banner

Přání k svátku podle jmen od Q po Ř. Přiložte svým blízkým blahopřání k svátku.

Radan 15. 12.

Usmál se malý Radánek:
„Našel jsem další kaštánek,
už je jich pěkná hromádka,
budu z nich dělat zvířátka.“

Radana 15. 12.

Radana, Radanka,
zbožňuje Barbánka.
A co Wynx a Little Ponny?
Ty měla ráda vloni.

Radek 21. 3.

Hrozně baví Radečka
číst si s mámou krtečka.
Krtečka má hrozně rád,
Ráďa ho má všude snad.
Na pyžamku, na kšiltovce,
na botách i na aktovce.
Jednoho má, je to k zlosti
v nadživotní velikosti.

Radim 25. 8.

Ať je horko nebo zima,
neslyšíte od Radima
na počasí stěžovat si,
vždycky řekne, no a? Ať si.
Ať padají trakaře nebo hustě sněží,
na světě je stejně hezky,
na tom nezáleží.

Radka 14. 9.

Roste Radce na zahrádce
místo růže divizna.
Radka je má kamarádka,
co se v kytkách nevyzná.

Radmila 3. 1.

Chytila Radmilka
na louce motýlka
a potom žížalu
co běhá pomalu,
aby jim v koutku zahrady
zpívala písničku od Dády.

Radomír 3. 7.

Povídal mi včera Radek,
že nesnáší nepořádek.
Když se všude hračky válí,
vy byste si děti hrály,
když je všechno na hromadě?
Já mám vždycky po náladě.

Radoslav 6. 5.

Stěžuje si Radeček,
že ho bolí zadeček.
Včera do něj někdo strčil
a on přistál na kostrči.

Radovan 14. 1.

Radovane, Radovánku
nenechávej klíče v zámku.
To se potom Radovane,
nikdo domů nedostane.

Regína 7. 9.

Ptala se mě Regína,
jestli půjdu do kina,
na film, co je letos hitem,
v hlavní roli s Bradem Pittem.

Renáta 13. 10.

Vzala si Renátka
dvě malá zrcátka
a s nimi na stěně
dělala prasátka.

René 28. 11.

Podívej se, jak máš, René,
tady gatě roztržené.
To je díra, milí zlatí,
až mi trenky trčí z gatí.

Richard 3. 4.

Když je Richard, Riška,
potichu jak myška,
je to u něj neobvyklé,
to Rišíno kuje pikle.
Dozvíme se za chviličku,
jakou ztropí lumpárničku.

Robert 29. 4.

Co rád děláš, Robísku?
Každý den jsem na písku.
Zahrabu se do něj celý,
já jsem expert na tunely.
To se jen tak nevidí,
i krtek mi závidí.

Robin 30. 1.

Mého brášku Robíka,
když přepadne hlad.
Tak si sbaští Bobíka,
má ho strašně rád.
Pak si bráška Robík
zpívá: „Mňam, mňam, Bobík.“

Roland 14. 6.

Hej, Rolande, milý Rolku,
povím ti to bez okolků.
Pokaždé mi tím svým jménem,
připomeneš rolku s křenem.

Roman 9. 8.

Vylekala Romana
velikánská johana,
velký pavouk u babičky
s móc dlouhýma nohama.

Romana 18. 11.

Podívej se, Romi,
jak se barví stromy.
Už je konec léta, Romčo
začni nosit teplé pončo.

Rostislav 19. 4.

Tak se pochlub Rostíku,
copak to máš na triku?
Mám tam spoustu zvířátek,
lišku, pejska, medvěda,
tohle to sem nepatří,
to je flíček z oběda.

 


Rostík od Andělka

 

Rudolf 17. 4.

Povídal mi Ruda,
„Tanec, to je nuda.“
„Ty bys radši, Rudo,
chtěl trénovat judo.“

Rút 14. 3.

Přála by si Rút
poznat Hollywood.

Stát se hvězdou světoznámou,
proto Rútka spolu s mámou
zkouší štěstí u konkurzů
do holčičích rolí.
Chtěla by si v Hollywoodu
zahrát aspoň křoví.

Růžena 13. 3.

Včera jsme si s Růženkou
hrály s její panenkou.
Ta panenka všechno umí,
přestože je celá z gumy.
Čůrá, mrká, vážně Růžo,
tvá panenka, to je žůžo.

Řehoř 12. 3.

Viděla jsem Řehoře
jak chtěl chytit úhoře.
Řehoř po něm marně chňapal
jen se přitom celý zmáchal.
Úhoř mrsknul ocasem
a frnknul mu před nosem.

Autor: Andrea Zatloukalová

Sdílejte stránku

Předchozí článek:

N, Ň, O, P

Následující článek:

S, Š, T, Ť

Q, R, Ř - diskuze

Radka

Moje sestra. Básnička sedí:).

Róbert

je můj manžel a tatínek Beátky a Matyáška Jeho svátek slavíme až 7. června, dle slovenského kalendáře

Rostislav

Tak to sedí, větší čunče na světě není

Rudolf

můj děda, který rád tančil. na maturitním plese mi dal parádně zabrat:)), polku doleva a podobné mňamky:)

Poradna

Období vzdoru?
avatar Siry 16. 07. 2025

Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.

Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá,  aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel,  vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky.  Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí,  že školka není pouze hraní si v dětské herně,  ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá,  například zmiňované odvedeni pozornosti.  Velmi pěkně postupujete,  když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte.  Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování,  které by syn dělat měl,  které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví,  jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.  
 

Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám,  že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít. 
 

Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr,  v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte,  pokud tedy projevy nejsou extrémně silné.  Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému,  kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají,  strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie. 
 

V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce,  případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení. 
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

 

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky