Inzerce
Inzerce
Inzerce

Kristýnka pokračuje s Předškolákovými týdeníčky. Jak se jí vedlo u zápisu do první třídy?

Kristýnka se od ledna připravuje na školu s Předškolákovými týdeníčky a stále je z nich nadšená. I paní učitelky ve školce chválí Kristýnčinu domácí přípravu. Jak se Kristýnce dařilo u zápisu do první třídy?

 

Milí čtenáři,

Inzerce

Kristýnka stále moc ráda vyplňuje Předškolákovy týdeníčky, práce s nimi ji těší a jde jí to opravdu dobře. Ve školce taky hodně dbají na přípravu předškoláků. Paní učitelky si ji moc chválí a říkají, že je poznat, že se na školu připravuje i doma. Kristýnka jim také dost často o Předškolákových sešitech vypráví.

 

Připravujeme se k zápisu

Poslední dobou ale neměla Kristýnka na Předškolákovy týdeníčky tolik času. Ze školky jsme dostali instrukce, co všechno by měl předškolák umět, tak se Kristýnka připravovala hlavně podle toho. Nejraději by se ale hned po příchodu ze školky vrhla na úkoly z Předškolákových týdeníčků. Už má předělaný pokojíček a sestavený psací stůl, na kterém může úkoly plnit. Ještě musíme sehnat židli, což se nám zatím nepodařilo. 

Jak se nám daří s Předškolákovými týdeníčky?

Pohybovky venku jsou „větší sranda“

Praktická cvičení a pohybové úkoly stále Kristýnka procvičuje s tatínkem, ostatní s maminkou. Těší se, až bude hezké slunečné jarní počasí a bude moci pohybová cvičení plnit i venku. Dle jejích slov to bude „větší sranda“. 

Kristýnka si s Jízdou tužkou už poradí i bez zadání!

Nejrychleji jí stále jde práce s tužkou. Když si otevře sešit Jízda tužkou, hned mi hlásí, co bude dělat. Někdy je až moc rychlá, nečeká, jaké instrukce jí přečtu a udělá najednou třeba i další úkol. Umí si poradit a dobře to chápe, vše má vždy správně. 

Inzerce

Doplňujícími otázkami zjišťujeme, zda Kristýnka cvičením z Hlavičkových úkolů a Praktika pro život opravdu rozumí

Velmi dobře jí jdou i cvičení ze sešitů Hlavičkové úkoly a Praktik pro život. Nemá vůbec žádný problém se spojovačkami, rozdíly, větší, menší, co k sobě patří a proč. K úkolům jí dáváme někdy i naše doplňující otázky, snažíme se zpětnou vazbou zjistit, zda tomu rozumí a zda ví, proč to tak je.

S písmenkovými kartičkami dělá pokroky i tříletá sestřička

Skoro každý den děláme různá cvičení s kartičkami, která střídáme s hraním pexes a s hrou Dobble. Do těchto aktivit se snažíme zapojit i mladší tříletou dcerku a i u ní jsou znát pokroky. Kristýnka je hodně bystrá, vnímavá, má velmi dobrý postřeh a dobrou paměť a tyto hry ji moc baví. 

Psací potřeby Stabilo si zkrátka nemůžeme vynachválit

Navíc je Kristýnka stále nadšená z tužek, pastelek a fix od Stabilo, moc dobře se jí s nimi píše i kreslí. Velmi si je oblíbila a už nechce žádné jiné.

Zápis do první třídy

Pátek 8. 4. 2022 byl pro nás, a hlavně pro Kristýnku, velkým dnem. Šli jsme k zápisu do první třídy. Kristýnka se už dlouho dopředu těšila, pořád se vyptávala, kdy už to přijde, jak to bude probíhat a na co všechno se jí paní učitelka může zeptat. Dva tři dny před zápisem jsme s Kristýnkou opakovali všechno, co by už měla znát a zkoušeli ji.

Prostředí pro Kristýnku nové nebylo

Protože je mateřská škola, kam teď Kristýnka chodí, ve stejné budově jako základní škola, prostředí znala a nemusela mít žádné obavy. Ve škole jsme měli být v 16:00. Přestože bydlíme na vesnici, máme tady školu včetně druhého stupně a jsme spádovou oblastí pro více vesnic z Podhůří Orlických hor. K zápisu letos přišlo 27 dětí, což je za poslední roky poměrně velký počet, tak uvidíme, kolik spolužáků nakonec bude mít Kristýnka ve třídě.

Inzerce

Čekali jsme víc než hodinu!

Na zápise jsme napřed ve třídě, která byla označena jako „čekárna“, u paní učitelky předali vyplněnou žádost ke školnímu vzdělávání a Kristýnka si vybrala svou školní značku - tulipán. Poté jsme jen čekali, až přijdeme na řadu. Bohužel už při našem příchodu byl časový skluz zápisu hodinový, přestože se dětem věnovaly dvě paní učitelky. Bylo docela těžké předškoláky na víc jak hodinu zabavit. Naštěstí se většina dětí znala ze školky a paní učitelky ze školní družiny jim půjčily hračky.

Jak probíhal samotný zápis?

Když po hodině a půl konečně přišla řada na Kristýnku, odvedla si nás paní učitelka do třídy, kde samotný zápis probíhal. Rodiče posadila opodál a Kristýnku si vzala k sobě. Měla tam připravené stoly, na každém byl jiný úkol a postupně to s Kristýnkou prošly.

Inzerce

I s obtížnými úkoly si Kristýnka poradila na jedničku

Nejprve po Kristýnce paní učitelka chtěla, aby se představila a řekla, kde bydlí. Poté začaly s prvním úkolem, kterým bylo poznat různé druhy ovoce, zeleniny a sladkostí a říct také písmeno, kterým tato slova začínají a končí. Nakonec ještě slova vytleskala po slabikách. Toto šlo Kristýnce moc dobře, kromě toho, že si spletla na obrázku cibuli s česnekem, tak to zvládla výborně.

Na dalším stolečku zkoušela paní učitelka barvy a velikosti kytiček od největší po nejmenší, na které straně má lístečky a dále zda z obrázku Kristýnka pozná nějaké druhy kytiček. Dalším úkolem bylo počítat vajíčka v košíčku a rozdělit je na velká a malá. Poté následovala zkouška vázání tkaničky, to už Kristýnka uměla od listopadu. Na dalším stanovišti byla zkouška orientace v prostoru – nahoře, dole, pod, nad, kde je vpravo, kde je vlevo a rozdíly. Vše šlo Kristýnce úplně bez chyb. Poté s ní paní učitelka prošla geometrické tvary a barvy, a nakonec přišla na řadu práce s tužkou. Kristýnka měla za úkol obtáhnout tři různé čáry a podepsat se, pokud to umí.

Musíme jen zapracovat na držení tužky

Pak si paní učitelka sedla k nám rodičům a řekla nám, že všechny úkoly Kristýnka zvládla moc dobře a rychle a je tudíž schopná jít do první třídy. Jen ještě musíme zapracovat na správném držení tužky v ruce. Poté jsme šli všichni na chodbu, kde Kristýnka dostala balíček pomůcek, které bude potřebovat v první třídě a čokoládovou figurku. Odcházela ze zápisu moc spokojená a šťastná, už si dokonce pamatuje jméno paní učitelky, ví, kde bude mít třídu a všem vypravuje, že už bude školačkou. Jen ji mrzelo, že toho u zápisu nestihla více. Měla připravenou básničku a písničku, ale na nic z toho se jí paní učitelka neptala kvůli časovému skluzu.

Tak uvidíme, jak to ve škole Kristýnce půjde, a zda jí nadšení i po nástupu do školy dlouho vydrží.

Maminka Lenka s Kristýnkou

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Květen: Kristýnka pokračuje s Předškolákovými týdeníčky. Jak se jí vedlo u zápisu do 1. třídy? - diskuze

Poradna

Pokakavani

| Nikolabi | 24.07.2024, 17:12

Dobry den,

obracim se na Vas s dotazem ohledne syna. V cervnu mu byli tri roky. Mame problem s chozenim na velkou. Loni v listopadu jsme zacali odplenkovavat. S curanim problem ani tak nebyl, sem tam se pocura a to i ted, ale to beru asi jako "normu". Ale bohuzel neni schopen udelat velkou potrebu na nocnik, ci zachod. Vykonava to pouze do kalhot a treba i petkrat za den. Jsou situace, kdy sedi vedle nocniku, nebo je od nej vzdalen opravdu jen kousek a presto se pokaka. Uz od zacatku jsem ho motivovala napr. gumovym bonbonkem, ci nejakou hrackou, ktera se mu libila v kramu, ale bez uspechu. Priznam se, ze posledni dva mesice jsem z toho uz tak zoufala, ze jsem mu dala za to i na zadek. On mi slibi, ze bude chodit kakat na zachod, ale pak se to treba za pul hodiny opakuje znova. Parkrat se stalo, ze tu potrebu vykonal na zachod ci nocnik, ale jen tehdy, kdyz zrovna kakal a ja jsem ho popadla a on to tam dodelal. Vetsinou se to ale pak zastavilo a nelibi se mu to, knoura. Kolikrat i odejde do jine mistnosti a tam se pokaka. Ja na nem samozrejme poznam, ze kaka a kdyz se ho zeptam, tak mi tvrdi, ze ten bobek nedela. Toto se deje i kdyz je napr. u babicky na noc. Myslim, ze jen jednou se stalo, ze sam od sebe sel na nocnik a vykakal se. To jsem zrovna nebyla doma a hlidal ho manzel. Rekla bych, ze je na me celkem dost fixovany. Bohuzel manzel je casto v praci, tak drtivou vetsinu casu je se mnou. Mam jeste starsi dceru (5 let) a ta s tim taky mela trochu problem, v tom smyslu, ze do ctyr let nekakala vubec a vecer, kdyz jsme ji dali plenku na noc, tam se behem chvilky vykakala. To jsme odbourali kolem toho ctvrteho roku. Jinak bych rekla, ze je sikovny. Uz dlouho je schopen se skoro sam uplne oblect, obuje si boty, v pohode se naji. O tom, ze se kaka do nocniku, ci na zachod si povidame nekolikrat denne, myslim, ze toto chape. Ale uz jsme z toho vsichni dost nestastni. V zari by mel nastoupit do statni skolky (a ja do zamestnani), ale obavam se, ze pokud se bude tatkto neustale pokakavat, tak ho odtamtud vylouci. Uz opravdu nevim, co s nim. Prijde mi, ze at se snazim ho presvedcit, aby chodil na zachod, tak stejne dokud nebude on sam chtit, tak se to nezlepsi. Ale pokud by vas napadlo nejaka rada, jak to zlepsit, byla bych za to velmi vdecna. Mockrat dekuji

