Inzerce
Inzerce
Inzerce

Práce s růstovými (percentilovými) grafy.

  1. K čemu grafy slouží?
  2. Jak s nimi pracovat?
  3. Kde růstové grafy najdete?
  4. Hmotnostně-výškový poměr
  5. Výpočet BMI
  6. Obvod hlavy
  7. Jaký význam má měření?
  8. Jaké faktory mohou ovlivnit růst a vývoj dítěte?
  9. Závěrem

 

1. K čemu grafy slouží?

Aby se mohlo objektivně posoudit, zda růst dítěte je přiměřený, musí se jeho naměřené hodnoty výšky a váhy i dalších znaků porovnávat s hodnotami běžnými v celé naší dětské populaci. K tomu slouží tzv. referenční údaje, resp. růstové standardy, které jsou k dispozici ve formě růstových (percentilových grafů). Ty jsou součástí Zdravotního a očkovacího průkazu.

2. Jak s nimi pracovat?

Na vodorovné ose vyhledáte věk dítěte, na svislé ose jeho výšku resp. délku a v místě, kde se protnou kolmé čáry vycházející z bodů zjištěných na osách, zaznamenáte v grafu bod. Při opakovaných měřeních body spojíte a dostanete růstovou křivku dítěte.

V grafech jsou vyznačeny hodnoty hlavních tzv. percentilů (nejčastěji 3., 10., 25., 50., 75., 90., a 97.) referenčních údajů. Padesátý percentil - tj. prostřední silná čára ve všech růstových grafech většinou vystihuje nejčastější hodnotu v české populaci. Hodnoty směrem nahoru od střední čáry odpovídají hodnotám vyšším než průměr populace pro daný věk, hodnoty směrem dolů odpovídají hodnotám nižším než průměr.

Pokud dítě žije v optimálních podmínkách a v psychické pohodě, pak jeho tělesný růst probíhá v souladu s doporučenými referenčními údaji - nejlépe ve středním pásmu, což je mezi 25. a 75. percentilem. Probíhá-li růstová křivka mimo střední pásmo, ale souběžně s percentilovými křivkami, je nutno při hodnocení vzít také v úvahu tělesnou konstituci obou rodičů.

Inzerce

Hodnoty pohybující se pod 25. percentikem jsou nízké, pod 10. percentilem jsou velmi nízké a zasluhují zvýšenou pozornost. Hodnoty nad 75. percentilem jsou vysoké a nad 90. percentilem velmi vysoké. Z toho vyplývá, že dítě s hodnotou pod 3. a nad 90. percentilem má být vyšetřeno lékařem, protože se může jednat o závažnější zdravotní poruchu.

Inzerce

Růstové grafy jsou jiné pro kojence a batolata, jiné pro starší děti, odlišné jsou pro chlapce a dívky a stejně tak pro dospělé. Nikdy proto neposuzujte naměřené hodnoty svého dítěte podle norem pro dospělé!

3. Kde růstové grafy najdete?

Jak již bylo zmíněno, růstové grafy jsou součástí Zdravotního a očkovacího průkazu dítěte a mladistvého a slouží k zaznamenávání hodnot rodiči.

4. Hmotnostně-výškový poměr

Tělesná výška a váha jsou údaje, které umožní jednoduchým způsobem sledovat, zda vaše dítě roste přiměřeně svému věku, takže porovnáním těchto dvou rozměrů lze posoudit tzv. hmotnostně-výškový poměr, to znamená, že zjistíte, zda hmotnost dítěte odpovídá jeho tělesné výšce.

5. Výpočet BMI

Další metodou pro hodnocení tělesných proporcí je hodnocení pomocí indexu tělesné hmotnosti, tzv. BMI (Body Mass Index). Vypočítáte jej tak, že hmotnost dítěte v kilogramech vydělíte druhou mocninou jeho výšky v metrech. Například: 5ti letý chlapec váží 19 kg a měří 110 cm - výpočet bude následující:

19 (kg) : 1,21 (1,1 m x 1,1 m = 1,21 m2) = 15,7

Inzerce

Z percentilového grafu pro děti vyplývá, že tento konkrétní chlapec se svým BMI rovným 15,7 se pohybuje na úrovni zhruba 50 percentilu, takže jeho hmotnost vztažená k výšce je odpovídající.

6. Obvod hlavy

Kromě váhy a výšky se u dětí již od narození měří obvod hlavy, což umožňuje sledovat růst mozkové části hlavy. Dojde-li k poškození mozku, obvod hlavy zůstává buď stejný nebo se naopak nadměrně zvětšuje (např. při hromadění mozkomíšního moku). Jindy může dojít k předčasnému uzávěru lebečních švů. V těchto případech lze včas léčebně zasáhnout, pokud pravidelně absolvujete preventivní prohlídky v poradně.

Velikost obvodu hlavy je nutné posuzovat ve vztahu k výšce a váze dítěte a také v souvislosti s obvodem hlavy rodičů (dědičnost).

Inzerce

Obvod hlavy je třeba měřit pásovou mírou těsně nad obočím přes největší vyklenutí v týlu, na obou stranách stejně vysoko a mimo ušní boltce.

7. Jaký význam má měření?

Sledování růstu dítěte je důležité pro odhalení negativně působících faktorů. Čím dříve se to podaří, tím dříve je možno léčebně zasáhnout.

Pro objektivní vyhodnocení prospívání dítěte pomocí růstových grafů je třeba děti měřit a vážit opakovaně v pravidelných intervalech (malé děti během preventivních prohlídek, u starších dětí jsou prohlídky po dvou letech, takže v mezidobí máte možnost využít těchto růstových grafů; děti starší 3 let měřte po půl roce, školní děti aspoň 1x ročně).

Z jednorázového měření nelze vyvodit žádný závěr.

Je třeba zdůraznit, že každé dítě má jiné růstové tempo a jiné váhové přírůstky, takže není na místě děti mezi sebou srovnávat a podléhat panice (např. když sousedovic stejně starý Petřík je o hlavu větší než váš Vašek a váží o 2 kila víc).

8. Jaké faktory mohou ovlivnit růst a vývoj dítěte?

  • strava - negativně působí nedostatečná strava (nedostatečný příjem energie a bílkovin, vitaminů)
  • nemocnost - dlouhodobé onemocnění způsobí výrazné zpomalení či úplné zastavení růstu, stejně tak častá nemocnost, zejména ale chronické onemocnění (zažívacího traktu, srdce, ledvin)
  • porucha vstřebávání některých živin
  • snížená funkce štítné žlázy a nedostatek růstového hormonu - následkem je zpomalení nebo úplné zastavení růstu
  • roční období - na jaře a v létě bývá růstové tempo rychlejší, na podzim a v zimě se snižuje
  • pohybové aktivity - přiměřená aktivita podporuje růst dítěte, nadměrná fyzická zátěž je příčinou zpomalení či úplného zastavení růstu. Jde především o nadměrnou zátěž související s vrcholovým sportem, i když také záleží na specializaci (vysloveně negativní vliv má sportovní gymnastika, zatímco u plavání to jednoznačně prokázáno nebylo).

9. Závěrem

Jak vidíte, s růstovými grafy můžete velmi snadno pracovat a sledovat tak růstový vývoj svého dítěte. Znovu připomínám, nepodléhejte panice, jestliže vaše dítě vyrostlo v posledním roce jen o dva centimetry. Pokud se projevuje jako zdravé dítě, má přiměřenou chuť k jídlu, je veselé, nemá problémy ve škole, nebývá nemocné, tak vyčkejte. Jestliže vás však pochybnosti neopouští, konzultujte svého dětského lékaře.

Jednotlivá měření růstu vašeho dítěte si můžete zaznamenat do růstového grafu pomocí http://www.szu.cz/publikace/data/program-rustove-grafy-ke-stazeni

garant: prof. MUDr. Hana Hrstková, CSc.

Autor: MUDr. Květoslava Ludvíkovská
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Květoslava Ludvíkovská
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Práce s růstovými (percentilovými) grafy - diskuze

  • Mikrocefalie u 13 měsíční dcery
    Dobrý den,

    dceři je 13 měsíců, p.neuroložka nás poslala na magnetickou rezonanci mozku.
    Dcera měla při narození obvod hlavy 33 cm, teď má 43 cm, hlava od 8. měsíce vyrostla jen o 0,5 cm. Doktorka má podezření na mikrocefalii, dále píše v žádance stagnace růstu hlavy, lehce bulbární Symp., drobná orofac. stigmatizace, epikanty,DIF. Dg. VVV zadní jámy?
    Dcera odmítá jakékoliv jídlo už v podstatě od 4. měsíce, je krmena jen z lahve (i příkrmy ji míchám s mlékem a bez problému to vypije), nedá do pusy ani křupku prostě nic. Doktorka si myslela, že má i stagnaci řeči, ale po kontrole se zase rozmluvila a říká opět mama,tata, baba. Dcera má v obličeji epitaf (má to zřejmě po otci, kdyz jsme kouli na fotky z detstvi).
    Prosím, z jakého důvodu si myslí, že má dcera zřejmě vývojovou vadu v mozku? Je magnetická rezonance opravdu nutná? Neplaší paní neuroložka zbytečně? Moc Vám děkuji!
    Do MR je ještě měsíc...Já mám obvod hlavy 53,5 a přítel 54 cm, přítel má výšku 163 cm a váha 50 kg. Dcera jinak po fyzické stránce je opravdu napřed o 2 měsíce, už skoro i sama chodí, tam není žádný problém. Jsme hlídaní u neurologa delší čas. Váhu měla od porodu nadprůměrnou (byla krmena umělém mlékem).
    Moc děkuji za odpověď.
    skarma007   | 23.10.2022 18:08:50
    Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Kroužek pro malé děti

| AjaH | 12.02.2024, 13:43

Dobrý den, prosím mám dotaz. Dnes jsme byli se synem 1,5 roku na druhé hodině cvičení pro děti, kde se spojuje více aktivit od zpívání, přes výtvarku a další. Syn hezky spolupracoval, výtvarka se mu moc nechtěla, to jsem udělala za něj a nechala si ho hrát. Děti měli i pauzu na svačinu a poté paní učitelka dala pokyn k úklidu hraček a přesunutí se do druhé místnosti na zpívánky s hudebními nástroji. Syn nechtěl pustit kočárek, s kterym jej bavilo jezdit přes práh. Když jsem se s ním snažila domluvit, tak odmítl, řekl ne a tak jsem navrhla, že zůstaneme ve staré místnosti, ať si dohraje a poté se přidáme k dětem. Jenže když se zavřely dveře, tak začal brečet a chtěl jezdit přes ten práh. V tu chvíli jsem se jej snažila jen uklidnit, ale nedařilo se. Zkoušela ho nalákat i paní učitelka, ale take nic. Já jsem nechtěla narušovat hodinu jinak spolupracujícím dětem, tak jsem mu nedovolila tam s kočárkem jezdit. Na chvíli se uklidnil a když jsme se přidali ke skupině, opět začal plakat (spíše řvát jako tygr). Šla jsem s ním tedy na chodbu, ať přijde na jiné myšlenky. Tam se uklidnil po chvíli a poté jsme se už přidali ke skupině. Byl pořád trosku mrzutý, ale nakonec byl v pohodě. Paní učitelka říkala, že jsem dobře udělala, že málokterá maminka by takto postupovala, ale v té chvíli jsem si začala sama o sobě říkat, že jsem byla asi zřejmě moc přísná a chtěla toho po něm moc. Cítím se od té doby opravdu špatně, že kladu na syna nároky, které zatím nedokáže splnit tak, že by to pochopil. Říkám si, že můžu být ráda, že ho konečně bavilo na chvíli něco, s čím si hrál sám a já jsem jej odtrhla. Na druhou stranu ale vím, že pro skupinu jsem udělala asi lepší službu, že jim nikdo nenarušoval zpívání. Bylo mi jasné, že pokud tam bude tahat hračky mě dítě, začnou i ostatní. Můžete mi prosím poradit, jestli mám syna raději víc nechat se rozvíjet a nekorigovat jej tak přísně az do řevu? Přece jen to nebyla žádná závažná situace. Nebo si to nemám dávat za zlé? Moc děkuji za radu

Dobrý den,

pokud chcete s takto malým dítětem chodit na nějakou skupinovou aktivitu, tak musíte počítat s tím, že bude potřeba, aby se dítě režimu skupiny přizpůsobovalo. Je však potřeba zvážit, jestli je toho dítě ve věku 1,5 roku schopné. Pro dítě jeho věku je přirozené, že si chce hrát s hračkami podle svého výběru a svým způsobem. Zároveň však je možné začít jej postupně do skupinových aktivit zapojovat, rozvíjet u něj schopnost spolupráce, přizpůsobení a ohleduplnost k ostatním. Třeba jej některá z aktivit předkládaných v kroužku zaujme a rád se zapojí. Vaše reakce byla správná a přirozená, zachovala jste se ohleduplně k ostatním dětem ve skupině, které spolupracovaly. Váš syn měl zase právo projevit svoji nespokojenost, protože se mu líbila jeho hra s kočárkem. Předala jste mu tak poselství, že někdy jsou prostě zájmy skupiny nadřazeny zájmům jednotlivce, vždyť určitým společenským pravidlům se podřizujeme všichni a kdyby tomu tak nebylo, tak by nejen v malé dětské skupince, ale také ve společnosti vznikl chaos. Zároveň jste jej nechala projevit křikem jeho nespokojenost, vzala jste ho uklidnit a v aktivitě jste pokračovali, oba jste tedy tuto situaci zvládli, a to proaktivním a prosociálním způsobem. Pokud však další podobné situace neunesete, pak zvažte, zda v pokračování docházky do kroužku setrvat, nebo zda nějakou obdobnou aktivitu nezkusit, až bude syn starší a lépe jí porozumí. Každé dítě je jiné, vyvíjí se odlišným způsobem, má odlišnou povahu, je jinak společenské, některé je pasivní, jiné zase živé a aktivní apod., a proto některým dětem zapojení do kroužků a aktivit ani v nízkém věku nemusí vadit, jiným dětem zase nemusí vyhovovat. Pozorujte reakce vašeho dítěte, jestli chodí do kroužku s radostí, chce tam být, chce pracovat, dokáže se uklidnit, když jej něco rozhodí. Pokud bude např. plakat jenom když se do kroužku chystáte či blížíte, pak zřejmě ještě není dostatečně zralý. Také dejte na radu paní učitelky, pedagogové, kteří vedou kroužky pro takto maličké děti, jsou většinou zkušení a aktivity jsou těmto malým dětem přizpůsobené. Také vy si můžete užít nějaký čas se synem, kdy se mu aktivně věnujete a něco společně tvoříte a něčím se zabýváte. Přeji hodně úspěchů ať už se rozhodnete v docházce do kroužku pokračovat, nebo ne.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 13.02.2024, 21:23
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×