Dědičnost a ADHD. Jak se dědí ADHD? Může být způsobeno geneticky?
Dědičnost a ADHD. Jak se dědí ADHD? Může být způsobeno geneticky?
O hyperaktivitě již na portálu Babyonline zaznělo. Dnes se však nechceme věnovat tomu, co to je a jak s takovým člověkem zacházet, jak můžeme jeho poruchu v dětství pozitivně ovlivnit, ale tím, co je její příčinou, jestli může být v rodině dědičná.
Co je ADHD, četnost v populaci
Pro pochopení dalších souvislostí pouze připomeňme, že se jedná o poruchu chování zejména u dětí, která se vyznačuje hyperkinetikou, tedy nadměrnou pohyblivostí, poruchou pozornosti, nesoustředěností, kdy dítě u ničeho dlouho nevydrží, a impulzivitou, což je největším průšvihem pro dítě i jeho okolí. Dítě totiž přemýšlí AŽ POTOM. Až potom, co rychle a neuváženě realizuje některý ze svých nápadů.
ADHD patří k nejčastěji diagnostikovaným poruchám vývoje nervového systému, týkající se celosvětově asi 8-12 % dětí, přitom u 65 % z nich pokračuje nějaká forma příznaků i do dospělosti1,2.
Inzerce
Po kom to to dítě má?
„To má určitě po Tobě!“ hádáme se občas v nadsázce s mužem, po kom je hyperaktivní náš syn. I když manžel se trochu stáhl poté, co jsem několikrát vytahovala jeho zeleně svítící klíč, který po odchodu ponechal v zámku z venkovní strany domu. Tohle je totiž typický příklad zapadající do šablony člověka s ADHD. Dříve mně však manžel oponoval: „To má určitě po Tobě, podívej, jak skáčeš z jedné věci na druhou, děláš jich najednou 5, odbíháš od toho.“ Upřímně, kdyby tohle mělo být příznakem hyperaktivity, tak je hyperaktivní každá matka malých dětí. Ano, určité společné znaky se synem vidím, jako temperament, ten ale máme v rodině všichni :-). Temperament je navíc něco skutečně odlišného od klasické nadměrné pohyblivosti a impulsivity hyperaktivního člověka. Dost často navíc právě hyperkinetika mizí s vývojem dítěte jako první.
Co může být příčinou ADHD dle matky hyperaktivního dítěte?
I když se již stran příznaků začalo mluvit o genetice, velmi často se u poruch chování setkávám v porodnické anamnéze s pojmem „protrahovaný porod, hypoxie dítěte, alterace ozev“, která ukazuje na nedostatek kyslíku v průběhu porodu. Nedostatek kyslíku byl následován snižující se srdeční činností rodícího se dítěte. Pro genetickou zátěž zase svědčí zvyšující se počet ADHD dětí. Říká se sice, že jsou lépe diagnostikované oproti minulosti, ale právě narůstající starší věk tatínků rostoucímu číslu hyperaktivců v populaci nahrává.
Inzerce
Jak vidí dědičnost ADHD embryolog?
Ale pojďme od domněnek k vědě. K zodpovězení otázky níže jsem si přizvala odborníka, který toho ví o lidských pohlavních buňkách nejvíce, embryologa. Pana profesora Pavla Trávníka, jehož jméno nese již několik zajímavých textů na portálu Babyonline.cz. Pan profesor se k možnosti dědičnosti u ADHD vyjadřuje následovně:
Na vzniku ADHD se podílí genetická složka i vlivy prostředí. Pokud jde o příčiny vzniku ADHD, řada prací vycházejících ze studia výskytu ADHD u biologických rodičů a dvojčat, svědčí proto, že dědičná složka představuje asi 60-80% podílu na vzniku poruchy3.
Inzerce
Jde o poruchu, která nemá jednotný původ a vyznačuje se mnohočetnými rizikovými faktory. Příznaky jsou různě vyjádřeny a bývají často spojeny s dalšími neuropsychologickými poruchami. Vývoj onemocnění se u nemocných liší4,5.
Geny, jejichž porucha se může na ADHD podílet
V posledních 30 letech byla identifikována řada genů, které mohou přispívat ke vzniku ADHD v dětství.
Inzerce
Pro opravdové zájemce: Patří k nim například geny pro dopaminový receptor DRD4, DRD5, DRD2, DRD3, dopamin beta hydroxylázu (DBH), dopaminový receptor (DAT, SLC6A3), gen pro noradrenalinový transportér (SLC6A2), geny pro noradrenalinové receptory, ADRA2A, 2C, a 1C, gen pro monoaminoxidázu A (MAO-A), pro katechol-O-methyltransferázu (COMT), serotoninové receptorové a transportérové geny HTR2A, HTR1B, 5-HTT, SLC6A4 a GABA gen GABRB33,6,7,8,9,10, latrofilin 3 gene, gen pro fibroblastový růstový faktor 1, cholinergní receptor, nikotinový receptor alfa 4 a další11,12.
Vlivy prostředí, které k onemocnění mohou přispět
Vlivy prostředí, které mají vliv na vznik ADHD zahrnují nejrůznější rizikové faktory v době těhotenství, dále k němu přispívají porodní komplikace a poranění mozku dítěte, nejčastěji během porodu13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23. Rizikem jsou také konzumace alkoholu a kouření matky v těhotenství24,20,23, stres matky25,17,19, nízká porodní hmotnost a nezralost novorozence26,9.
Byla zvažována i úloha dalších toxických látek v období před a po porodu dítěte, jako je účinek organofosfátů, polychlorovaných bifenylů či sloučenin olova27,21.
Příčinou vzniku ADHD je pravděpodobně současný vliv mutace nebo polymorfizmu některého genu a rizikových faktorů prostředí, což přispívá k různosti intenzity jednotlivých příznaků a průběhu ADHD27. Důsledkem těchto vlivů je porušená funkce nervových buněk v centrálním nervovém systému, především jejich synapsí (spojů).
Poznáte jako embryolog ADHD spermii? Jak taková spermie vznikne?
„ADHD“ spermie vzniká ze zárodečných buněk otce. Mutaci některého z genů, které jsou spojeny se vznikem ADHD, může spermie získat buďto ze zárodečných buněk, které už ji primárně nesou (případ 1 - otec je nositelem mutovaného genu zděděného po některém ze svých rodičů a má tuto mutaci ve všech buňkách) nebo ve kterých mutace vznikla během života otce (případ 2 - mutace „de novo“, zejména u starších mužů, potom je mutace jen v části zárodečných buněk).
Mutaci ve spermii můžeme poznat, ale není nám to nic platné, protože při vyšetření spermii zničíme. V současné době neexistuje genetické vyšetření použitelné pro živou spermii, každý způsob genetického vyšetření vyžaduje rozpuštění vyšetřované buňky a extrakci její DNA.
Pokud nastal případ 1 a muž má mutaci ve všech buňkách, pak víme, že ji má pravděpodobně v polovině spermií, když ji zdědil od jednoho z rodičů, nebo ve všech, když ji zdědil od obou. Když jde o případ 2, mutace je jen v části spermií, ale u živé spermie nepoznáme, jestli mutaci nese nebo ne.
Musím podotknout, že samotná spermie ke vzniku nežádoucího efektu nestačí, musí se setkat s vajíčkem, které také mutaci nese.
Pokud známe u rodičů mutaci, která souvisí se vznikem ADHD, mohli bychom vyšetřit při použití metod asistované reprodukce embrya ještě před jejich přenosem do dělohy pomocí preimplantačního genetického testování a přenést jen ta, která mutaci nenesou, pokud jsou k dispozici.
Vyžaduje to ale velmi podrobné genetické vyšetření před léčbou a výsledek tohoto vyšetření nemusí dát jasnou odpověď.
Kdy se rozhoduje o tom, jaká spermie se do procesu oplození zapojí? Dá se to nějak ovlivnit?
Vajíčko oplodní první dobře pohyblivá spermie, která se k němu dostane z těch několika stovek, které jsou v jeho okolí, rozhoduje čistá náhoda. Která spermie pronikne do vajíčka se nedá ovlivnit při přirozeném oplodnění vůbec, při použití metod asistované reprodukce můžeme vybrat spermii, která má normální tvar a velikost a není mrtvá, ale do její genetické výbavy nevidíme.
Proč je těch hyperaktivních spermií s věkem čím dál více?
Neřekl bych, že jich musí přibývat. S věkem se zvyšuje pravděpodobnost, že dojde k mutaci v zárodečných buňkách, z nichž spermie vznikají. Pokud mutace zároveň zvyšuje životaschopnost zárodečných buněk, pak jich může přibývat, pokud tomu tak není, mohou mutované spermie tvořit jen stálý podíl z celkového počtu, případně může mutovaný kmen buněk i během doby zaniknout. A za nějakou dobu může vzniknout nová mutace nebo nemusí.
Může se stát, že tatínek nebo maminka nejsou přímo hyperaktivní, ale jsou přenašeči? Existuje nějaký příznak u tohoto dospělého, že hrozí riziko ADHD potomka?
Je dokonce pravděpodobné, že tatínek nebo maminka jsou přenašeči a nejsou hyperaktivní. Souvisí to jednak s tím, že je třeba získat mutaci od obou rodičů, jednak s tím, že ADHD vzniká spolupůsobením dědičnosti a vlivu prostředí. Pokud zevní podnět chybí, ADHD se nemusí vyvinout. Příznak přenašečství u nosičů bez ADHD nebyl dosud nalezen, genetické vyšetření kritických genů by mohlo upozornit na riziko, ale záleží ještě na zevních faktorech, zejména v těhotenství. Pokud se jedná o mutaci v zárodečných buňkách, bylo by nutné pro stanovení míry rizika vyšetřit větší množství spermií.
Dá se nějak geneticky ADHD ovlivnit po narození?
Lékařská věda zatím nemá prostředky, jak změnit genetickou výbavu člověka bez obrovského rizika vyvolání závažných poruch mimo cílenou oblast genů. Pokusy o ovlivnění lidských genů pomocí některých metod manipulace s genetickou informací byly srovnávány s výstřelem brokovnicí, kdy zároveň s „opravou“ určitého genu vzniknou mutace v mnoha dalších genech. To by vedlo ke vzniku nádorů a jiných závažných nemocí, proto jsou pokusy o zásahy do lidského genomu považovány za krajně neetické a ve skutečnosti nejsou užitečné. Navíc, struktury mozku se vyvíjejí převážně před narozením a změna genetické informace po narození by nevedla k nápravě.
Má šanci ADHD jedinec mít zdravé, tedy non-ADHD dítě? Jak?
Jak už jsem uvedl, pro genetický přenos ADHD musí být zpravidla mutace u obou rodičů. Pokud bude mít ADHD jedinec partnera, který není nositelem mutace, dítě by mělo být nonADHD, pokud bude partner heterozygot, bude v riziku polovina dětí. Pokud jde o ADHD ženu, měla by se vyhnout riziku oplození spermiemi staršího muže, kdy je riziko mutací de novo v mužských zárodečných buňkách vyšší, prevenci představuje plození v mladém věku. Záleží však ještě na faktorech prostředí, jak bylo uvedeno.
Dá se nějak geneticky nebo chemicky určit, kdy bude u ADHD dítěte tato porucha v dospělosti více utlumena nebo zcela potlačena?
S ADHD jsou spojeny odchylky ve struktuře a funkci mozku, zejména změny ve frontálním laloku mozku, thalamu a striatu29,30,31,32. Předpokládá se, že snižování intenzity příznaků ADHD během vývoje jedince souvisí s dozráváním frontální kůry33,34,35,36,37,38,39.
Bylo zjištěno, že geny podílející se na vzniku ADHD v dětství mají rozdílnou úlohu při vzniku ADHD u dospělých, jejich vliv se mění a intenzita příznaků klesá40,41. Například haplotyp DAT1 10/6 je spojen s ADHD u dětí, ale haplotyp s DAT1 repeticí 9 a haplotyp DAT1 9/6 je spojen s ADHD přetrvávající do dospělosti. Vztah mezi genetickými příčinami ADHD v dětství a přetrváváním v dospělosti je komplikovaný42,43,41.
Závěrem
Když si to tedy shrneme, příčina ADHD není pouze jedna, jedná se o komplexní záležitost. Zahrnuje jak genetiku, tak vlivy okolí, zejména v těhotenství a během porodu. Pokud jde o genetiku, tak ADHD je onemocnění autozomálně recesivně dědičné, „chybný“ gen musí být na dítě přenesen z obou stran, musí jej obdržet současně od matky a otce. Nezapomínejme, že genetika se na onemocnění podílí z 60 až 80 %.
Autoři: Prof. MUDr. Pavel Trávník, DrSc., MUDr. Jana Martincová
(1) Faraone, S. V., Sergeant, J., Gillberg, C., and Biederman, J. (2003). The worldwide prevalence of ADHD: is it an American condition? World Psychiatry 2, 104–113.
(2) Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., and Rohde, L. A. (2015). Annual research review: a meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. J. Child Psychol. Psychiatry 56, 345–365.
(3) Faraone, S. V., Perlis, R. H., Doyle, A. E., Smoller, J. W., Goralnick, J. J., Holmgren, M. A., et al. (2005). Molecular genetics of attentiondeficit/ hyperactivity disorder. Biol. Psychiatry 57, 1313–1323.
(4) Castellanos, F. X., Sonuga-Barke, E. J., Milham, M. P., and Tannock, R. (2006). Characterizing cognition in ADHD: beyond executive dysfunction. Trends Cogn. Sci. 10, 117–123.
(5) Costa Dias, T. G., Iyer, S. P., Carpenter, S. D., Cary, R. P., Wilson, V. B., Mitchell, S. H., et al. (2015). Characterizing heterogeneity in children with and without ADHD based on reward system connectivity. Dev. Cogn. Neurosci. 11, 155–174.
(6) Gizer, I. R., Ficks, C., and Waldman, I. D. (2009). Candidate gene studies of ADHD: a meta-analytic review. Hum. Genet. 126, 51–90.
(7) Ogdie, M. N., Fisher, S. E., Yang, M., Ishii, J., Francks, C., Loo, S. K., et al. (2004). Attention deficit hyperactivity disorder: fine mapping supports linkage to 5p13, 6q12, 16p13, and 17p11. Am. J. Hum. Genet. 75, 661–668.
(8) Neale, B. M., Medland, S. E., Ripke, S., Asherson, P., Franke, B., Lesch, K. P., et al. (2010). Meta-analysis of genome-wide association studies of attentiondeficit/ hyperactivity disorder. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry 49, 884–897.
(9) Thapar, A., Cooper, M., Eyre, O., and Langley, K. (2013). What have we learnt about the causes of ADHD? J. Child Psychol. Psychiatry 54, 3–16.
(10) Klein, M., Onnink, M., van Donkelaar, M., Wolfers, T., Harich, B., Shi, Y., et al. (2017). Brain imaging genetics in ADHD and beyond—mapping pathways from gene to disorder at different levels of complexity. Neurosci. Biobehav. Rev. 80, 115–155.
(11) Rommelse, N. N., Arias-Vásquez, A., Altink, M. E., Buschgens, C. J., Fliers, E., Asherson, P., et al. (2008). Neuropsychological endophenotype approach to genome-wide linkage analysis identifies susceptibility loci for ADHD on 2q21.1 and 13q12.11. Am. J. Hum. Genet. 83, 99–105.
(12) Mastronardi, C. A., Pillai, E., Pineda, D. A., Martinez, A. F., Lopera, F., Velez, J. I., et al. (2016). Linkage and association analysis of ADHD endophenotypes in extended and multigenerational pedigrees from a genetic isolate. Mol. Psychiatry 21, 1434–1440.
(13) Lahey, B. B., D’Onofrio, B. M., and Waldman, I. D. (2009). Using epidemiologic methods to test hypotheses regarding causal influences on child and adolescent mental disorders. J. Child Psychol. Psychiatry 50, 53–62.
(14) Thapar, A., and Rutter, M. (2009). Do prenatal risk factors cause psychiatric disorder? Be wary of causal claims. Br. J. Psychiatry 195, 100–101.
(15) Froehlich, T. E., Anixt, J. S., Loe, I. M., Chirdkiatgumchai, V., Kuan, L., and Gilman, R. C. (2011a). Update on environmental risk factors for attention-deficit/hyperactivity disorder. Curr. Psychiatry Rep. 13, 333–344.
(16) Thapar, A., Cooper, M., Jefferies, R., and Stergiakouli, E. (2012). What causes attention deficit hyperactivity disorder? Arch. Dis. Child. 97, 260–265.
(17) Van Batenburg-Eddes, T., Brion, M. J., Henrichs, J., Jaddoe, V. W., Hofman, A., Verhulst, F. C., et al. (2013). Parental depressive and anxiety symptoms during pregnancy and attention problems in children: a cross-cohort consistency study. J. Child Psychol. Psychiatry 54, 591–600.
(18) Adeyemo, B. O., Biederman, J., Zafonte, R., Kagan, E., Spencer, T. J., Uchida, M., et al. (2014). Mild traumatic brain injury and ADHD: a systematic review of the literature and meta-analysis. J. Atten. Disord. 18, 576–584.
(19) Glover, V. (2014). Maternal depression, anxiety and stress during pregnancy and child outcome; what needs to be done. Best Pract. Res. Clin. Obstet. Gynaecol. 28, 25–35.
(20) Silva, D., Colvin, L., Hagemann, E., and Bower, C. (2014). Environmental risk factors by gender associated with attentiondeficit/ hyperactivity disorder. Pediatrics 133, e14–e22.
(21) Chang, C.-H., Yu, C.-J., Du, J.-C., Chiou, H.-C., Chen, H.-C., Yang, W., et al. (2018). The interactions among organophosphate pesticide exposure, oxidative stress and genetic polymorphisms of dopamine receptor D4 increase the risk of attention deficit/hyperactivity disorder in children. Environ. Res. 160, 339–346.
(22) Saez, M., Barceló, M. A., Farrerons, M., and Lopez-Casasnovas, G. (2018). The association between exposure to environmental factors and the occurrence of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). A population-based retrospective cohort study. Environ. Res. 166, 205–214.
(23) Schwenke, E., Fasching, P. A., Faschingbauer, F., Pretscher, J., Kehl, S., Peretz, R., et al. (2018). Predicting attention deficit hyperactivity disorder using pregnancy and birth characteristics. Arch. Gynecol. Obstet. 298, 889–895.
(24) Yoshimasu, K., Kiyohara, C., Minami, T., Yoshikawa, N., Kihira, S., Toyonaga, K., et al. (2009). Maternal smoking during pregnancy and offspring attentiondeficit/ hyperactivity disorder: a case-control study in Japan. Atten. Defic. Hyperact. Disord. 1, 223–231.
(25) Grizenko, N., Shayan, Y. R., Polotskaia, A., Ter-Stepanian, M., and Joober, R. (2008). Relation of maternal stress during pregnancy to symptom severity and response to treatment in children with ADHD. J. Psychiatry Neurosci. 33, 10–16.
(26) Mick, E., Biederman, J., Prince, J., Fischer, M. J., and Faraone, S. V. (2002). Impact of low birth weight on attention-deficit hyperactivity disorder. J. Dev. Behav. Pediatr. 23, 16–22.
(27) Nigg, J. T. (2008). ADHD, lead exposure and prevention: how much lead or how much evidence is needed? Mil. Med. 8, 519–521.
(28) Luo Y, Weibman D, Halperin JM, Li X. (2019). A Review of Heterogeneity in Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). Front Hum Neurosci. 11;13:42.
(29) Bush, G., Valera, E. M., and Seidman, L. J. (2005). Functional neuroimaging of attention-deficit/hyperactivity disorder: a review and suggested future directions. Biol. Psychiatry 57, 1273–1284.
(30) Li, X., Sroubek, A., Kelly, M. S., Lesser, I., Sussman, E., He, Y., et al. (2012). Atypical pulvinar-cortical pathways during sustained attention performance in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry 51, 1197.e4–1207.e4.
(31) Xia, S., Li, X., Kimball, A. E., Kelly, M. S., Lesser, I., and Branch, C. (2012). Thalamic shape and connectivity abnormalities in children with attentiondeficit/ hyperactivity disorder. Psychiatry Res. 204, 161–167.
(32) Shaw, P., Malek, M., Watson, B., Greenstein, D., de Rossi, P., and Sharp, W. (2013). Trajectories of cerebral cortical development in childhood and adolescence and adult attention-deficit/hyperactivity disorder. Biol. Psychiatry 74, 599–606.
(33) Makris, N., Biederman, J., Valera, E. M., Bush, G., Kaiser, J., Kennedy, D. N., et al. (2007). Cortical thinning of the attention and executive function networks in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder. Cereb. Cortex 17, 1364–1375.
(34) Halperin, J. M., Trampush, J. W., Miller, C. J., Marks, D. J., and Newcorn, J. H. (2008). Neuropsychological outcome in adolescents/young adults with childhood ADHD: profiles of persisters, remitters and controls. J. Child Psychol. Psychiatry 49, 958–966.
(35) Proal, E., Reiss, P. T., Klein, R. G., Mannuzza, S., Gotimer, K., Ramos- Olazagasti, M. A., et al. (2011). Brain gray matter deficits at 33-year follow-up in adults with attention-deficit/hyperactivity disorder established in childhood. Arch. Gen. Psychiatry 68, 1122–1134.
(36) Clerkin, S. M., Schulz, K. P., Berwid, O. G., Fan, J., Newcorn, J. H., Tang, C. Y., et al. (2013). Thalamo-cortical activation and connectivity during response preparation in adults with persistent and remitted ADHD. Am. J. Psychiatry 170, 1011–1019.
(37) Francx, W., Oldehinkel, M., Oosterlaan, J., Heslenfeld, D., Hartman, C. A., Hoekstra, P. J., et al. (2015). The executive control network and symptomatic improvement in attention-deficit/hyperactivity disorder. Cortex 73, 62–72.
(38) Francx, W., Llera, A., Mennes, M., Zwiers, M. P., Faraone, S. V., Oosterlaan, J., et al. (2016). Integrated analysis of gray and white matter alterations in attentiondeficit/ hyperactivity disorder. Neuroimage Clin. 11, 357–367.
(39) Schulz, K. P., Li, X., Clerkin, S. M., Fan, J., Berwid, O. G., Newcorn, J. H., et al. (2017). Prefrontal and parietal correlates of cognitive control related to the adult outcome of attention-deficit/hyperactivity disorder diagnosed in childhood. Cortex 90, 1–11.
(40) Franke, B., Faraone, S. V., Asherson, P., Buitelaar, J., Bau, C. H., Ramos- Quiroga, J. A., et al. (2012). The genetics of attention deficit/hyperactivity disorder in adults, a review. Mol. Psychiatry 17, 960–987.
(41) Chang, Z., Lichtenstein, P., Asherson, P. J., and Larsson, H. (2013). Developmental twin study of attention problems: high heritabilities throughout development. JAMA Psychiatry 70, 311–318.
(42) Faraone, S. V., Biederman, J., and Mick, E. (2006). The age-dependent decline of attention deficit hyperactivity disorder: a meta-analysis of follow-up studies. Psychol. Med. 36, 159–165.
(43) Biederman, J., Petty, C. R., Evans, M., Small, J., and Faraone, S. V. (2010). How persistent is ADHD? A controlled 10-year follow-up study of boys with ADHD. Psychiatry Res. 177, 299–304.
Víte, že plochá noha může mít za následek bolesti krku, hlavy, beder, nebo dokonce kolen? Těmto problémům se přitom dá předcházet, a to pomocí několika jednoduchých cvičení, která si ukážeme ve videu.
Jak se definuje a dělí nezralý novorozenec? Proč se u předčasně narozených dětí setkáváme s postižením? Podle jakého věku se posuzuje jeho vývoj? Jak probíhá rehabilitace dle Vojtovy metody a co je Bobathova metoda?
Dítě je individualita sama o sobě, proto má každé dítě odlišný pohybový a duševní vývoj. Nikdy se nesnažte dítě nutit sedět, když se ještě o sezení samo nesnaží. Ale můžete své dítě v jeho pohybové aktivitě podporovat formou hry.
Chodítka a hopsadla jsou pro děti naprosto nevhodná. Pohybový vývoj každého dítěte je jiný, některé dítě chodí v 9. měsíci, jiné až po 12. měsíci a používání chodítka rozvoj chůze rozhodně neuspíší - právě naopak brání přirozenému pohybovému vývoji
socializace kojence probíhá v různých stádiích, dítě si vytváří první citové vazby. Separační úzkost se jako první strach v životě dítěte začíná zcela přirozeně objevovat a projevovat kolem 7. měsíce.
V dnešních masmédiích, ale i u odborníků se často rodiče setkávají s protichůdnými názory. Doslova nám píší, že jsou z toho zmatení a neví, zda dělají správně KDYŽ? O jaká když se jedná?
Aspergerův syndrom – jak diagnostikovat a jak s dětmi i dospělými pracovat? Mezi nejčastější příznaky patří potíže v komunikaci, ve vytváření sociálních vazeb. Ve škole děti často vykřikují v hodině. Důležité je být pro dítě autoritou.
do dvou let věku nelze jednoznačně odhadnout, zda bude dítě pravák či levák, protože nervová soustava se vyvíjí postupně. Proto také malé děti používají při svých aktivitách obě ruce, někdy více pravou - jindy levou. Postupným rozvojem nervové soustavy si dítě samo určí vedoucí horní končetinu a tu bude při všech svých aktivitách stále častěji používat …
Přemýšleli jste někdy nad tím, proč a co vlastně nakreslil Váš malý potomek? A opravdu vždycky jste na to přišli? V tomto článku bych Vám ráda přiblížila základní etapy a prvky vývoje dětské kresby.
Na výchově dětí má nepochybně zásadní podíl osobnost obou rodičů. Přítomnost mužského i ženského pozitivního vzoru je při vytváření osobnosti dítěte a jeho dalšího chápání rolí nepopíratelně velice důležitá.
Jaké jsou 3 nejdůležitější vývojové fáze stran rozvoje řeči a myšlení, které se určitě nevyplatí podcenit? Co dělat, když dítě nemluví? Co působí motivačně? Tipy pro hru s dítětem.
Specifické vývojové poruchy učení je označení poruch v oblasti čtení, matematických schopností, psaní, pravopisu, příp. jiných dovedností spojených s učením. Mezi specifické poruchy učení patří dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmuzie, dyspinxie.
Hyperaktivní dítě překypuje energií, je nadměrně „živé“, je impulsivní a velmi spontánní,. Mnohdy je obtížně výchovně zvladatelné. Většinou jsou to děti velmi bystré a chytré, potřebují proto vyplnit čas smysluplnou činností.
Vztek je základní emoce, která byla popsána již před několika tisíci lety. Je to tedy něco přirozeného, součást našich životů. Je to široké téma, které se pokusíme shrnout pouze v obecné rovině.
Pro rozvoj myšlení a řeči je nejdůležitější období prvních 6 let – to je fakt, mnohokrát prokázaný. Co se do dítěte nedostane v tomto období, rodič těžko dožene.
Máme 8 měsíčního kluka, který začal mít zuřivé záchvaty. Vůbec si s ním nevím rady, je to mé 3 dítě, ale u prvních dvou tohle neznám. Mám strach, zda si nemůže ublížit. Poradíte mi, co s ním mám dělat?
Dětský autismus řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.
Specifické poruchy chování u dětí i dospělých jsou charakterizovány opakovaným a přetrvávajícím agresivním‚ asociálním nebo vzdorovitým chováním. Mezi specifické poruchy patří např. hyperkinetická porucha, ADHD s poruchou pozornosti, ADD bez poruchy pozornosti.
Dobrý den. Již párkrát se nám stalo, že naše dítě mělo nějaký "stav" po herečce, až naposledy to kulminovalo a pak jsem se synem měl rozhovor. Má 6 let a během jedné noci měl horečku, bolest břicha, zvracel a podali jsme mu sirup Nurofen na sražení horečky a uvolnění bolesti a poté černý čaj po lžičkách na hydrataci. Kolem poledne následujícího dne, kdy už měl teplotu 37°C a už si i hrál a střídavě koukal na pohádku, usnul. Vzbudil se s brekem, kdy ho nešlo uklidnit, šel na záchod se vyčůrat a poté se vrátil do obýváku s brekem a koukal kolem sebe, kdy to byl až takový historicky pláč. My se ženou už viděli, že je duchem mimo, tak jsme mu říkali, že jsme tady sním, že je to v pořádku. Žena si ho zavolala k sobě, na což zareagoval ale následně jak se na ní podíval, tak se pak hystericky rozplakal s výrazem vyděšení v jeho tváři. Od ženy odešel a začal chodit po místnosti, pákrát i tleskl rukama. Při tom všem, jsme mu pořád říkali, že jsme tady s ním, že je to v pořádku. Já se ho ptal, jestli vidí zvláštní věci a to mi ještě v tom "stavu" byl schopný potvrdit (řekl jenom "ano"). Ani nechtěl jít k nám a my jsme ho k tomu nenutili. Celý ten stav trval cca 2-3 minuty, i když nám to přišlo, že je to věčnost.
Asi po půlhodince, kdy jsme měli "chlapskou" chvíli jen my dva, tak jsem se ho ptal, jestli viděl divné věci a on mi řikal, že ano, ale nebyl schopen je popsat. Vysvětlil jsem mu tedy, že nemusí mít strach, když se mu tohle stane, že to je díky té horečce a mozeček si takhle hraje, ale že jsme vždycky s ním. Jinak, je to klučina bez nějakých zjevných problémů, chodí do školky, dostal sice odklad, ale jen díky logopedickému problému. Jinak je dle učitelek absolutně v pořádku, takže další krok jsme zvolili předpřípravnou třídu na ZŠ. Mě se ženou už ty stavy tedy moc v pořádku nepřipadájí, tak se chci dotázat, jestli je toto potřeba nějak dál řešit? Mockrát děkuji za odpověď.
Dobrý den, váš dotaz nepřísluší ani tak psychologovi, ale spíše ošetřujícímu dětskému lékaři vašeho syna. Při horečnatém onemocnění se blouznivé stavy mohou objevovat. Je přirozené, že dítě je po nich dezorientované a obsah halucinací si nemusí vybavovat. Nesnažte se je vybavovat, mohlo by to u dítěte spustit nežádoucí reakci a upevnit negativní prožitek, obavy a úzkosti. Lepší je, když své zlé sny zapomene. V případě výskytu takového stavu dítě ujistěte o vaší blízkosti a bezpečí, chovejte se klidně, nesnažte se jej násilně probírat, mluvte na něj uklidňujícím a tichým hlasem. Pokud o to dítě stojí, můžete ho obejmout a ukonejšit, pokud kontakt nevyhledává, pak jej nenuťte. Můžete poté se synem probrat situaci ve smyslu komentáře, tobě se asi něco nepříjemného zdálo a zeptat se ho, jestli mu můžete nějak pomoci, nebo jestli by mu něco pomohlo. Třeba bude sám schopen vyjádřit, co by potřeboval. S dětským lékařem tyto stavy zkonzultujte, na místě by podle jeho doporučení možná bylo vhodné zvážit nějaké další odborné, například neurologické vyšetření. S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog
Vypočtěte si v naší těhotenské kalkulačce, kdy Vás čekají ultrazvuky, kdy obdržíte těhotenskou průkazku, kdy se podrobíte triple testu, kdy se vyšetřuje streptokok, kdy se provádí amniocentéza, kdy byste si měla nachystat věci do porodnice, kdy nastupujete mateřskou dovolenou.
Kategorie BMI jsou zjednodušeným modelem, které nám pomáhají se zorientovat v naší tělesné hmotnosti.
Body Mass Index (BMI) udává méně přesné údaje zejména u dětí, starších lidí a aktivních sportovců. Přesnější posouzení tělesné váhy než kalkulačka BMI může provést odborník, který zahrne i další parametry: např. pohlaví, věk, objem svalů, typ postavy a celkový životní styl.
Ucelená vzdělávací sada knížek pro děti a náctileté zaměřená na zdravý životní styl. Psána odborníky. Testována na vlastních dětech :-)!
Knihy pro dospělé: Zdravé těhotenství a Žena po 40
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze
návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
V pořádkuDalší informace
Související články
Video: Jak na plochou nohu u dětí? Jak jí předcházet cvičením?
Víte, že plochá noha může mít za následek bolesti krku, hlavy, beder, nebo dokonce kolen? Těmto problémům se přitom dá předcházet, a to pomocí několika jednoduchých cvičení, která si ukážeme ve videu.
Vývoj a cvičení v 1. roce
Příklady táhnou
Dospívání a vztahy
Problémy s vývojem
Nedonošené děti, nezralý novorozenec
Jak se definuje a dělí nezralý novorozenec? Proč se u předčasně narozených dětí setkáváme s postižením? Podle jakého věku se posuzuje jeho vývoj? Jak probíhá rehabilitace dle Vojtovy metody a co je Bobathova metoda?
Cvičení s miminkem, masáže, doteky
Růst dítěte
zabýváme se růstovým tempem dítěte, výškou a důvody a způsoby sledování růstu.
Příspěvek na péči u autistů
Předčasné posazování
Dítě je individualita sama o sobě, proto má každé dítě odlišný pohybový a duševní vývoj. Nikdy se nesnažte dítě nutit sedět, když se ještě o sezení samo nesnaží. Ale můžete své dítě v jeho pohybové aktivitě podporovat formou hry.
Neklidné dítě - může se jednat o ADHD?
Neklidné dítě. Možná je to zrovna vaše dítě, možná dítě vašich sousedů, možná s vámi kdysi chodilo do školy, třeba se s ním setkáváte nyní.
Chodítka: ANO či NE?
Chodítka a hopsadla jsou pro děti naprosto nevhodná. Pohybový vývoj každého dítěte je jiný, některé dítě chodí v 9. měsíci, jiné až po 12. měsíci a používání chodítka rozvoj chůze rozhodně neuspíší - právě naopak brání přirozenému pohybovému vývoji
Období vzdoru
Jak se projeví období vzdoru? Proč se objevuje? Jak k dítěti
Negativní chování dítěte k otci
Dvouletá dcera se začala negativně chovat k manželovi. Co bychom měli dělat?
Separační úzkost
socializace kojence probíhá v různých stádiích, dítě si vytváří první citové vazby. Separační úzkost se jako první strach v životě dítěte začíná zcela přirozeně objevovat a projevovat kolem 7. měsíce.
Fakta a mýty o vývoji miminka I. – video
V dnešních masmédiích, ale i u odborníků se často rodiče setkávají s protichůdnými názory. Doslova nám píší, že jsou z toho zmatení a neví, zda dělají správně KDYŽ? O jaká když se jedná?
Aspergerův syndrom
Aspergerův syndrom – jak diagnostikovat a jak s dětmi i dospělými pracovat? Mezi nejčastější příznaky patří potíže v komunikaci, ve vytváření sociálních vazeb. Ve škole děti často vykřikují v hodině. Důležité je být pro dítě autoritou.
Pravák nebo levák?
do dvou let věku nelze jednoznačně odhadnout, zda bude dítě pravák či levák, protože nervová soustava se vyvíjí postupně. Proto také malé děti používají při svých aktivitách obě ruce, někdy více pravou - jindy levou. Postupným rozvojem nervové soustavy si dítě samo určí vedoucí horní končetinu a tu bude při všech svých aktivitách stále častěji používat …
Práce s růstovými (percentilovými) grafy
zabýváme se růstovými (percentilovými) grafy, tím, k čemu slouží, jak s nimi pracovat, kde je nalézt.
Vývoj dětské kresby
Přemýšleli jste někdy nad tím, proč a co vlastně nakreslil Váš malý potomek? A opravdu vždycky jste na to přišli? V tomto článku bych Vám ráda přiblížila základní etapy a prvky vývoje dětské kresby.
Role mužského vzoru ve výchově
Na výchově dětí má nepochybně zásadní podíl osobnost obou rodičů. Přítomnost mužského i ženského pozitivního vzoru je při vytváření osobnosti dítěte a jeho dalšího chápání rolí nepopíratelně velice důležitá.
3 příčiny stoupajícího počtu vad řeči u dětí
Jaké jsou 3 nejdůležitější vývojové fáze stran rozvoje řeči a myšlení, které se určitě nevyplatí podcenit? Co dělat, když dítě nemluví? Co působí motivačně? Tipy pro hru s dítětem.
Specifické poruchy učení
Specifické vývojové poruchy učení je označení poruch v oblasti čtení, matematických schopností, psaní, pravopisu, příp. jiných dovedností spojených s učením. Mezi specifické poruchy učení patří dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmuzie, dyspinxie.
Hyperaktivní dítě
Hyperaktivní dítě překypuje energií, je nadměrně „živé“, je impulsivní a velmi spontánní,. Mnohdy je obtížně výchovně zvladatelné. Většinou jsou to děti velmi bystré a chytré, potřebují proto vyplnit čas smysluplnou činností.
Fakta a mýty o vývoji miminka II. – video
Hlásíme se s druhým dílem. Co vám dnes fyzioterapeutka Kamila Vorlová doporučí nebo zakáže? ? Dnes to bude především o zakazování. A co tedy?
ADHD: Je hyperaktivní dítě skutečně nevzdělavatelný a nevychovatelný idiot?
Předškolní příprava jako největší skok v myšlení dítěte
V současnosti v předškolním roce se svým dítětem pravidelně pracuje jen 29 procent rodičů. Přitom nejde jen o přípravu na školu, ale hlavně pro život.
Řeč, její vývoj a vady výslovnosti
vysvětlíme vývoj dětské řeči, zabýváme se vadnou výslovností a jejími příčinami a také koktavostí
Nepřiměřený, iracionální strach dítěte
Syn se o mě nepřiměřeně bojí, jak mám postupovat?
Vztek dítěte
Vztek je základní emoce, která byla popsána již před několika tisíci lety. Je to tedy něco přirozeného, součást našich životů. Je to široké téma, které se pokusíme shrnout pouze v obecné rovině.
Výchova dítěte
představíme deset principů vhodných pro výchovu dítěte jako jsou důslednost, odpočinek, aktivity, samostatnost, dětský kolektiv atd.
Říkanky jako jazykově nejkreativnější období
Pro rozvoj myšlení a řeči je nejdůležitější období prvních 6 let – to je fakt, mnohokrát prokázaný. Co se do dítěte nedostane v tomto období, rodič těžko dožene.
Malý zuřivec
Máme 8 měsíčního kluka, který začal mít zuřivé záchvaty. Vůbec si s ním nevím rady, je to mé 3 dítě, ale u prvních dvou tohle neznám. Mám strach, zda si nemůže ublížit. Poradíte mi, co s ním mám dělat?
Dětský autismus
Dětský autismus řadíme mezi pervazivní vývojové poruchy, což je skupina poruch charakterizováná kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným, stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností.
Specifické poruchy chování a hyperkinetické poruchy
Specifické poruchy chování u dětí i dospělých jsou charakterizovány opakovaným a přetrvávajícím agresivním‚ asociálním nebo vzdorovitým chováním. Mezi specifické poruchy patří např. hyperkinetická porucha, ADHD s poruchou pozornosti, ADD bez poruchy pozornosti.
Psychomotorický vývoj 0-6 let
zabýváme se dovednostmi dětí v jednotlivých vývojových obdobích, hodnocením vývoje dítěte, zralostí pro školní docházku