Pokud hodně zatlačí, hrot se zasune do bezpečí. Když je na fixy hodný, tak krásně malují. Barvy jsou krásně syté a perfektně kryjí. Zároveň jsou ergonomicky tvarované, takže se výborně drží v každé ruce. Jsou uložené v praktické krabičce, která má pojistku, a díky ní je z ní nedostane dvouleťák, ale František už krabičku umí otevřít, takže to také velmi oceňuji. Navíc fixy lze krásně smýt z povrchů. Určitě se vyplatí do nich investovat.
Týdeníčky Františkovi celkově moc pomáhají. Je to systematická příprava do školy a právě to jsme potřebovali.
S Františkem přejeme všem krásné jarní dny.
Maminka Veronika
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
- Půjde nakonec František už v září do školy?
- Nejvíce Františka motivuje kosmická mapa s nálepkami
- Hlavičkové úkoly pomáhají Františkovi s logopedií a rýmováním
- S Praktikem pro život se František stal zahradníkem
- V sešitě Jízda tužkou František připravuje ruku na psaní
- Do cvičení s Pohybovkami se zapojují i sourozenci
- Fixy Stabilo jsou krásně syté, dobře se drží a nezničí je ani dvouletý bratříček Toník
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků