Jak je Nikolka připravená do školy? Co jí jde nejlépe?
Maminka si chválí pokroky, kterých Nikča udělala s Týdeníčky. Krásně si sama rýmuje a v Praktikovi si nakreslila vysněné zvířátko. Jestlipak se jí přání splnilo?
Duben je za námi a s ním i úspěšný zápis do první třídy, Nikolka je přijata.

V Jízdě tužkou byly pro Nikolku výzvou kapičky
Vždy začínáme s Jízdou tužkou s básničkou, aby se Nikolce rozcvičily prstíky.


V dubnu jsme dělaly hory, údolí a velbloudí hrby, u všech vlnek vidím velké zlepšení oproti začátku roku, moc hezky Nikolce jdou. Zato kapičky vůbec, je to dost těžký tvar i na mě a Niky se v nich úplně ztrácí, dělá je opačně nebo začíná odzdola místo odshora, ale pracujeme za zlepšení.
Rýmování už zvládá levou zadní, počítání zrovna tak
V Hlavičkových úkolech Nikču čekalo spojování rýmů, ještě nedávno rýmování vůbec nechápala a teď už si dělá svoje rýmy. :-) Třeba: Kočka, spadne na tebe čočka. :-)
Pak stříhala berušky a počítala jejich tečky a spojovala obrázky, které obsahují stejně věcí jako teček berušky, počítání jí jde moc dobře. Doplňování sloupců obrázku také zvládla sama bez pomoci, další týden zase rýmovačka a spojování slov, pak pohybová slovesa, vše zvládla skvěle popsat. Poslední týden v dubnu jsme se učily popsat počasí, a nakonec jsme trénovaly paměť, zakryla jsem tvary a Nikča je musela nakreslit, jak jdou po sobě. Problém měla trošku u posledních tvarů, které byly barevné, u dvou prohodila pořadí a pak byla vzteklá, že to má špatně, musela jsem jí vysvětlit, že to nevadí, že se vše teprve učí a nemůže mít pořád jen vše dobře.

Jaké zvířátko by Nikolka chtěla mít doma?
V Praktikovi pro život jsme probraly stromy a pojmenovávaly podle kmene, listů a plodů, ke kterému listnatému stromu obrázek patří, to ještě Nikolka moc neumí. Další týden nás ale čekala zvířátka, která Niky miluje, nalepila si zvířátka do lesa, pak na farmu, a nakonec zvířátka domácí vedle jejich domečku. Namalovala obrázek zvířátka, které by chtěla mít, a co k němu patří. Na obrázku je Nikolka, jak má králíčka na vodítku, vedle je klec s hračkami, mrkvičkou a injekcí, aby byl zdravý.


Do Pohybovek se jí tentokrát moc nechtělo
V Pohybovkách dělala hada, až se z toho zamotala, cirkusové balancování bylo také dost těžké a pak vozíček, poslední týden Pohybovek jsme vynechaly, tentokrát se jí moc cvičit nechtělo. :-D

Nabitý program a splněné přání
V dubnu jsme si užily plno dětských akcí, byly jsme na hradě Střekov kouknout se na divadlo, pálily jsme čarodějnici a opékaly buřtíky, byly jsme „za školkou“ v cirkus parku a pak ještě jednou na kroužku menší ségry, aby si Nikolka to volno ještě užila, než půjde do školy.



No a protože si moc přála králíčka, tak jsme navštívili místní farmičku, kde měli jednoho zakrslého ročního kluka, kterého jsme se ujali a teď se o něj společně staráme, Nikolka si ho pojmenovala Ňufíček. ♥


Užijte si krásné počasí a my se zase ozveme za měsíc!
Pokud ještě váháte s Týdeníčky, moc je doporučuji, Nikolka se toho díky Týdeníčkům strašně moc naučila a ve všem zlepšila.
Maminka Lucka a Nikolka

Zkuste i vy 5 minut 4x týdně předškolní zábavy!
Na Facebooku se můžete také zapojit do skupiny Předškolní příprava 2023/24 a sdílet nápady a postřehy s dalšími rodiči.
Předchozí článek:

Nikolka má za sebou zápis
Následující článek:

9. V devátém měsíci předškolní přípravy je Nikolka v Týdeníčcích napřed
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků