Inzerce
Inzerce
Inzerce

Učení dle vývoje

Pro děti jsou typická určitá vývojová stádia, kdy jsou schopné se jednotlivým věcem poměrně snadno naučit. Samozřejmě začínáme od jednoduchého a postupujeme ke složitějšímu.

Asi je pro vás pochopitelné, že nebudeme půlroční dítě učit chodit na nočník, když ještě ani neumí sedět. Nebo nebudeme vytrvale s dítětem zkoušet chodit držením za ruce, že bude viset jako netopýr v době, kdy ještě samo nechodí. Nedej Bože před tím, než například začne lézt.

Inzerce

Těžko se budete zlobit na roční dítě, že nemluví ve větách a požadovat to po něm.

Tohle a například i to, že předškolní dítě neučíme násobilku, všichni chápou.

Inzerce

U čeho se všichni podiví, tak je např. vývojově za sebou řazená grafomotorika nebo i pohybovky, tedy hrubá motorika. Ano, tam také neuspějete se cvikem, který bude pro dítě v dané době náročný. Např. u grafomotoriky není vhodné dítěti předložit k vyplnění list se zuby krokodýla na počátku předškolního roku, i když jde školka ten den do ZOO a tematicky by to bylo fajn.

Ani nevíte, kolik jsem viděla nejrůznějších sešitů pro předškoláky, kde se vývoj vůbec nectil. Možná si řeknete: „No, co, tak si tam dítě udělá nějaké čáry podle předlohy, co se může stát?“

Inzerce

Více, co se může stát? Například vám přestane úplně kreslit. Najednou přijde o sebevědomí a motivaci. Sama bych tomu nevěřila, kdyby to nebyl zrovna příklad syna, který úporně odmítal ve školce v předškolním roce kreslit až do začátku prosince.

Najednou visel na nástěnce zážitkový obrázek z krmení ptáčků s jeho jménem. V první chvíli jsem tomu odmítala uvěřit. Dokonce jsem si myslela, že do školky přijali jeho jmenovce.

Inzerce

Ne, byl to jeho obrázek. Rozkreslil se po vývojově sestavené grafomotorice v sešitě Jízda tužkou Předškolákových týdeníčků pro chytré hlavičky. U nás to tedy naštěstí dopadlo dobře. Resp. jsme včas zařadili kvalitní předškolní přípravu.

Ještě že máme Komenského pravidlo, protože toto již razil v 17. století náš Učitel národů, jeden fígl. Ale o tom až někdy příště.

Nechali jste se někdy nalákat levnými pel-mel sešity s názvem předškolák nebo něčím, co neprošlo rukama odborníků? Nebo jste vždy kvalitu poznali tzv. „na první dobrou“?

Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: MUDr. Jana Martincová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Učení dle vývoje - diskuze

Poradna

Zmena škôlky 2krát

| Astra122 | 27.04.2023, 13:33

Dobrý deň, dúfam, že nebude problém so slovenčinou. Idem si po názor a radu lebo už mi asi hlava vybuchne z toľkého rozmýšľania. Ide o zmenu škôlky po druhýkrát a nevieme sa rozhodnúť. Malá nastúpila do štátnej škôlky od januára (je januárová). S prijatím bol problém kvôli veku a voľným miestam, preto nás prijali iba do spádovej škôlky, ktorá mala rôzne recenzie. Skúsili sme im dať šancu, ale narazili sme na vyhorenú pani učiteľku, ktorá na deti kričala, nevhodne sa vyjadrovala, detom sa vyhrážala a bolo tam viac problémov (o všetkom vedenie vedelo, ale nakoľko má rok do dôchodku neriešili to). Naša malá je veľmi citlivá, potrebuje úsmev a milé slovo. Takže sme sa po mesiaci rozhodli pre inú škôlku. Keďže to bolo v strede šk. roka jediná možnosť bola súkromná. Nastúpila hneď, bez nejakej dlhšej pauzy, asi dva dni som bola v škôlke s ňou na pol dňa v rámci adaptácie a na tretí deň tam už ostala sama aj spať. Zvykla si rýchlo, bez plaču, je tam spokojná, pani učiteľky má rada. Škôlka mala iba jednu spojenú triedu, čo bolo super nakoľko pani učiteľky sa môžu naplno venovať malým deťom. Teraz je tam cca 6 malých 3-4 ročných. Lenže sme sa dozvedeli, že od septembra sa rozrastajú a budú mať cca17 malých detí a urobia druhú triedu predškolákov. Tiež sme si všimli viacero vecí, tým že mali skôr staršie deti mali aktivity zamerané na ne a malé deti sa vačšinou iba hrali. Na edukačnú časť majú iba pol hodinu, nakoľko sa zbierajú deti až do 9.00 a nemajú ani žiadne ranné rozcvičky. Málo sa učia pesničky a riekanky, skoro vôbec. Viac sa venujú aktivitám pre staršie deti a mladší sa skôr "vezú". Nemajú žiadne krúžky. Sú ako keby v začiatku a s malými deťmi sa iba začínajú učiť robiť. Keď sme sa u nich boli pozrieť dosť vecí nám bolo inak povedané. A majú aj vlastnú alternatívnu školu, na ktorú nadväzujú a aj v škôlke učia štýlom, aby pripravili deti na ich školu. Teraz máme možnosť dať od septembra malú do štátnej škôlky, kde nám ju prvýkrát nevzali iba kvôli veku. Škôlka je menšia má iba 4 triedy, má krásny dvor, deti si pestujú zeleninku, majú každý mesiac poníky, krúžky, montessori prvky a skvelé recenzie. Počtom detí v triede sú tak isto ako bude v súkromnej. Takže zmeniť škôlku? Myslím, že by v tejto štátnej dostala malá všetko a možno aj viac a za celkom inú sumu. Ale strašne sa bojím toho nového začiatku. Ona sa zvykne dosť fixovat na ľudí, niekedy aj teraz je ráno mrzutejšia keď nie je v triede jej obľúbenejšia pani učiteľka. Tiež sa obávam aby jej budova štátnej škôlky nepripomenula prvú škôlku kde mala veľmi zlé skúsenosti, nakoľko táto aktuálna súkromná škôlka ma modernejšie priestory. Bojím sa nového začiatku v novej budove s novými učiteľkami. Máme dať prednosť citovému pohodliu dieťaťa pred kvalitou škôlky? Ďakujem krásne

Dobrý den, na vaši otázku není úplně jednoduchá odpověď. Bohužel neuvádíte věk vaší dcery, což je v tomto případě informace docela zasadni. Pohoda a spokojenost dítěte v předškolním zařízení je určitě velmi důležitá. Důležitá však je také úroveň výchovně vzdělávací činnosti v MŠ, která pak následně bude dítě připravovat na úspěšné zahájení školní docházky. Jako rodiče nejlépe vaši dceru znáte a víte, jak se na nové prostředí adaptuje. Píšete, že zpočátku mívá obtíže a fixuje se na učitelky, což se v předškolním věku dá považovat za naprosto normální. V úvahu vemte také to, že do případné nové státní školky by dcera nastupovala až po prázdninách, takže pravděpodobně po určité časové prodlevě, kdy by do školky nechodila. Tato skutečnost by vám mohla vytvořit přirozený časový předěl, před nástupem do nové školky. Pro malé dítě je doba prázdnin dlouhá a dá se předpokládat, že na školku lehce pozapomene, což by vám mohlo pomoci ve vaší situaci. Koncem prázdnin můžete dceru začít připravovat na to, že nastoupí do školky nové. Ohledně budovy MŠ bych se tolik neobávala, důležité je, jaká je školka uvnitř a především to, jak se tam k dítěti chovají a zacházejí s ním. Musíte se však rozhodnout jako její zákonní zástupci sami. Mohlo by vám pomoci vzít si k ruce papír a tužku, na jednu stranu papíru si napsat všechna pozitiva změny školky, na druhou stranu zase negativa a pak tyto seznamy porovnat. Přeji vám, ať se dobře rozhodnete a ať je dcerka ve vámi vybrané školce spokojená. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 04.05.2023, 15:46
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Odmítnout Další informace
×