CO: Jaké informace o sexu naše dospívající děti potřebují vědět?
Vzpomněla jsem si na diskuze s vrstevnicemi, kdy u tématu sexuální výchovy potomků téměř zvolaly: „Představ si, že moje dcera vůbec nevěděla, že se má u prezervativu před použitím zmáčknout ta špička, aby nepraskl!“
Že to nevěděla dcera bych ještě pochopila, ale horší, když to neví ani ti synové, partneři našich dcer. To nám je mohou přivézt do celkem prekérních situací či stavů, jiných stavů.
Ale ty neznalosti našich dětí, které pozorujeme, jsou bohužel mnohem hlubší, chybí jim základy, díky kterým by si mnohé domyslely. Nebo pak ta schopnost domýšlet.
Tady ovšem kromě rodičů selhává i školství, a to již to základní/nižší ročníky víceletých gymnázií.
Dodnes si ze synovy biologie pamatuji, že losos má tukovou ploutvičku. A dodnes nevím, k čemu mně i jemu ta informace bude. Zatímco u kytek a zvířat se učí kdejakou podrobnost, tak o lidském těle toho umí pramálo. Hlavně toho praktického. Přitom, kdo z nich půjde studovat biologii? Jeden? Dva ze třídy? Nebo nikdo? Se svým tělem budou naopak všichni „pracovat“ až do smrti.
Jaké základní neznalosti skrývají dotazy našich dětí?
Kdybychom měli na základě opakovaných dotazů shrnout základní neznalosti, tak mezi nimi budou určitě figurovat tyto nejčastější:
Průběh menstruačního cyklu – o co v něm jde? Pohlavní orgány, oddělení soustav
Plodné dny, možnost otěhotnění
Princip otěhotnění, jak k němu dochází?
Princip fungování antikoncepce: Funguje pouze, když ji užívám, pak ale funguje kontinuálně i v pauze mezi „platíčky“
Jaká antikoncepce je pro mě vhodná? Některé slečny se zřejmě nemají jak dozvědět o všech možnostech ochrany, zvláště, která je pro ni a jejího partnera nejvhodnější. Když se zeptají gynekologa, mluví se již asi pouze o hormonální antikoncepci.
Slova nestačí
Dokážete si představit, že budete dítěti problematiku pohlavních orgánů, početí apod. objasňovat bez obrázků? Osobně jsem to nedokázala :-). Ani si to nedokážu představit. Názornost, zjednodušení toho, co máme v těle, v kresbě, je pro pochopení souvislostí a funkce to nejdůležitější. Nejen pro teenagera.
Ukázka z knížky sexuální výchovy pro náctileté dívky Co se od kamarádek nedozvíš o sexu, líčení i zdraví
Jednoduchý příběh
U báchorek některých sexuálních výchov se vůbec nedivím, proč mají naše děti takové neznalosti.
Jedná se přitom o jednoduchý příběh. Nevěříte? Tak schválně:
1. Každý měsíc dozraje v jenom z vaječníků ženy vajíčko a uvolní se z něho.
2. Uvolňuje se uprostřed cyklu – tedy přesně v polovině mezi dvěma krváceními – menstruacemi.
3. Když se zralé vajíčko uvolní a potká spermii, dojde k otěhotnění.
Čili linie příběhu je jednoduchá – viz obrázky výše – a logická:
1. uzrání vajíčka – uvolnění z vaječníku – při potkání se spermií otěhotnění
2. uzraje v půlce cyklu – mezi dvěma krváceními
Po tomto počátečním příběhu může rodič „nabalovat“ detailnější/doplňující informace
3. Uvolnění zralého vajíčka říkáme ovulace, je při pravidelném cyklu 28 dní uprostřed, tedy 14. den, ale nemusí tomu tak být vždy
4. Jak se dostane spermie k vajíčku? Pohyb vajíčka probíhá od vaječníku do vejcovodu, kde dojde k oplození
5. Spermie přijde k vajíčku z „druhé strany“ pohlavních orgánů, z pochvy, přičemž spermie cestují z pochvy do dělohy a následně vejcovodu, kde oplodní vajíčko
A tak by se dalo pokračovat, ale to by nám v této kapitole vznikla celá knížka, tedy více viz kniha Co se od kamarádek nedozvíš.
Základní neznalost páru, které rozhodují o možném otěhotnění/onemocnění
Základní informací, které by si dnes nejen chlapci, ale i dívky měly odnášet do dospělosti, je správné použití kondomu a zdůraznění následujících skutečností:
Pokud něco neumím použít, neochrání mě to.
Pokud jsem to nenacvičil, nemohu to spolehlivě umět. Rozptyl spolehlivosti je od 50 do 100 % - dle „rukou a mozku“ uživatele.
Vzhledem k opakujícím se dotazům na prasklý kondom jsme do brožury pro náctileté dívky rozdávané ZDARMA umístili do zrcátka druhou brožuru s návodem na manipulaci s kondomem. Kluci na čtení návodů asi dle množství těchto dotazů nejsou, tak jsme naznali, že musíme angažovat dívky.
Budou to ostatně ony, které se budou muset o dítě postarat, pokud se chlapci na svou odpovědnost lidově řečeno vykašlou, což nesvědčí o nejlepším charakteru partnera, opět získaném ve vlastní rodině.
Ukázka dvojice brožur – velká a malá v zrcátku pro náctileté dívky
Dvěma nejdůležitějšími skutečnostmi, které dospívající při užití prezervativu potřebují vědět a které bohužel v mnoha případech neví, jsou:
1. Při nasazování kondomu je nutné jeho špičku stlačit, jak vidíte na nákresu, udělat tak místo spermatu. Neuděláme-li místo, schopnost expanze gumového materiálu kondomu je omezená, a pokud ji množství spermatu překročí, kondom jednoduše praskne a obsah vypustí. Kam? Do pochvy. Spermie pak mohou započít rychlostní plaveckou soutěž s mottem: Která z nich dorazí ke zralému vajíčku jako první?
2. Po orgasmu je nutné penis s kondomem co nejdříve vyjmout z pochvy s přidržením kondomu na penisu, aby se obsah – sperma – nedostal do pochvy. Pokud bude dvojice čekat až do opadnutí erekce – tedy zmenšení penisu po odtoku krve z něj, najednou se kondom stane pro penis o 3 čísla větší a vzniklým prostorem začnou spermie unikat do pochvy, příp. při vytažení pohlavního údu kondom v pochvě zůstane shrnut a sperma z něj do pochvy vyteče.
Další důležité informace, které náctiletí nevědí
Jak mohu zachránit ihned po styku případné otěhotnění a do kdy? Jedná se o další častou neznalost, nebo spíše bezradnost páru, který se do situace dostal. Na otázku, zda slečna otěhotněla, nebude ani ona, ani lékař znát odpověď minimálně do data následující očekávané menstruace. Je nutné na to dvojici upozornit, nemá smysl psát do poraden, lékař nemůže na dálku určit, zda slečna/paní po pohlavním styku otěhotněla, i když uvede spoustu příznaků, které na sobě začala po styku pozorovat. To by musel být lékař doslova věštec. Jediné, co jim v první chvíli více či méně spolehlivě odpoví, je těhotenský test. Ale ten až právě za 14 dní, viz další bod. Nechci-li být těhotná po nechráněném styku s velkou pravděpodobností otěhotnění, mám možnost užít pilulku PO. A to do 72/120 hodin dle typu přípravku. Vyzvedává se v lékárně.
Na jakém principu těhotenský test funguje? Nemá smysl si test dělat 2 dny po nechráněném styku, ale cca 14 dní po styku, tedy 2-3 dny po datu očekávané menstruace, kdy je v moči přítomen „těhotenský hormon“. POZOR, u testu se můžeme setkat jak s falešnou pozitivitou, tak i negativitou.
Možnost otěhotnění i před ejakulací nebo spermatem potřísněnými prsty – na tyto skutečnosti je potřeba dvojici rovněž upozornit, logicky to vyplyne, pokud rozumí principu otěhotnění. Vždy, když se dostane do pohlavního systému ženy spermie a je v té době zrovna zralé, uvolněné vajíčko, dojde k jejich splynutí = oplození = otěhotnění
Infekce souvisejí s pohlavním stykem nejsou „z prkénka“ – tohle je velmi nebezpečná neznalost a hlavně to, že pokud už si nemohu pomoct a musím souložit s člověkem, kterého vůbec neznám, tak jedině s kondomem
Nejdůležitější informace „z domu“
Sex by měl být navázán na kvalitní vztah, nejedná se o hru „Člověče, pojď na to“. Není aktem vstupu do dospělosti. Toto je asi nejdůležitější myšlenka, která by měla být dítěti sdílením hodnot v rodině předána. Pokud si ovšem myslíte, že „přes postel“ jde v životě vše lépe, nebudu vám to vymlouvat, ale zkuste to ještě zvážit a pro své dítě příp. přehodnotit.
Antikoncepční pilulka není lentilka (zodpovědnost spočívá na obou stranách)
Ještě bych se zastavila nad současnou realitou užívání, resp. předepisování antikoncepce. Jak jste měli sami v předchozím textu možnost vidět, je hormonální antikoncepci věnována spousta dotazů dívek. Podle informací z ÚZIS, které jsme si nechali zaslat, se užívání antikoncepce předepisované lékařem týká poloviny žen v reprodukčním věku.
