Inzerce
Inzerce
Inzerce

Spotřebitelská práva: Nevyžádané zásilky

Právní úprava zabývající se nevyžádanými zásilkami platí v našem právním řádu již celé desetiletí. Právní vědomí o tomto jednoduchém ustanovení občanského zákoníku by jistě mnohým usnadnilo život. Co se často o nevyžádaném plnění neví, je to, že je nemusíte ani vracet, ani s jeho zasílatelem komunikovat, tím méně mu cokoliv platit.

Mezi nevyžádané zásilky patří typicky odborně se tvářící publikace s přiloženými DVD či spodní nebo ložní prádlo, které přicházejí poštou po objednávce z katalogu zásilkové firmy. Tyto objemnější zásilky můžete jednoduše odmítnout převzít. Častou fintou obchodníků je zaslat zásilku tak malou, že se vám (i s fakturou či upomínkou) pohodlně vejde do schránky. Takto jsou zasílány především holicí strojky a břity či potravinové doplňky. Jde-li o nevyžádanou zásilku, nemusíte se jí dále zabývat.

Od skutečně nevyžádaného plnění je třeba odlišit situaci, kdy zásilce předchází telefonicky uzavřená smlouva prodejce se spotřebitelem. Spotřebitel podlehne vidině zaslání kvalitního, často švýcarského či skandinávského výrobku za cenu poštovného a svěří prodejci svou adresu. V případě, že se jedná o „vyžádané“ plnění (tj. alespoň odsouhlasené), nestačí už zásilku ignorovat. Pokud si objednávku rozmyslíte, je nezbytné od smlouvy odstoupit, a to prokazatelným způsobem, nejlépe doporučeným dopisem. Pouhým nepřevzetím zásilky si můžete jen uškodit.

Po vyzkoušení výrobku většinou spotřebitel usoudí, že o další podobný výrobek již nemá zájem, ale další kroky již neučiní. Zákonného práva odstoupit od smlouvy do 14 dnů však pro další náklady spojené s vracením zboží nevyužije. To, že udělal chybu, mu dojde, až když dorazí další, nyní již nechtěná zásilka. Je namístě zapátrat v paměti a zanalyzovat obsah telefonního hovoru. Jen zřídka se v hovoru zavážete k dalšímu nekonečnému odběru, pokud se tak ale stalo, neváhejte s doporučeně zaslaným odstoupením od smlouvy ohledně dalšího plnění na adresu prodejce.

Záležitost ve většině případů skončí jako „nevyžádaný dárek“, raritou ale bohužel nejsou případy, kdy prodejce „zákazníka“ bombarduje dalšími a dalšími zásilkami a důležitě působícími upomínkami s narůstající dlužnou částkou. Dalším nepříjemným krokem bývá situace, kdy zasílatel veškeré pohledávky postoupí profesionální vymahačské společnosti. Pamatujte na to, že tyto subjekty přes často honosně působící názvy nejsou státními orgány, a tudíž vůči vám nemají víc práv než jakákoli jiná soukromá osoba. Nemusíte je tedy pouštět domů, nemají právo informovat o vaší údajné insolvenci vašeho nadřízeného či vám jinými nežádoucími způsoby zasahovat do života. Ani žaloby zasílatele či nového věřitele se reálně obávat nemusíte. Tyto subjekty totiž profitují především z toho, že určité procento adresátů dříve či později podlehne jejich nátlaku a raději zaplatí.

Pokud se vám uvedené praktiky nelíbí, máte možnost se bránit, a to mj. i podáním podnětu pro porušení zákona o ochraně spotřebitele dozorovému orgánu, kterým je nejčastěji Česká obchodní inspekce (v případě vitamínů a jiných potravinových doplňků pak Státní zemědělská a potravinářská inspekce). Velmi pravděpodobně totiž půjde o klamavou až agresivní obchodní praktiku.

Zdroj: Zpravodaj časopisu dTest www.dtest.cz
 

Inzerce
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Spotřebitelská práva: Nevyžádané zásilky - diskuze

Poradna

Zavírání se v pokoji

| Ada1215 | 18.10.2020, 16:29

Dobrý den, dceři je 12 let a v poslední době se neustále zavírá ve svém pokoji, nechce s námi moc komunikovat a dokonce jí i vadí, nechávat otevřené dveře do svého pokoje, i když ví, že tam bez jejího vědomí nebudeme vstupovat. Snažíme se její soukromí respektovat, vždy klepeme na dveře, pokud s ní chceme mluvit. Nevím, jestli je to puberlou nebo proč nám jako rodičům přestala věřit. Podotýkám, že se u nás doma nic nezměnilo, vše funguje jako dřív. Někdy mám pocit, že jí i vadí jen moje přítomnost. Přitom jsou ale dni, kdy se spolu normálně bavíme, dokonce se mi tu a tam s něčím svěří. Ale takových chvil je čím dál méně a bojím se, aby nevymizely úplně. Vím, že má nějaké problémy s kamarádkami, ale o tom vůbec nechce mluvit. Dále mě trápí její vztah s otcem . mým manželem. Ten je na ní poměrně přísný, což vůbec není na škodu, ale mám pocit, jako by se úplně vytratilo jakékoliv prřátelství mezi ní a otcem. Dokonce se i vyjádřila v tom smylsu, že by bylo lepší, kdyby s námi vůbec nebydlel. Všechno je mi to hrozně líto. Poradíte mi, prosím, jak vylepšit komunikaci a vztahy v rodině? Jak docílit toho, aby se situace ještě nezhoršovala? Dcera ví, že ji mám moc ráda a že mlže kdykoliv přijít, pokud ji bude něco trápit. Myslím, že ví, že mi může věřit.
Děkuji za radu.

Dobrý den, u vás doma se jak píšete, nic nezměnilo, ale jak to tak vypadá, tak se změnila vaše holčička. Vaše dcera podle popisovaných projevů evidentně vstoupila do období dospívání a chová se adekvátně svému věku a vývojovému období. Vy jako rodiče respektujte její potřebu většího soukromí a zavřené dveře jejího pokoje. Naopak pokud dcera přijde a bude si s vámí chtít povídat, pak tyto chvilky využijte na maximum a snažte se na ni udělat čas a vyslechnout ji. Příležitost si s ní popovídat, dozvědět se také nějaké informace o ní a o tom co prožívá se nemusí po delší dobu opakovat a to že byste na ni neměli čas může podkopat její důvěru ve vás. Nevyzvídejte nic o vztazích s kamarádkami, nepodsouvejte jí problémy, ale naslouchejte. V případě vyzvídání se dcera ještě více uzavře do sebe a neřekne vám nic. O období dospívání bylo napsáno mnoho literatury, stačí zapátrat na internetu, který se jen hemží radami jak komunikovat s dospívajícími dětmi. Lze také vyhledat některou z poraden pro rodinu a mezilidské vztahy, kde můžete pod vedením odborníka na komunikaci v rodině pracovat. Přesto všechno se připravte na to, že toto období je pro všechny zúčastněné členy náročné, ale také důležité. Vždyť z vaší holčičky se má stát sebevědomá mladá žena. Ohledně vztahu s otcem nejsou popisované projevy také nic neobvyklého, je ale potřeba i ze strany otce zapracovat na zlepšení komunikace  a přiblížení se dceři. Na tomto místě si níže dovolím vložit odkaz na článek, který jsem v létě četla na internetu a kde možná najdete některé odpovědi na vaše dotazy.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 19.10.2020, 10:28
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce