banner

Schůzka pro rodiče předškoláků

8. ledna proběhla ve školce schůzka pro rodiče předškoláků, na které jsem zjistila, že v naší malé školičce je 25 předškoláčků (z toho je tuším 8 dětí s odkladem z loňského roku). 

Paní učitelka nás seznámila s tím, co vše by děti měly do nástupu do školy zvládnout a se svým přípravným plánem. S kolegyní ze ZŠ by chtěly připravit odpolední kurzy pro děti i rodiče, ve kterých by se dopilovalo to, co dělá dětem problémy pod dohledem pedagoga. Bohužel je to vázáno na to, zda bude pan ředitel ochotný pustit nějaké finance z rozpočtu školy.

Paní učitelka zpracovala studijní materiály a pracovní listy, které v šatně předškoláků každých 14 dní připevní na nástěnku, pokud o ně máme zájem, máme k dispozici složku se jménem, kterou vložíme do bedýnky, paní učitelka ji naplní a nechá ve skříňce v šatně… tenhle systém se mi moc líbí, nikomu nic nevnucuje, ale je ochotná s čímkoliv pomoct… můžeme si vypracované úkoly i nechat zkontrolovat. Měli jsme opravdu štěstí, že Rostíkova paní učitelka má dvacetiletou praxi jako třídní učitelka v první třídě.

Materiály ze školky

Zápis do školy bude 7. února

Také jsem konečně mohla potěšit Rostíka tím, že už vím, kdy proběhne zápis – 7. 2. DEN D
Hned druhý den byli předškoláci místo procházky na návštěvě základní školy. Prohlídli si školu od šatničky až po jídelnu… plnili úkoly společně s prvňáčky a zřejmě to byla obrovská zábava, protože Rostík o tom mluvil ještě týden.

školkové tvoření

Samozřejmě i v lednu proběhla každoměsíční pohádka, bohužel jsem se dodnes nedozvěděla víc, než že byla zimní SAMOZŘEJMĚ!!! 

školkové tvoření

No a doma stále pokračujeme v přípravě s pomocí Předškoláka a jiných nasbíraných materiálů.

A co jiného VELKÉHO Rostík v lednu prožil??

Byl poprvé venku úplně sám (jinde než na zahradě, nebo pod okny, kam na něj kdykoliv vidím) : Šel vyzvednout návštěvu na nádraží- je to od nás asi 400 metrů, musí 2x přejít silnici, jinak je to celou cestu po chodníku… Přesto, že vím, že je opatrný a ví, jak se chovat na silnici i na nádraží, musím říct, že to bylo opravdu dlouhých 20 minut. Ale po návratu vypadal minimálně o 20 cm vyšší. ;)

A také padlo velké rozhodnutí!! Rostík si po téměř čtyřech letech nechal ostříhat vlásky.

Rostík

A protože se stal zázrak a i na jihu napadl sníh, skoro celý leden chodily děti se školkou bobovat na jediný kopec široko daleko, stavěly sněhuláky, klouzaly se na zahradě. A doma se Rostík s bráchou zdokonaloval v péči o zasněžený dům ;)

Odhazování sněhu
Odhazování sněhu

Zpracovala Naďa Barochová.

Sdílejte stránku

Předchozí článek:

Rosťa - prosinec

Následující článek:

Rosťa - únor

Rosťa - leden - diskuze

Paní učitelka má bezvadný přístup. Prvňáčků bude docela dost,co?
Ať se vám daří
Hezky maluje. A přístup paní učitelky si moc líbí. Snad vám klapne i ta předškolní příprava A vlastně už je po zápise co?
Rostík je šikula! učitě se mu bude ve škole líbit
ten sáňkovací obrázek se mi moc líbí, je jak z nějakého kresleného večerníčku
šikulínek. Už se vám to blíží mílovými kroky Vlásky si nechal ostříhat na vlastní popud?

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky