Inzerce
Inzerce

Radka, 28. týden těhotenství

Milé maminky a milí tatínkové, po úvodu o nedonošených dětech přikládáme kazuistiky, jaká vyšetření a péče následovala v jednotlivých případech a s jakým výsledkem v psychomotorickém vývoji.

Radka Š., narozena 28.12.2016 (termín porodu 22.3.2017),  matka léčena pro sníženou funkci štítné žlázy, od 20. gestačního týdne sledována pro časnou růstovou retardaci plodu (výrazné zpomalení růstu plodu),  podezření na vrozenou vývojovou vadu mozku, dále zjištěna hypertrofie (zbytnění) srdečního svalu, genetické vyšetření bylo v normě. Spontánní porod záhlavím v 28. gestačním týdnu po předčasném odtoku plodové vody (maturace plic dokončena). Porodní hmotnost a délka 470 g / 28 cm, příjem na jednotku intenzivní a resuscitační péče, kyslíková terapie celkem 48 dní. Přeléčena pozdní sepse i žloutenka z nezralosti. Pro opakovaný výrazný pokles červených krvinek nutná transfuze (celkem 6x). 

  • Ultrazvukové vyšetření mozku po narození opakovaně bez zásadnějších změn
  • Oční vyšetření bez patologie
  • Vyšetření sluchu - závažná porucha sluchu
  • Hematologické sledování - postupná normalizace krvetvorby
  • Genetické sledování, současné výsledky s normálním nálezem
  • Kardiologické vyšetření s normálním nálezem
  • Neurologické vyšetření za hospitalizace- zahájena vývojová rehabilitace.
  • Propuštěna do domácí péče 10.4.2017 ve stáří 3 týdny dle gestace. Strava: odstříkané mateřské mléko a dokrm kojeneckým mlékem
  • Po propuštění nutné kontroly na genetice, hematologii, ortopedii, foniatrii, očním, pravidelné kontroly v neonatologické ambulanci a na fyzioterapii. Vývojová rehabilitace ukončena 28.1.2018

Závěr: sledování v audiocentru se závažnou poruchou sluhu, ale zbytky sluchu jsou dostačující pro psychický rozvoj. V současné době je psychomotorický vývoj (vývoj psychiky i hybnosti) v normě. Nadále pokračují kontroly v neonatologické ambulanci.

Inzerce

Autor: MUDr. Libuše Kovářová

Inzerce

Inzerce

K zakoupení na: 

 

Inzerce
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Radka, 28. týden těhotenství - diskuze

Poradna

Vývoj dítěte

| Misulka456 | 22.09.2022, 20:16

Dobrý den, mám dva syny, jeden 7 let je ve 2 třídě a druhý 1 rok. U staršího syna dlouhodobě pozoruji jeho změnu chování, neposlouchá, každé věci se směje, i když se to týká, že by si mladší bráška mohl něco udělat, chová se jako mimino. A celkově mi přijde že se celkově zastavil a je tak rozumem o 3 roky méně. Nic mu nepřijde důležité, nad určitými věcmi vůbec nepřemýšlí i co se týče školy vše bere hrou, nic nebere vážně, přitom když začal chodit do školy, bylo vše v naprostém pořádku. Tuto změnu jsem začala registrovat letos v létě, od té doby to je jen horší a horší. Už nevím, co mám dělat. Mazlím se s ním, kolikrát si spolu povídáme, malý když spinka, jdu k němu a trávíme spolu čas, věnuji se mu, to samé manžel se mu také věnuje, jezdí i spolu pryč na houby jsou jen spolu. Nevím proč tahle razantní změna nastala, jestli i žárlí na svého mladšího sourozence?

Dobrý den, doporučila bych vám se synem návštěvu pedagogicko psychologické poradny nebo dětského klinického psychologa. Příčinou jeho chování opravdu může být žárlivost na mladšího sourozence. Starší sourozenci obvykle dobře přijímají miminko, které se do rodiny narodí. Miminko je bezbranné, je možné se o něj starat, nebo také ne, do her staršího sourozence nezasahuje, nepohybuje se. S vývojem mladšího dítěte se však situace mění, děťátko je stále šikovnější, začíná se pohybovat, žvatlat, později mluvit a časem se svému sourozenci začíná nebezpečně vyrovnávat či ho dokonce v něčem i předčí. Proto může také žárlivost nastupovat až postupem času, kdy už mladší dítě začíná být tomu staršímu konkurencí a dělí se o zájem rodičů. Ba co víc, často vyžaduje a potřebuje mnohem více rodičovské pozornosti, než dítě starší a to objektivně. Vždyť roční dítě je potřeba mnohem více hlídat a mít neustále pod dozorem, než dítě sedmileté. Navíc váš starší syn byl dlouho jedináčkem a o to je přijetí jeho role pro něj náročnější. Jeho chování působí dojmem, že se vás snaží zaujmout regresem na chování, které u vás vyvolává pozornost u dítěte mladšího. Na pro něj zátěžové a emočně vypjaté situace reaguje smíchem, protože je neumí jinak řešit, chce si vás tak naklonit, usmířit, i když efekt je často opačný. Další možností je pro něj začít plakat. Jeho smích vůbec nemusí znamenat, že mu na věci nezáleží, jen může ukazovat, že si se situací neví rady. Můžete zkusit začít věnovat pozornost tomu chování, které u něj chcete podpořit. Nepřiléhavý smích neposilujte, nenapomínejte chlapce. Vyčkejte, až se zachová adekvátně věku a teprve potom mu věnujte pozornost, pochvalte ho za vyspělý přístup a podpořte ho. Píšete, že je syn ve druhé třídě, nedokážu posoudit, jestli do školy nastoupil jako emočně a kognitivně zralý, nebo jestli nemá také nějaké výukové obtíže. Smíchem a zhoršováním chování se u něj může projevovat celkové přetížení. Právě ve druhé třídě jsou u dětí často diagnostikovány vývojové poruchy učení. Rozvíjí se právě na bázi nezralostí percepčně kognitivních funkcí zrakového, sluchového vnímání a dalších funkcí, které jsou potřebné pro bezproblémové osvojování školních dovedností. Diagnostika výukových obtíží probíhá právě v pedagogicko psychologické poradně a dítěti se dá ve škole minimální úpravou způsobu jeho vzdělávání, případně cílenou stimulací oslabených funkcí celkem rychle  pomoci, což se projeví celkem rychle i na úpravě chování dítěte. Samozřejmě čas trávený rozděleně s rodiči je také pro starší dítě důležitý, vždyť si uvědomte, že šest let měl rodiče jen pro sebe a proto narození sourozence pro něj bylo náročné na adaptaci, byla to velká změna v jeho životě a zaběhnutých rituálech. Osvědčuje se například si stanovit jeden den v týdnu, ve kterém se alespoň po nějaký čas staršímu dítěti budete věnovat jen samostatně, někam si vyjdete, nebo si s ním budete hrát, což utuží vaše vztahy a bude fungovat i jako prevence sourozenecké žárlivosti. Dbejte také na to, abyste na staršího chlapce nekladli v souvislosti se sourozencem neadekvátní požadavky, které nejsou úměrné jeho rozumové či psychosociální vyspělosti. Sedmileté dítě si dokáže sotva samo uvědomovat, kdy mu hroží nebezpečí, natožpak, aby dokázalo odhadnout, kdy hrozí nebezpečí jeho mladšímu sourozenci. Neměli byste ho proto pověřovat dozorrem či hlídáním mladšího bratra a očekávat, že dokáže vyhodnotit rizika. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 29.09.2022, 14:39
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×