Inzerce
Inzerce
Inzerce

Porod do vody

  1. Proč rodit do vody?
  2. Co je porod do vody?
  3. Kdo může rodit do vody?
  4. Kdy je porod do vody kontraindikován?
  5. Kdy se rodička rozhoduje?
  6. První doba porodní – otevírací
  7. Druhá doba porodní – vypuzovací
  8. Informovaný souhlas
  9. Závěr

1. Proč rodit do vody?

„Proč rodit do vody? Žena je přece suchozemský tvor!“ - je to otázka, která může leckoho napadnout. Pojďme tedy získat nějaké informace o porodech do vody.
Největším přínosem porodu do vody je úleva od bolesti.

Reakce žen na vodu jsou individuální a vesměs pozitivní. Jakákoliv forma vody může účinkovat a mnoho porodních asistentek si muselo všimnout, jak blahodárná může být úplně obyčejná sprcha. Děložní stahy zesílí, jindy se mohou zpomalit. V každém případě však při ponoření do teplé vody žena pocítí úlevu od bolesti. Teplá voda podporuje uvolnění po fyzické i psychické stránce. U fyziologicky probíhajícího porodu má rodička možnost rozhodnout se, jak porodí svoje miminko. Novorozeňata jsou dokonale přizpůsobená ponoření do vody, takže pod vodou je možno bezpečně porodit.

2. Co je to porod do vody?

Porodem do vody myslíme takový způsob vedení porodu, kdy vypuzovací fáze 2. doby porodní probíhá pod úrovní hladiny. Miminko tak „přepluje“ z jedné vody do druhé, porod se tak pro něj může stát jemnějším zážitkem. Úkolem porodní asistentky je zachytit miminko u dna vany a beze spěchu během několika sekund ho vynést na hladinu do náruče maminky. Pupeční šňůra stále zásobuje dítě kyslíkem. Jakmile se dostane hlavička na vzduch, děťátko se poprvé nadechne a začne křičet.

3. Kdo může rodit do vody?

Do vody může rodit rodička, která má fyziologicky probíhající těhotenství s jedním plodem v děloze v poloze podélné hlavičkou a jedná se již o ukončený 37. týden těhotenství a není-li očekáván plod větší odhadované hmotnosti (nad 4000 g).

Nález na porodních cestách při příjmu na porodní sál je fyziologický, stejně jako kardiotokografický záznam novorozence.

Inzerce

4. Kdy je porod do vody kontraindikován?

  • Vyskytnou-li se jakékoliv patologie v průběhu 1. nebo 2. doby porodní.
  • Při odtékající zkalené plodové vodě.
  • Po aplikaci epidurální analgezie.
  • V případě infekce rodičky (např. hepatitis, HIV, atd.).
  • Pokud je na základě ultrazvukového vyšetření očekáván porod miminka s hmotnostním odhadem kolem 4 kg, na závěr porodu (ve 2. době porodní) rodička vystoupí z vany a porodí mimo vanu. Důvodem je prevence případného rizika nebo traumatizace novorozence.

5. Kdy se rodička rozhoduje?

Buďto jste již získala informace v těhotenství na předporodních kurzech, voda vám dělá moc dobře, nejsou u vás žádné kontraindikace, které by bránily porodu do vody, v minulosti jste již třeba úspěšně do vody porodila - prostě se rozhodnete již v závěru těhotenství a na porodní sál přicházíte s tímto přáním.

Představy, přání, informace z kurzů – to je dobrá věc, ale samotná praxe přijde až při samotném porodu na porodním sále, kde se spousta věcí dynamicky mění. Vůbec nemyslím, že špatně, ale jen třeba jinak. Takže pozor na rozdíl mezi tím, že si budu porod ve vodě přát anebo že si jej pevně naplánuji. Tam by se mi mohlo stát, že nakonec budu zajatkyní svého plánu.

Jiná rodička chce při porodu pouze využít analgetického a relaxačního působení teplé vody, pobyt ve vodní lázni jí dělá dobře. Porodit pod vodní hladinu se rozhodne až v průběhu porodu, dopředu to neplánovala.

Inzerce

Rodičkám, které chtějí rodit do vody, musí být před vstupem do lázně podáno klyzma. Kdyby začala odcházet stolice do vody, už bychom do takto kontaminované vody rodit nemohli.

6. První doba porodní – otevírací

Je vhodné vstoupit do vodní lázně na začátku aktivní fáze první doby porodní, kdy už jsou porodní cesty otevřené zhruba na 4 cm. Pobytu ve vodě můžete využít opakovaně. Vstoupí-li se do vody dřív, pobyt několik hodin ve vodě není zas tak příjemný…

Zkušená porodní asistentka vám doporučí ze začátku úlevovou polohu mimo vanu, například na míči, na vaku, vleže na boku, využití sprchy.

Inzerce

Poloha, kterou pak ve vaně zaujmete, není předem určená. Můžete rodit vsedě, ve dřepu či kleku. Vše záleží na vaší domluvě s porodní asistentkou, která vám pomáhá najít tu nejpříjemnější polohu.

Při delším pobytu ve vodě je vhodné doplňovat ztráty tekutin vzniklé pocením pitím slazeného čaje a minerálek.

Inzerce

Personál pravidelně kontroluje srdeční frekvenci plodu, váš krevní tlak, pulz a tělesnou teplotu.

Teplota vody v lázni by neměla být vyšší než 38°C. Rodička si ji upravuje dle své potřeby, můžete využít i aromaterapie (éterický levandulový olej) kápnutím do vodní lázně.

V případě jakékoliv vzniklé patologie je nutno pobyt ve vodě ukončit.

7. Druhá doba porodní - vypuzovací

Pobyt v teplé vodě má také výrazný spazmolytický (uvolňovací) účinek, čímž se snižuje nutnost použití léků v průběhu porodu. Existuje také vliv teplé vody na vznik porodního poranění. Díky pobytu ve vodě je nutné provést epiziotomii jen výjimečně. Teplá voda mění elasticitu kůže a tlak vody tak umožní rovnoměrné tlačení, takže nedochází k jejímu natržení.

Po porození novorozence a jeho vyzvednutí nad vodní hladinu, nesmí být již jeho hlavička znovu ponořena.

8. Informovaný souhlas

Rodička, která má zájem porodit miminko do vody, je informována personálem o tomto způsobu porodu, o jeho podmínkách, ale i možných rizicích. Poté rodička v případě zájmu, podepisuje informovaný souhlas.

Citace ze stanoviska výboru Sekce perinatální medicíny ČGPS ČLS JEP k otázce porodu do vody – Podmínky, za kterých lze akceptovat porod do vody na pracovištích, která se k takovému způsobu vedení porodu rozhodnou:

„Tento způsob porodu je považován za bezpečný, jedná-li se o zcela normální průběh porodu. Pozitivním efektem pro rodičku u takto vedeného porodu je obvykle úleva od bolesti, možnost měnit polohu těla v průběhu porodu, provádí se méně nástřihů hráze. Dosud nebyl jednoznačně prokázán negativní ani pozitivní účinek na novorozence. U novorozence může dojít k vdechnutí plodové vody s nutností odsátí dýchacích cest nebo k infekčním komplikacím stejně jako při každém porodu, aniž by toto bylo způsobeno porodem do vody.“

Česká gynekologie,64,1999,č.2,s.129-130

Takže odpověď na otázku, zda zkusit porodit do vody, se může měnit podle toho, s kým o tomto tématu mluvíte.

Jedna strana (matky, porodní asistentky, lékaři), která má zkušenosti s porody do vody, jsou nadšeni blahodárným působením vody při porodu.

Druhá strana, která s tímto nemá vůbec zkušenosti, má tendenci mluvit jen o rizicích a jejich otázky se téměř vždy týkají infekce.

9. Závěr

Pokud jste při čtení dostaly, vy těhotné maminky, až sem, tak vězte, že každá jste jiná, každý porod je jiný, nic nelze dopředu pevně naplánovat. Ale pokud u vás nejsou žádné překážky, které by bránily porodu do vody, voda vám dělá dobře a chcete si porod do vody zkusit, zjistěte si, kde na porodních sálech mají vanu a mají s porody do vody zkušenosti.

Pokud v průběhu porodu zjistíte, že lépe vám to půjde třeba na míči a porodíte na vaku nebo na porodní stoličce, tak je to super, jste šikulka. To, že jste podle plánu neporodila do vody, je nepodstatné.

A co je ještě u porodu důležité? Ticho, nějaká tlumená hudba i světlo, nerušivá pomoc vaší doprovázející osoby a trpělivý personál porodního sálu se zkušeností s porody do vody.

Autor: PhDr. Miloslava Kameníková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: PhDr. Miloslava Kameníková
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Porod do vody - diskuze

Vložit příspěvekČlanky s diskuzí
  • Já jsem porod do vody neplánovala
    Nevím proč, ale zdálo se mi to krkolomné - nemá se miminko nadechnout vzduchu, když přijde na svět? Moje dcera si však porod do vody zvolila jako jasnou volbu. Naložila jsem se do vany, abych viděla, jestli ty "poslíčky" rozeženu. Nerozehnala. Místo toho se krásně, pohodlně rozjel přirozený porod doma. Bylo to po všech stránkách nádherné. Jsem za to vděčná. Vodu miluji a její objetí bylo nejen příjemné, posilující, povzbuzující a zároveň uklidňující a uvolňující, ale také velmi nápomocné. Opravdovou sílu vody jsem poznala až po narození Laury. Byla už pěknou dobu v mém náručí, když paní porodní asistentka přestřihla pupeční šnůru a pak řekla: Na porození placenty musíme vypustit vodu, bude to trochu nepříjemné, protože voda vám nyní nadnáší vnitřní orgány... Nechápala jsem. Cítila jsem se po porodu skvěle, neviděla jsem v tom žádný problém. Ale s odtékající pomocnou rukou vody jsem pochopila - bylo to, jako by na mne sypali celé kolečko kamení. Má milovaná voda nás doslova podržela. Děkuji, že naše holčička mohla přijít na svět tak krásně.

    Ještě musím potvrdit, co napsala níže Neokukana - milé maminky, vezměte zodpovědnost za narození vašich dětí do svých rukou a nenechte se "obsloužit rutinou velkého pana doktora". Většina z nás dokáže porodit své děti bez jakéhokoli zásahu. Dnes už jsou informace o tom, jak porodit krásně všude na dosah. Přeji mnoho krásných ryze ženských zážitků.
    Keyen   | 06.02.2015 12:54:36
    Reagovat | URL příspěvku
  • Porod do vody byl překrásný, doporučuji....
    Své třetí dítě jsem porodila do vody ve Vrchlabí a už bych neměnila. Byl to úžasný zážitek. Hráz nebyla nastřižena. Kůže se ve vodě krásně rozmočila, (přestože jsem byla ve vodě asi jen 5 až 10 minut) vůbec se neroztrhla, takže jsem neměla ani jeden steh. Druhý den po porodu bych mohla dělat kotrmelce, rodidla mě nebolela jako u předchozích dvou porodů, kdy jsem měla stehy. Miminku ve vodě se nemohlo nic stát. Po vytažení z vody se dcera v pohodě nadechla, nikdo mi ji nebral, měla jsem ji dlouho v náruči. Doporučuji porod do vody, byla jsem nanejvýš spokojena. Jediné, co je smutné, že ve Vrchlabí je porodnice uzavřena, a kdo ví, jestli ji vůbec znovu otevřou.
    S.Matylda   | 18.09.2014 22:53:02
    Reagovat | URL příspěvku
  • porod do vody
    Sokuje ma, ako hrozne neinformovane matky su o porode do vody a odcudzuju to bez toho aby si o tom cokolvek hlbsieho zistili. Na koniec je to kazdeho osobna volba, ale tvrdenia typu porod do vody je nebezpecny co sa infekcie tyka, krvacania su klasickym dokazom, ze zena o tom vlastne nic nevie, len kde tu nieco pocula.
    Tie ktore hovoria anglicky doporucujem dokument Orgasmic birth.
    Mnohe zeny nevedia, ze je tam ina cesta ako porodit to male stvorenie ktore nosime v sebe a vyzivujeme, zdielame prve pohyby, zvuky a dokonca uz aj vone. Dnesna doba je bohuzial velmi komercna a co je v TV, to sa pocita a to je IN, pretoze to hovoria. Inak sa to nazyvam aj masova manipulacia populacie, hlavne tych slepych tupych oviec, ktore sa na to hned chytia...bohuzial.

    Porod je prirodzena vec, ktora sprevadza ludstvo uz od vecnosti. Nemocnice a doktori neboli a hola ho, zeny to zvladali a treba upozornit, ze aj ked zeny ci dieta umrelo, bolo to v dosledku infekcie z necisteho hygienickeho prostredia.
    Myslim, ze kazda zena by mala pocuvat svoje srdce a telo a to hlavne pocas tehotenstva, hned vie ked nie je nieco v poriadku, ako? Proste telo jej to naznaci a pri prirodzenom porode je to to same, len pocuvaj svoje telo a dieta.

    V nemocnici mame lekarov, vsetku techniku a hlavne Epidural, jeejiii. Takze, lekari: ich ciel je mat to co najskor za sebou, pre nich je to praca a dake matkyne emocie ich moc nezaujimaju, vedeli ste ze najviac porodov sa stava pocas tyzdna v pracovnej dobe? Zaujimaveee..Casto krat su vyvolane pretoze proste "uz je cas", no o tom by snad malo rozhodnut telo a dieta,nie? Ale hej, ved aj doktori musia vecerat.. :)
    Technika, je dobra vec, no skutocne dolezite je pocuvat srdce dietata, merat tlak matke a hlavne sa ujistovat ako sa citi, to stroje nerobia..
    Epidural..este do nedavna som vedela akurat, ze tlmi bolest..a zacala som sa tomu venovat, tak to nie je jedina vlastnost..Tlmi bolest psychicky, no v skutocnosti su stahy dlhsie a silnejsie, obmedzuju prisun kysliku k plodu, ochabuju citelnost zeny a preto su v podstate skoro vzdy nastrihnute, tlacia, tlacia ale vlastne to moc necitia a nemozu ovplyvnit. Uplne sa tak zbavuju prepojenosti so svojim telom, nemozu mu nacuvat a pomoct.Samozrejme droga sa dostava aj k plodu a taktiez reaguje oslabene a nedava znat ci uz matka tlacit mat ci je v tej spravnej polohe ist von. Ale kto ma na take veci cas, nastrihneme, vytiahneme ak treba pouzijeme male vakuum a taraaa decko je tu tak ci tak.

    Pozicia na porodnej stolicke...ja tomu nechapem, ved to nie je vobec prirodzene ale naopak. Je dokazane ze svaly a tlak sa tak tazsie ovladaju a dietatu sa tazsie schadza, tak preco? No pretoze to je pohodlne pre doktora.. :)) Vsak ved pride neskoro na veceru a este aj s bolestou chrbtice..no co si...

    Nie je dokazane ze pri domacich porodoch do vody by bolo viac umrti ci infekcii. Prave naopak, no v nemocnici sme robili vsetko preto aby sme tomu zabranili,hmmm.

    Porod doma s porodnou asistentkou, dulou..matka si robi co chce, chce lezat, lezi, chce sa jej chodit ci cvicit, cvici, chce ist do vody ide. Nikto ju do nicoho netlaci, nenuti, nenakazuje. Porod je plynuly a pomaly, kludny v atmosfere aka vyhovuje matke, tlmene svetla, sviecky, hudba...co len chcete. Matky vacsinou popisju prichod dietata velmi detailne, citia ako sa prediera a posuva, citia ako sa im napina koza, niekedy popisuju palenie a zrazu je to von. Zasivanie z natrhnutia je skor vynimkou, voda polavuje svalstvo a je prirodzene flexibilnejsie, odlahcene,pre dieta je to mensie sok a pod vodou nehrozi nadychnutie, je to reflex a celu dobu ako je v brusku nedycha nosom, kym sa prvy krat nenadychne vzduchu, vo vode sa nenadychne urcite,ako nahle sa vytiahne nad hladinu, pupecna snura zacne tvrdnut a odumierat, prestava vyzivovat. Po porode je matka plne funkcna, nemusi curat s nafukovacim kolesom pod zadkom :D , nemusi ist do sprchy ked sa jej chce curat pretoze to tak priserne pali a je s miminom hned od prvej chvile co ho porodi, nie je od nej oddelene. Co bolo dokazane ako velmi negativny zazitok pre obe strany, deti sa casto krat prve tri mesiace dozaduju matky z pocitu bezpecia, jej hlas, bitie srdca, dotyky, na tom vyrastli v nas a to potrebuje hned od zaciatku, kym sa osmelia.

    Dokazala by som o tom pisat vecnost, je to fascinujuca udalost. Pride mi len luto, ze mnohi to odcudzuju bez toho, aby si o tom cokolvek zistili, je to primitine a dost to o onej narodnosti vypoveda. V mnohych z ekonomicky najvyspelejsich zemi ako je Anglicko, Holandsko, Nemecko... je percentualnost domacich porodov s porodnymi asistentkami vyssou nez polovicnou a je to brane ako normalna volba matky.

    Doktori maju liecit a porodne asistentky pomahat pri porodoch. Matka by mala pocuvat svoje telo a dieta. Priroda je silna, ked dieta nie je v spravne pozicii ist von, vysle signal do nervou matky, tie to presunu do mozgu a neposlu dalsiu kontrakciu na tlacenie aby si dieta naslo vhodnejsiu pozicu. V niektorych krajinach je placenta brana ako dvojca dietata, celu dobu ho zivila, ochranovala.

    Na konci dna, je to bohuzial o peniazoch, stat casto nedava na vyber pretoze je to prisun do kapes, nejde o matku, dieta ci daku starostlivost, ide o peniaze, porod je normalny business.
    Je kazdeho volbou ci sa radi stanu produktom v rukach ludskych tovarni alebo si tento jedinecny den preziju v sukromi, vo vlasnom tempe a zaziju, ze porod moze byt naozaj krasny zazitok a den najsilnejsieho puta s novym zivotom
    neokukana   | 03.06.2012 21:13:50 | Reakcí: 1, poslední: 20.03.2014 18:15:36
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
  • Také jsem měla na výběr ale dostala přednost klasika, na tom lůžku to byla pro mě nejlepší pozice...
    Marie.K   | 18.09.2011 13:30:03 | Reakcí: 1, poslední: 18.09.2011 13:31:37
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      Navíc takhle co mi říkaly kamarádky, ta teplá voda dost ztlumí bolestí a pak se to tahne a zdržuje...no já bych raděli třeba bolestivější, ale ať je to co nejrychleji za námi  
      Marie.K   | 18.09.2011 13:31:37
      Reagovat | URL příspěvku
  • Ten porod do vody hodne zen odsuzuje kvuli nepohodlnosti.Pro me bylo opravdu praktictejsi rodit klasicky.Ale kazdeho vec,ze?
    miminkomalina   | 17.09.2011 21:52:50 | Reakcí: 2, poslední: 19.09.2011 00:05:07
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      jasne,kazdeho vec,jen ja si treba ani nejsem jista,jeslti to u nas jde.
      Andrea81   | 18.09.2011 23:33:51
      Reagovat | URL příspěvku
      • \
        RE:
        u nas asi prave ani taky ne,musim s ena to podivat na jejich strankach
        miminkomalina   | 19.09.2011 00:05:07
        Reagovat | URL příspěvku
  • miminko prepluje z jedne vody do druhe je sice fakt,ale pak stejne musi z vody ven..a urcite to neni tak strasne stresujici pro miminko
    jujiko   | 17.09.2011 20:09:41 | Reakcí: 1, poslední: 18.09.2011 23:34:19
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE:
      vid?nejsme zadne ryby a hotovo.ne ja si delam srandu,jak kazdy chce.
      Andrea81   | 18.09.2011 23:34:19
      Reagovat | URL příspěvku
  • Při prvním porodu jsem část strávila ve vaně... a pak přišel okamžik, kdy jsem tu vodu všude kolem sebe prostě nemohla snést a hrozně mi vadila. Takže já bych porod do vody nezvládla.
    nadule1   | 17.09.2011 15:38:37 | Reakcí: 1, poslední: 17.09.2011 21:26:04
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
  • Mám ráda klasiku a osvědčené metody. TAkže experimentování tohoto druhu si klidně nechám odpustit
    luciiifer   | 16.09.2011 21:47:09
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Dobrý den,
po prvním porodu mám trochu povolené pánevní dno (i když jsem po porodu cvičila a zlepšilo se to, není to stále v normálu) Projevuje se to mírnou inkontinencí např. při kýchnutí, skákání na trampolíně,atd. A teď k dotazu, jsem podruhé těhotná ( začátek 7 měsíce) a nevím co je pro následný porod lepší. Zda posilovat nebo naopak neposilovat pánevní dno před porodem. Můj gynekolog mi řekl,že je lepší neposilovat (že to mám nechat až po porodu), jiný gynekolog mi řekl,že trochu bych posilovat měla. Tak jsem z toho zmatená,co zvolit. Děkuji za odpověď.

Dobrý den, posilování pánevního dna určitě neublíží, naopak může pomoci připravit Vaše tělo na větší zátěž, působí preventivně. Poznáte sama, zda Vám cvičení vyhovuje, nebo je Vám to nepříjemné a podle toho budete pokračovat.
Obecně však platí, že posilování pánevního dna je vždy ku prospěchu, především pokud se vyskytují i nějaké potíže.
Hezký den

MUDr. Andrea Liszková | Babyonline | 02.01.2021, 14:24
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×