banner

Další měsíc začal dobře

Nástup do dalšího měsíce se vydařil, Anička se naučila dobře sama vstávat a do školky se hodně těší. Ráno ji vodíme střídavě, na mě ale zkouší triky, že ve školce chce být jen do oběda. Jenže máme teď hodně běhání po doktorech a mě se i hodí, že Andulka ve školce zůstává do tří hodin. Ve středu měly děti ve školce hrané divadélko, měly být oblečení do masek broučků, protože samy se měly zapojit do účinkování.



Já jsem si vyhrála s maskou, většina holčiček měla křídla a sukýnky jako víly, bála jsem se, jestli to Aničce nebude líto, ale nebylo a den ve školce se jí moc líbil. Další den ve školce zase odpočívala, a paní učitelka ji dovolila sedět s ní u stolu a prohlížet si knížku, byla jsem ráda, že pro ní našly alternativu.

Pátek byl ale jiný, prý se do ničeho nezapojila, dokonce na vycházce utíkala do silnice. Bylo jasné, že od Aničky je to truc, na chování na ulici - silnici je Anička vycvičená jako pejsek, nedovolila by si to, takže bylo zřejmě, že je to z její strany protest, ale proč? O víkendu bylo vše dobré a Anička vyprávěla o školce hezky a se mnou na procházce nebyl žádný problém. Moc se těšila na pondělí a svou kamarádku.

I další týden školky jsme zahájily s nadšením

S nadšením jsme zahájily další týden ve školce, při vyzvedávání se nic zvláštního nedělo, paní učitelka mi ani neříkala nic, co by mne mělo znepokojit. Naopak jsme si ještě potvrdily, že se uvidíme odpoledne na schůzkách.

Blíží se schůzka s rodiči

Pár dnů před schůzkou jsem mluvila se dvěmi maminkami a společně jsme si řekly, že by bylo fajn, sepsat alespoň krátký dopis paní ředitelce a požádat ji o lepší řešení v organizaci ve třídě, kam chodí naše děti. Chtěly jsme nějak podpořit mladší paní učitelku, aby dostala celý úvazek a starší, aby tím pádem měla ve školce "prostor" na děti, jaký by měla mít. Jedna maminka o tom mluvila s tou starší paní učitelkou, ale protože by to bylo tak nějak sepsané na koleni, navrhla jsem, že to tam řekneme, že to bude lepší z očí do očí. Kromě toho jsem měla strach, že papír paní ředitelka jen založí. Zdálo se mi, že rozhovor bude účinnější. Maminky z různých důvodů nemohly dorazit a tak to bylo jen na mě, bohužel ani manžel ten den neměl šanci dorazit včas.

Schůzka byla velmi dramatická

Po obecných informacích a pěkném přednesu paní ze školní jídelny začala paní ředitelka hovořit o tom, jaká je organizace ve školce a jak je to ve třídě Andulky náročné. Děti jsou živé, k dispozici je jen jedna kvalifikovaná učitelka na plný úvazek a druhá, že dochází jen na půl. Zmínila se také o tom, že loni měla nastoupit jedna kvalifikovaná, ale z neznámých důvodů se tak nestalo, další že nesehnala a proto je to nyní tak, jak to je.

V tom okamžiku se mi zdálo vhodné se zeptat, jak se bude situace dále vyvíjet. Řekla jsem, že je to spíše stav dočasný a katastrofální, pokud jedna učitelka je sama na tolik dětí, že výuka tím pádem není tak kvalitní (používala jsem především slova staré učitelky, naprosto jsem jí věřila) a že pokud mi Anička po měsíci řekne pouze jednu básničku a jinak mi tvrdí, že se děti učí být hodné, zdá se mi to málo. Proč se tedy znovu nezaměstná další kvalifikovaná učitelka na plný úvazek, aby se vše zlepšilo? (Především i pro učitelky, které by se mohly věnovat tomu čemu mají a nechodily by domů vyčerpané, tak jak mi říkala ta stará učitelka atd...) Pokud byly na druhou výplatu peníze loni, proč nejsou letos? Paní ředitelka mluvila pěkně, ale asi jako politik, nic jsem se nedozvěděla, pokusila jsem se zeptat znovu.

A pak se stala věc, kterou jsem nečekala – všechno se otočilo proti Aničce!

Ta stará učitelka shodila mě, ale hlavně se to celé otočilo proti Aničce, nevěřila jsem očím ani uším. V podstatě - výuka kvalitně vedená je, na vše je čas a Andulka je problematické dítě (o kousavém chlapečkovi nepadlo ani písmenko), utíká do silnice, vzteká se, nezapojuje se... a pokud tam má takové dítě, tak díky tomu dělat výchovné činnosti nemůže. Jedna maminka ještě řekla, že bych měla svůj dotaz formulovat lépe, další mi zase špitla, že ví, co chci říci, a že to mám říct naplno, ať ta mladá učitelka dostane celý úvazek. Načež se ozvala další, která řekla, že ji Anička nezajímá a že chce mluvit o dalších bodech schůzek. Byla jsem tak naštvaná a zklamaná. Počkala jsem si na konec a zašla ještě za ředitelkou, a vyložila jí, o co šlo, ale znovu se vše elegantně otočilo proti Aničce. Doma jsme to probírali až dlouho do noci.

V mém dojmu ze schůzek mě utvrdila i mladá paní učitelka

Druhý den měla Anička podezřelé pupínky na tváři a tak jsme ji nechali doma, ale já do školky zašla a s mladou paní učitelkou se bavila o tom, co se včera na schůzkách dělo. Potvrdila mi můj dojem, že paní ředitelka jakoby nechtěla rozumět tomu, na co jsem se ptala a stejně jako já nepochopila reakci své kolegyně. Prý do toho chtěla vstoupit, ale nakonec to neudělala. Mně je jasné, že se jí nechtělo, protože jí jde o místo. Celý den jsem myslela na to, proč se to tak otočilo a dobrý úmysl skončil zle.

Pozvání „na kobereček“ k ředitelce

Další den Anička ve školce odpočívala a při vyzvedávání jsem jen od staré učitelky dostala lístek s tím, že máme zavolat ředitelce. Nic o tom, co se dělo na schůzce nebo s Aňou ve školce.

Další den dopoledne šel manžel do ředitelny a tam se dozvěděl, že Anička udělala hroznou scénu u spaní, že budí ostatní děti a že je to moje chyba, protože jsem Aničku dala hned od začátku na celé dny (což není pravda) a tím pádem se nezadaptovala. Dále že se nezapojuje do her, což sama viděla při inspekci a že si oblíbila jednu holčičku, ale ta je chudák, protože ji nechce Anička nikomu jinému "půjčovat" a sdělila mu, že Andulku na měsíc vylučuje ze školky. Prý si doma odpočine, vyspěje a pak to zkusíme znovu.

Jsem ráda, že tam manžel šel, protože jasně řekl NE, podle něj by to snad bylo ještě horší, pokud bychom ji vytrhli z kolektivu, který je navíc rok spolu sžitý a tento rok jsou ve třídě pouze 4 nové děti a proto ji bude zřejmě trvat nějakou dobu než se skamarádí atd..

Dohadovali se o všem a já budu vždycky zaujatá, víme že problém je v odpočinku, ale proč nutit dítě, které od roku a půl nespí, aby najednou začalo? Protože to dělají všichni? Ano věděla jsem, že to zřejmě po Aničce budou chtít, ale také jsem doufala, že se s nimi domluvím. Navíc mladá paní učitelka ji jednou dovolila místo ležení sedět s ní u stolu a tak to chtěla příště znovu, ale to už tam byla učitelka jiná, tak čí je to chyba? Naštvalo mě to.

Jedno nedorozumění za druhým

Ten den jsem si Aňu pochopitelně vyzvedla po obědě. Plakala a byla fakt nešťastná a když mě viděla, tak se jí šíleně ulevilo. Už jsem se neudržela a promluvila se starší učitelkou o schůzkách, že jsem nepochopila její jednání, a že jsem ztratila důvěru, a že nechápu, proč mi tedy všechny ty stesky říká. Prý se jen bránila proti tomu, že jsem ji napadla. Takže tady je ten omyl, ona to nebrala jako pomoc, ale osobní útok!! Neskutečné!

V šatně jsem pak ještě odchytila paní ředitelku a mluvila se mnou o tom stejném jako s manželem. I já jsem jí řekla, že s vyloučením nesouhlasím a s adaptačním programem taky ne, že jde jen o spaní, pokud by Aničce nabídli jiný program, tak to tam zvládne až do odpoledne. Ložnici mají navíc oddělenou jako vedlejší místnost, ale to je zbytečná argumentace. Navrhla jsem, že pokud bude problém i na procházkách, tak potom ji budu brát domů v deset a bude se adaptovat.

Další den v pátek Aničku odvedl manžel, já jsem se byla v 11 hodin se Štěpánkem projít a potkali jsme starší učitelku a ona se mě rozčileně ptala, zda jdu pro Aničku. Nechápavě jsem zakroutila hlavou, že ne a proč bych měla a navíc mi nikdo nevolal. Prý mě už hodinu shání ředitelka, že jsme si ji měli dle adaptačního programu vyzvednou v deset hodin a že si děláme, co chceme. Ať jsem řekla cokoli, nevěřila mi ani slovo a společně i se Štěpánkem jsme šli do ředitelny, kde mi ředitelka sdělila, že to asi nepochopila (???), ale že už to tak necháme, že se na Aničku dnes ptala a že je dobrá.

Lži a výmysly? Se starou paní učitelkou jsme se nepohodly.

Tak jsem zase šla pryč, kousek cesty se mnou šla stará paní učitelka a dozvěděla jsem se, že paní ředitelka je velice slušná a jen proto mi neřekla, že jsem si to vymyslela, že jsme určitě byly domluvené na tom vyzvedávání v deset hodin a já že dělám jen problémy, že si na mě stěžují ostatní rodiče, že je obtěžuji na pískovišti a v šatně (na pískovišti jsem nemluvila zatím s nikým a v šatně to mohlo být snad jen, jak jsem se ze začátku ptala, jak jsou děti ve školce spokojené a co říkají na učitelky). Zakázala mi se s nimi bavit, a dále, že se velice nasmály v ředitelně, když jim mladá učitelka říkala, že si najmu staršího pedagoga, který bude z Aničky tahat rozumy (to jsem nechápala vůbec, to je výmysl a navíc k čemu?), pak taky že se už se nemám bavit s její kolegyní, že si zase stěžovali rodiče, že se bavila se mnou a nevěnovala se dětem. Na tom mě zaráží jedno, ostatní si, jak vidno, stěžují na mě, ale na nekvalitu školky ne?! Tak nevím, nakolik už tomu mám věřit. Vznesla jsem jediné, že nechápu proč se tak chová, že mi skoro pláče na rameni, jak je tou situací ve třídě zničená a pak říká něco jiného a zda si mám brát k rozhovorům diktafon?

A bylo to. Řekla, že už se se mnou bavit nebude, že všechno bude řešit přes ředitelku a že za celou praxi nepotkala člověka jako já, a že já ji neublížím, že se mi to nepodaří. Že jsme si prostě nesedly. Nějaké námitky, že šlo o něco jiného a že nevím, proč z toho dělá osobní útok, neslyšela. Snažila jsem se alespoň mluvit o tom dopise pro ředitelku, o kterém věděla a mluvil s ní o tom někdo jiný než já. Tomu se vysmála, o ničem prý neví. Bylo toho víc, a nemá cenu se rozepisovat.

Od této chvíle chceme všechna vyjádření školky písemně!

Manželovi jsem pochopitelně volala, stejně jako já byl znechucený a zavolal ředitelce, že od této chvíle budou veškerá rozhodnutí na papíře s podpisy. První lejstro je o tom, že Aničku vyzvedneme po obědě a že nám učitelka vždy sdělí informace o dni.

O víkendu jsem se pěkně nepohodla s manželem, štvalo mě, že někdo lže a prochází mu to, ale musela jsem jeho názor uznat, oni to nikdy nepřiznají a ten boj je k ničemu a akorát ublíží Aničce. Přes to jsem napsala učitelce dopis, ale mám ho pořád doma.

Krátká nemoc a změna v chování paní učitelky

Ze začátku týdne byla Anička doma, protože jsme byli všichni nemocní. Doma jsme tvořili z vizovického těsta a oba to moc bavilo a Anička pak pro paní učitelky vzala výrobky jako dárek, dělala to celé sama.



S Aničkou také často doma děláme různá grafomotorická cvičení.



Ráno ji vodí manžel a odpoledne ji vyzvedávám já nebo děda, nebo kamarádka (to hlavně kvůli nemocnému Štěpánkovi). Když jsem si ji vyzvedávala já ve středu, mluvila se mnou starší učitelka a Andulku chválila, kdybych nezažila ty věci před týdnem, nevěřila bych, že jde o toho stejného člověka. Buď s ní promluvila ředitelka, nebo si uvědomila, že to přepískla.

Situace ve školce ale není ideální

Každopádně, k Andulce má paní učitelka odstup, děti Andulce říkají, že je hloupá a já nevím proč. A taky nevím, koho se na to zeptat. Naštěstí s tou jednou holčičkou hodně kamarádí a díky ní tu školku snad vydrží. Měla jsem plány na změnu školky, ale bohužel se to nepodařilo. Do konce týdne to bylo ok, Anička si nosila domů pochvaly, vyzvedávání po o zůstává do neurčita.

I další týden je scénář stejný

Manžel Aničku odvede ráno a já ji po o vyzvednu. Aňa už mi ukazuje na nástěnce svoje výkresy a těší se na kamarádku, vždy se několikrát ujistí, že nebude muset zítra ve školce ležet, že ji zase vyzvedneme po o.

Celá ta situace na Aničku ale dopad má

Začala znovu dělat scénky kvůli maličkostem, je taková ustrašená. Začala jsem si ji brát na noc k sobě a uvidíme. Ke Štěpánkovi víc přilnula a hodně se teď tulí a pusinkují.

Přes prázdniny byla Andulka u dědy

V úterý měli ve školce pohádku, její kamarádka neměla sukýnku a Anička ji nabízela svou i za cenu, že sama bude v tepláčcích, jak to dopadlo nevíme, manžel musel do práce a po obědě si ji vyzvedl děda a do čtvrtka si ji nechal u sebe. Prý byla smutná, že budou prázdniny a kamarádky do školky nejdou a že by byly sloučení s jinou třídou. Děda jí řekl, že si ji nechá, což je fajn. Jenže já už jsem v pondělí podepsala papíry, že chodit bude. Ale protože "nálepku" už mám, tak je jedno, že jsem v tom nevinně, bude to jen další mínus, ach jo.

Na otázku zda nám ta školka víc dává nebo bere, bych asi odpověděla, že bere. Proč ji nevezmu ze školky pryč? Protože do jiné ji teď umístit nedokážu a vytrhnout ji od jediné kamarádky co má, by bylo kruté.

Na základě vyprávění Veru-beru připravila Naďa Barochová.

Vyjádření psycholožky Mgr. Lucie Šešulkové na Andulčinu situaci si můžete přečíst na: https://www.babyonline.cz/akcni-svet-deti/vzdelani/adaptace-ditete-na-ms/kdyz-dite-nechce-ve-skolce-spinkat-navrh-vylouceni-ditete-ze-skolky

Diskuze ke článku Říjen: návrh na vyloučení Aničky ze školky

Ahojky, studuji učitelství pro MŠ a to, co tady popisuješ, je jako z jiné doby před revolucí. Doporučuji ti najít si na internetu rámcový vzdělávací program. Je tam oddíl pro MŠ. Vše, co je tam psané, je pro MŠ závazné a nutné ke zdravému vývoji dětí. Je to neoblíbený dokument pro učitelky a ředitelky v praxi, právě proto, že na ně klade takové nároky. Dále ti doporučuji přečíst si úmluvu o právech dítěte - vypiš si v bodech, s čím si myslíš, že se jednání k tvé dceři s touto úmluvou rozporuje a takto vybavená ve škole zabojujte. Děti se do spánku nutit nemají. Nabídnout ano, ale nenutit. Učitelka má dítěti nabídnout tiché činnosti - hry, kreslení, cvičení... Chápu, že ta starší učitelka chce mít klid, ale není to v zájmu dítěte. Dále je povinnstí MŠ zakládat tzv portfólio studenta - různé výrobky, výkresy, cvičení a uchovávat jej k náhlednutí rodičům, inspekci. Individuální přístup je již v mateřinkách zcela běžným jevem, ovšem dle tvého popisu učitelka vyučuje pouze skupinově, což zase vězí v minulé době a její neadaptibilnosti na nové požadavky jak ve vyučování, tak v přístupu k dětem i rodičům. MŠ má tvořit partnerský a otevřený vztah v součinnosti s rodiči. Držím pěsti, ať je líp. Za svou Aničku bojuj jako lvice. Jde se toho domoci i jinak. Například je nechat prošetřit inspekcí. Asi bych nad tím přemýšlela. Pokud totiž jednou dítě dostane nálepku problémové, jen tak se jí nezbaví, také na ní budou dávat písemné hodnocení do ZŠ a já moc nevěřím, že to bude nezaujaté.

diktafon

používat diktafon je rozumné, já jsem si pořídila kdysi k tomu, abych si taky nahrála co mi někdo skutečně říká, protože tomu lidi nevěřili.
Veru, ani nevíš jak mě to štve. To je hrozné jednání ze strany školky. Á co že nespí, tak udělaj výjimku a dítě bude jen odpočívat a nebo si kreslit. Tady jde jen o domluvu. A je vidět že oni se domlouvat nechtějí. Hlavně aby se to s Aničkou netáhlo až do školy. Drž se!!!
kostým se vám holky povedl, Anička byla moc hezký brouček!
se situací ve školce bych se nesmířila, minimálně bych řešila náladu Aničky, když jde ze školky, zeptat se, co se jí líbilo a nenechat jen tak např. poznámky dětí, že je hloupá.. zeptala bych se učitelky, jak taková situace vznikla..
možná radím špatně, ale když se vžiju do tvé situace, řešila bych to v naší školce hlavně důsledně a je fajn, že máte všechno písemně nejdůležitější je, aby se Andulka cítila ve školce dobře a to by s paní učitelkou měl být váš společný zájem..
držím palce, ať se situace zlepší, nebo ať tam ty papriky vystřídají mladé vyrovnané učitelky, kterým jde hlavně o děti, ne o svoje pohodlíčko

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč