Julinka 21. měsíc
Julinka se hlásí s dalším deníčkem. Tento měsíc začal krapet nešťastně, oba s Míšou byli 14 dnů nemocní, do toho ustavičně pršelo a já jich občas měla už nad hlavu. Nedalo se chodit ven a já musela 10x denně odhánět Julinku od dveří, kde už se sama chystala na procházku a obouvala si botičky. Ten druhý týden už jsem je ale brala na kratší procházky i v dešti, jinak by doma snad zešíleli.
Kontrola u zubaře
Tento měsíc absolvovala Julinka svou druhou kontrolu u zubaře, má 16 zoubků a všechny naprosto zdravé, což nás potěšilo a tak dostala za odměnu velkou zmrzlinu.
Paní doktorka by z nás měla asi radost… Juli teď už snáší veškeré prohlídky mnohem lépe, bojí se sice pořád, ale už to rozhodně nejsou takové hysterické scény jako dřív. Možná dělá hodně i to, že vidí Míšu, jak je klidný a spolupracuje. Ona ho totiž napodobuje snad úplně ve všem.
Julinka nám dělá velkou radost svým povídáním
Co nás ale maximálně těší jsou Julinčiny vyjadřovací schopnosti. Sice spoustu písmenek ještě neumí, ale opravdu se teď snaží zopakovat všechno co slyší. Taky odposlouchala různé fráze a tak když ráno vejdu do pokojíčku, hned zakřičí svou „julinštinou“ DOBRÉ RÁNO, večer zase DOBROU NOC, za všechno vždycky hezky poděkuje a vůbec, ti nejbližší ji toho spoustu rozumí. Teď už by to byl vážně dlouhý seznam, kdybych měla vypisovat všechna nová slůvka. Máme radost jak komentuje dění venku, to je pořád LETADLO LETÍ, AUTO JEDE BRRRM BRRRM.
Venku běhá jako ďáblík, ale nejraději se momentálně rochní v písku nebo ve vodě. Na pískovišti vydrží jako myška i hodinu v kuse, akorát tedy na rozdíl od Míši, který je cíťa na špínu, si sype písek všude a má z toho legraci.
Často teď má ale i ryze holčičí chvilky, půjčuje si moje kelímky s krémy, stojí před zrcadlem a dělá, že se natírá, sama se zkouší česat, každý den na chvilku vytáhne panenku a vozí ji v kočárku a když má náladičku, tak se i nechá hezky učesat.
S Mišulkou jsou správná dvojka, musím tedy přiznat, že není den, kdyby nedošlo k nějaké strkanici nebo hádce o hračku, ale zároveň si i báječně vyhrají a rádi se spolu koukají na pohádku.
V olomoucké ZOO
Když k nám dorazilo léto, vyrazili jsme s Julinkou (Míša chtěl zůstat u babičky) do olomoucké ZOO. Juli se nejvíc líbily žirafy a pak samozřejmě v prostoru u koz, kde si s nimi mohla i pohrát. Neušly ji ani žádné houpajdy a prolézačky pro děti a pořád byla v dobré náladě a smála se. Plakala jen, když jsme ji odtáhli od těch koz.
Teva fest
A jako každý rok, i letos se děti mohly vyřádit na Teva festu, který pořáda firma, kde pracuje Lojza. Děti strávily 4 hodiny v kuse na skákacích hradech a kolotočích a docela se divím, že se jim hlava nemotá ještě teď.
Ale byla to perfektní akce, odpoledne měla vystoupení i Míša Růžičková a když zpívala Sloníka Toníka, tak byla Julinka celá u vytržení, protože její písničky miluje a Sloník je nejoblíbenější.
Družička
Za týden čeká Juli velký úkol. Vdává se mi kamarádka a Julinku si vybrala za družičku. Doufám, že se s nevěstou nechá alespoň vyfotit, aby ta paráda, co jsme ji pořídili nepřišla vniveč.
Zpracovala Naďa Barochová.
Předchozí článek:

Julinka 22. měsíc
Následující článek:

Julinka 20. měsíc
Julinka 21. měsíc - diskuze


Přeji, ať se už nemoci vyhýbají a užijete si krásné léto

Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků