Inzerce
Inzerce
Inzerce

Dětské říkanky: Kniha Říkačky pro chytré hlavičky

Říkačky pro chytré hlavičky

Co jsou Říkačky pro chytré hlavičky a jak vznikly?

Říkačky pro chytré hlavičky jsou první interaktivní knížkou portálu Babyonline, která děti zábavnou formou učí poznávat sebe a svět kolem nás.

Aktivní knížka Říkačky pro chytré hlavičky je inspirována aktivními, zvídavými dětmi. Sama jako dítě jsem měla ráda říkanky a básničky, vyrostla jsem na nich. Stejně jsem chtěla vést své děti. Když dítě projde veršovaným obdobím, pohrává si v dětství s rýmy, je v životě mnohem tvořivější. Sama jsem toho zářným příkladem. U dcery to bylo jednoduché, vystačili jsme s Ladovými říkankami. Syna bohužel nebavily, zřejmě pro něj texty byly mimo čas," objasňuje prvotní nápad jedna z autorek Jana Martincová.

Nesmírně mě to mrzelo, nehodlala jsem se s tím smířit. Pak do děje zasáhla jedna příhoda. Před necelým rokem před vydáním knížky jsme zavítali jako do Národního muzea. Myslela jsem si, jak děti z té sousty zvířat, kamenů a výstav budou nadšené. A víte, co udělalo největší dojem na mého syna? Byla to kostra dítěte s křivicí. Pro mě to byla hozená rukavice, kterou jsem zvedla hned dvakrát. Poprvé k objasnění, proč má ten chlapeček křivou kostru. Od té doby není u syna problém se snědením rybích produktů.
Jeho zájem mě přesvědčil, že děti jsou přirozeně vnímavé ke všemu, co se týká opravdu reálného života, tedy i jejich těla, toho, co mu prospívá. Nápad jsem doplnila o základy bezpečnosti, zvířátka, povolání, jak to chodí ve světě kolem nás apod. Nápad jsem přednesla své kolegyni v projektu Babyonline, mgr. Tautové. A tím jsme společně hozenou rukavici zvedly podruhé. Rozhodly jsme se, nejen pro naše děti, ale i pro ostatní děti přemýšlivých rodičů sepsat pro život užitečné znalosti a dovednosti do podoby říkanek."

Kdo na této publikaci spolupracoval?

Mgr. Tautová doplnila Říkačky o pohybové a malovací říkanky, které zase postrádala pro své děti ona. Jako pedagožka měla k této práci nejlepší předpoklady. Pak jsem si na babyonline všimla 4 říkanek a požádala její autorku Zuzku Krejčířovou, zda by nám je do knížky nevěnovala, dále jsme přizvali naší dvorní fyzioterapeutku pracující s mládeží, p. Bc. Havlíkovou, a 2 říkanky přidala spolupracující grafička. Mnohem důležitější byly korektury, ke kterým kromě dětské lékařky a sestry byla přizvána hudební pedagožka kvůli rytmice veršů.
Obrázky ilustrovala dr. Kubáčková. To byl klíčový moment pro vývoj publikace. Její obrázky přesně vystihovaly myšlenku autorů a to, co by říkanka měla rodičům a dětem říci. Rovněž pro ni nebyl problém zařadit instruktážní obrázky k pohybovým říkankám.

Proč aktivní říkanky pro děti?

Říkačky pro chytré hlavičkyJedná se o aktivní knížku, která děti vpraví do hry, do děje. Dítě se čtení aktivně účastní, ukazuje, doplňuje, cvičí, počítá. Velice rychle si jednoduché texty osloví, takže následně již rodič ani číst nemusí. Naučí je spoustě pro život užitečných znalostí a dovedností.

Říkanky s pohybem, dětské říkanky pro nejmenší

Je rozdělena do několika částí. V první pohybové se naučí pohybovat se a prožívat z pohybu radost, a to již od miminka, pro které jsou určeny první říkačky o jízdě autem, hry s prstíčky, nebo Jedeme na kole. Další malovací část jsme se rozhodli rozšířit o celou přílohu publikace: Kreslení dle předlohy. Procvičí si s ní základy i pokročilejší prvky kreslení - grafomotoriky. Jsou řazeny podle náročnosti a vždy se vztahují k určité říkance. Říkanka je zde uvedena názvem a stranou. Vedle úkolu je bonusová stránka, kdy si obrázek může dítě znovu nakreslit např. za rok, rodič ke všem obrázkům připíše věk dítěte a Kreslení zůstane dítěti na památku přiložené k fotoalbu. Následují Naučné říkanky. Zábavnou formou děti učí základům zdravého životního stylu (proč jíst ovoce, zeleninu, pít vodu, jíst ryby, umývat si ruce), základům bezpečnosti (proč nesahat na sporák, jak přecházet silnici, proč nechodit s cizími lidmi). Autoři nezapomněli ani na naučné říkanky o zvířatech, povoláních, slušném chování a světě kolem nás a zábavné.

Proč má hlavní kniha říkanek kroužkovou vazbu?

Kniha říkanek je určena k praktickému používání – proto kroužková vazba, můžete ji odložit při cvičení na koberec, aniž by se zavřela. Dítě je soustředěno pouze na 1 říkanku. A listy uvnitř jsou poměrně tuhé, tak něco při zacházení dětmi vydrží.

Pexesové karty s abecedou jako příloha knihy Říkačky pro chytré hlavičky

říkanky pro dětiDruhou přílohou knihy jsou pexesové karty, na kterých je obrázkově abeceda. Obsahují 2 obrázkové, jednu písmenkovou a jednu prázdnou sadu. Prázdná slouží k nakreslení si pexesa cca 5letého dítěte. Další si rozstříháme a vytvoříme z nich 3 sady. Dítěti, které již začíná poznávat obrázky, vybereme 5 dvojic, necháme obrázkem nahoru a dítě hledá stejné dvojice. Postupně počet zvětšujeme. Pak stejným způsobem pokračujeme se zakrytým obrázkem. Opět nejdříve začneme s pár dvojicemi, až nakonec hrajeme celé pexeso.

Kdy začít užívat písmenkovou řadu? Na sklonku 3. roku již některé děti vnímají, na co začíná dané slovo. Pak může maminka sestavit 5 dvojic obrázkovopísmenkových, vzít a přečíst dané písmeno a dítě k tomu dohledá obrázek a řekne A jako Auto a dvojici odloží. 4 a půl leté dítě je již schopno najít podle prvního zvýrazněného písmena na obrázku kartičku se stejným počátečním písmenkem. Klasické písmenkovo- obrázkové pexeso zkusíme s dítětem hrát v první třídě.

Jak s Říkačkami pracují v mateřských školách?

Paní učitelka vhodnou motivací s využitím publikace Říkačky pro chytré hlavičky vzbuzuje u dětí zájem o tvořivé činnosti. Vydavatelství zákazníkům, kteří si zakoupili Říkačky, zasílá Kreslení dle předlohy ještě v A4 podobě k vytištění, což je vhodné zvláště pro MŠ.

Jak v MŠ pracují s Říkačkami?

Děti se s velkou aktivitou, soustředěním a pílí pustily do vlastních, kreativních činností.

Jak v MŠ pracují s Říkačkami?

Inzerce

A výsledkem vznikl krásný sněhulák. Všechny děti byly uspokojeny z vlastní práce.

Jak v MŠ pracují s Říkačkami?

Inzerce

Nadšení z publikace aneb jak naše děti s Říkačkami pracují?

Říkačky pro chytré hlavičky jsou u dětí velmi oblíbené. Už i ti nejmenší si je velmi rádi prohlíží.

Říkačky pro chytré hlavičky

Malým i větším dětem se velmi zamlouvají říkačky o pohybu. Menším dětem pomůže "cvičit" maminka, tatínek nebo třeba babička. 

Říkačky pro chytré hlavičky

Větší děti už cviky zvládají krásně samy. 

Říkačky pro chytré hlavičky

Oblíbenou částí je i pexeso. 

Říkačky pro chytré hlavičky

Říkačky pro chytré hlavičky

Děti si mohou vytvořit i své vlastní pexeso díky prázdným kartám, které jsou součástí publikace.

Říkačky pro chytré hlavičky

Říkačky pro chytré hlavičky v televizi

Sama doma

Dobré ráno 3. února 2009

Závěrem bych chtěla poděkovat celému autorskému týmu, týmu korektorů, grafiků i tiskařů a rodičům i dětem popřát hodně zábavy s Říkačkami, a získání mnoha pro život užitečných znalostí.
A právě v tom je publikace unikátní. Zpětně jsem si jako matka uvědomila, jak dlouho trvá to říkankové období, kolikrát pořád dokola jsme četli spoustu veršovánek. A kdyby každá obsahovala minimálně 1, nejlépe více poznatků do praktického života, kolik by se dítě naučilo, aniž by vnímalo jako učení?
Největší odměnou mně bylo, když po letmém pročtení několika říkanek druhý den syn sám jednu z nich odrecitoval. A krásná byla jedna synova reakce u snídaně, kdy jsem mu ke cornflakes s mlékem nachystala ještě vodu se šťávou.
Nejprve se podíval na sklenici, a poté takovým tím spokojeně vítězným pohledem na mě a odrecitoval: Ale sladká limonáda ukazuje zdraví záda,“ uzavírá představení knížky Jana Martincová.

Říkačky pro chytré hlavičky jsou k zakoupení na www.prochytrehlavicky.cz

Inzerce

ŘÍKAČKY PRO CHYTRÉ HLAVIČKY

představení knihy pro děti

Interaktivní set Říkačky pro chytré hlavičky formátu A5 obsahuje 3 části: Hlavní kniha Říkačky – říkanky pro děti (pohybové říkanky, malovací, naučné, o světě kolem nás,..), Kreslení dle předlohy - doplňovačky pro děti, Pexesové karty – 3 sady karet - 12 listů (obrázkové, písmenkové, prázdné pexeso). Říkanky s praktickou kroužkovou vazbou posunou Vaše dítě dále! O zdraví, bezpečnosti a světě kolem nás s cvičením a kreslením.

Ucelená řada vzdělávacích knížek Babyonline pro děti 0-7 let s videi.

Po dětské literatuře jsme se zaměřili na 2 důležitá období v životě ženy: těhotenství – kniha Zdravé těhotenství a po 40 – kniha Žena po 40 – sebevědomá a v kondici.

www.prochytrehlavicky.cz

 

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Říkačky pro chytré hlavičky - diskuze

Poradna

Zavírání se v pokoji

| Ada1215 | 18.10.2020, 16:29

Dobrý den, dceři je 12 let a v poslední době se neustále zavírá ve svém pokoji, nechce s námi moc komunikovat a dokonce jí i vadí, nechávat otevřené dveře do svého pokoje, i když ví, že tam bez jejího vědomí nebudeme vstupovat. Snažíme se její soukromí respektovat, vždy klepeme na dveře, pokud s ní chceme mluvit. Nevím, jestli je to puberlou nebo proč nám jako rodičům přestala věřit. Podotýkám, že se u nás doma nic nezměnilo, vše funguje jako dřív. Někdy mám pocit, že jí i vadí jen moje přítomnost. Přitom jsou ale dni, kdy se spolu normálně bavíme, dokonce se mi tu a tam s něčím svěří. Ale takových chvil je čím dál méně a bojím se, aby nevymizely úplně. Vím, že má nějaké problémy s kamarádkami, ale o tom vůbec nechce mluvit. Dále mě trápí její vztah s otcem . mým manželem. Ten je na ní poměrně přísný, což vůbec není na škodu, ale mám pocit, jako by se úplně vytratilo jakékoliv prřátelství mezi ní a otcem. Dokonce se i vyjádřila v tom smylsu, že by bylo lepší, kdyby s námi vůbec nebydlel. Všechno je mi to hrozně líto. Poradíte mi, prosím, jak vylepšit komunikaci a vztahy v rodině? Jak docílit toho, aby se situace ještě nezhoršovala? Dcera ví, že ji mám moc ráda a že mlže kdykoliv přijít, pokud ji bude něco trápit. Myslím, že ví, že mi může věřit.
Děkuji za radu.

Dobrý den, u vás doma se jak píšete, nic nezměnilo, ale jak to tak vypadá, tak se změnila vaše holčička. Vaše dcera podle popisovaných projevů evidentně vstoupila do období dospívání a chová se adekvátně svému věku a vývojovému období. Vy jako rodiče respektujte její potřebu většího soukromí a zavřené dveře jejího pokoje. Naopak pokud dcera přijde a bude si s vámí chtít povídat, pak tyto chvilky využijte na maximum a snažte se na ni udělat čas a vyslechnout ji. Příležitost si s ní popovídat, dozvědět se také nějaké informace o ní a o tom co prožívá se nemusí po delší dobu opakovat a to že byste na ni neměli čas může podkopat její důvěru ve vás. Nevyzvídejte nic o vztazích s kamarádkami, nepodsouvejte jí problémy, ale naslouchejte. V případě vyzvídání se dcera ještě více uzavře do sebe a neřekne vám nic. O období dospívání bylo napsáno mnoho literatury, stačí zapátrat na internetu, který se jen hemží radami jak komunikovat s dospívajícími dětmi. Lze také vyhledat některou z poraden pro rodinu a mezilidské vztahy, kde můžete pod vedením odborníka na komunikaci v rodině pracovat. Přesto všechno se připravte na to, že toto období je pro všechny zúčastněné členy náročné, ale také důležité. Vždyť z vaší holčičky se má stát sebevědomá mladá žena. Ohledně vztahu s otcem nejsou popisované projevy také nic neobvyklého, je ale potřeba i ze strany otce zapracovat na zlepšení komunikace  a přiblížení se dceři. Na tomto místě si níže dovolím vložit odkaz na článek, který jsem v létě četla na internetu a kde možná najdete některé odpovědi na vaše dotazy.

S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Mgr. Michaela Matoušková | Babyonline | 19.10.2020, 10:28
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce