Ozdoby z kukuřičného škrobu
Tentokrát přináším úplně úžasný recept, pomocí kterého si budete s dětmi moci udělat ozdobičky pomocí vykrajovátek a pak je budete ještě moci třeba společně namalovat.
Co budeme potřebovat na výrobu ozdob
- Kukuřičný škrob (pozor opravdu kukuřičný, nikoli bramborový)
- Jedlou sodu
- Vodu
- Potravinářské barvy anebo akrylové barvy (ale dají se třeba použít i jen vodovky)
- Vykrajovátka
- Hrnec či pánev
Jak budeme postupovat
Nejdříve si smícháme škrob, sodu a vodu a to v poměru 2 díly sody na 1 díl škrobu a 1 díl vody. Vše si nasypeme a nalijeme buď do hrnce anebo do pánve (nemusíte se bát, opravdu si tím nic nepoškodíte).
Vznikne taková docela hustá kaše, vy musíte stále míchat, aby se nikde nepřichytila, po tom, co se to začne vařit, tak to necháme zhruba minutku a bude z toho taková opravdu hustá kaše, která bude držet na vařečce.
A máme hotovo, směs necháme trošku vychladnout, opravdu chladne docela rychle a mezi tím si připravíme barvičky – opravdu maličko vody do mističky a trošku potravinářského barviva a dobře rozmícháme.
Těsto si rozdělíme na tolik částí, kolik budeme chtít udělat barviček. Já si dala část těsta do mističky a nalila na to obarvenou vodu (pozor, jen to, co se rozpustilo, nechtěla jsem tam dávat žádné kousky, protože by byla hmota flekatá), když máme vše toto hotovo, tak hmotu zabalíme nejlépe do potravinářské folie, aby nám neztuhla dříve, než potřebujeme.
Pak už nám zbývá pouze zavolat děti a připravit vál na válení a váleček. Hmota je suprová, nelepí se a nenechává žádné stopy. Ideální je nechávat ji tlustější, klidně až ty čtyři milimetry. Jelikož budou ty vánoce, tak jsou suprové vločky, zvonečky, hvězdičky nebo třeba srdíčka.
Tak a teď nechat uschnout při pokojové teplotě – opravdu pokojové, nevhodné dávat do trouby zkroutily by se a ani je nedávat na zapnuté topení, hrozí stejný problém. Kdyby se vám zdálo, že se i tak výrobky prohýbají, tak je otočte. Také se mi osvědčilo dát je rovnou na karton, vysává z nich rychleji vlhkost.
POZOR
- Výrobek není vhodný na venkovní použití (tedy nedávat na věnečky či podobné věci, které chcete umístit na venkovní dveře, do zahrady a podobně.
- Nepomůže, ani když je nastříkáte lakem.
- Hmota, do které dáte barvu, bude méně hustá a mohla by dělat problémy při válení – ideální je nechat ji trošku vyschnout, než začnete válet (prostě ji na chvíli vyndat z folie).
Za zaslání návodu děkujeme Buik.
Předchozí článek:

Stromeček
Následující článek:

Srdíčko z proutí
Ozdoby z kukuřičného škrobu - diskuze
Proč ne bramborový škrob?
Ahoj, proč se v receptu píše nepoužívat bramborový škrob? Zajímalo by mě, zda to třeba s kukuřičným nevyšlo a proč..? Díky.Poradna
Dobrý den, nevím zda se to řadí mezi období vzdoru, protože Peťa (v srpnu 3 roky) byl vždycky svéhlavý a vše dělal po svém. Jinak, než by udělal kdokoliv z nás, nebo kterékoliv jiné dítě. Je hodně akční, neposedí ani u jídla a když už ho tedy přemluvím, tak alespoň houpe nohama, nebo listuje knížkou. Rád hází věcmi, od malička vším a je těžké ho to odnaučit, ale je fakt, že hází velice dobře. A i když to zní jako ADHD, nemyslím si, že je to náš případ, protože když se s ním učím logopedii nebo čtu knížku, nebo dělám jakékoliv jiné aktivity tak u toho vydrží i hodinu v kuse. Nevím, možná se mílím, spíš to tak cítím. Učíme se logopedii už od 1 roku, protože má oboustranný rozštěp rtu i měkkého a tvrdého patra. S tím by to taky nemělo souviset je to jen kosmetická vada. Vše zvládá s přehledem. Spíš mě teď trápí to, že minulý týden začal hodně zlobit ve školce (v malé skupince dětí). Chodí tam už 3 měsíce a teď znovu hází věcmi (to už přestal dělat) i po dětech, plácá děti, dělá naschvály, nechce chodit spávat s ostatními dětmi a neposlouchá, paní učitelky jsou mu pro smích i když se zlobí. Nejde to ani po dobrém, ani po zlém. Někdy chytne amok, že brečí když není po jeho a kdybych neodvedla pozornost někam jinam tak brečí třeba celé hodiny. Někdy ani odvést pozornost nestačí. Když se uklidní, tak mu to vysvětluji a on poslouchá a sám řekne ,,ne, nedělá se to, nejde to. Ovšem neuběhne ani 5 minut a jsme tam kde jsme byli. Pokud je to tedy období vzdoru tak prosím alespoň o potvrzení. Nechci to podcenit, pokud by to bylo vážnější, chci to řešit za včas tak jako když jsem řešila vše kolem rozštěpu. Předem moc děkuji za zpětnou vazbu. S pozdravem Sarah Člupná.
Dobrý den, podle popisovaného chování vašeho syna se s největší pravděpodobností jedná o projevy období vzdoru. V této době se dítě teprve učí pracovat se svými emocemi a zvládat je, jeho psychika není ještě dostatečně rozvinutá, aby je mohlo zvládnout rozumově. K dítěti je potřeba přistupovat laskavě a trpělivě se současným nastavováním hranic a pravidel, vytvořit mu bezpečné a přijímající prostředí. Projevy chování mohou zhoršit či posílit prožívané zátěžové situace jakou je například nástup do školky. Adaptační reakce může být i odložená a v plné míře se projeví teprve potom co si dítě uvědomí, že školka není pouze hraní si v dětské herně, ale že se jedná o jakousi dětskou povinnost ( obdobu zaměstnání). Zároveň pobyt ve školce klade na dítě také nároky sociální ve formě rozvoje vztahů s cizími dospělými a vrstevníky a rozvoj kooperace s nimi. Dobré je předávat si vzájemně se školkou zkušenosti, které postupy a metody se vám u syna osvědčily a co u něj zabírá, například zmiňované odvedeni pozornosti. Velmi pěkně postupujete, když se synem po jeho uklidnění situaci probíráte. Doporučila bych vám se hodně konkrétně zaměřit na chování, které by syn dělat měl, které je požadované a pouhou snahu o něj velmi ocenit. Neříkat si tedy pouze to, co by dělat neměl, co je špatně. Dítě totiž často neví, jakým jiným chováním by to nežádoucí mělo nahradit. Můžete využít přehrávání různých situací s pomocí hraček, na trhu jsou i různé dětské knížky určené k rozvoji rozpoznání a porozumění emocím a k práci s nimi a jsou i pro takto malé děti s hodně obrázky a názornosti.
Ohledně rozštěpu rtu a patra se do budoucna bude jednat o spíše kosmetický problém ( i když se již dá velmi dobře řešit a nebude na synovi jistě nic poznat), avšak předpokládám, že syn v raném dětství zřejmě podstoupil a ještě bude postupovat určité lékařské zákroky možná spojené s operací v anestezii. Tyto rané zážitky, i když jsou nevědomé, se mohou promítnout do vývoje křehké dětské psychiky a projevit se například vyšší dráždivostí dítěte či specifiky v chování při zátěži, které by však postupně měly odeznít.
Ohledně podezření na ADHD se jedná o diagnózu psychiatrickou, kterou by měl rozhodnout dětský psychiatr, v naší terminologii se používá pojem porucha pozornosti s hyperaktivitou nebo hyperkinetická porucha chování (ADHD je pojem užívaný v americké klasifikaci nemocí). Tuto diagnózu psychiatr obvykle neuzavírá před šestým rokem věku dítěte, pokud tedy projevy nejsou extrémně silné. Jinak se totiž může jednat jen o přirozený vývoj a zrání nervového systému, kdy se dítě jako hyperaktivní může jevit, ale " vyroste z toho", jak se říká, právě přibližně do věku šesti let. Postupně se můžete snažit prodlužovat dobu zaměřené pozornosti i u aktivit, které syna tolik nezajímají, strukturovat čas na dobu volné hry a nějaké povinnosti. Přirozeně tuto schopnost trénujete také procvičováním logopedie.
V případě prohlubování výchovných obtíží ve školce bych doporučila zkusit se obrátit na Pedagogicko-psychologickou poradnu k posouzení možnosti nějaké podpory ve školce, případně k doporučení kontaktovat další odborníky či výchovná doporučení.
S pozdravem Mgr. Michaela Matoušková, dětský psycholog

Pro akci je nutné přihlášení
Související články
Vybraná anketa
Souhlasíte s omezením odkladů za současného zrušení přípravných tříd?
18 %
6 hlasů
76 %
26 hlasů
6 %
2 hlasy
Celkem hlasovalo 34 unikátních návštěvníků