banner

Červen se u nás náramně vydařil, počasí vhodné pro jednu akci za druhou, i když byl začátek trošku chladnější.

Předškolák Rosťa

Jako všude jsme 1. června oslavili DEN DĚTÍ

Rostík se účastnil prvních rybářských závodů, které pořádali v rámci Dětského dne místní rybáři na rybníku „Kačeňák“. Protože je to hodnej brácha, půjčil jeden prut i Tobískovi a ráno v 6 hodin už byli nastoupeni u rybníka.

Předškolák Rosťa

Děti si mohly nechat jeden kus ušlechtilé ryby…bohužel se Rostíkovi ten den nedařilo, bylo poměrně chladno a kolem rybníka pobíhalo a jásalo příliš mnoho dětí.

Předškolák Rosťa

I ve školce byl měsíc plný akce
Zoo

Předškolák Rosťa

Začalo to dlouho očekávanou návštěvou Zoo v Hodoníně, i když děti jely v bundičkách vybaveny pláštěnkou a gumáčkama, tak si zvířátka užily…největším zážitkem ovšem zůstal chleba se sekanou, co obědvaly na parkovišti u autobusu.

Dětský den s policií

Školku navštívila paní policistka z Břeclavi. Zaparkovala služební vůz na zahradě školky a nechala malé uličníky „řídit“. Ukázala jim, co je náplní její práce, jak se zneškodní záškodník, nasadila pouta a odvážlivci si mohli potěžkat zbraň. Někteří vyzkoušeli, jak těžká je neprůstřelná vesta. A všichni si sejmuli otisky prstů (ta barva prý strašně smrdí :-))
Hned po návštěvě paní policistky šli kluci výjimečně domů už po obědě, protože nás čekal prodloužený víkend na chalupě s přáteli a jejich dětmi.

Expedice Apalucha

Předškolák Rosťa

Vyjeli jsme v sestavě 12 dospělých a 10 dětí, z nichž byl Rostík nejstarší. Čekala nás hromada zábavy, spousta výletů. Rostík překonal sám sebe, a svůj strach z výšek, když statečně absolvoval dvě jízdy na lanovce. Ušli jsme za ty 4 dny neskutečných kilometrů. Snědli tuny špekáčků a vymysleli nejneskutečnější zábavičky.

Předškolák Rosťa

Barevný týden

Následoval ve školce hned po návratu z mini dovolené. Každý den se nesl v duchu jiné barvičky. A ve školce to vypadalo v barevném mraveništi…
Žluté pondělí, oranžové úterý, červená středa, zelený čtvrtek a modrý pátek. Na každý den byla naplánovaná jiná zábava a vždy nějaká soutěž. Opravdu byl v červnu spíš předprázdninový režim, žádné povinnosti jen spousta legrace.

Předškolák Rosťa

Loučení s předškoláky

Předškolák Rosťa

Byl to den plný zkoušek. Všechny úkoly se plnily s aktovkou na zádech - prolézání, běh mezi kužely, chůze po lavičce… předškoláci se strašně snažili a menší děti zastávali funkci báječného obecenstva a fandili, co jim plíce stačily. A Rostíka čekalo za odměnu první „vysvědčení“.

Předškolák Rosťa

Nocování předškoláků

Další dobrodrůžo, v pátek se předškoláci zapomněli vrátit domů… místo toho šli na procházku k rybníku a místnímu JZD. K večeři si opekli buřtíky na zahradě. A šli na skoro noční průzkum do lesa…do pelíšků se dostali až v půl jedenácté.

Předškolák Rosťa

Moje povinnosti

…já měla vlastně jen jednu, poslední schůzku pro rodiče. Tam jsme zjistili, co vše budeme potřebovat a jak si paní třídní učitelka představuje začátek školního roku.

Jak vidíte na nějakou přípravu už jsme se vykvákli. Nějak nebyl čas na zodpovědné věci.
Rostíka čeká ještě červenec ve školce, ale už teď odpočítává dny do začátku školního roku…když ho tak poslouchám, tak o žádné prázdniny moc nestojí…už by chtěl vidět pracovní sešity a učebnice…
Hraní začíná být strašná nuda a už by se něco učil…snad mu to hubeňourovi vydrží ;-)

Předškolák Rosťa

Zpracovala Naďa Barochová.

Sdílejte stránku

Předchozí článek:

Rosťa - květen

Rosťa - červen - diskuze

Ty školkové akce jsou super.Věřím, že se to dětem moc líbilo.
Přeju vám krásné prázdniny a Rostíkovi ať rychle utečou.

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky