Inzerce
Inzerce
Inzerce

Spotřebitelská práva: Nevyžádané zásilky

Právní úprava zabývající se nevyžádanými zásilkami platí v našem právním řádu již celé desetiletí. Právní vědomí o tomto jednoduchém ustanovení občanského zákoníku by jistě mnohým usnadnilo život. Co se často o nevyžádaném plnění neví, je to, že je nemusíte ani vracet, ani s jeho zasílatelem komunikovat, tím méně mu cokoliv platit.

Mezi nevyžádané zásilky patří typicky odborně se tvářící publikace s přiloženými DVD či spodní nebo ložní prádlo, které přicházejí poštou po objednávce z katalogu zásilkové firmy. Tyto objemnější zásilky můžete jednoduše odmítnout převzít. Častou fintou obchodníků je zaslat zásilku tak malou, že se vám (i s fakturou či upomínkou) pohodlně vejde do schránky. Takto jsou zasílány především holicí strojky a břity či potravinové doplňky. Jde-li o nevyžádanou zásilku, nemusíte se jí dále zabývat.

Od skutečně nevyžádaného plnění je třeba odlišit situaci, kdy zásilce předchází telefonicky uzavřená smlouva prodejce se spotřebitelem. Spotřebitel podlehne vidině zaslání kvalitního, často švýcarského či skandinávského výrobku za cenu poštovného a svěří prodejci svou adresu. V případě, že se jedná o „vyžádané“ plnění (tj. alespoň odsouhlasené), nestačí už zásilku ignorovat. Pokud si objednávku rozmyslíte, je nezbytné od smlouvy odstoupit, a to prokazatelným způsobem, nejlépe doporučeným dopisem. Pouhým nepřevzetím zásilky si můžete jen uškodit.

Inzerce

Po vyzkoušení výrobku většinou spotřebitel usoudí, že o další podobný výrobek již nemá zájem, ale další kroky již neučiní. Zákonného práva odstoupit od smlouvy do 14 dnů však pro další náklady spojené s vracením zboží nevyužije. To, že udělal chybu, mu dojde, až když dorazí další, nyní již nechtěná zásilka. Je namístě zapátrat v paměti a zanalyzovat obsah telefonního hovoru. Jen zřídka se v hovoru zavážete k dalšímu nekonečnému odběru, pokud se tak ale stalo, neváhejte s doporučeně zaslaným odstoupením od smlouvy ohledně dalšího plnění na adresu prodejce.

Záležitost ve většině případů skončí jako „nevyžádaný dárek“, raritou ale bohužel nejsou případy, kdy prodejce „zákazníka“ bombarduje dalšími a dalšími zásilkami a důležitě působícími upomínkami s narůstající dlužnou částkou. Dalším nepříjemným krokem bývá situace, kdy zasílatel veškeré pohledávky postoupí profesionální vymahačské společnosti. Pamatujte na to, že tyto subjekty přes často honosně působící názvy nejsou státními orgány, a tudíž vůči vám nemají víc práv než jakákoli jiná soukromá osoba. Nemusíte je tedy pouštět domů, nemají právo informovat o vaší údajné insolvenci vašeho nadřízeného či vám jinými nežádoucími způsoby zasahovat do života. Ani žaloby zasílatele či nového věřitele se reálně obávat nemusíte. Tyto subjekty totiž profitují především z toho, že určité procento adresátů dříve či později podlehne jejich nátlaku a raději zaplatí.

Inzerce

Pokud se vám uvedené praktiky nelíbí, máte možnost se bránit, a to mj. i podáním podnětu pro porušení zákona o ochraně spotřebitele dozorovému orgánu, kterým je nejčastěji Česká obchodní inspekce (v případě vitamínů a jiných potravinových doplňků pak Státní zemědělská a potravinářská inspekce). Velmi pravděpodobně totiž půjde o klamavou až agresivní obchodní praktiku.

Zdroj: Zpravodaj časopisu dTest www.dtest.cz
 

Inzerce
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Spotřebitelská práva: Nevyžádané zásilky - diskuze

Poradna

Dobrý den,
od ledna 2020 jsem nepřetržitě zaměstnaná u jedné firmy na HPP a od září 2021 jsem na nemocenské z důvodu rizikového těhotenství. Termín porodu mám 22.1.2022. Pokud se nepletu, tak bych měla nastoupit na mateřskou nejpozději ve 34. tt, tedy asi 18.12.2021 (nevím zda se počítá od začátku nebo konce 34. tt,). Vím, že formulář se žádostí o PPM by mi měl vydat gynekolog, ale nikde jsem se už nedočetla kam ho odevzdávají ženy, které přecházejí na mateřskou z nemocenské. Sice jsem stále zaměstnanec, ale nemocenskou mi v tuto chvíli vyplácí OSSZ. Můžete mi, prosím, poradit kdy je pro mě nejzazší termín pro odevzdání formuláře (další poradnu mám až 23.12., tak mám strach, abych něco neprošvihla) a hlavně kam ho odevzdat - zda zaměstnavateli nebo na OSSZ? Případně by mě zajímalo, zda ho stačí zaslat nebo ho musím donést osobně. Předem moc děkuji za odpověď.

Dobrý den,
na mateřskou dovolenou a peněžitou pomoc v mateřství můžete nastoupit v rozmezí od počátku osmého do počátku šestého týdne před termínem porodu, který uvede lékař v žádosti o PPM. Při termínu porodu 22. 1. vychází tedy nástup v rozmezí 27. 11. až 11. 12. Domluvte se s lékařem ještě před plánovanou kontrolou, aby podle zvoleného nástupu na PPM ukončil pracovní neschopnost.
Žádost o PPM předáváte zaměstnavateli, ten ji odešle na OSSZ s přílohou. Pozdější odevzdání žádosti o PPM nevadí, ale nástup na mateřskou dovolenou byste zaměstnavateli měla oznámit předem.

Ing. Lenka Kozlová | Babyonline | 30.11.2021, 15:18
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce
×