Bohužel, náctileté slečny, samozřejmě i mnohé starší ženy, nejsou u hormonální antikoncepce vůbec schopné domyslet, o jaký lék se vlastně jedná, jak zásadně ovlivňuje jejich tělo a procesy v něm. Při čtení některých dotazů si říkám, zda a jak proběhla v ordinaci instrukce o užívání, včetně varování a doporučení si přečíst Příbalový leták. V něm jsou popsány všechny eventuality, které při užívání mohou nastat, včetně toho, co dělat, když slečna tabletu zapomene užít, nebo má průjem apod. Také to, v jakých dalších situacích je antikoncepční účinek snížen a kdy by se měla případnému otěhotnění chránit i jinak.
Také bychom dívky měli vést k tomu, ať se raději poradí přímo se svým ošetřujícím lékařem místo vkládání dotazů včetně fotografií intimních míst do nejrůznějších online poraden, byť zrovna ta naše skýtá kvalitní gynekologické zázemí.
Jak v sexuální výchově postupovat?
Zlatým pravidlem je: Podle svého nejlepšího vědomí a svědomí s následující triádou:
1. Vstřícnost k dítěti a jeho dotazům – zodpovědět vše: Dítě by mělo vědět vše, co je zajímá, čili dostat odpověď na všechno, na co se zeptá. Žádná otázka by neměla zůstat nezodpovězena.
2. Pravda a nic než pravda: Nejdůležitější je otevřenost, mluvit s dětmi na rovinu. Jenom tak se na nás vždy, když budou potřebovat, s důvěrou obrátí. Jenom tímto přístupem si s nimi můžeme vybudovat úzký, důvěrný vztah. Jediné, co by měl rodič zvážit, tak formu odpovědi, aby jí dítě co nejlépe porozumělo.
3. Co chci, aby mladí věděli: To, co sami jako rodiče chceme, aby do života věděly naše děti i já sám/sama.
Náplň kvalitní sexuální výchovy pro náctileté dívky – co chci, aby věděla moje dcera, ale i syn
S čím by děti ideálně měly vstupovat do dospělosti? V sexuální oblasti hlavně s informacemi o svém těle a jeho funkci, mimo jiné v sexuální oblasti, jak neotěhotnět, jak při sexu neonemocnět, jak se nenechat nikým manipulovat, a také o tom, že sexu předchází hluboký citový vztah. Kvalitní znalosti přinášejí sebevědomí a zdravé sebevědomí je v sexuálním chování velmi významný prvek. Přesně v těchto intencích jsme s týmem odborníků z nejrůznějších i nelékařských oblastí pojali knížku – zatím pro náctileté slečny Co se od kamarádek nedozvíš o sexu, líčení i zdraví.
Pokud si myslíte, že pro dívky nejdříve proto, že jsou to ony, které často řeší důsledky nechtěného otěhotnění, jak jsem již dříve zmínila, tak to není ten pravý důvod. Ten je jednoduchý a osobní. Jak víte, píšeme vše pro vlastní potřebu. A první, kdo u nás doma dospíval, byla právě dcera :-). Proto nejprve sexuální výchova pro dívky. Ale ty okruhy znalostí se neliší. Jenom vám zatím nemůžeme představit nebo doporučit stejně kvalitní a obsáhlý obrazový ekvivalent pro kluky.
Jak si představuji knihu pro svou dceru? Komplexní a s kvalitními informacemi
Jak je z obsahu knihy patrné, gynekologická a sexuologicko-psychologická problematika je doplněna informacemi o výživě, cvičením a dalšími. Ale i ty jsou dívkám předneseny záživně. Např. cvičení by asi samo o sobě působilo nudně. Když však slečnám napíšete, že cvičení hlubokého stabilizačního systému s pánevním dnem může zlepšit sexuální prožitek a zmírnit menstruační problémy, možná si i cvičení na sebe stáhne patřičnou pozornost a některé z nich to zkusí. Zvláště pak, když nejsou uvedeny klasicky textem ve větách, ale … - o tom až v dalším díle.
Knize nechybí ani návod na líčení krok za krokem, a to stylem, jak je co špatně a jak dobře, aby holky viděly ten někdy nebetyčný rozdíl mezi stavem, jak si to mnohé „dělají“ a jak by to ráno u zrcadla mohly „spáchat lépe“.
Velký prostor je věnován také psychologické stránce, otázce vztahů, nazírání na své vlastní tělo apod.
Předchozí článek:
Na CO se naše děti o sexu ptají a jak?
Následující článek:
JAK děti s důležitými informacemi o sexualitě seznámit?
Obsah článku
- Jaké základní neznalosti skrývají dotazy našich dětí?
- Slova nestačí
- Jednoduchý příběh
- Základní neznalost páru, které rozhodují o možném otěhotnění/onemocnění
- Další důležité informace, které náctiletí nevědí
- Nejdůležitější informace „z domu“
- Antikoncepční pilulka není lentilka (zodpovědnost spočívá na obou stranách)
- Jak v sexuální výchově postupovat?
- Náplň kvalitní sexuální výchovy pro náctileté dívky – co chci, aby věděla moje dcera, ale i syn
- Jak si představuji knihu pro svou dceru? Komplexní a s kvalitními informacemi