banner

Prvňáčci se učí plavat prsa, trénují prsové ruce a nohy. Další lekce budou zkoušet oboje zesynchronizovat. Na konci lekce jezdí děti za odměnu na tobogánu. To si Danielka hrozně chválí. Myslím, že není sama. Ve škole pak mají děti jen 1 hodinu matematiky.

V úterý si Danielka nesla do družiny Filly koníčky. S kamarádkami si s koníčky hrají. Celá spokojená hlásila, jaké mají kamarádky koníky a jaké by chtěla. To ještě netušila, co bude následovat. :-(

Domácí úkoly Danielku moc nebaví

V českém jazyce se děti začaly učit písmenko A. Do písanky ho psaly tiskace.

Přesně tak, jak jsem četla na Bolu v příspěvku od Nadine. V psaní Danielka psala čárky, smyčky a klubíčka. Záleží i na sklonu písma. Bez mučení přiznávám, že to není žádná velká sláva a chce to pořádnou, ale fakt pořádnou dávku trpělivosti. Danielka domácí úkoly vždy "okoření" řečmi typu, jak moc jí to nebaví, jaká je to otrava a jak to chce mít už hotový.

V matematice se děti učily číslovku 1, 2 a 3. Píšou pouze 1. A jedničky nám celkem jdou.

Další dovedností, kterou si Dáda musela osvojit, je znaménko menší, větší a rovná se.

Byla jsem velmi překvapená, jak rychle toto pochopila a začala i správně znaménka používat. Jejich znalosti si paní učitelka ověřila první samostatnou prací, ze které dostala Dáda 1. Její radost byla ohromná. Známku si děti napsaly i do deníčku. To je jako žákovská knížka.



Jen mě celkem překvapilo, že děti si samy známku do deníčku samy napíší a paní učitelka jí jen podepíše. Celkem Dáda v tomto týdnu dostala 7 jedniček. Ale paní učitelka rozdávala i dvojky.

Ve středu byl černý den a domů šla Danielka s pláčem

Do družiny si opět nesla 2 Filly koníčky. Tušíte správně, domů přinesla pouze jednoho koníčka. Okamžitě padl zákaz jakýchkoliv hraček do školy. Sama Dáda uznala, že zákaz padl naprosto oprávněně. Další problém byla špatná nálada paní učitelky, která jí vydržela až do pátku. Myslím, že učitelka, která učí více než 20 let, by neměla používat slovní obraty jako "nesnesitelní haranti" a podobné výrazy. Danielku toto dost zasáhlo. Snažila jsem se jí vysvětlit, že paní učitelka měla možná jen špatnou náladu a zase bude v pohodě. Když jsem se ptala maminek, které paní učitelku znají delší dobu, bylo mi řečeno, že jí občas podobné výrazy "ujedou".

Pohybová výchova

Ve středu byla Danielka také poprvé odpoledne na pohybové výchově. Děti jsou rozdělené do 4. družstev po 5 dětech. Každé dítě v družstvu má svoji přezdívku. Kočička, pejsek, opice, ovečka a poslední je slon. Danielka je ovečka. Děti hrály na rybičky a rybáře.

Sbíráme kaštany a žaludy

Dalším Danielčiným úkolem v tomto, i dalších týdnech, je sběr kaštanů a žaludů pro zvířátka na zimu. Dáda se těší, jak si penízky od myslivců uklidí do peněženky. Máme nasbíráno cca 20 kg kaštanů, já jako bonus klíště. :-)

Celkově se Daniele ve škole i přes drobné problémy líbí a chodí tam moc ráda. Večer chodí sama dobrovolně do postele v 19.30 a ráno jí budím v 6.30.

Na základě vyprávění Tygřímámy připravila Naďa Barochová.

Sdílejte stránku

3. týden ve škole a povinností přibývá - diskuze

Dáda to zvládá perfektně a i když to vždy není růžové, je super, že jí vše vysvětlíš a ona se z toho poučí. Držím palce
je šikovná, já už vidím aničku jak bude brečet (ona je pěkná cíťa), když se jí nebude chtít dělat úkol. A jedničky má krásný jen tak dál.

JA verim, ze brble

Tak tusim, ze bezne BOLacke mlade nastupuje do prvni tridy a umi pocitat dal nez do 3, pozna A, a zna vetsi a mensi. Tak se proste prudi. A navic si myslim, ze je pro ni pisani tezsi, kdyz je levak.

Co se stalo presne s konikem? Jeden se rozbil? Nebo ji ho nekdo vzal? Nebo pani druzinarka? A proc jim nadavala?
to je šikulka

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky