Veganství

Odpovídala MUDr. Jarmila Halová z www.babyonline.cz

1. Vegani  v rámci své filozofie odmítají potraviny s živočišnými složkami, nejedí tedy žádné maso, mléko, vejce, živočišné tuky… je tento postoj správný? Často takto stravují i své děti… může dojít k poškození zdraví a třeba i nevratnému poškození zdraví v rámci takového stravování?

Vegetariánství  je způsob stravy převážně rostlinnou potravou. Existuje mnoho variant vegetariánství, většinou neodmítají všechny pokrmy živočišného původu /laktovegetariáni - konzumují mléčné výrobky, vejce, rostlinnou stravu – nejrozšířenější skupina/.
Vegani – nejedí žádné živočišné produkty včetně vajec, mléka, sýru, někdy také medu nebo mateřského mléka/.
U člověka, který patří mezi všežravce, může mít důvody psychologické, módní či rituální.
Veganství může vést k nedostatku některých aminokyselin a některých vitamínů, u dětí může mít za následek menší vzrůst a některé choroby /chudokrevnost, křivice…/

Lidský organismus získává z potravy potřebné chemické látky, živiny. Jsou to bílkoviny, tuky, cukry, vitaminy, minerálie a voda. Některé potřebné látky si organismus při jejich nedostatku nedovede sám vytvořit /nazývají se esenciální/ a musí být přijímany potravou.
Týká se to především aminokyselin /součást bílkovin/ -  živočišné bílkoviny jsou z hlediska obsahu esenciálních aminokyselin pro člověka výhodnější než rostlinné. Např. u člověka živeného výhradně pšeničnou bílkovinou by nemohla pokračovat výstavba potřebných bílkovin pro nedostatek esenciální aminokyseliny lysinu – v takovém případě nastupuje odbourávání vlastních tělesných bílkovin.

Z hlediska racionální výživy je žádoucí požívat smíšenou stravu, obsahující různé zdroje bílkovin.

2. Nejvíce otazníku je kolem vitaminu B12. Zde někteří vegani přistupují k jeho suplementaci. K dostání jsou veganské doplňky stravy. Mnoho veganů však jakékoli doplňování odmítá. Je to správné?

Vitamin B12 je nezbytný pro množení buněk zejména pro náležitou krvetvorbu a činnost nervového systému, ale jeho nedostatek se dotýká všech orgánů s obnovou buněk. Působí v součinnosti s kyselinou listovou. Člověk jej může získat pouze z živočišné potravy.V rostlinné potravě není vitamin obsažen. K jeho vstřebání je potřebná neporušená sekrece žaludeční šťávy . Při nedostatku tohoto vitaminu či při poruchách žaludeční sekrece se po vyčerpání zásob vitaminu v játrech rozvíjí perniciózní /zhoubná/ anémie spojená s nervovými příznaky.

3. S běžnými léky je spojena vivisekce. Vegani se tedy vyhýbají lékům /ať už se jedná o běžný Paralen nebo antibiotika/. Jak se tito lidé mají léčit a jaký přístup  a léky jsou jim poskytnuty v nemocnicích?

Vivisekce je původně pojem odkazující na chirurgický zákrok na živém zvířeti nejčastěji za účelem experimentu. Nesprávně je nyní chápán jako jakýkoliv experiment na zvířeti /nebo člověku/, bez ohledu na to, jedná-li se o chirurgický zákrok nebo ne. Důsledně brané veganství v užším slova smyslu také odmítá používání výrobků z kůže či vlny nebo kosmetiky testované na zvířatech či živočišné složky obsahující.

Co se týká medikamentózní léčby,  hitem dnešní doby je spíše nadužívání léků.
Je zcela jistě pravda, že některé běžné choroby např. virové infekce horních cest dýchacích, lze vyléčit i bez léků.  Naopak těžší bakteriální infekce bez léčby antibiotiky vyléčit nelze.Odmítání léčby za každou cenu je zcela chybné.
Pacient, který nesouhlasí s léčbou, která je mu nabídnuta, by měl být vždy seznámen s možnými riziky a důsledky svého rozhodnutí a podepsat negativní reverz.

4. Musí rodič vegan uposlechnout lékaře, pokud lékař naordinuje nemocným dětem antibiotika? Jak se pak taková situace řeší?

Pokud vím, tak vegani odmítají konzumovat jakékoli živočišné produkty. Není mi známo, že by odmítali v případě nutnosti léčení svého dítěte antibiotiky (ale nejsem dostatečně erudovaná v této problematice). Nevím, jak by postupovali jiní kolegové v případě, že by léčení svého dítěte rodiče odmítli. Mohu jen řici, jak bych postupoväla já, i když jsem se za celou dobu své praxe s podobným případem nesetkala. Slušně, ale důrazně bych jim popsala zdravotní stav jejich dítěte a vysvětlila bych jim, proč je nutno antibiotika dát a jaké komplikace mohou nastat, když léčení odmítnou. Pokud by i přesto odmítli, nechala bych si rodiči podepsat záznam do dokumentace a dítě i s rodiči bych poslala k hospitalizaci, což bych osobně telefonicky domluvila s vysvětlením celé situace.

Odpověď na 4. Otázku MUDr. Květa Ludvíkovská z www.babyonline.cz

5. Může vegetarián přejit zcela bez problémů na normální stravu nebo se přechodem musí začínat pozvolna?

Zcela jistě je lépe začínat pomaleji a postupně zařazovat nové složky potravy.

6. Dožívají se vegani vyššího věku? Jsou méně nemocní? Trpí tito lidé civilizačními chorobami?

Je pravda, že omezení příjmu nasycených tuků ve prospěch rostlinné stravy může snížit riziko vzniku některých onemocnění /vysokého krevního tlaku,aterosklerózy, infarktu myokardu, obezity či vznik některých druhů nádorů – např. karcinom tlustého střeva/.
V laické veřejnosti  je dnes rozšířen názor, že živočisné bílkoviny jsou zdraví škodlivé. Argumentuje se asociacemi mezi konzumem masa a výskytem  civilizačních chorob.  Je třeba však brát v úvahu, že souběžně s konzumací masa roste i přívod nasycených tuků a cholesterolu i celkového přívodu tuku. Nelze tedy říci, že by snížení výskytu civilizačních chorob u veganů bylo důsledkem veganství jako takového, jde o  příznivý efekt racionální výživy, která je obecně doporučována /snížení obsahu nasycených tuků ve prospěch nenasycených, snížení obsahu cholesterolu, snížení energetické hodnoty stravy, snížení příjmu jednoduchých cukrů ve prospěch vlákniny…/
Naopak strava zcela postrádající živočišné produkty, může vést k nedostatku esenciálních aminokyselin /viz výše/, minerálů nebo vitaminů, vyskytují se avitaminózy, chudokrevnost, nervové poruchy, podvýživa, osteoporóza, snížení imunity.
Z hlediska racionální výživy je žádoucí požívat smíšenou stravu, obsahující různé zdroje bílkovin.

7. jaké jsou vaše zkušenosti  s vegany? Popiště prosím pozitivní i negativní zkušenosti, jsou-li nějaké.

Osobně mám  jen pár zkušeností. Řádně vyvážená vegetariánská strava, zvláště pokud dovoluje příjem některých živočišných produktů /laktovegetarián/ obvykle problémy u dospělých nezpůsobuje. Veganskou stravu nedoporučuji. Dospělý pacient se rozhoduje sám za sebe, měl by však být  seznámen s možnými riziky.
Mnohem těžší je úkol pediatrů, kteří mají v lékařské péči dítě, za které již rozhodli rodiče.

8. Doporučujete veganství jako životní filozofii.

Nedoporučuji.

Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Diskuze » Poradna »
Sdílejte
Poslat odkaz příteli Vytisknout článek
Komerční sdělení

Veganství - diskuze

  • Proberte se. Žijeme ve 21. století.
    http://nesehnuti.cz/wp-content/uploads/vegan_deti-1.pdf
    Agresivní_Vegan   | 09.04.2014 19:52:11
    Reagovat | URL příspěvku
  • ehm
    Som vegán a z velkej časti nesúhlasím čo píše pani doktorka, otázky aj odpovede sú stavané proti vegánstvu, takže tento článok by nemali až tak brať vážne. Je veľa štúdií ktorý tvrdia opak a sú to vedecké aj lekárske dokumentácie. Nebudem sa vyjadrovať ku každému bodu, lebo by to bolo na dlho :). Tak aspoň k poslednému...
    čo je na tom zlé keď nechceme aby trpeli zvieratá a ľudia sa zdravšie stravovali, ako správny vegán dávam pozor čo jem a snažim sa aby som mal všetky potrebne vitamíny..beriem vitamín B12 tabletky a nepodcenujem ho že ho nieje treba, B12 sa dá ziskať aj inak ako so živočichov...existuje vegánsky syr Tempeh..ktorý obsahuje spominanú B12 :) a potom su tu ešte aj morske riasy.. ktore obsahuju tu spominanu B12-tku.. keď sa to tak vezme pani doktorka ma veľke medzery čo sa týka nutričneho a zdraveho stravovania.. :)
    Marek K.   | 15.07.2011 15:44:49 | Reakcí: 1, poslední: 15.07.2011 21:47:33
    Reagovat | Zobrazit reakce | URL příspěvku
    • \
      RE: ehm
      ohladne B-12 sa chcem opravit a dat to detailnejšie aby to bolo ozaj presne,

      Ani tempeh, ani řasy, ani droždí (3), ani rakytník, ani střevní mikroflóra, ani nemytá zelenina z vlastní zahrádky, ani cokoli jiného veganského kromě obohacených potravin a suplementů nejsou spolehlivým zdrojem vitaminu B12! Nutno dodat, že s nízkou hladinou vitaminu B12 mají problémy nejen vegani, ale i vegetariáni.

      V dávné minulosti nebyl se získáváním vitamínu B12 žádný problém ani při rostlinné stravě, protože byl přijímán z půdy a hmyzu, které byly konzumovány společně s potravou a také z vody kontaminované bakteriemi. V současné době však toto nejsou ani spolehlivé (hladina B12 v půdě může být v současné industrializované době nízká), ani bezpečné (z hygienického hlediska), ani žádoucí (většina vegetariánů či veganů nebude úmyslně jíst hmyz) způsoby.

      Studie zkoumající hladinu vitamínu B12 a homocysteinu v krvi došly k nepříliš radostnému závěru: s výjimkou situace ve Spojených státech mají vegani průměrnou hladinu vitamínu B12 nižší než vegetariáni, a ta je nižší, než mají lidé konzumující maso. Průměrnou hladinu homocysteinu mají naopak naopak nejvyšší vegani. Vegetariáni ji mají v porovnání s vegany nižší, ale v porovnání s žádoucí hodnotou i s průměrem masožravců je stále vyšší.

      Naproti tomu vegani, kteří si hlídají denní přísun alespoň 3 µg vitamínu B12, mají hladinu homocysteinu nižší než lidé stravující se konvenční masitou stravou, díky vysokému obsahu kyseliny listové a vitamínu B6 v dobré rostlinné stravě.

      V USA je více rozšířeno užívání multivitamínů, v nichž bývá 6 µg ( mikrogramů) vitaminu B12, a obohacené potraviny obsahují (díky rozdílným doporučením) v USA více vitamínu B12 než tytéž v Evropě. Proto mají vegani v USA lepší hladiny vitamínu B12 a homocysteinu.


      PS: ja beriem tie tablety aj ostatne suroviny, kto chce byt vegan musi sa spravne stratovat to je zaklad

      info : http://www.vegetarian-vegan.cz/pages/plantbased/plantbased_print.html
      Marek K.   | 15.07.2011 21:47:33
      Reagovat | URL příspěvku
Vložit příspěvekČlanky s diskuzí

Poradna

Příkrmy

| veronika001 | 21.01.2019, 16:02

Dobrý den paní doktorko, mám 5 měsíční miminko (převážně na umělém mléku) a od minulého týdne jsem začala s příkrmy. Mám na vás dotaz ohledně postupu a sestavení jídelníčku.Protože všude jsem se dočetla různé postupy a názory na to, jak začínat s příkrmy, tak se pokouším si jídelníček sestavit podle sebe,ale nevím,zda je můj postup správný. Moje lékařka mi doporučila,že mám na začátek zkusit 4-5 druhu zeleniny samostatně a až pak začít zeleninové směsi a pak přidat maso.Tady jsem se dočetla,že brokolice a květák není na začátek vhodné podávat také kvůli nadýmání,ale bohužel jinou zeleninu samostatně v příkrmech neprodávají (kromě dýně ) v první lžičce,nevím tedy zda mohu tento druh podat a nebo už mohu začít zeleninovou směsí,např.mrkev s bramborem,když už je mám vyzkoušené.Takže první den jsem začala dávat kupovanou mrkev ve skleničce,to snědl cca.2-3 lžičky,poté jsem dokrmila UM. Mrkev jsem mu dala ještě další 2 dny, to snědl o něco více,ale pořád ne celou skleničku,ani polovinu,tak jsem ho pak dokrmila mlékem.Na mrkev žádná reakce nebyla,tak jsem čtvrtý den zkusila uvařit bramboru s trochou UM a zase podávala asi dva dny. Nyní zkouším třetí druh zeleniny a to hrášek v první lžičce, i když vím,že je nadýmavý. Ráda bych vyzkoušela i tu brokolici,aby si na ni zvykl,když mu pak budu podávat zeleninové směsi. Množství zeleniny se mi moc nedaří navýšit, takže aby mi syn něco snědl tak mu vždy nabídnu příkrm a hned nechám zapít trochou mléka,tak nevím jestli to mohu takhle dělat,ale jedině tak mi něco sní. Po příkrmu mu dám napít ještě trochou kojenecké vody asi 50ml (jiné tekutiny ještě nedávám) a pak dokrmím mlékem,tak by mě zajímalo jestli mohu tento postup dodržovat,jestli to pro něj není zbytečně moc kombinací najednou. Nechávám mu pár minut odstup mezi příkrmem,vodou a mlékem, ale celé krmení tak trvá přes hodinu.Prosím o radu,zda je tento postup správný nebo si to mám rozvrhnout jinak a tu vodu nemusím nutně podávat po obědě,ale třeba dopoledne.Kaše zatím nedávám.Předem děkuji za Vaši odpověď

Dobrý den. Postup, jak píšete, může být. Každé dítě je individuální a jinak si zvyká na příkrmy. Všechna doporučení se uzpůsobují dítěti. Brokolici můžete zařadit. Pokud by mělo dítě problémy s určitou zeleninou, potom se doporučuje na 1 měsíc vysadit, poté opět zkusit.

Jsou děti, které příkrmy jí pěkně a bez problémů, jiné si zvykají pomalu, moc toho nesní, ale je třeba pomalu zvykat v malých množstvích, takže postupujte tak, jak jste zjistila, že je to pro vaše dítě nejlepší. Jen postupně nedávejte každé sousto zapíjet mlékem, po příkrmu můžete podat vodu, nebo mléko. Zeleninový příkrm podávejte místo polední dávky mléka, aby si dítě zvyklo na polední obědovou dávku a chuť.

Zeleninové příkrmy si postupně můžete vařit i sama, mají jinou chuť než skleničky a jsou pestřejší, možná to bude lépe chutnat.

Kupujte zeleninu v kamenném obchodě, nebo bio, dusičnanů se bát nemusíte.

Do 1 roku se nedoporučují papriky, kukuříce, houby, rajčata jen loupaná, cibule, česnek a porek postupně. 

MUDr. Ludmila Vomelová | Babyonline | dnes, 08:57
Položit dotaz Všechny dotazy a odpovědi
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace
Inzerce