Cvičení a stimulace v prvním roce

V průběhu svého vývoje musí každé děťátko projít řadou vzpřimovacích reakcí:

  • od lehu na zádech,
  • přitahování hlavičky,
  • chytání si nožek,
  • přetáčení na bříško,
  • plazení,
  • lezení,
  • sed,
  • nakračování,
  • vstávání s dopomocí až v neposlední řadě
  • samostatné vstávání a udržení se ve stoji.

Spolu s tím objevuje obranné reakce. Při pádu nepadá na obličej, ale předsune ručky, při pádu vzad si sedne nejdříve na zadeček a přitáhne hlavičku na hrudník. Leží-li na bříšku a pase hříbátka, má zvednutou hlavičku, ta je protažena v ose, opírá se o předloktí. Na tomto postavení se podílejí mimo vzpřimovacích reakcí i reakce rovnovážné. Není to zkrátka nijak jednoduché. Je to dřina.

Na samém začátku, tj. do šestého týdne je stimulace (hraní si s miminkem) zaměřena na tzv. handling. Smyslem je podpora cíleného vývoje, regulace svalového napětí, odbourávání nežádoucích reflexů a v neposlední řadě jisté zacházení s dítětem.
Obsahuje:

  • zvedání a pokládání dítěte,
  • balení do klubíčka,
  • otáčení z polohy na zádech do polohy na bříško a zpět,
  • zajištění opory o lokty a pánev,
  • předávání miminka tatínkovi z ruky do ruky,
  • chování,
  • polohování,
  • nošení,
  • krmení,
  • mytí,
  • svlékání, oblékání,
  • zklidňování.

Maminky se to brzy naučí.

V podkapitolách naleznete stimulaci dítěte cvičením od onoho 6. týdne.

Autor: Mgr. Kamila Vorlová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Autor: Mgr. Kamila Vorlová
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Související články

Cvičení a stimulace v prvním roce - diskuze

Poradna

Dobrý den, moc mě trápí chování mé dvouleté dcerky, nevím, jestli je vše v normě.
Moje dcerka má spoustu rituálů, které vyžaduje dodržovat, jinak má několika minutový záchvat pláče a vzteku. Tím "rituály" myslím například to, že lampičku u postele rožíná pouze ona, nebo když jde skládat puzzle (mimochodem skládá už i puzzle o 40-ti dílkách), tak musí pred tím sama zavřít dveře, nebo po probuzení si ona sama musí donést papučky k obuti a podobně. Je jich vícero a například když dcerku hlídala babička, která rituály nezná, byl to problém, dcerka se hodně vztekala.
S tím možná souvisí to, že dcera ve svých (za dva týdny) dvou letech má problémy s mluvením a nedokáže říct, co chce. Používá docela hodně slov a hlavně poslední dva měsíce se její slovní zásoba značně rozšířila (dokonce už pozná i bílou a žlutou barvu), ale říká pouze jednotlivá slova, rozhodně je nespojuje do vět a sloves zná velice málo. Kromě mě a manžela ji navíc nikdo nerozumí, i když i pro nás je to hodne často těžké. Slova komolí a slova jako letadlo jen jakoby zazpívá ("a-a-a").
Hlavně nedokáže říct"ano" nebo "jo", prostě vyjádřit souhlas, ani zakyváním hlavy. Nesouhlas zato umí důrazně, kromě ne, i gestikuluje rukou.
Jinak se snažíme spolu dorozumět, spíš jí poslední dobou říkám, že nerozumím, at mi to řekne jinak, ale to moc efekt nemá,spíš hodně ukazuje nebo mě chytne za ruku a zavede kam potřebuje.
Poslední věc, která se teď ale několik týdnů neobjevila - od svých prvních narozenin se dcera vždy kolem jedenacté hodiny večer probudila a hrozným pláčem, pomohlo až lehké probrání. S podobným neutišitelným pláčem se často stále probouzí po odpoledním spánku (spí cca 2,5 hodiny).
Moc Vám děkuji za Váš čas a jsem zvědavá na Vaši odpověď.

Doporučila bych psychologické a neurologické vyšetření k vyloučení hlubšího problému. Popisované rituály mohou být součástí negativismu v tomto věku, i noční neutišitelný pláč, ale může znamenat i onemocnění.

MUDr. Ludmila Vomelová | Babyonline | 06.11.2017, 10:44
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Zavřít reklamu
Inzerce