banner

Nová tleskací hra Leušku nadchla, v březnu se s Týdeníčky naučila také etiketu a základy cyklistiky

Leuška ani v březnu nepolevila v předškolní přípravě. Maminka pozoruje, že se jí zlepšuje pozornost a uvolnění ruky při grafomotorických úkolech. Velmi také oceňuje, jak úkoly v Týdeníčcích korespondují s ročním obdobím.

 

Leušce se zlepšuje pozornost

V březnu proběhly jarní prázdniny, které si však Leuška příliš neužila, protože několik dní strávila s teplotou. Nicméně se dál připravovala s Týdeníčky na školu a na dubnový zápis.

V tomto měsíci jsem pozorovala, že se Leušce začala zvyšovat pozornost a někdy díky tomu zvládne všechny čtyři úkoly týdne najednou. Zároveň má taky větší radost, že si za odměnu může dát hodně nálepek na plakát.

Pokrok v uvolnění ruky

Jako první přichází na řadu grafomotorická cvičení. Před nimi se vždy snažíme rozcvičit ruce, různě s nimi kroužíme, plaveme a tleskáme. V tomto měsíci Leuška kreslila smajlíky do čtverců, zuby krokodýla a naznačovala různé směry jízdy autem (rovně, do kopce i z kopce) a také horní a dolní smyčku, jak se kouří z výfuku. Rovné čáry, vlnovky i smyčky zvládá bez obtíží. Nejnáročnější pro ni byly zuby krokodýla, kdy si po jejich dokončení stěžovala na bolest ruky. Nejspíš za to mohl špatný úchop, protože se velmi soustředila na zuby a držela tužku křečovitě. V ostatních cvičeních se jí už dařilo ruku hezky uvolnit.

Hlavičkové úkoly jsou stále nejoblíbenější

Aktuálně nejoblíbenějším sešitem jsou Hlavičkové úkoly. V nich Leuška procvičovala rýmy, počítala zvířata, rozdělovala ovoce na části, hledala stejné obrázky, počítala od 6 do 10, dokreslovala rozdíly, trénovala orientaci v prostoru a také slabikování. Jediný úkol, který ji trošku potrápil, bylo dokreslování rozdílů, protože některé byly velmi nenápadné a tím, že rozdílů bylo více, snadno jich pár přehlédla. Po upozornění je pak ale našla všechny.

S Pohybovkami si Leuška vyzkoušela zábavné tleskací aktivity

V tomto měsíci čekala na Leušku tleskací hra, posilování břišních svalů, házení míčem obouruč a tleskačka ve dvojici. Tleskací hra Leušku nadchla. Bavila ji natolik, že zvládla několik minut opakovat různé sekvence a rytmy. Přidávaly jsme tleskání vedle těla, za zády i nad hlavou. Perfektně si tak protáhla ruce a pocvičila paměť. U posilování břišních svalů jsem ji musela přemlouvat k vyzkoušení, protože se jí do cviku vůbec nechtělo. Už jako malá na fyzioterapii posilovala slabší bříško, tak díky Týdeníčku víme, že je potřeba se k posilování břicha občas vrátit. Házení ji také moc bavilo, bohužel nám počasí moc nepřálo, tak jsme ho zatím vyzkoušeli jen doma. O tleskání ve dvojici si občas dokonce sama řekne, jen si zatím nedokáže zapamatovat všechny kroky. Někdy potřebuje radit, kterou ruku má zrovna použít.

S Praktikem se učíme měsíce v roce, etiketu i základy cyklistiky

V posledním sešitu jsme dokončily měsíce v roce. Každý z nich byl opatřen i básničkou, tak jsme si mohly říct, co ve kterém měsíci děláme. Od té doby se občas na některé měsíce Leuška ptá, hlavně na ty jarní (kdy začne a skončí jaro apod.). Následně jsme si povídaly o tom, co se děje v přírodě na jaře. Tady se ukázalo, že se o podobných věcech baví i ve školce a krásně se jí ty znalosti propojily. Dále jsme se učily o etiketě při předávání vzkazu a telefonování. V Týdeníčcích se upozorňuje i na skákání do řeči a jak na něj reagovat. Jako poslední jsme se věnovaly jízdě na kole. Co všechno je potřeba před zahájením cyklistické sezóny, co všechno si bereme na sebe/s sebou, když jdeme na kolo, a jaká platí pravidla pro jízdu v provozu.

Týdeníčky skvěle korespondují s ročními obdobími

Závěrem musím pochválit, jak Týdeníčky krásně kopírují to, co se zrovna v okolním světě odehrává. Úkoly odpovídají příslušným ročním obdobím a tak se můžeme bavit o tom, co se aktuálně děje i takto v klidu. Tak se necháme překvapit, co nás čeká v dalším měsíci.

Zkuste i vy 5 minut 4x týdně předškolní zábavy!

Zapojte se do skupiny Předškolní příprava - rady a zkušenosti na Facebooku a sdílejte nápady a postřehy s dalšími rodiči.

 

Sdílejte stránku

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky