Začal Matyáškův 5. týden v logopedické školce
A myslím, že tentokrát můžu napsat, že celý týden proběhl KONEČNĚ V KLIDU. Matyášek sice v pondělí a ve středu ráno trochu zlobil, protože se mu nechtělo vstávat, ale stejně měl smůlu a musel se obléct.
V pondělí jsem ještě ráno mluvila s paní učitelkou a ptala jsem se jí na to stejné co ředitelky. Taktéž mi odpověděla, že se stát mohlo, přece jen to jsou kluci, byť mají nějaké postižení. Takže můj závěr je, že už to řešit nebudeme. V pondělí mi ještě paní ředitelka odpoledne řekla, že od příštího pondělí začne chodit Matyášek do třídy Motýlků. Bude to pro něj lepší, jelikož v této třídě nejsou žádní autisti. Paní ředitelka sama rozhodla, že Matyášek přejde do jiné třídy i proto, že by se ve stávající třídě mohl zbrzdit díky autistům.

Návštěva zubaře
Ve středu nás všechny čekala zubní prohlídka. Matyášek šel do ordinace s tatínkem a zvládnul to na jedničku, je to velký šikula. A všechny zoubky má v naprostém pořádku.
Vánoční focení
Tento den čekalo Matyáška ve školce vánoční focení. Matyášek bude mít krásné vánoční fotky, které určitě někdo dostane pod stromeček. A jsem na něj moc hrdá, protože mi ve školce řekli, že Matyášek je ze třídy nejmladší a nejšikovnější.
Odpoledne mě paní ředitelka potěšila tím, že jim vypadnul jeden chlapeček na logo, kdy tam chodí logoped a udělalo se místo v 10:40, což je pro mě rozhodně přijatelnější čas než 11:20.
Přiznám se, že se nám ještě na těch 11:20 nepodařilo dojít. Jednou nám do toho vlezla nemoc, pak nějaké vyšetření a i déšť, kdy mi volal přímo pan logoped, že si Matyho už vzal na cvičení a že nemusím chodit.
Taky nám paní ředitelka ukázala, kde a do jaké třídy bude Matyášek od příštího pondělí chodit. Musím říct, že je ta třída velmi pěkná. Taky nám paní ředitelka představila paní učitelky. Jednu paní učitelku znám a tak si myslím, že to bude všechno v klidu a že se tam Matymu bude líbit. Hned mu i přidělila značku a bude mít šnečka. Celkově mám dobrý pocit z toho, že začne Matyášek chodit do jiné třídy, kde nebudou žádní autisti a pevně věřím, že se mu v nové třídě bude líbit a bude do školky chodit rád.

V pátek měly děti ve třídě pejska
Jelikož ve třídě proběhla první ukázková hodina canisterapie. A co to canisterapie je? Canisterapii se rozumí léčebný kontakt psa a člověka. Pejsek dokáže vyvolat dobrou náladu tam, kde je jí nedostatek. Má také vliv na psychologickou sociálně-integrační stránku člověka, pejsek se může využít třeba i k rehabilitacím. Bohužel se Matyášek nezúčastnil, protože je nachlazený a kašle. Tak jsem si ho nechala doma. A pokud se to přes víkend nezlepší, tak nás v pondělí bude čekat návštěva paní doktorky.
Matyáškovy pokroky
Neustále nás překvapuje dalšími novými slovíčky jako: olej, kolo-lolo, lano, Dell, ahoj, halo. Začala ho bavit abeceda, kterou jsem si stáhla na mobil. Umí poznat už písmenka: A, E , I, O, U, ale také D, B, H. Ví, který prst je malíček, ukazováček atd...
Zpracovala: Naďa Barochová
Předchozí článek:

Čtvrtý týden: Proč Maty nechce do školky?
Následující článek:

I Matyášek už má za sebou dva měsíce školky
Pátý týden: Maty neplakal a celý týden proběhl v klidu - diskuze
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků