Listopad utekl jako voda a Danielka se hlásí s dalším deníčkem
Počátkem měsíce přinesla Daniela objednávkový kupon na knížky. Okamžitě se strhla bitva, co objednáme a co ne. Ve finále to byl slušný kompromis – Daniela má atlas těla a maminka pravopis až do 5. třídy. Ceny těchto knížek jsou více než příznivé.
12. listopadu skončil dětem plavecký kurz. Paní plavčice vyzkoušela, co se děti za 10 lekcí naučily a vystavila jim vysvědčení. Mám doma želvičku.
Jak jsem již zmínila v minulých deníčcích, škola se zapojila do sbírání víček od PET lahví a sběru papíru. 12. 11. vypukl den D a my všechny nasbírané poklady vezly do školy. Víček jsme měly jen pár, od babičky. Papíru bylo požehnaně, protože letáků máme ve schránce denně dost.
První třídní schůzka
V tento den byla i první třídní schůzka. Kromě jedné maminky jsme byly úplně všechny. Paní učitelka nás seznámila s nešvary našich dětí, ale nezapomněla je i pochválit. Je to třída velmi energická a to se paní učitelce docela líbí. Poté nám každé řekla něco o našem dítěti. A jaká je Daniela? Snaživá, pečlivá, ale taky energická a divoká. Upřímně řečeno jsem s tím tak nějak i počítala. Vím, že není žádné neviňátko a je dost průbojná.
Danielka má za sebou i první školní trest
O několik dní později to ale s tou průbojností přehnala a o přestávce se zapojila do bitky, kde hlavní zbraní byl pytlík na tělocvik. Se spolužáky se mlátili do hlavy. Paní učitelka nakoukla do třídy a viděla to, co vidět neměla. A padaly tresty. Každý ze zúčastněných musel 10x napsat všechna písmena a slabiky, která už umí. Danielka nad tím strávila 1,5 hodiny. Snad ji to ponaučilo a nebude se to opakovat častěji.
Návštěva muzikálu a Mikulášská
27. 11. byly prvňáčci na muzikálu Sněhurka v píseckém divadle. Byl to pro ně příjemný den bez učení. Dádě se Sněhurka moc líbila a celé odpoledne pak nemluvila o ničem jiném.
V sobotu 1. prosince se prvňáčci zúčastnili Mikulášské od České svazu žen, kde zazpívali několik písniček. Své vystoupení předvedli i předškoláci a děti z vyšších ročníků. Bylo to velmi příjemné odpoledne, které nezkazil ani dost ošklivý čert, který také přišel.
A co všechno už Danielka umí?
Je toho docela dost. Sčítá a odečítá do 7. Jde jí to dobře a dokonce počítá bez pomoci prstíků.
Píše a, e, i, o, u, m, t, p, l, s a samozřejmě všechny slabiky a slova z těchto písmen. Všechna tato písmena taky i čte.
Jako správný mazák čte už i krátké věty. Třeba Pepa pase sele. Nedávno jsem zjistila, že umí víc než si myslím a čte i to, co se ještě neučili. Problém jí dělají jen delší slova. Večer si nosí do postýlky knížku a čte si.
V prosinci nás čeká mnoho předvánočních akcí, tak se máte na co těšit.
Předchozí článek:

Danielka má za sebou dva měsíce školy
Následující článek:

Jak prvňačka Dáda prožila prosinec
Jak se dařilo prvňačce Danielce v listopadu? - diskuze

a co se te pytlikove valky tyka, tak ktere dite se ji jako male neucastnilo.. kdyz nad tim tak premyslim, tak bych radsi prubojnejsi dite nez zakriknute, co se boji k necemu se pridat.. jednou se ji ty prubojne loktiky budou hodit
Ahoj
Moc pěkné čtení,poutavě napsané.I já jsem se od srdce zasmála.Nás plavčo teprve čeká.Platili jste něco a jak tam děti jezdili?My budeme platit autobus.Už u nás vznikla i pěkná historka.Zuzka která je extremě stydlivá říkala-já se těším na plavání jak všem ukážu prsa.Ty,jo zůstala jsem s otevřenou pusou.A ony myslela prsa jako plavecký styl.
Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Obsah článku
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků