Co mají děti jíst, aby prospívaly?
To nejlepší jídlo pro nejmenší bříška
Dětská jídla, to je celá věda. Alespoň se to tak zdá na první pohled. Jídelníček dětí musí být pestrý, vyvážený a zároveň by neměl obsahovat věci, které organismus zatěžují nebo by mohly vyvolat alergickou reakci.

Každá máma, která má doma malého prcka, ví, kolik energie, času a přemýšlení ji stojí vymyslet jídlo pro dítě. Kdyby jedno, denně alespoň pět! A pak je potřeba to do těch malých pusinek ještě dostat. V ideálním případě bez toho, aby byla špinavá celá podlaha, stěny, strop.
Chudák máma!
Jelikož se umíme vcítit, víme, že toto je přesně ten případ, kdy je dobrá rada nad zlato.
Základní pravidla
Ne náhodou mají být první příkrmy pouze z jedné suroviny (mrkev, brambora, batáty, …) to je ta nejlepší cesta, jak křehký organismus postupně přivyknout i na trávení jiných jídel, než je mateřské mléko, a jak přijít na to, že malému drobečkovi něco nesedí. Po dobrých výsledcích prvních pokusů se dá zelenina postupně kombinovat a pozvolna se může přidávat i bílé maso. Samozřejmě, mluvíme o obědě bez polévky, zbývají nám ještě čtyři další jídla - snídaně, přesnídávka, svačina a večeře.
Přestože jsou dětičky malé, platí u nich to samé, co u velkých - snídaně mají dodat energii a nastartovat den, takže se hodí například kaše nebo jogurt. K dopolední svačince je ideální porce ovoce. Oběd jsme již zmínili. Svačina může být zeleninová, fajn je i lehká polévka a večeře taková, aby zasytila, ale nezatížila trávení. Vyhrává kaše. Solit a jinak dochucovat minimálně, nejlépe vůbec.

Domácí je nejlepší
Ideální je, když je všechno čerstvé a připravené doma, abyste přesně věděli, co v jídle je. A teď dobrá zpráva, abyste celý den nestepovali u sporáku, nespotřebovali moře času, nádobí a energie - každé jídlo se dá připravit v jednom hrnci. Pokud je hrnec správný a umí vařit sám, zatímco vy děláte jiné, užitečnější věci. Třeba se věnujete své ratolesti. Vaření za vás zařídí například MioMat, maminkami nazývaný i hrnečku vař. „MioMat je vše v jednom, nádoba, která sama připraví polévku, kašičku, ovocné pyré. Stačí, aby do něj máma dala potřebné ingredience a stlačila knoflík. MioMat jídlo uvaří i rozmixuje. Bohužel neumí děťátko nakrmit, ale to maminka jistě zvládne, navíc se pak nemusí zdržovat mytím nádobí. MioMat se opláchne vlažnou vodou a hotovo,“ vyjmenovává výhody nedocenitelného pomocníka MioMat-ka Simona, která si bez něj neumí představit život.
Denně v něm vaří pro sebe i pro dítě její kolegyně Zuzana. „Kromě obrovské výhody, jakou je úspora času a energie, na MioMatu oceňuji i to, že jídlo z něj v podstatě není potřeba ničím dochucovat, protože si v sobě zachovává všechny chutě a zároveň živiny. Kdybyste řekněme batáty nejdříve vařily ve vodě a potom rozmixovali, hromada vitamínů skončí ve výlevce. Ale v MioMatu zůstává zachováno úplně všechno.“

Ženy ženám
Tyto zkušené dámy také radí, že když chcete děti naučit jíst zdravě, musíte je k tomu vést opravdu odmalička. „Na co si jednou zvyknou, to pak funguje, ale nedá se couvat v čase. Dodnes lituji, že jsem neznala MioMat v období, kdy jsem synovi začala nabízet rostlinná mléka. Dávala jsem si záležet, abych kupovala co nejkvalitnější, bez konzervantů, sladidel, emulgátorů, umělých přísad. Ale když jsem mu potom jednoho dne nabídla mandlové mléko vyrobené v MioMatu, nechtěl ho, neboť nechutnalo tak, jak byl zvyklý. Ikdyž kupujete to nejlepší, nic nepřekoná stravu, kterou si připravíte doma,“ konstatuje Zuzana.

Tři dobré rady
- Nejlepší jídlo je čerstvé jídlo. Ale pokud uděláte litr polévky a polovina z ní zbyde, nebojte se dát ji do vysterilizované nádobky, dobře zavřít a uložit do mrazáku. Týden, dva vydrží. Pak stačí pozvolna rozmrazit, ohřát a nakrmit.
- Ingredience do dětských jídel vybírejte sezónní a lokální. Tehdy je nejvyšší záruka čerstvosti a kvality.
- Co je dobré pro nejmenší, určitě neuškodí ani zbytku rodiny. Nevařte pro každého zvlášť, minimálně několik dní v týdnu ušetříte hromadu času, energie i peněz, pokud malým i velkým naservírujete tutéž chutnou mňamku.
Recepty od MioMatek pro malé (i velké)
Rýžovo-zeleninová kaše
Potřebujete 2 odměrky ryže natural (příp. bíle rýže), 2 mrkvy, 1 petržel, ? kedlubny, 6 růžiček brokolice (cca 90 g) a pitnou vodu.
Všechny ingredience dejte do MioMatu, stiskněte funkci Mash / Soup a po 25ti minutách máte hotové jídlo pro dítě. Dospělý si ho může ještě dochutit solí a bílým pepřem. Vhodnou přílohou jsou například špaldové placky.

Hráškový krém od Tomiho
Potřebujete 400g hrachu, 2-3 malé brambory, 1 cibuli a pitnou vodu.
Hrášek a nakrájené brambory vložte do nádoby MioMatu, zalijte vodou a stiskněte funkci Mash / Soup. Za 25 minut máte vynikající krémovou polévku hotovou. Je plná chutí a živin pro malé i velké (ti mají dovoleno dochucení solí a pepřem).

https://www.facebook.com/mujmiomatcz/
Inzertní sdělení
Předchozí článek:

Jídelníček pro děti 0-6 let
Následující článek:

Ovocné přesnídávky a jejich kvalita
Co mají děti jíst, aby prospívaly? - diskuze
Tvrdé bobíky
Dobrý den, mám skoro 7 měsíční holčičku, asi týden po narození jsme musely přejít na UM, dáváme Bebu HA1 a vždycky měla malá problém s bolenim bříška. Asi před měsícem a půl jsme začaly se zeleninou, teď dáváme i maso, na snídani jsem zavařila presnídávky a na svačinu dáváme bílý jogurt s čerstvým ovocem. Jenže malá má teď strašně tvrdé bobíky, zkusila jsem jí přidávat do zeleninky extra pan. oliv. olej, aby jí to kakání šlo lip, dáváme každé ráno bio gaiu, občas baby calm, ale stejně to nepomáhá. Myslela jsem, že ji třeba vadí nějaký jídlo, ale ať střídám a vynechávám cokoliv, tak je to pořád stejné, musím jí držet nožky u bříška a malá hrozně moc tlačí... Chtěla bych vás moc poprosit o radu, jak malé pomoct, nebo jestli to samo odezní? Strašně moc děkuji, hezký denPoradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků