banner

Zrušení přípravných tříd a omezení odkladů školní docházky podle odborníků zásadně ohrozí úroveň vzdělání v Česku. Nepřipravené děti budou ve škole selhávat, a tím stáhnou dolů i zbytek třídy.

Omezení odkladů školní docházky a rušení přípravných tříd, které na konci dubna schválila Sněmovna a nyní ho bude projednávat Senát, přesune problémy s nepřipravenými dětmi z mateřských škol do základních. Zkušenosti učitelek z letošních zápisů potvrzují, že mnohé děti mají před nástupem do školy problémy s řečí, jemnou motorikou a špatně drží tužku. V první třídě pak tito školáci budou zažívat neúspěch a potáhnou celou třídu dolů, obává se lékařka a autorka vzdělávacích knih Jana Martincová. Rozvolnění úrovně vzdělávání, kdy některé děti dosáhnou úrovně předškoláka až ve 2. třídě ZŠ, podle Martincové povede ke snížení celkové vzdělanosti. Tempo výuky se bude přizpůsobovat slabším a talent ostatních, obzvláště těch nadaných bude zašlapán. 

Podle Martincové není možné, aby se rozhodlo o tak zásadní změně bez dalších jiných opatření. Navrhuje, aby se připravenost dětí posuzovala už rok před nástupem do školy. Rodiče by pak dostali instrukce, jak s dítětem v předškolním roce pracovat. Vhodné by podle Martincové bylo také zvýšení počtu přípravných tříd, a ne jejich rušení. 

Projednávaná novela školského zákona počítá s tím, že odklad zahájení školní docházky by byl možný jen v případech, pokud má dítě závažné tělesné či psychické postižení, které mu znemožňuje nástup do školy. Do prvních tříd by se tedy měly dostat i předškoláci, kteří nyní dostávají odklad kvůli celkové nevyzrálosti nebo logopedickým vadám, což jsou nyní nejčastější důvody pro odložení školní docházky. 

https://www.babyonline.cz/files/media/u6ronfbkow6i5eoxevizqr9icbqcbcyv.jpg

Odklady musí být zdůvodněné

Učitelky souhlasí s tím, že odklad mají mít jen ty děti, u kterých je to nezbytné. „Odklady by měly být pouze pro děti, které to skutečně potřebují a jsou pečlivě vyšetřené, ať už lékařem či psychologem. Určitě není dobře, aby to fungovalo jako dosud, kdy chce rodič dítěti ‘prodloužit dětství’ zbytečným pobytem ve školce. Nebo když rodič žádá o odklad proto, aby jeho dítě šlo do školy zároveň s mladším kamarádem. S oběma případy jsem se setkala a toto je za mě absolutní nesmysl,“ uvádí brněnská učitelka Lucie Bajziková. „Odklad, pokud je v rodině, kde se dítěti nevěnují, nic neřeší. Dítě přijde příště stejně nepřipravené,“ dodává z vlastní zkušenosti další brněnská učitelka Irena Košutová.

Pouze jeden předškolák z osmi mluvil správně

Kantorky u zápisů do prvních tříd dlouhodobě pozorují, že děti mají problémy se správnou výslovností, jemnou motorikou či držením tužky. „Pouze jedno dítě z osmi mělo letos na zápise čistou výslovnost. V první třídě trpí vadou výslovnosti dvě třetiny. Nejčastější jsou problémy se sykavkami C, S, Z a samozřejmě s R a Ř,“ popisuje učitelka Lucie Bajziková a doplňuje: „Tyto děti slovo špatně vysloví a přečtou a pak ho i chybně napíšou. Místo krk napíšou klk a rohlík je u nich lohrik.“ 

Pedagožka Irena Košutová doplňuje, že měla u letošního zápisu 70 % dětí se špatnou výslovností. 
Dnešním dětem chybí také praktické dovednosti. Mají problém nejen se zavazováním tkaniček, ale i samostatným převlékáním před hodinou tělocviku. „Zažila jsem děti, které švihadlo viděly poprvé v 1. třídě, nebo ty, které do svých 6 let neměly doma vlastní míč,“ uvádí učitelka Jitka Teturová. A Irena Košutová doplňuje: „Děti během tělocviku nedokážou sledovat instrukce, okopírovat cvik, i když jim ho předcvičuji.“  

Na děti jsou kladeny čím dál menší nároky

Situaci nepomáhají ani rodiče, kteří na děti nekladou žádné nároky, nepracují s nimi, nerozvíjí je, nevěnují se jim a nenechávají dětem zodpovědnost za své věci: „Kolikrát už se mi stalo, že rodiče byli překvapení z toho, že po nich chci, aby nechali děti chystat si aktovku na další den samostatně. O to větší bylo jejich překvapení, když viděli, že to děti zvládnou,“ popisuje svou zkušenost s rodiči pedagožka Lucie Bajziková. „To je medvědí služba. Těmto dětem nemá jak narůst zdravé sebevědomí, schopnost čelit nenadálým situacím, úspěšně řešit nepředloženosti nebo problémy, které se před nimi objeví,“ doplňuje smutně lékařka Jana Martincová.

https://www.babyonline.cz/files/media/fiffmo99fsoacikb4mgob8bysgmhhea1.jpg

České školství už nebude pro chytré

Pokud se nezmění současný systém předškolní přípravy, a to např. paralelní domácí přípravou nebo částečnou účastí rodičů, problémy s nepřipravenými dětmi se zrušením odkladů a přípravných tříd jen přesunou do základních škol. Tempo výuky bude nižší, některé děti dosáhnou úrovně předškoláka až ve 2. třídě. „To povede ke snížení celkové vzdělanosti. Tempo výuky se bude přizpůsobovat slabším, talent ostatních, obzvláště těch nadaných, bude zašlapán. Rodiče, kterým na vzdělání jejich potomka záleží, pak budou houfně vyhlížet pátou třídu a přechod na osmileté gymnázium,” varuje lékařka Jana Martincová. „Zrovna nyní jsem si vyslechla příběh páťáka, který šel do školy v 5 letech, tedy o rok dříve, ale i tak se nudí, učivo a proces je pod jeho úrovní a dělá ve třídě neplechu,“ doplňuje. 

Pedagogové v této souvislosti kritizují také nedávno schválené nové Rámcové vzdělávací programy. Nově v nich je stanoveno, že dítě má umět číst a psát až ve 3. třídě, nyní se to mělo naučit už v 1. třídě. „Takže to dopadne jako vždy. Nemám vůbec prostor věnovat se chytrým dětem, těm s potenciálem. Stále pomáhám těm slabším,“ posteskla si paní učitelka Irena Košutová.

Řešení? Dřívější posouzení dítěte a intenzivnější předškolní příprava

Podle Martincové není možné, aby se o tak zásadních změnách rozhodlo bez dalších jiných opatření. Navrhuje, aby se připravenost dětí posuzovala už rok před nástupem do školy. Rodiče by pak dostali instrukce, jak s dítětem v předškolním roce pracovat, na co se mají zaměřit. Vhodné by podle Martincové bylo také zvýšení počtu přípravných tříd, a ne jejich rušení. „Tyto přípravné třídy by místo posledního ročníku mateřské školy mohly využít také děti, které jsou mírně napřed, prostředí školky už je nemotivuje, ale není vhodné je vytrhávat z prostředí vrstevníků. Při nízkém počtu žáků může v přípravných třídách mnohem více fungovat individuální přístup,” říká Martincová. 

Problémem ale je, že mnozí rodiče nechtějí s dětmi doma pracovat. Domnívají se, že předškolní příprava ve školce dítěti stačí. „Žádné dítě se nerodí hloupé. Hloupým se stává až leností, nejdříve rodičů, pak vlastní,” říká Martincová, které se před lety narodil syn s ADHD. Protože ho chtěla připravit nejen na školní docházku, ale hlavně pro praktický život, začala společně s odborníky psát vzdělávací knihy Pro chytré hlavičky. Ty cílí na nejdůležitější období ve vývoji do 6 let, kdy má rodič i vzdělávací instituce šanci zapracovat na intelektu dítěte až ze 60 %. Díky tomu, že syn Martincové prošel tímto kvalitním předškolním vzděláváním, dosáhl i přes počáteční hendikep vyššího intelektu než jeho rodiče a ADHD se u něj nyní neprojevuje. 

Pár názorů z FB Pedagogické komory na základě našeho alarmujícího článku

https://www.babyonline.cz/files/media/92vlkxwtnbqkuqxsenw8preuqvpbbl1j.jpg
https://www.babyonline.cz/files/media/xdso8x7jguu96wgmfcp0i4542p3jhagd.jpg
https://www.babyonline.cz/files/media/q4zqhiak4w1hgwcimnbxsdgqvmqrsl0w.jpg

Názory rodičů z profilu Pro chytré hlavičky

https://www.babyonline.cz/files/media/5sgme1kxqmmwsjxjbhr7iooryrhh6cem.jpg
https://www.babyonline.cz/files/media/znievkdokpvcrx8rfhj6u4diuergxlg5.jpg
https://www.babyonline.cz/files/media/qvsm87rnbpffabnqqn8huyvp8ldeedlo.jpg

 

Omezení odkladů povede k destrukci školství - diskuze

Z českého školství mi začíná být úzko

Dobrý den, není toto první článek ani první názory, které jsem již četla. Je mi opravdu smutno z toho, jakým směrem se školy i školky začínají ubírat. Dokonce mám v okolí jednu školu, která jede model "bez učebnic". Ve výsledku to dopadá tak, že rodiče nakoupí učebnice domů a připravují děti doma, aby se z této základní školy dostaly co nejrychleji na gympl z páté třídy. Škola potom slízne smetanu, když se tyto děti umisťují na předních místech v přijímacích řízení. Statistiky pak mluví hodně zkresleně, kdy tyto školy vykazují super výsledky, ale není to jejich přípravou. Je to výsledek práce rodičů a dítěte, kteří se z této školy chtěli dostat co nejrychleji pryč..
Taky jste se s tímto setkali? 😖

Škola

Když to školství vidím, tak se bojím, co přijde, až půjde můj prcek do školy. Zatím to tak vypadá, že jej budeme muset doučovat doma, aby se dostal na víceleté gymnázium, kde sice také hranice snižují ale není to jak na základních školách. Opravdu to vypadá, jako kdybychom chtěli mít hloupé děti. Nedokážu to pochopit, proč se vše mění k neprospěchu průměrných a nadprůměrných dětí. Jaké z toho máte pocity a obavy ostatní maminky?

Poradna

Dobrý den paní doktorko, když u dcery (6 let) naměřím zvýšenou teplotu rtuťovým teploměrem, například 37,1 °C a vidím, že je mírně unavená, ale bez viditelných příznaků nějaké infekční nemoci, je lepší si to zařídit a nechat ji odpočívat doma, než ji klesne teplota pod 37°C, anebo ji můžu dát do kolektivu dětí ve školce /v budoucnu ve škole/? Je teplota u dětí, která mírně překročí těch 37°C nějak nebezpečná pro dětský organismus? U dětí je prý zvýšená teplota vnímána jinak, než u dospělých a dcera je i při vyšších teplotách docela aktivní a moc nepoleží, vyšší teploty pak srážím nurofenem, či panadolem, na nižší zvýšené teploty léky nepoužívám. Co byste, prosím, doporučovala, co se týká návštěvy dětského kolektivu, když teplota u dcery překročí právě tu hranici 37 °C ? Dcera žádnými vážnějšími nemocemi netrpí, mívá jen ty běžné. Děkuji a hezký den. Jeř

Dobrý den,

zvýšená nad teplota nad 37 je u malých děti častá. Záleží na klinickém stavu dítěte. Pokud je unavená, doporučuji klidový režim, pokud se jeví normálně, může do kolektivu. Taková teplota není nebezpečná. Pokud teplota přesáhne 38, to je již známka nějakého onemocnění, doporučuji 2 dny sledovat a podávat léky proti teplotě, pokud teplota neklesne, navštívit pediatra.

Mohlo by vás zajímat

Knihy vysoce hodnocené odborníky i rodiči zaštiťuje matka-lékařka Jana Martincová.

Set 5 dětských knížek 0–8 let

Předškolní vzdělávání
Včetně jediné komplexní předškolní přípravy s mnoha praktickými aspekty pro život. Předejte svému dítěti jedinečné kvalitní know-how lékařky-vzdělavatelky s vysokými nároky na všeobecné vzdělání. „Na prvních 6 letech extrémně záleží,“ říká Jana Martincová, matka ADHD dítěte, díky kterému se stala autorkou a vydavatelkou, a své dítě tak posunula ve vývoji.
cena pouze u nás: 1 425 Kč
Set 5 dětských knížek pro chytré hlavičky