Má smysl očkování proti pneumokokům?

Jaká je účinnost pneumokokových vakcín? Dle jistých zdrojů pouze 60 až 80 procent. Má smysl je očkovat?

Plošné očkování proti pneumokokům vedlo k významnému poklesu nebezpečných invazivních infekcí u dětí do 5 let věku. Pneumokoky mohou způsobovat nejen záněty středního ucha, ale i zápal plic nebo nebezpečný zánět mozkových blan. Navíc očkování redukuje i nosičství bakterií v krku a to jak v rámci dětských kolektivů, tak i následně ze školek a škol směrem do jejich rodin, zejména na starší rizikové osoby. Pneumokokové vakcíny u dětí mají vysoký účinek, menší efekt může být u starších a chronicky nemocných osob, ale i tak je to vakcína, která má potenciál zachránit nejvíc lidských životů, u nás i ve světě. Stačí například, když senior v zimě uklouzne, a přes úspěšnou operaci krčku stehenní kosti umírá v nemocnici na zápal plic. Vakcína chrání zejména tím, že snižuje počet hospitalizací, závažných infekcí a úmrtí. Když imunitní systém staršího a chronicky nemocného člověka pořádně nefunguje, může být nižší i efekt očkování, to je ale stavem organizmu daného člověka. I tak ale přece - když máme k dispozici nástroj, který zachrání více než 60 % životů rizikové populace, proč to nevyužít?

Další fakta a mýty o očkování

Autor: Doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D., FRCPS
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D., FRCPS
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Má smysl očkování proti pneumokokům? - diskuze

  • Mám s očkováním špatnou zkušenost
    Zdravím, mám roční dceru, která byla do naočkování synflorixem naprosto zdravá. Jen jí to píchli, začalo to zánětem středního ucha, pak bronchitidou a minulý týden i zápalem plic. Další svoje dítě určitě očkovat nenechám. Jsem přesvědčená, že to všechno vyvolala ta vakcína.
    Estey   | 11.10.2014 09:20:20 | Reakcí: 1, poslední: 11.10.2014 21:31:33
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE: Mám s očkováním špatnou zkušenost
      Přikládáme odpověď vakcinologa a epidemiologa, doc. MUDr. Rastislava Maďara, Ph.D.:
      Dobrý den, vakcína Synflorix je neživá, proto je vysoce nepravděpodobné, že by uvedené stavy způsobila ona. Spolehlivá imunita nastupuje až po podání více dávek pneumokokové vakcíny a to ještě s odstupem 14 dnů, proto se pravděpodobně jednalo o přirozenou infekci ještě před nástupem ochranného účinku vakcinace. Dítě by mělo první dávky pneumokokové vakcíny dostat už ve 2.-3. měsíci života, takže došlo k prodlevě a promeškání ideálního věku k zahájení očkování. Tímto bych proto apeloval na rodiče, aby očkování proti pneumokokovým infekcím zbytečně neodkládali na později, aby ochranu očkováním nepředběhla skutečná infekce. Nedávno jsem byl svědkem pneumokokové meningitidy u dítěte neočkovaného z rozhodnutí matky bezplatnou vakcínou proti pneumokokovým infekcím. Skončilo to hluchotou s doživotním postižením. Mimochodem, vakcína Synflorix byla před registrací pro celý svět klinicky testována právě v ČR a na Slovensku, takže velmi dobře víme, jak dobrá je tolerance a spolehlivost přímo u naší dětské populace. Jedná se o očkovací látku, která byla oceněná ve světě za svou kvalitu. Předpokládám, že ošetřující pediatr tuto událost nahlásil na Státní ústav pro kontrolu léčiv a tak bude možnost daný stav podrobně prošetřit, včetně laboratorních výsledků.
      Baby on line   | 11.10.2014 21:31:33
      Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

očkování TBC

| BiggiS | 21.09.2018, 21:12

Dobrý den, měla bych jeden dotaz. Moje dcera byla očkovaná 14.června na TBC, očkování se od začátku nejevilo dobře (hnisalo, nehojilo se, strupy), tak jsem s ní byla znova u doktorky, která dávala očkování a ta jen poradila řepíkový čaj - ale nepomohlo to. A v poslední době - během měsíce se jí udělalo okolo očkování něco žlutého (viz.foto) a bojím se, aby to nebylo něco vážnějšího. Dceru to nebolí, ale určitě ta vakcína není dobře vstřebaná. Prosím, podívejte se na to a poraďte, co s tím, jestli mám jít k doktorovi a nebo je to dobrý. Děkuji moc za Vaši ochotu.

Dobrý den, 

uvedená nežádoucí reakce s resorpcí vakcíny nesouvisí. Lze jí označit jako očekávanou, která se vyskytuje u části očkovaných. Hojení může skutečně probíhat až několik měsíců. V nejbližší době by se to mělo zklidnit. Pokud nejsou zvětšené a bolestivé podpažní uzliny ani jiné vzdálenější projevy zánětu, zatím to nemusíte nijak řešit. 

I proto, že se tyto reakce občas vyskytovaly navrhli epidemiologové plošné očkování proti TBC zrušit. Riziko vzniku nemoci je totiž u nás velmi malé. V případě sekundární infekce místa očkování lze použít lokální antibiotika, např. Framykoin. Na procesy aktivované bakterií Mycobacterium bovis obsažené ve vakcíně to ale vliv mít nebude. Je-li to pouze lokální reakce v místě vpichu, chce to jen čas. 

S pozdravem 

Rastislav Maďar 

Doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D., FRCPS | Babyonline | 23.09.2018, 15:26
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Zavřít reklamu
Inzerce