Dobrý den,

poradila bych vám se s problémem vašeho synka obrátit na dětského klinického psychologa. Pouze na základě dotazu po e-mailu nelze dát jednoznačnou odpověď a ani zázračné rychlé řešení. Je možné, že bude potřeba podrobnější zmapování situace a dlouhodobější vedení, nebo se naopak situace může vyřešit velmi rychle. Obtíže s vyměšováním nejsou ale u batolat nic neobvyklého a objevují se. Mnoho dětí preferuje zejména defekaci (vykonání velké potřeby) do plen a má problém s přechodem na nočník či toaletu. Píšete, že syn je čerstvě tříletý. Kontrola vyměšování souvisí se zralostí nervového systému dítěte a se schopností volního ovládání svěračů. Nervový systém syna nemusí být ještě dostatečně zralý a syn tak není ještě třeba připravený na přechod na nočník či záchod. Určitě bych vám doporučila snížit na něj tlak v tomto ohledu. Váš stres se na něj přenáší, tlakem je i vaše neustálé vysvětlování, kam se potřeba vykonává. To vše syn zcela jistě již ví. Pod psychickým tlakem se obtíže ještě zhoršují a může dojít k rozvoji psychosomatických potíží, které se pak těžce odbourávání. Pokud syn ještě není dostatečně vyzrálý, pak je jedno, jestli se nachází právě vedle nočníku či WC, prostě do něj potřebu není ještě schopen vykonat, nemá nad ní úplnou kontrolu. Častost stolice cca 5x denně i obtíže s použitím nočníku bych vám také doporučila konzultovat s dětským lékařem. Mohlo by se jednat i o projev nějaké potravinové intolerance či alergie a je potřeba to vyloučit, dále je dobré se poradit o vhodném stravovacím režimu a složení stravy, je možné vyhledat i dětského dietního poradce.

Při jednání se synem se určitě zcela vyhněte výčitkám, přílišnému nátlaku i vysvětlování. Ukažte mu, kde je nočník, záchod a podporujte i každý pokus o vykonání potřeby na něj. Nezaměřujte se na neúspěchy, ale pouze na úspěchy, i třeba částečné, kdy se syn k nočníku či záchodu snažil třeba přiblížit, i když to nestihl. Tyto úspěchy "oslavujte", zaznamenejte třeba do kalendáře a na ně se při následné chvále zaměřujte, může být i odměna ve formě sladkosti, hračky apod. Pokud již potřebu vykonává, tak se snažte nepřerušovat mu ji, i když poznáte, že defekuje. On vědomě ví, že má jít na nočník, ale fyzicky to ještě nezvládá. Právě přerušení vykonání potřeby může způsobovat častost stolice, kterou syn nedokončí, protože nemá klid a způsobit např. rozvoj záměrného zadržování stolice a psychosomatické zácpy. Pokud vidíte, že syn kaká, nechte jej stolici dokončit, i když do kalhot, pak jen krátce připomeňte, že je lepší použít nočník a syn se může následně podílet na úklidu (např. odnést znečištěné oblečení do prádla, zkusit vám pomoci utřít případně znečištěnou podlahu atd.). Je potřeba synovi dopřát čas a snížit tlak na něj, také vy se situací přestaňte trápit, zaměřte se na jiné věci, které synovi jdou a že jich v jeho věku není málo. Přeji vám hodně trpělivosti, do září je ještě spousta času a mohli byste situaci zvládnout.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 25.07.2024, 09:23
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×